SQ : Mileagerun til Stockholm via Manila med Singapore Airlines.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 04. nov 2017.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Igjen eit grundig og detaljrikt reisebrev! :)
     
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg heller mer og mer mot at det blir en nødvendighet med en MR til auckland i løpet av det nærmeste året.
    Utfordringen blir å selge det inn hos toppledelsen. Fantastisk reisebrev @ccurrahee
    Diskusjonen om gås/ikke gås overlater jeg til andre, men kyllinger har det jammen meg jævlig de og. Jeg har for øvrig ikke hatt dyne med kyllingfjær, gåsedun derimot..
     
    milehigh liker dette
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer at jeg var i BOS for en stund tilbake. Sånn som for Kleppe så har jeg også, etter å ha kommet meg på forum oppdaget at flyene går både langt og billig. Dermed ble det plutselig innkjøpt 3 turer til Asia og den nevnte Bostonturen i løpe av tidlig høst. Så selv om toppledelsen her hjemme er hel enig i reisevirksomheten har jeg et lite forklaringsproblem når det kommer til kolleger på jobb.
     
    Stuttfeiten, KRS and Eddie47 like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    SQ910 SIN-MNL i sete 12A 777-300

    Bare som et apropos. Flyvertinner om bord på SQ er overjordisk vakre. Nå skjønner jeg endelig hva den gamle knarken Fred OLsen sa om SAS og pene Singapore Girls.
    _DSC3424.jpg

    Okay, den setningen der var skrevet med litt mer champagne og rødvin om bord. Klokken er 05 Oslotid og jeg spiser bifflunsj på vei til Manila.

    Vi kom inn på terminal 3 mens Manila flighten gikk fra terminal 2. Så kom turens første bommert. Jeg skulle hatt is i magen og gått til SilverKris i terminal 3 som håndterer langdistanse flyene. Ikke noe galt med loungen i terminal 2. Men jeg er helt helt sikker på at den i terminal 3 er bedre. Jeg fikk meg litt frisk frukt og en dusj, og det var utvalg av varm og kald mat og drikke. Men ellers ikke noe veldig spesielt.
    _DSC3426.jpg _DSC3430.jpg

    Ombor i en eldre utgave av 777 med det jeg tipper var C som ble introdusert tidlig på 2000-tallet. Seks seter i bredden, og mindre privatliv. Ganske full kabin, men jeg er heldig og har to seter for meg selv. Her er det mer orden på sakene. Kabinsjefen i lilla drakt går rundt og hilser med navn. ” Min” CC kommer like etterpå og hilser, med champagne og enda en varm klut. Vi kommer av gårde noen få minutter etter planlagt tid, denne gangen med et glass til av den smakfulle champagnen SQ serverer om bord. Det som er frokost/ lunsj servering kommer i gang. Litt frukt å starte med. Helt grei men kanskje ikke helt moden. Så blir det tilbudt yogurt og müesli som jeg hopper over. Ut fra Singapore har jeg ” book the cook” måltid. En mør mediumkokt biff med spinat asparges og potetstappe. Biffen er både mør og smakfull og grønsakene enda bedre. Når jeg skriver kokt er det fordi biffen har fått en snartur i en grillplanne før den har blitt lagt i plastpose og varmebehandlet i temperert vann. Souse-vide. Altså samme teknikk som Fjordland bruker. Biffen blir mør, men den blir mer kokt en stekt. Til maten prøver jeg de Italienske rødvinen. Helt grei er vel oppsummeringen av den. Og til dessert reisens første skuffelse. Rullekake med soyakrem og boksefersken. Det var triste saker.
    _DSC3427.jpg _DSC3428.jpg _DSC3429.jpg

    Service og gjennomføring er mer i flyt og enda mer personlig og oppmerksom. Jeg får nesten ikke sett reisen dårlige film nr to, The great wall. Men nå klager jeg bare. Servicen er super.
    _DSC3431.jpg _DSC3433.jpg _DSC3435.jpg _DSC3436.jpg

    Som nevnt er kabinen eldre og brukes hvis jeg har skjønt det til regionale destinasjoner. Så alt er litt eldre, toalettene litt trangere. Men de er rene og velluktende. Ellers er setene gode å sitte i med en pute eller to, skjermen er overraskende klar, men mindre og lenger vekk en på 300ER.
    _DSC3419.jpg
     
    pgaa, Stuttfeiten, Scrooge and 20 others like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Da håper jeg denne diskusjonen kan legges ned for denne gang : Så kan jo moderator lese alle medlemmers innlegg og ta nødvendig lærdom.

    Noen som lurer på noe om SQ? Jeg er altså ikke ekspert, men ganske fornøyd reisende.

    Edit: Ser at en god del innlegg er slettet. Det var ikke mitt ønske, kun at diskusjonen holdes på tema ikke person.
     
    Last edited: 05. nov 2017
    Eddie47, Mg15, milehigh and 2 others like this.
  6. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for en flott reiseskildring med SQ. Syntes serveringen og utvalget overgår Qatar og BA. Stå på mer og ikke la deg avspore
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Conrad Hilton, Manila

    IMG_0394.jpg
    Conrad i Manila er et stilig hotell. Det skal de ha. Snålt bygget. Ikke praktisk der det ligger rett foran en dårlig strand og bak et lite fornøyelsespark anlegg, med et digert kjøpesenter som nærmeste nabo.

    Når det er sagt mener jeg at 10 minutter til flyplassen og at de har gangbro over til Mall og Asia er positivt. Asias største kjøpesenter, skal vi tro reklamen. Og for alle dere som i blant må ha nye klær. På Filipinene kjører de amerikanske størrelser på klærne, selv i asiatiske kjedebutikker. Det betyr at selv oss på nærmere to meter og gode 100kg kan gå inn i flere butikker og faktisk kjøpe klær. Og på kjøpesenteret kan man komme i kontakt med både sine maskuline sider og den lokale barbereren og de litt mer lyserosa siden når en får pedi og manicure.
    IMG_0397.jpg IMG_0398.jpg IMG_0399.jpg IMG_0404.jpg IMG_0405.jpg IMG_0406.jpg IMG_0407.jpg IMG_0408.jpg

    Ellers er det et nybygget hotell som er upraktisk bygget med heisskifter og for mye sikkerhet. Et hotell som allerede er smålitt i kantene 1 år etter at det åpent.
    IMG_0388.jpg IMG_0386.jpg IMG_0387.jpg

    Det hadde et bra treningsanlegg der jeg endte opp med PT time av en trivelig og pratsom fysioterapeut. Ellers ville de ikke være med på å oppgradere meg til executive rom. Men med noen hundre spisesteder i umiddelbart nærhet så gikk det fint. Ellers har hotellet alt du forventer av et Conrad. Inkludert mange mange tonn med brun marmor. Jeg fikk meg altså litt å spise over glassgangen og gjennom sikkerhetssjekken inn i det store senteret og der fant jeg mye godt å spise.
    IMG_0395.jpg IMG_0390.jpg IMG_0391.jpg IMG_0392.jpg IMG_0393.jpg
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,606
    Bonuspoeng:
    293
    Strålende rapport ... hvorfor er ikke dette standard routing OSL - ARN ....??
     
    holmen, RoadKing and LN-FHU like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du med standard routing mener det alternativet som oftest kommer opp med billigst pris, så er det den muligheten jeg valgte. Skriver mer om det i oppsummeringen som ikke er lagt ut enda.

    Edit: Jeg har vist ikke bare potet mellom øra med potetstappe! Så det tok en hel dag før jeg skjønte hva du kommenterte. Er forøvrig enig i at alle C billetter hos SAS mellom Oslo og Stockholm burde selges med samme routing.
     
    Last edited: 06. nov 2017
    Eddie47 liker dette
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    SQ921 MNL-SIN i sete K17 B777-200ER
    _DSC3440.jpg
    Uber funker fint fra hotellet og innsjekk går greit. To voksne damer legger beslag på begge C skrankene når jeg kommer fram men jeg blir vist til en ledig økonomiskranke. Og damene med mye bagasje står der fremdeles når jeg er sjekket inn. Det er bytte av metall fra 777-200 til 777-200ER. Uansett. Setet mitt fantes ikke mer, så i stedet for foran i første kabin i C som jeg hadde valgt selv sitter jeg akkurat nå på første raden i den lille 2 raders kabinen rett foran økonomi. Det er galley og toalett foran oss og skillevegg mot de skumle hordene som akkurat nå titter på setene og champagne og en riktig god drink med litt gin og ingefær som jeg har fått. Det er samme kabin, med de litt eldre regionale 2-2-2 setene akkurat som på vei ut til Manila og jeg har det akkurat like behagelig.

    SilverKris Manila
    I følge innsjekk er dette den eneste *A loungen i Manila, så med mindre jeg ville finne en PriorityPass lounge var dette eneste valget. Den ligger på rekke med de andre loungene en etasje opp fra avgangshallen, med noe utsyn til taxebane og servicehallen til Philipine Airlines. Den er et skritt opp fra loungen på terminal 2 på Changi og et skritt ned fra SilverKris i Bangkok. Varmmaten var fersk og velsmakende.
    IMG_0411.jpg IMG_0412.jpg IMG_0413.jpg IMG_0414.jpg IMG_0415.jpg IMG_0417.jpg

    Fikk aldri notert meg navnen på verken den mannlige eller kvinnelige delen av crewet som begge klarte å uttale etternavnet mitt rimelig bra og husker det når de kommer tilbake med drikke og klut, men helt apropos. Rekruteringsteamt til SQ har heftig god smak og standarder på alle typer kjønn når de ansetter. (legg merke til her hvordan jeg dro inn litt PK på forum samtidig som jeg objektiviserte SQ sine ansatte.) (Edit: ( Edit; Denne er skrevet i Rieslingfylla) det finnes stygge cc hos SQ, han ene som kom med desserten var rett og slett gørstygg)Det blir middag om bord, og jeg diskuterer litt frem og tilbake om jeg skal smake på adobomakrell (adobo er vel Filipinenes nasjonalrett) eller braisert svineknoke. Fra Singapore har jeg bestilt hummer, så jeg heller mot litt svin til den tidlige middagen.
    _DSC3441.jpg

    Vi ble stående en stund på bakken før en humpete tur oppover fulgte. Så det tok litt tid før service kom i gang. Fin flotte CC kom tilbake og etter råd fra henne går jeg nå for svineknoke. Hun mente at selv om makrell er godt så blir den laget på bakken i Manila og har dermed en tendens til å smake litt for god av makrell og bli litt for tør før den kommer på tallerkenen. Denne menyen har andre viner en de forrige leggene. Så når vi var kommet oss i luften kom det et glass Riesling fra Rheingau, en kabinett med toner av grønt eple og sitron og duften av honning. God kraftig syre og sødme, og en lang mild ettersmak med perler. SQ sin beste vin så langt.

    Dette er i hele tatt måltider for god vin. Om bord har de to typer Riesling, den søte Fra Weinhaus Ress som jeg startet med. Den matcher opp med både dessert og som kosevin, og en tørr versjon fra Mosel og huset Selbach som er knallgod til de møre lubne rekene som kommer sammen med majones en smakløs parmesan og gode crispy blader av romano salat som eneste forettsvalg. Alt i alt en pen og vellykket forrett som blir veldig mye bedre fordi grønnsakene er ferske og rekene er vesentlig mye bedre en din typiske take-out kinamat med sur-søtsaus reke.
    _DSC3444.jpg _DSC3445.jpg

    Svinekonken kommer med løk og rotgrønnsaker, en anonym brun saus. Spinat med fyldig fløtekrem og en kjedelig potetstappe. SQ tør å la svineknoken ligge i vannbadet sitt til den faller av benet ( og den blir da også servert uten ben) men den kommer med skinn og fettrand. Det er helt klart ikke alle som liker å få en god stripe med fett og skinn på tallerkenen. Nettopp derfor setter jeg pris på at de som liker den fyldige møre smaken av svin i munnen fra fettet( tenk juleribbe med og uten fett) får det.
    _DSC3447.jpg

    Rødvinene er de samme som på de forrige flyvningen og den Bordeauxen fra Chateau Pyerabon smaker bra til. Men enda bedre smaker faktisk den tørre hvitvinen fra desserten. Den tåler fettet i både saus, kjøtt og stappe fordi den er full av syre, og det kommer faktisk fram flere toner i smaken, den blir rundere og mer harmonisk av fettet en av rekene. (Edit: dette var Riesling rant nr to for dette måltidet).

    Til dessert får vi valget mellom gresskar og sjokolade kake. Hvis du noen gang har puttet en ” gulrotkake” fra 7-11 i munnen så vet du at den smaker av raffinert sukker og margarin med kakapoluver erstatning i bunnen og billig stivelse i glasuren. Sånn smaker også gresskarkaken. Nå har jeg alt for lite erfaring med SQ til å si at dette er en reel trend. Men her jeg sitter tenker jeg at det er reel forskjell på dessertkvaliteten, dvs hvor mye penger SQ legger i dessertene på de intraasiatiske og long-haul rutene sine. For all del. Jeg ber om en kule is i stedet for kaken, og får det, med kaffen fra Etiopia som fremdeles er floral, syremild og lekker. Isen derimot er god. Is på fly kan ofte bli oppbevart en stund, hvis den tiner og fryses igjen blir det isnåler som alle kjenner fra 2 literen med krokanis som alle har hatt i fryseren litt for lenge. Dette var frisk og søtt med mango og sjoladesmak. Med et hint av salt. Frossen, men ikke så hard at jeg ikke kunne ta en bit. Og ingen hinne som tyder på at kulen som var perfekt rund har ligget uten tildekning i en fryser. Til alt dette kommer den samme Taylors portvinen, bare fordi det er godt.
    _DSC3450.jpg
    Toalettene holdes rene gjennom flighten. De er normalt trange/store og har bomullskluter som på alle de andre flightene, noe jeg setter pris på.
    _DSC3451.jpg
     
    pgaa, Stuttfeiten, Scrooge and 21 others like this.
  12. B4stian

    B4stian Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Morsom lesning og alltid stas å se litt forskjellig øl og ikke bare boblevann og vin. ;)
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    @ccurrahee , er ingen tvil om at du er over middels interessert i mat og vin, slik som du ordlegger deg. Ville trodd jeg leste en anmeldelse av en restaurant heller enn en flyreise, hadde det ikke vært for at du dekker kabin, innsjekk og lounger også :).
    En fornøyelse å følge deg.
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Takk, det tar jeg som et stort kompliment. Det er jo softproduckt og destinasjon som er min lidenskap/fokus/glede når jeg flyr. Så får de mer flytekniske som kan navnene på flyene "sine" unnskylde meg som er stolt når jeg gjenkjenner og husker grunnmodell og firma.
     
    RoadKing liker dette
  15. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende rapport, alltid kult når folk åpenbart legger mye arbeid ned i slike rapporter og deler tanker/kunnskap om sin lidenskap!
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk, det setter jeg pris på.
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Om det nå bare var mer godt øl der ute på flyferden så skulle du fått se enda mer øl i fremtidige rapporter. Nå skal jeg på tur med Lufthansa om ikke så lenge, så det er jo håp :rolleyes:
     
    B4stian liker dette
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    SilverKris Changi, Terminal 3
    Denne lungen er vel vellrecensert på forum allerede. Så jeg tar bare en kort oppsummering. Stor og litt for åpen lounge med ikke helt gode nok stoler. Der de få sofaene som finnes er fulle av sovende. Det er i hele tatt mye folk, noe som ikke er så rart med plass til nesten 50 C passasjerer i hvert av de mange long-haul rutene som tar av rundt midnatt. Det er et godt og smakfullt utvalg av mat. Jeg fant mer vegetarisk en noe annet av varmmaten. Det mangler en bar, men skjønner at den måtte ha hatt en tallrik stab for å kunne fungere.
     
  19. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for rapporten!
    Eit par nyfikne spørsmål :)

    Kva måtte du ut med for SQ-billettane?
    Kvifor valgte du MNL i staden for den meir "vanlige" AKL-turen (i MR-samanheng).
    Vurderte du å ta turen vidare frå MNL til f.eks. Palawan/El Nido, eller var turen tidsbegrensa?

    Grunnen til at eg spør er at eg kanskje "treng" ein EB MR-tur sjølv snart, og er mykje meir interessert i Filippinene enn New Zealand :)
     
  20. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Rett og slett strålende :):):) Leser så øyet blir stort og vått :D:D
     

Del denne siden