SQ/NZ Biz til Hobbiton

Tråd i 'Reisebrev' startet av Bernd, 06. aug 2017.

  1. Bernd

    Bernd Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    1,754
    Bonuspoeng:
    93
    Som for mange andre her var det umulig å motstå Singapore Airlines sitt Biz tilbud i fjor høst, og for min del ble det en korthelg i Auckland. Turen inkluderer A350-900 og 777-300 med SQ så vel som 787-900 med Air New Zealand.

    Føste segment var en kort SAS-737-800 flytur til Stockholm og overnatting på flyplassen (Radisson Sky City, terningkast "vil egentkig ikke være her, men grei hotell").

    upload_2017-8-7_5-38-56.png
    Groët & Chandon avec på gullstua ARN

    Etter frokost pâ gullstuen / Arlanda og etter meget smidig boarding var det bare å utforske SIA sitt nye Business class sete i A350. Takket @Travellingalf og andre her på forumet hadde jeg sikret meg bulkhead seter på alle SQ segmenter, og det var en god idé. Mer benplass og ikke nødt til å sove i "trekkspill"-posisjon. Men selv bak bulkhead er SQ C setene myyye bedre enn LH C, dog ikke helt så komfortabelt som f.eks. SK C.
    upload_2017-8-7_0-4-34.png

    upload_2017-8-7_0-8-12.png
    1-2-1 konfig...
    upload_2017-8-7_0-8-55.png
    ...og mye plass, særlig i bulkhead. Bulkhead setene i midten har ende mer benplass

    Det var bare ca 10 passagerer i C på første segmentet, deriblant påfallende mange av mine landsmenn (tyskere).

    A350 var helt fantastisk - meget stile, store vinduer og mange gadgets. Etter takeoff ble det servert en liten måltid, og kort tid etter landet vi på Dodomododoododorovodo flyplassen i Moskva. Der fikk vi "Transit" kort, og C passasjerer fikk i tillegg en invitasjon til flyplassens business lounge.

    Tipps til mellomlanding i Moskva:
    • Vær blant de første i sikkerhetskontrollen. Det tar "litt" tid å få heklet denne business lounge invitasjonen av Prinsesse Valium rett før en ganske irriterende sikkerhetssjekk med lite kapasitet.
    • Hvis du har *A gullkort, gå til LH/Austrian lounge og ikke til flyplassens business lounge (med mindre du er glad i russisk vin og bøttevis av Martini Bianco)
    • Enda bedre: Styr unna Moskva.
    Med ny crew gikk turen videre til Singapore. Sete, maten, drikke, service var rett og slett utmerket. Setet konverteres enkelt til full-flat seng og jeg sovet godt i noen timer. Etter frokosten landet vi punktlig i Sin.
    upload_2017-8-7_0-31-27.png

    upload_2017-8-7_0-33-27.png

    Life lesson: Singapore Airlines Kris Gold lounge er visst mindre fancy enn SilverKris lounge. Førstnevnte er for Eco passasjerer med gullstatus mens sistnevnte har to deler - en for business og en for first class passasjerer. SilverKris loungen er meeeget stort med fantastisk mat og komfortable seter. Minus er få strømuttak og (så vidt jeg har sett) ingen oppbevaringssted for håndbagasje (skal ta en tur til byen på returreisen)
    upload_2017-8-7_0-25-34.png
    Singapore feiret 52-årsdagen

    Etter 2 timer på loungen ble det sikkerhetsjekk og boarding for Air New Zealand 787-900 Dreamliner til Auckland.

    Har sett bilder an NZ Biz på web og var litt skeptisk, men etter ankomst i Auckland kan jeg bare si " Air New Zealand, what the #/@/%÷^ were you thinking?!?!".

    Man sitter trangt, ryggen mot vinduet (som er en av hovedattraksjonene med Dreamliner...), TV skjermen må koordineres med bordet, og lite oppbevaringsplass.

    Servicen var derimot utmerket, maten var god og Dreamliner er jo alltid en opplevelse.
    upload_2017-8-7_0-28-50.png
    Lite plass, liten skjerm men mye sjarme om bord Air New Zealand

    Etter landing og noen morsomme kommentarer ved innreise ("You are here for TWO days?!?...", discussion ensues..) tok jeg taxi til hotellet (Sky City). Ingen SPG i Auckland, dessverre.

    I morgen drar jeg til Hobbiton Movie Set og Glow Worm Caves. Dagen etter går turen tilbake via SIN og AMS.

    To be continued, my little hobbitses :)
    upload_2017-8-7_0-17-7.png
    SkyTower, Auckland
     
    Last edited: 06. aug 2017
    Palg82, DanH, ArthurDent and 40 others like this.
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,862
    Likes mottatt:
    22,381
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du tar deg tid til å dele :)
     
    Bernd liker dette
  3. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,057
    Likes mottatt:
    1,479
    Bonuspoeng:
    113
    Konge!
     
    Bernd liker dette
  4. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for deling... og stjernekommentar på siste linjen. I hope you shall pass!
     
    Bernd liker dette
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,235
    Bonuspoeng:
    293
    Bra du fikk sikret deg bulkhead seter! :)
    Forøvrig er jeg helt enig i at A350´en er ett helt fantastisk fly og at Air NZ sin businesskonfigurasjon er flaut dårlig. Men som du også nevner - de tar det igjen på sjarm og god service.
     
    Bernd liker dette
  6. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,915
    Likes mottatt:
    10,282
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig @Bernd - takker for informativt og morsomt reisebrev :):):)
     
    Bernd liker dette
  7. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,417
    Likes mottatt:
    18,399
    Bonuspoeng:
    183
    Hils til Gandalf og Rosie @ The Green Dragon Inn. (Om du har kjøpt tur med lunch så får du påfyll med ale i baren om du spør pent.)

    Eg gledar meg til rapport frå Glow Worm Caves, dei rakk vi heller ikkje når vi var der. God tur vidare!
     
    Travellingalf and Bernd like this.
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Gøy å se noen andre ta akkurat samme tur jeg gjorde i august i fjor.
    Hobbiton var gøy, og Waitomo veldig spennende, håper du koser deg like mye som jeg gjorde!
     
    Bernd liker dette
  9. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    ...trodde SQ startet ruta via moskva tidligere iår??
     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan nok stemme, jeg fly ikke via Moskva.
    Det jeg tenkte på var tur til Auckland og det han skal gjøre der.
     
    FFlyer liker dette
  11. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,373
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Alltid gøy å lese om en tur til NZ og utflukt til Hobbiton står på ønskelisten min så denne ser jeg frem til å følge med på. God tur videre :)
     
    Bernd liker dette
  12. Bernd

    Bernd Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    1,754
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for alle de hyggelige tilbakemeldinger, og beklager alle tyske sriveleif...
    I går ble det altså busstur til Hobbiton og Waitomo caves. Det begynte kl 8 ved bussholdeplassen rett ved Sky City.
    https://www.intercity.co.nz/tours/hobbiton-waitomo-day-tour/
    Det tar ca 2,5 timer hver vei, pluss ca 1 time mellom Hobbiton og Waitomo. Sjaføren våres, Damien, var tydeligvis lærer for samfunnsfag i sitt tidligere liv (og veldig glad i å prate), så vi lærte mye om New Zealands fortreffelighet.
    Ellers var veien til og fra attraksjonene helt magisk. Hele Waikato regionen (sør for Auckland) ser ut som "The Shire", og i tillegg hadde vi flaks med været (sol og 18 grader midt om vinteren).
    Selve Hobbiton Movie Set ligger midt i en farm, og det alene er verdt reisen. Har du sett filmene og / eller lest Tolkiens bøker om Middle Earth, er det lett å drømme seg bort til The Shire og man forventer å treffe Gandalf og Frodo på "The Green Dragon".

    upload_2017-8-8_7-17-21.png
    The Shire

    upload_2017-8-8_7-14-39.png
    Utrolig mange detaljer overalt

    upload_2017-8-8_7-35-28.png
    Bilbo forbereder bursdagsfesten sin

    upload_2017-8-8_7-18-55.png
    The Green Dragon, der vi fikk en god øl og meget god mat (buffet)

    Etter Hobbiton kjørte vi videre til Waitomo Caves, som - vi er tross alt i New Zealand - ikke bare er et antall huler, men også en event center der man kan drive med abseil, "black water rafting" osv. http://www.waitomo.com/
    Det er dessverre ikke lov å ta bilder i selve hulen, men dere kan jo se på bildene på web og - ja det er absolutt en opplevelse! Millioner av ildfluer lar veggene se ut som en galakse, det er absolutt magisk.

    upload_2017-8-8_7-31-59.png
    Inngang Waitomo Cave

    upload_2017-8-8_7-32-21.png
    Utgang Waitomo Cave

    Siste på "must do" listen var en tur opp Sky Tower, og siden det var mandag i off-off-season var det ingen køer og nesten ingen mennesker der oppe.

    upload_2017-8-8_7-24-43.png
    Utsikt fra SkyTower

    Til slutt ble det middag på "Oysters and Chop" (meget god mat og service), ved Viaduct Harbour, Auckland.

    Coming up: Air New Zealand lounge Auckland, 777-300 med SQ til SIN, en liten tur til Singapore, og A350-900 med SQ til AMS (inkludert "book the cook", lobster thermidor!)
     
    Last edited: 07. aug 2017
  13. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,915
    Likes mottatt:
    10,282
    Bonuspoeng:
    183
    Magisk....bare magisk :):):):)
     
    Bernd liker dette
  14. Bernd

    Bernd Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    1,754
    Bonuspoeng:
    93
    Da er reisen nesten over. Sitter i contract lounge AMS (ja, man har fremdeles både fast track- og lounge tilgang med SAS billett), og venter på SK822 til Oslo.
    Air New Zealand lounge i AKL var utmerket. Stor, lyst, og god mat og drikke (akkurat lik den i Melbourne).

    upload_2017-8-9_7-46-34.png
    Air NZ lounge Auckland

    Flighten til Singapore var den eneste i reisen som hadde first class (777-300, 4 seter, og Expertflyer viste alle som ledig), så jeg tenkte at jeg kunne jo spørre om upgradering med poeng, penger eller et smil. Alt jeg fikk var et smil tilbake og at jeg må ordne dette med SAS på forhånd. Bummer. Det går jo som kjent an å oppgradere til SQ F med Eurobonus poeng, unntatt de flytyper som har first class...

    upload_2017-8-9_7-55-55.png
    So close, yet so far away - SQ First class kabin.

    Det var litt mindre plass i 777-300 vindu-bulkhead enn på A350 (jeg er 1,90m og det manglet ca 15cm), men det gikk fult an å sove komfortabelt. Maten og service var upåklagelig, og vi var i Singapore etter bare 9 timer.

    upload_2017-8-9_7-56-52.png
    SQ 777-300 Biz bulkhead.

    upload_2017-8-9_7-58-42.png
    Meny fra AKL til SIN. I have chosen wisely (New Zealand lam) :)

    Jeg hadde ca 5 timer layover i Singapore, og det var mer enn nok for å ta en tur til byen, for første gang siden jeg studerte der for 11 år siden.
    Det finnes en luggage deposit litt gjemt ved siden av Adidas shop mellom Transit A og B, og passkontroll tar vanligvis bare 5-10 minutter. Jeg tok taxi ti East Coast Road, ca 20 minutter fra flyplassen, og tilbake etter ca 1,5 timer. Vær obs på at det kan ta tid å finne en taxi (særlig rundt Raffles hotell), så ikke vent til siste sekund for å dra tilbake til Changi.

    upload_2017-8-9_8-6-37.png
    Hmmm...Laksa! (East Coast Road)

    Etter noen minutter i SilverKris lounge (der Wifi fungerte bra og var rask nok), ble det avsluttende segment med SQ, igjen på A350, men denne gangen kunne jeg bestille mat på forhånd ("Book the Cook"). https://www.singaporeair.com/en_UK/au/flying-withus/dining/book-the-cook/
    Jeg valgte "Lobster Thermidor" og "Dim Sum", og begge kan bare anbefales.

    upload_2017-8-9_8-10-58.png
    Lobster Thermidor

    Sammenfatning: For en tur! Singapore Airlines leverte over alle forventninger, med fantastisk service, mat og komfort. Og New Zealand inkludert Hobbiton og Glowworm Caves var det perfekte reisemål.
    Neste gang skal jeg dog styre unna NZ Business Premier og Moskva, og spørre her på forumet om noen vil være med. :)

    Man tjener jo ikke akkurat penger på en slik tur men jeg synes at det var mer enn verdt pengene. Har du og betaler med SAS MC Premium og tjent >200.000 poeng i løpet av de siste 12 mnd, er du i tillegg bare ca 8000 poeng unna SAS C til Asia / USA og har "instant gold status" når poengene ruller inn.

    Happy.
     
    Travellingalf, DanH, Eddie47 and 26 others like this.
  15. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,373
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for ett fint reisebrev, merker lysten etter å oppleve Hobbiton bare øker etter dette :)
     
    Bernd liker dette
  16. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Drømmer meg tilbake! Hadde AKKURATT samme turen for nøyaktig 1 år siden! Det er fortsatt topp 3 av reisene mine - og da spesielt Glowworms! MAGISK :eek::eek: Tusen takk for et fint reisebrev og meget gode bilder!
     
    Bernd liker dette
  17. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,915
    Likes mottatt:
    10,282
    Bonuspoeng:
    183
    Helt herlig - takk for turen og titten -tommelopp !! :):):)
    Må si jeg er en smule misunnelig på alle dere som har mulighet til denne turen...Eia var det meg. Hobbiton og NZ generelt er drømmedestinasjonen min...

    Akk ja.... :(
     
    Bernd liker dette
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,479
    Likes mottatt:
    36,654
    Bonuspoeng:
    293
    Slenger meg på all skryten over her! Og er ganske misunneleg! Takk for at du delte! :)
     
    Bernd liker dette
  19. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for et flott reisebrev!
    Dette skjønte jeg ikke helt...er det mulig å oppgradere fra SQ C,D el J til First med EB points eller ikke?
    Er det forresten mulig for penger?
     
    Bernd liker dette
  20. Bernd

    Bernd Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    1,754
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk igjen for hyggelige tilbakemeldinger - og takk til forumet for informasjon og inspirasjon som gjorde denne reisen mulig!

    @FFlyer : På sas.no står det "Note! First class award or upgrade award is not available on Singapore A380 and B77W flights" - og siden det stort sett er disse flytyper som har first class (?), er det nok urealistisk å få det til med poeng. Om det er mulig med penger - jeg tviler på det, men det vet kanskje andre mer om.
    https://www.sas.no/eurobonus/partners/flygbolag/singapore-airlines/

    Ellers, så tok det bare noen dager til poengene var på plass, og flyreisen har gitt meg hele 49837 poeng -> rekvalifisering til Diamond etter bare 10 uker :)

    upload_2017-8-12_12-26-6.png

    Det var gøy å dele opplevelsen med dere, skal - når jeg har litt tid - skrive litt rundt CT Biz turen kona og jeg tok til Fiji i juli og / eller en eller annen LH F opplevelse.

    Travel long and prosper.
     
    Islending, DanH, Stuttfeiten and 7 others like this.

Del denne siden