Det her er jeg helt uenig i. Når du kjøper en billett så trykker du samtidig at du har lest og akseptert vilkårene. I vilkårene står det klart og tydelig hva det koster hvis håndbagasjen er for tung. At folk ikke leser vilkårene er ikke noe nytt, men det tar i de aller fleste tilfeller ikke veldig lang tid å sette seg inn i. Den siste setningen i det du skriver er rett og slett bare urimelig.
Norwegian har 10kg mens SAS har 8Kg Air France/KLM har 12Kg så om du trenger å ha med mye håndbagasje bør man se etter flyselskaper som tillater mer. Jo mer et fly veier jo mer drivstoff bruker det(?) Så sånn sett er det greit at Norwegian som et lavprisselskap slår ned på folk som tar med for mye. Greit nok at det skal være innenfor målene og det er jeg helt enig i, men at folk ikke tenker over at det man kjøper på flyplassen også er med i denne beregningen skjønner jeg ikke helt. Alt du tar med ombord regnes som håndbagasje Kommer ganske tydelig frem på Norwegian sinne sider:
Ikke uenig i utgangspunktet, men her kunne det virke som om skiltet i mellomtiden har falmet og blitt dekket av busker, for å dra analogien lenger ut. Tviler ikke på at Norwegian har rett etter vilkårene til å gjøre dette, spørsmålet mitt var mer hvor tydelig det er blitt kommunisert, skjønner fra andre kommentarene at dette ikke kommer som lyn fra klar himmel selv om jeg ikke hadde fått det med meg selv (men er jo også en stund siden jeg har fløyet Norwegian)
https://www.nettavisen.no/okonomi/s...a-gjor-norwegian-helomvending/3423867102.html Juryen ombestemte seg ... Snacky
Tja, vilkårene til Norwegian er på 8959 ord, med normal lesehastighet tar det mellom 13 og 22 minutter å skumlese dette. Tviler selv sterkt på at dette er noe de fleste tar seg tid til (selv om en selvsagt kan si at det burde en jo gjøre), derav kommentaren min som gikk mer på hvordan det var kommunisert at en nå ville stramme inn og i forhold til tidligere praksis - enn et spørsmål om hva de har rett til å gjøre etter vilkårene sine.
Hvis du ser på bildet som @Avixlo la ut noen poster over her, så kommer det ganske tydelig frem hva som er tillatt å ta med som håndbagasje. Nå flyr jeg ikke Norwegian, så jeg vet ikke når i bestillingsprosessen dette vises?
Ikke uenig i at det står 10 kilo, problemet er vel mer hva folk oppfattet at flyselskapet har lagt i dette begrepet over tid. Nå har jo også Norwegian reversert og sett at de har brukt reglene lite skjønnsmessig. For å snu problematikken: Om jeg på SAS kom drassende med min vanlige carry-on som jeg har pakket med mer eller mindre det samme de siste årene og som ingen har sagt noe på tidligere, men det plutselig sto en dude ved gaten med vekt som fant ut at den veide ni kilo og avkrevde meg for et relativt stivt ekstragebyr - så hadde jeg neppe vært særlig happy
Jeg har en mistanke om at avtalen mellom flyselskapet og flyplassen sier at varer kjøpt på flyplassen må holdes utenom vektkvoten. Jeg googlet 'duty free carry on luggage' og fikk mange treff som omhandler temaet.
Det er fortsatt ditt problem, du som ikke har fulgt reglene og du som må betale. For meg er det en ikke-sak. Om du blir happy eller ikke er ikke SAS, eller i dette tilfellet Norwegian, sitt problem når du uansett er skyld i det.
Når Norwegian nå har valgt å snu til tross for at de har sitt på det tørre i forhold til reglene, synes det å tyde på at deNorwegian annerkjenner at det ikke kun er kundens problem, men noe som velter tilbake på dem selv. Tipper også forbrukermyndighetene raskt kommer på banen om vilkår som lages slår for skjevt ut i disfavær av forbrukerne, og da blir det også raskt et problem som selksapet må håndtere.
Det jeg ikke fatter, er at når man ikke har fulgt reglene og blir "tatt", så går man til avisa for å fortelle alle om det. Samtidig klager man på flyselskapet. Hadde vært interessant å se hvor mange som kommer til å fly DY igjen og har lært. Merkelig at Norwegian går ut og sier de har vært for strenger når de kun har fulgt sitt eget regelverk. P.S: Dette innlegget ble skrevet på en tur med Norwegian fra TOS til OSL, ingen bagasjesjekk på gate og god IPA ombord. AMEX derimot det fikk jeg ikke betale med, ringe nettavisen??
Når jeg skummer gjennom artikkelen kan jeg ikke se at det står eksplisitt at de har snudd i denne konkrete saken. Derimot så tolker jeg uttalelsene om at de skal se på den generelle håndhevingen av carry-on reglene. For eksempel så synes jeg problemstillingen der en blir pålagt gebyr for å ha båret om bord samboers håndbagasje er urimelig, og det er kanskje sånne tilfeller de sikter til når de sier de skal se på håndteringen av reglene? At forbrukermyndighetene skal "ta" Norwegian for at de håndhever reglene de nokså tydelig meddeler har jeg vanskelig for å tro på. Hvordan mener du at en bagasjekvote er en regel som "...slår for skjevt ut i disfavær av forbrukerne..."
Det handler om penger. Mer vekt i kabin = mer forbruk av drivstoff de ikke får betalt for. Puttes det i buken får de penger for det.
Jeg er en av de som er helt for strengere kontroll med håndbagasjen, men samtidig så er jeg enig med de som mener at størrelsen burde være viktigere enn antall kilo.
Fokuset bør være på størrelsen. For å kaste inn en brannfakkel. Jeg med mine 69 kg, kommer drassende med 12 kg, kontra en kraftig overvektig kar på 130 kg og 8 kg håndbagasje... Hva om jeg da hadde en svær jakke med masse innhold, tilsammen 5 kg. Er det da OK å kle på meg alt det, og da slanke kofferten ned til 7 kg, og alt er OK? Nei, noen ganger er det størrelsen som teller.
For å presisere, jeg tok ikke stilling til hvorvidt denne konkrete reglen og håndhevelsen var for langt ute eller ikke. Imidlertid er det flyselskapet selv som priser dette i vilkårene sine, men de står etter min oppfatning ikke fritt til å gjøre dette uten risiko for at det slår tilbake på dem. Om 750 spenn for en kilo ekstra er rimelig er mulig, men om en beveger skalaen vil en på ett eller annet tidspunkt møte en grense. For å trekke eksempler langt, om de innfører et vilkår om 5000 kroner i gebyr, og ilegger dette til alle som har 10,1 kg i samlet håndbagasje er jeg temmelig sikker på at det ikke er greit.
Og så kan vi undre oss på hvorfor avisa skriver om dette... Vinkelen burde være: 'Norwegian starter nå med strengere håndheving av egne bagasjeregler'. Da hadde dette blitt en forbrukersak med opplysningsverdi for alle DY-kunder framfor denne 'offer-vinklingen' som Nettavisen valgte denne gangen. Synes valgt vinkling viser kunnskapsmangel hos journalisten...