Skjønner jeg er i klart mindretall på siden her og at de fleste synes at det er helt greit at selskapene praktiserer reglene strengt osv, - fair enough - og skal ikke ta den videre Lurer imidlertid på hvordan dere gjør det praktisk? Jeg har aldri bruk altfor mye tid på veiing av håndbagasje og mulig jeg er av den irriterende typen som har med for mye . Sjekket i går hva jeg typisk har med meg på en vanlig tredagers tur. Vanligvis er dette en laptop i PC-bag, denne veier litt under ca 4 kg (denne har jeg på gulvet under turen), i tillegg har jeg en cabin-size carry-on koffert (som jeg legger på hylla). Tørrvekten på denne ligger på oppunder tre kilo (noe jeg ikke tror er en altfor uvanlig vekt). Flyr som regel SAS og etter deres regler har jeg en maks på åtte kilo å forholde meg til. Skulle jeg da være 100% compliant har jeg litt i overkant av kiloen til klær osv å putte i kofferten. Kan selvsagt også sjekke den, men dette er noe jeg helst prøver å unngå for å komme meg kjapt til taxi/flytog.
Ja, eller sy all bagasjen fast på innsiden av frakken som denne krabaten: https://www.dailymail.co.uk/femail/...ir-baggage-allowance-charges-GENIUS-hack.html
Tydelig at Norwegian prøver å tjene penger for tida ja. Vekst for vekst sin del er vel ute og nå leiter dei med lys og lykter etter inntekts kilder. Er det å selge skrapelodd ala Ryanair det neste som kommer?
Nja, men et utgangspunkt for litt hjemmemekk: https://www.ebay.com/itm/Womens-Lon...hash=item3655dbd1b8:m:mc6V0udBsi_sU_nxajnqOCA
Det er litt artig å se hvordan Nettavisen nå kjører kampanje mot Norwegians veiing av carry-on. Har vært flere oppslag siste uken, og er igjen toppoppslaget nå. Alt fordi stakkars Gunnar Stavrum gikk i baret på vei til New York Marathon før helgen. Eller, "artig" er det vel egentlig ikke når redaktører misbruker mediet sitt til uthenging av foretak, når de selv har tabbet seg ut. "Trist" passer nok bedre... https://www.nettavisen.no/okonomi/o...per-folk-for-penger-ved-gaten/3423872239.html
"Etter en timelang kø for å få boardet kveldens (en time utsatte!) fly til New York kommer beskjeden ingen forventet" Skulle jo tro at en redaktør har såpass lesekunnskap at han evner å lese informasjonen som står når du bestiller Men med slike formuleringer mistenker jeg at herren studerte drama istedenfor journalistikk. "I liket (sic) med flere titalls andre..." Har Norwegian begynt å fly CRJ over dammen eller er det virkelig så dårlig belegg på den ruten??
Rart at Stavrum ikke kan lese? Han sier han er redaktør .. Her om dagen bestilte jeg fly fra BGO til OSL ... ved bestilling måtte jeg bekrefte at jeg hadde forstått bagasjereglene siden jeg ikke hadde innsjekket baggasje .. Da jeg sjekket inn sto det med «store bokstaver» at det var maks 10 kg håndbagasje og jeg måtte krysse av at jeg hadde forstått betingelsene ... At Stavrum ikke fikk vite om 10 kg grensen før ved gate betyr jo at han enten at han ikke gidder å lese betingelsene og driter i dem eller så er han i champagnetåke ..
Nettavisen: Etter kundestormen de siste uken, innfører Norwegian nye og smidigere bagasjeregler. Jeg håper de har husket å varsle kontrollørene
"Ompakking mellom passasjerer som reiser sammen må gjøres i god tid før ombordstigning, slik at man ikke bidrar til å forsinke flyet." For min del faller ikke krav om at en foretar ompakking mellom passasjerer inn i kategorien "smidig", om to personer reiser sammen med hhv 11 og 9 kilo i håndbagasje (som forøvrig holder seg innenfor størrelsekrav) er min påstand at en smidig løsning er å ikke lage noe kødd for pasasjerene, men dengang ei
Jeg pleier stort sett å havne i kategorien som har fått 3% oppslutning i avstemninger på Nettavisen. Denne gang ser det ut til at ganske så mange er enige med meg. Det er gledelig!
Er vel kun dem som har blitt tatt som har stemt motsatt. Eventuelt dem som pleier og ha med seg hele flyttelass inn i kabinen og for alt i hele verden i hvert fall ikke skal ha så mye som en liten sekk engang under setet.
På DY607 ble det ved ombordstigning i går opplyst (kontinuerlig): Husk Norwegian sine baggasjeregler, hvis du har mer enn en enhet med deg ombord skal bare en (1) opp i bagasjehyllene og resten skal under setet foran deg. Hva skjer i praksis .. folk løper fremover og bakover for å finne plass til «ekstra-vesken» og det blir fullstendig kaos i flyet. Kanskje de var døve også i tillegg til at de ikke kan lese ... Det er mulig jeg har feile briller på, men det var da en annen sammensetning av passasjerene på et morgenfly fra Bergen til Oslo med Norwegian enn jeg har opplevd på SAS??
Her er essensen: Problemet er ikke reglene, eller at de følges opp. Problemet er at noen passasjerer er så opptatt av seg selv, at de ikke evner å tenke at det de holder på med kan gå ut over andre passasjerer. Så blir de sure hvis noen tar dem på det, og mener at de aldri har fått beskjed om dette før. Selv om de har huket av for at de har lest og forstått bagasjereglene da de kjøpte billetter, og det er det eneste man har lest om i avisene de siste 14 årene.