https://en.wikipedia.org/wiki/SkyTeam https://en.wikipedia.org/wiki/Star_Alliance Går ned fra 1294 til 1150 destinasjoner (flytende) og 195 til 175 land (løs land-definisjon?). Antall fly fra 5000+ til 3000+. Antall medlemmer fra 26 til 19. Dette er tallene før vi overfører SAS, så iallfall på destinasjoner kan det bli mye jevnere. Nedgang i partnere med F. ST har Korean og Air France. + Garuda og China Eastern. En rask titt antyder at områder som blir svakere på dekning er Oseania (men AF flyr til PPT), og ikke minst sentral-asia som blir et hull (personlig vil jeg mest savne TK). Afrika og Søramerika blir kanskje bedre. Om vi forutsetter at SAS eget award chart beholdes, at amex CT og flypremium beholdes så er spørsmålet egentlig bare om noe endres med partner chart, og ikke minst tilgjengelighet.
Europa får elendig dekning i forhold til nå, og det er vel i grunnen det som vil telle mest for de aller fleste av oss.
Bra tråd. Har vi oversikt over hvor mange partnere som flyr inn og ut av Norge? Er bare 2 partnere(KLM,AF) som flyr inn og ut fra Norge i ST? I SA er det 5(?)(LX,LH,SN,OS,TK) - glemt noen?
ST blir 8 EU-baserte selskaper, mens *A blir 8 selskaper. Om Norge er enda viktigere enn Europa blir det jo knapt noen endring der. Hva mener du med "elendig"? Hadde vært interessant om noen gadd å telle destinasjoner i EU med EU-selskapene.
SA har også ET og LO. ST har SU (suspended pt). Det kan imidlertid bane vei for en rekke nye ruter til feks OSL. Ser ikke bort fra at UA børster støv av en TATL. Eller kanskje AA?
Garuda og China Eastern har vel og F? Underskrivne sine etterøykjingar syner at du må ha bra status i Flying Blue for å kunne tinge AF F. Garuda sin F ser slett ikkje verst ut, men eg vil tru bakkeproduktet (henting og lounge) er langt betre i Jakarta enn på europeiske destinasjonar.
Stemmer, da er det iallefall 7 SA selskaper, konsekvens slik status er pr nå, er da at man med utreise OSL må via CPH(SK) , AMS eller CDG ( evt andre SK destinasjoner i EU hvor ST partnere flyr) for å komme videre ut i verden, spent på og se hvor god tilgjengelighet det blir. Det kommer jo til å bli ganske stor rift etter disse billettene. Samtidig får man mulighet med KLM fra TRF som er positivt for egen del.
Realiteten er at man må via hub (eller connecting point med partner) uansett. SK har og beholder EWR. ET går via ARN. Det nærmeste vi kommer en longhaul vi mister er TK til IST:
Antallet selskaper er i grunnen ikke voldsomt interessant annet enn som en ren matematisk øvelse. Felles for de fleste selskapene som ramses opp her er at de er temmelig uinteressante for majoriteten av oss for de destinasjoner vi pleier å fly til og fra. De fleste av selskapene som er europeiske er såpass obskure at de færreste av oss har hørt om dem engang, langt mindre flydd med dem. *A derimot har hovedstyrken sin blant større, godt renommerte europeiske selskaper som flyr på europeiske destinasjoner, og det er det som er interessant for mesteparten av oss. Jeg ser ikke helt for meg å skulle reise til Hellas med Tarom...
https://onemileatatime.com/news/scandinavian-airlines-skyteam-air-france-klm-investment/ Var ikke klar over det, men mellom Europa og USA har SAS stått litt på utsiden av *A. De blir nå en del av en joint venture med AF/KLM, Delta og Virgin Atlantic. Positivt for SAS. Kanskje ikke så positivt for oss da dette ifølge OMT fører til høyere priser. Videre skriver han også om det vi alle vet. Dette blir en downgrade for oss bonusnisser.
Ikke det store tapet for oss som bruker BGO og uansett må til en hub, men TG skal jo starte fra OSL etterhvert.
Håper på flere avganger fra TRF Forsøker ikke se på det som et stort tap, men drømmer om utforskning av litt "KLM" øyer i Kariben og områdene rundt. Annet en det må jeg forsøke oppleve Lufthansa F før det blir forseint.
I teori ja, men uten mulighet å booke bonusbilletter på SQ har *A ikke vært helt det store der heller. Har hovedmål med billigere billetter til BNE via EB, og der har *A vært skuffende selv om det har i det siste kommet noen muligheter "the long way round" via SFO/LAX/YVR. Ser egentlig ut som SkyTeam sine ruter gjennom ICN eller TPE kommer til å være greie nok hvis bonusprisen ikke er helt hinsides.
Men alle bortsett fra China Eastern opererer som SWISS. Kun til egne top tier. Så F i SkyTeam kan man bare glemme med mindre Eurobonus gjør avtaler med andre flyselskaper utenfor alliansen.
Er det noen som har en kvalifisert mening om hva det vil koste med bonusbilletter i Skyteam vs *A? Vet at det er mange parametre og forutsetninger, men si at du får en t/r i business bonus til USA med et *A-selskap for ca 6 betalte turer i business med SAS. Hva vil det tilsvarende være for eksempelvis KLM eller AF? Og hva med skatter og avgifter? Er disse på linje med *A?
Jeg er overrasket over tilbakeholdenhet i forum så lenge. I mine øyne er dette en bombe. Grattis til SAS for å oppnå redningen seff, men uten star alliance er selskapet nokså uattraktiv. Med mindre man kronisk reiser vestover fra Europa så er det ingen kvalitative flyselskap igjen i alliansen (jeg syns personlig i utgangspunktet at KLM også er å unngå, har ingen erfaring med AF, Delta er ingenting å skrive hjem over..). For oss som har vært langvarige statuskunder er dette bittert i shorthaul Europa - benefits hos det største nettverket (LH, swisss, OS etc er utradert). Som nevnt tidligere frafaller og huben i IST og muligheten for bonusreiser til asia i betydelig grad. Skyteam er imho den absolutt verste alliansen, de fleste medlemmene har jeg aldri hørt om. Hvis man går ut fra et scenario hvor status, lifetime status og de øvrige benefits blir tatt over 1:1 så kan man i mitt tilfellet ha glede av å kjøre med SK i norden og benytte seg av mulighetene på AF ? LH vil raskt komme inn i markedet i for å fange opp frequent travellers til europa, men LH SEN er betydelig vanskeligere å oppnå. Sh*t.