Dette varierer innenfor SkyTeam, men AF/KLM har drivstoffavgift på rundt €400 *hver vei* på bonusreiser i long haul business class. Ikke langt unna Miles&More, men mange hakk opp fra EuroBonus. Angivelig kommer man bedre ut av å kjøpe vanlig billett i economy og oppgradere for poeng.
Her kan en i hværtfall se hva rutenettet er for KLM/Air France KLM går ut først med sine ruter: Air France har ei ega side på dette, så det er over hele verden det også: Så rutenettet blir bedre sånn sett med flere desinasjoner long haul
Jeg er enig. Det er en tung devaluering. Men det kan jo være LH er interessert i å statusmatche oss som vil bytte? Senator kan vel ikke være så vanskelig å oppnå om man flyr litt i Europa? 60 000 miles leser jeg. Man aner jo ikke hva det i praksis innebærer. Hon Circle er nok derimot et godt stykke utenfor rekkevidde. Om jeg ikke får jobben til å fly meg jevnlig med F til hvor som helst.
Men er det gitt at vi får samme avgiftsnivået gjennom EB? Per i dag har Miles&More som du sier til dels vanvittig høye avgifter. Men bestiller jeg *A EuroBonus med Lufthansa, så er jo avgiften en del lavere. Mulig det blir slik hos fremtidige SkyTeam EB billetter også? Meg bekjent trenger du 100 000 per kalenderår for Senator. Men enig, veldig sannsynlig at dem tilbyr status match.
Per pers. BA har forsåvidt det samme for bonusbilletter hos dem selv, men man kan bruke BA-bonuspoeng hos bla Iberia, Cathay og Qantas nesten uten skatter. BA har også et system at hvis man vil oppgradere fra Y til C på poeng, så kommer det også en regning på 400 euro+, som gjør at å bruke BA-poeng hos BA er aktuelt. Med så mange andre bra OW-partnere uten avgifter løser det seg imidlertid fint.
Ikke godt å si, men virker som at det i SkyTeam i større grad er styrt av selskapet man booker. F.eks. slipper man billigere unna ved å bruke Flying Blue-poeng på Delta-flyvninger.
Kommer vel an på hvorvidt SK beholder sine TATL eller om den nye alliansetilhørighewten ruter alt via AMS/CDG? En del av dealen var vel også at danskene skulle sikres livsgrunnlaget til CPH, kanskje EWR og MIA ruten kun kommer til å gå derfra?
Veldig enig, og som nevnt i en annen tråd er det nesten en smule rørende å se optimismen til enkelte her inne, og jeg står fortsatt inne for min påstand om at denne optimismen er selvtrøst/selvbedrag (stryk det som ikke passer), og at dette kommer til å bli MYE dårligere for medlemmene. We just got buttf***ed...
Kan vel også se det litt anderledes.. Det har vært så lett at absolutt alle holder på med det.. Vi som er nærder her kan plutselig ende opp med bedre tilgjengelighet men ja.. det blir nok mye værre generelt
Jeg sier at det er sannsynlig, ikke at dem gjør det. Slik har vel skjedd tidligere da selskaper har byttet allianser? Men ja, jeg skulle ikke ha postet det i tråden om faktiske konsekvenser, heller i spekulasjonstråden.
Håpet at du hadde lest det en plass og at det var reelt. Skeptikeren i meg tviler litt på det dessverre
Absolutt. Dette er kun fase 1. Vi nekter for at det vil bli et problem. Typisk mekaniske for selvforsvar. Snart blir det sinne og frustrasjon fordi poengene som man har samlet opp hundretusen av, med mer eller mindre rasjonelle metoder, tonnevis med bananer spist og utallige excelark med formler som er nær nobelpris i matematikk for å sikre maksimering av hver krone brukt.. Videre går det mot en forhandling i form av, det er vel bedre enn konkurs.. Og tross alt kan jeg vel alltids fly til Amsterdam for mine 740000 poeng og det koster knapt 2000kr i avgifter... Derfra, livet er egentlig over.. Hva skal vi gjøre nå? Man slutter ta vare på egen helse, hår og negler gror ut.. Skjegget barbere ikke... Til slutt, så aksepterer man at det er kanskje like greit å droppe hele dette aliansemaset, og booke billetten man har tenkt til å fly, og i beste tilfelle PE/C uansett og derfra fasttracke seg bort til loungen og alt er som før.. Men ikke helt... 5 stages of grief..
Siden jeg mest sannsynlig kommer til å bruke China Airlines en del, har jeg lest litt om forskjell på EVA og China Airlines når det gjelder kostnad rundt bestilling av bonusbilletter. Det viser seg at kostnad i miles mellom to soner er så å si lik. Den største forskjell i kostnad ligger i YQ. (Avreise)land som har regulering på YQ vil kostnad i penger også være ganske lik. Hvis ikke, vil YQ variere veldig. I de få tilfeller som jeg har lest om, kommer China Airlines bedre ut.
Men er det sagt noe om tidsperspektiv?? Jeg så noen nevnte neste sommer, men hvor kommer den informasjonen fra?
SAS sa i går at de planlegger å skifte allianse fra Star Alliance til SkyTeam "før sommeren 2024". Om EuroBonus skal integreres i Flying Blue er en helt annen diskusjon. Dette er foreløpig åpent og eventuelle endringer kommer til å ta lengre tid. Det er vel tvilsomt om de gjør det så lenge AF/KL eier under 20 %. Hvis AF/KL øker eierskapet vesentlig i løpet av noen år, noe de har sikret seg rettigheter til, så blir det mer sannsynlig.
Kan det være en mulighet for at LH kjøper Eurobonus, og SKlager et nytt? Muligens og antagelig far fetched, men samtidig, fremoverlent fremstøt av LH? Man blir i *A og matches inn i et nytt SK program?