Star Alliance vs Skyteam- faktiske konsekvenser for SAS bonuskunder

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 04. okt 2023.

  1. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Dette varierer innenfor SkyTeam, men AF/KLM har drivstoffavgift på rundt €400 *hver vei* på bonusreiser i long haul business class. Ikke langt unna Miles&More, men mange hakk opp fra EuroBonus. Angivelig kommer man bedre ut av å kjøpe vanlig billett i economy og oppgradere for poeng.
     
    Cumulus, Rscott and OSLOJW like this.
  2. OSLOJW

    OSLOJW Flyr litt...

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Konge....

    For en drittnyhet alt dette er.
     
    Cumulus, flying_all, Frode789 and 5 others like this.
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,885
    Bonuspoeng:
    183
    Storbaba and Avixlo like this.
  4. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    303
    Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er enig. Det er en tung devaluering.
    Men det kan jo være LH er interessert i å statusmatche oss som vil bytte?
    Senator kan vel ikke være så vanskelig å oppnå om man flyr litt i Europa? 60 000 miles leser jeg. Man aner jo ikke hva det i praksis innebærer.

    Hon Circle er nok derimot et godt stykke utenfor rekkevidde. Om jeg ikke får jobben til å fly meg jevnlig med F til hvor som helst.
     
  5. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,514
    Likes mottatt:
    4,017
    Bonuspoeng:
    113
    Sykt! Er dette per person eller blir det det samme om man er flere reisende?
     
  6. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,541
    Likes mottatt:
    4,081
    Bonuspoeng:
    113
    Men er det gitt at vi får samme avgiftsnivået gjennom EB? Per i dag har Miles&More som du sier til dels vanvittig høye avgifter. Men bestiller jeg *A EuroBonus med Lufthansa, så er jo avgiften en del lavere. Mulig det blir slik hos fremtidige SkyTeam EB billetter også?

    Meg bekjent trenger du 100 000 per kalenderår for Senator. Men enig, veldig sannsynlig at dem tilbyr status match.
     
  7. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,172
    Likes mottatt:
    7,860
    Bonuspoeng:
    183
    Per pers. BA har forsåvidt det samme for bonusbilletter hos dem selv, men man kan bruke BA-bonuspoeng hos bla Iberia, Cathay og Qantas nesten uten skatter. BA har også et system at hvis man vil oppgradere fra Y til C på poeng, så kommer det også en regning på 400 euro+, som gjør at å bruke BA-poeng hos BA er aktuelt. Med så mange andre bra OW-partnere uten avgifter løser det seg imidlertid fint.
     
    EndreD and Flyrlavt like this.
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke godt å si, men virker som at det i SkyTeam i større grad er styrt av selskapet man booker. F.eks. slipper man billigere unna ved å bruke Flying Blue-poeng på Delta-flyvninger.
     
    themichael liker dette
  9. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    1,361
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer vel an på hvorvidt SK beholder sine TATL eller om den nye alliansetilhørighewten ruter alt via AMS/CDG? En del av dealen var vel også at danskene skulle sikres livsgrunnlaget til CPH, kanskje EWR og MIA ruten kun kommer til å gå derfra?
     
  10. qouz

    qouz Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Hei,
    Dette stemmer vel ikke?
    Jeg gjorde et søk BGO-IAD, og da var avgiftene 2063kr per vei:
    upload_2023-10-4_14-5-49.png
     
    Storbaba and magnusant like this.
  11. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    435
    Likes mottatt:
    534
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig enig, og som nevnt i en annen tråd er det nesten en smule rørende å se optimismen til enkelte her inne, og jeg står fortsatt inne for min påstand om at denne optimismen er selvtrøst/selvbedrag (stryk det som ikke passer), og at dette kommer til å bli MYE dårligere for medlemmene.
    We just got buttf***ed... :eek:
     
    flying_all liker dette
  12. LaDuden

    LaDuden Senior Medlem

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    1,630
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor er det info at de tilbyr status match?
     
  13. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    923
    Likes mottatt:
    3,239
    Bonuspoeng:
    93
    Kan vel også se det litt anderledes.. Det har vært så lett at absolutt alle holder på med det.. Vi som er nærder her kan plutselig ende opp med bedre tilgjengelighet :)

    men ja.. det blir nok mye værre generelt
     
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,541
    Likes mottatt:
    4,081
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sier at det er sannsynlig, ikke at dem gjør det. Slik har vel skjedd tidligere da selskaper har byttet allianser?
    Men ja, jeg skulle ikke ha postet det i tråden om faktiske konsekvenser, heller i spekulasjonstråden.
     
  15. LaDuden

    LaDuden Senior Medlem

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    1,630
    Bonuspoeng:
    93

    Håpet at du hadde lest det en plass og at det var reelt. Skeptikeren i meg tviler litt på det dessverre :(
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,355
    Likes mottatt:
    19,628
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt.
    Dette er kun fase 1. Vi nekter for at det vil bli et problem. Typisk mekaniske for selvforsvar.

    Snart blir det sinne og frustrasjon fordi poengene som man har samlet opp hundretusen av, med mer eller mindre rasjonelle metoder, tonnevis med bananer spist og utallige excelark med formler som er nær nobelpris i matematikk for å sikre maksimering av hver krone brukt..

    Videre går det mot en forhandling i form av, det er vel bedre enn konkurs.. Og tross alt kan jeg vel alltids fly til Amsterdam for mine 740000 poeng og det koster knapt 2000kr i avgifter...

    Derfra, livet er egentlig over.. Hva skal vi gjøre nå? Man slutter ta vare på egen helse, hår og negler gror ut.. Skjegget barbere ikke...

    Til slutt, så aksepterer man at det er kanskje like greit å droppe hele dette aliansemaset, og booke billetten man har tenkt til å fly, og i beste tilfelle PE/C uansett og derfra fasttracke seg bort til loungen og alt er som før.. Men ikke helt...

    upload_2023-10-4_13-41-15.png

    5 stages of grief..
     
    Reiseglad, Michel, Chag and 26 others like this.
  17. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Siden jeg mest sannsynlig kommer til å bruke China Airlines en del, har jeg lest litt om forskjell på EVA og China Airlines når det gjelder kostnad rundt bestilling av bonusbilletter. Det viser seg at kostnad i miles mellom to soner er så å si lik. Den største forskjell i kostnad ligger i YQ. (Avreise)land som har regulering på YQ vil kostnad i penger også være ganske lik. Hvis ikke, vil YQ variere veldig. I de få tilfeller som jeg har lest om, kommer China Airlines bedre ut.
     
    milehigh, Rscott and Avixlo like this.
  18. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    520
    Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Men er det sagt noe om tidsperspektiv?? Jeg så noen nevnte neste sommer, men hvor kommer den informasjonen fra?
     
  19. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    6,000
    Bonuspoeng:
    183
    SAS sa i går at de planlegger å skifte allianse fra Star Alliance til SkyTeam "før sommeren 2024".

    Om EuroBonus skal integreres i Flying Blue er en helt annen diskusjon. Dette er foreløpig åpent og eventuelle endringer kommer til å ta lengre tid. Det er vel tvilsomt om de gjør det så lenge AF/KL eier under 20 %. Hvis AF/KL øker eierskapet vesentlig i løpet av noen år, noe de har sikret seg rettigheter til, så blir det mer sannsynlig.
     
    Earl, Calling and Avixlo like this.
  20. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    990
    Likes mottatt:
    5,250
    Bonuspoeng:
    163
    Kan det være en mulighet for at LH kjøper Eurobonus, og SKlager et nytt? Muligens og antagelig far fetched, men samtidig, fremoverlent fremstøt av LH?

    Man blir i *A og matches inn i et nytt SK program?
     

Del denne siden