Star Alliance vs Skyteam- faktiske konsekvenser for SAS bonuskunder

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 04. okt 2023.

  1. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat dette er et veldig godt poeng. Et SAS som samarbeider med KL/AF/DL over atlanteren vil jo ha et helt annet tilbud.
     
  2. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,380
    Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har gjort det samme. Synes det var supert. Fine farger i kabinen, hyggelig crew, god mat. Og hus fikk vi også. 5 stk faktisk ;)
     
    paramberg liker dette
  3. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man ser på det rimeligste SkyTeam-alternativet for den perioden, så er AF/MU på banen med ca. 31 000,-. Uansett, hvis det eksempelet er representativt, så ser jeg selvsagt helt klart poenget ditt.

    Og så er det også naturligvis en stor forskjell mellom dere som har mange langturer med jobben, og vi som kun har langturer av og til privat, som kan være fleksible mht. kampanjer og synes det er morsomt å forsøke noe nytt. Så jeg har full respekt for dine vurderinger av din situasjon.
     
    Last edited: 07. okt 2023
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Og VG slår opp stort at herr og fru i all forfjamselsen bestilte seg en tur til Mexico med bonuspoeng .. :rolleyes::D

    Skjermbilde.PNG
     
    Michel, Jeanette and Kristian like this.
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor finner du Air France, Oslo til Tokyo for 31.000.-?

    Jeg får opp 63k for disse datoene:

    IMG_8271.jpeg
     
    kiev liker dette
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,391
    Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Prisen gir to av tre strekk med MU, to stopp og relativt lang transfertid, så det er vel ikke et særlig konkurransedyktig alternativ fra SkyTeam, som du er inne på.

    xx.PNG
     
    kiev and flying_all like this.
  8. kiev

    kiev Mr Fasttrack

    Innlegg:
    1,370
    Likes mottatt:
    5,076
    Bonuspoeng:
    183
    Det er dukket opp en god del tilbud hvis man overnatter underveis, ofte blir prisen halvert da. Sikkert noen magiske algoritmer generert i champagnerus hos revenue management. Men hvis man reiser i jobb så er det lite aktuelt siden noen da i stedet må betale for timene man sitter på loungen og nyter nevnte champagne…
     
    Kjetil L and Insomnia4u like this.
  9. mariusberg89

    mariusberg89 Senior Medlem

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
  10. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,276
    Likes mottatt:
    2,005
    Bonuspoeng:
    113
    For å sette ting i perspektiv så gjorde jeg endel søk på AMS-TPA i februar og mars.

    Enveispris i Flying Blue i C varierte fra 94500-flere hundre tusen, men veldig mange dager var det noe ledig til rundt 100’. Skatter og slikt var rundt 300 euro. Det var mulig å få 6+ billetter noen dager. I desember/januar var det ikke mye C ledig, men det gjelder over linjen for bonusbilletter.

    1 stop connection på LHR, JFK eller ATL, og tidene var oftest bra.

    Hvis dette er representativ så er er opplagt dyrere enn dagens Star C award, men allikevel tålelig, og med tilsynelatende bedre tilgjengelighet.
     
    NoLimit and holmen like this.
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Om vi snakker opp mot 4000kr pr vei per nese for en såpass enkel reise blir det fort veldig dyrt å være bonusnisse...
     
    Frode789, NoLimit, holmen and 2 others like this.
  12. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,276
    Likes mottatt:
    2,005
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke uenig, og det tror jeg er trenden også, jeg tror i fremtiden må se på bonuspoeng som en måte å kjøpe rabatterte C billetter, og ikke en måte å kjøpe råbillige C billetter. BAEC/Avios har vært der lenge, og Flying Blue og Miles & More er ikke så mye bedre.

    En og annen sweet spot vil nok finnes, Qatar har eksempelvis fortsatt kurante priser med Avios.
     
    flying_all liker dette
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    En virkelig dyster spådom dette :(
    For min del, og sikkert for mange andre, har bonuspoeng vært en mulighet til å oppleve noe man aldri ellers ville kunne klart å få til.

    Er mange på forumet her med "normal" lønn, unger og stasjonsvogn som gjerne ikke kan hoste opp 15k tur/retur plus 200k poeng bare for reisens del..

    Hvordan er det med f.eks. Air France? Forstår det slik at det er selskapet som flys som bestemmer fuel-charges.
    Chatflights podcasten som ble nevnt i ene tråden her påpekte at dette var et Europa-fenomen og ikke nødvendigvis et problem andre steder..

    Kanskje noen som har litt mer erfaring med andre i SkyTeam og deres bonusuttak?

    Jeg mistenker at min første SkyTeam-bonusreise kan bli RUN/MRU open-jaw.. To øyer på ønskelista som ikke er så enkelt å få med Star, RUN vel og merke...
     
  14. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    1,007
    Bonuspoeng:
    93
    Godt spørsmål, er avgifter like crazy hvis man finner en frankfurt - shanghai - osaka med China Eastern feks?
     
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er så heldig at jeg er min egen sjef, så jeg legger inn så mange stopp og drikker så mye champis jeg selv vil :)

    Prisene jeg nevnte er alle med 1 stopp. Helt riktig: Legger man inn flere stopp og lange mellomlandinger, får man opp alle mulige priser så klart!
     
    kiev and jonss like this.
  16. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Et eksempel:

    Jeg booket TPE-VIE-AMS-AES i Business Class i Mars 2023. Kostet 110.000 flying blue points og 256,30 USD i skatter. Var ikke kampanje.. Røverkjøp!

    I penger ligger den på 37.000 NOK for ikke flex business. (business basic). og 57.000 NOK i business flex.

    China Airlines A350 business class.jpg
     
    Last edited: 09. okt 2023
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,018
    Likes mottatt:
    22,985
    Bonuspoeng:
    293
    Donere ~400.000kr til et universitet i Sør-Korea så har du Skyteam Elite Plus på livstid. Kilde
     
    Frode789, eventyrer, Cumulus and 10 others like this.
  18. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,573
    Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Har man for lite på kontoen, hvorfor ikke nøye seg med Garuda Miles Gold? 399 USD første året, deretter 299 USD.

    https://www.garuda-indonesia.com/garudamiles/en/tentang-garudamiles/garudamiles-ec

    Alternativt kan man fly seg til statusen for 20 000 miles/15 000 for renewal. Men her er det fremdeles C19-rabatt, så det blir nok dyrere etterhvert.

    Noen som finner en enda billigere snarvei? Man får jo inntrykk av at statusen i ST ikke verdsettes altfor høyt.

    EDIT: Jeg ser at Garuda Miles Gold tilsvarer SkyTeam Elite og ikke Elite Plus. Da er det nok ikke så interessant. Så ikke noe lounge og lignende fordeler med denne statusen. Garuda Miles Platinum (som tilsvarer Elite Plus) tar 30 000/25 000 miles som kanskje er forholdsvis enkelt likevel.
     
    Last edited: 09. okt 2023
    Spielhaug and holmen like this.
  19. coccifera

    coccifera Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    59
    Bonuspoeng:
    18
    Så litt på hvilken poeng-muligheter man får i ST nå og fikk opp mulighet å booke BGO-AMS-SIN-SYD til 76500 FB-poeng.... med SIN-SYD på QF (AY codeshare)?! Var ikke klar over at det var noe samarbeid der? Den ruten til Australia er jo langt bedre enn noe vi kan booke med *A-poeng i dag. Men ser ut som den er ikke mulig å booke i C.
     
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Her er et eksempel på hva dette kan bety for meg:

    Oslo-Frankfurt neste år i business fleksibel/refunderbar, fredag 10. til søndag 12. mai
    SAS: SAS plus pro via københavn - 9238 kr
    LH: Business Flex direkte - 5601 kr
    KLM: Business Flex via Amsterdam - 15021 kr

    Okey, hva med billigste fleksible billett, i økonomi hvis mulig?
    SAS: Har ikke fleksibel go, så da blir det plus pro, se over
    LH: Economy Flex direkte, refundable except 1618 kr - 3297 kr
    KLM: Economy Flex via Amsterdam - 4062 kr

    Det siste året så har SAS stort sett priset seg selv ut og vi har gått for lufthansa business istedenfor SAS plus. Bedre produkt og direktefly, og vi betaler mindre.

    Må virkelig gå i tenkeboksen om hva vi gjør fremover, for vi klarer ikke å komme oss opp i status med miles and more med mindre det dukker opp noe ala amex elite. Og selv da så henger vel senator/star alliance gold såpass høyt oppe at vi ikke klarer det.

    Én ting som SAS har klart veldig bra er å vise hvor mange poeng man tjener opp på en booking før du booker. Tok en titt på flying blue nå og det var ikke så enkelt.
    (Det du har betalt i euro - offentlige avgifter) * 4 = miles (*7 hvis man er gold)

    Her må det litt finregning til for å se hvor mange miles vi kan tjene med vårt reisemønster, og hvor langt det kan ta oss i business (f.eks)
     
    Brukernavnet, Are and holmen like this.

Del denne siden