Akkurat dette er et veldig godt poeng. Et SAS som samarbeider med KL/AF/DL over atlanteren vil jo ha et helt annet tilbud.
Vi har gjort det samme. Synes det var supert. Fine farger i kabinen, hyggelig crew, god mat. Og hus fikk vi også. 5 stk faktisk
Hvis man ser på det rimeligste SkyTeam-alternativet for den perioden, så er AF/MU på banen med ca. 31 000,-. Uansett, hvis det eksempelet er representativt, så ser jeg selvsagt helt klart poenget ditt. Og så er det også naturligvis en stor forskjell mellom dere som har mange langturer med jobben, og vi som kun har langturer av og til privat, som kan være fleksible mht. kampanjer og synes det er morsomt å forsøke noe nytt. Så jeg har full respekt for dine vurderinger av din situasjon.
Og VG slår opp stort at herr og fru i all forfjamselsen bestilte seg en tur til Mexico med bonuspoeng ..
Her kan dere høre på podcasten til Chatflights angående ett eventuelt Skyteam samarbeid med SAS. https://open.spotify.com/episode/1W...iR2lrpzbw_c9JP6x8Qj686jrY_Rr2jFDF_T5HfPs&nd=1
Prisen gir to av tre strekk med MU, to stopp og relativt lang transfertid, så det er vel ikke et særlig konkurransedyktig alternativ fra SkyTeam, som du er inne på.
Det er dukket opp en god del tilbud hvis man overnatter underveis, ofte blir prisen halvert da. Sikkert noen magiske algoritmer generert i champagnerus hos revenue management. Men hvis man reiser i jobb så er det lite aktuelt siden noen da i stedet må betale for timene man sitter på loungen og nyter nevnte champagne…
For å sette ting i perspektiv så gjorde jeg endel søk på AMS-TPA i februar og mars. Enveispris i Flying Blue i C varierte fra 94500-flere hundre tusen, men veldig mange dager var det noe ledig til rundt 100’. Skatter og slikt var rundt 300 euro. Det var mulig å få 6+ billetter noen dager. I desember/januar var det ikke mye C ledig, men det gjelder over linjen for bonusbilletter. 1 stop connection på LHR, JFK eller ATL, og tidene var oftest bra. Hvis dette er representativ så er er opplagt dyrere enn dagens Star C award, men allikevel tålelig, og med tilsynelatende bedre tilgjengelighet.
Om vi snakker opp mot 4000kr pr vei per nese for en såpass enkel reise blir det fort veldig dyrt å være bonusnisse...
Ikke uenig, og det tror jeg er trenden også, jeg tror i fremtiden må se på bonuspoeng som en måte å kjøpe rabatterte C billetter, og ikke en måte å kjøpe råbillige C billetter. BAEC/Avios har vært der lenge, og Flying Blue og Miles & More er ikke så mye bedre. En og annen sweet spot vil nok finnes, Qatar har eksempelvis fortsatt kurante priser med Avios.
En virkelig dyster spådom dette For min del, og sikkert for mange andre, har bonuspoeng vært en mulighet til å oppleve noe man aldri ellers ville kunne klart å få til. Er mange på forumet her med "normal" lønn, unger og stasjonsvogn som gjerne ikke kan hoste opp 15k tur/retur plus 200k poeng bare for reisens del.. Hvordan er det med f.eks. Air France? Forstår det slik at det er selskapet som flys som bestemmer fuel-charges. Chatflights podcasten som ble nevnt i ene tråden her påpekte at dette var et Europa-fenomen og ikke nødvendigvis et problem andre steder.. Kanskje noen som har litt mer erfaring med andre i SkyTeam og deres bonusuttak? Jeg mistenker at min første SkyTeam-bonusreise kan bli RUN/MRU open-jaw.. To øyer på ønskelista som ikke er så enkelt å få med Star, RUN vel og merke...
Godt spørsmål, er avgifter like crazy hvis man finner en frankfurt - shanghai - osaka med China Eastern feks?
Jeg er så heldig at jeg er min egen sjef, så jeg legger inn så mange stopp og drikker så mye champis jeg selv vil Prisene jeg nevnte er alle med 1 stopp. Helt riktig: Legger man inn flere stopp og lange mellomlandinger, får man opp alle mulige priser så klart!
Et eksempel: Jeg booket TPE-VIE-AMS-AES i Business Class i Mars 2023. Kostet 110.000 flying blue points og 256,30 USD i skatter. Var ikke kampanje.. Røverkjøp! I penger ligger den på 37.000 NOK for ikke flex business. (business basic). og 57.000 NOK i business flex.
Har man for lite på kontoen, hvorfor ikke nøye seg med Garuda Miles Gold? 399 USD første året, deretter 299 USD. https://www.garuda-indonesia.com/garudamiles/en/tentang-garudamiles/garudamiles-ec Alternativt kan man fly seg til statusen for 20 000 miles/15 000 for renewal. Men her er det fremdeles C19-rabatt, så det blir nok dyrere etterhvert. Noen som finner en enda billigere snarvei? Man får jo inntrykk av at statusen i ST ikke verdsettes altfor høyt. EDIT: Jeg ser at Garuda Miles Gold tilsvarer SkyTeam Elite og ikke Elite Plus. Da er det nok ikke så interessant. Så ikke noe lounge og lignende fordeler med denne statusen. Garuda Miles Platinum (som tilsvarer Elite Plus) tar 30 000/25 000 miles som kanskje er forholdsvis enkelt likevel.
Så litt på hvilken poeng-muligheter man får i ST nå og fikk opp mulighet å booke BGO-AMS-SIN-SYD til 76500 FB-poeng.... med SIN-SYD på QF (AY codeshare)?! Var ikke klar over at det var noe samarbeid der? Den ruten til Australia er jo langt bedre enn noe vi kan booke med *A-poeng i dag. Men ser ut som den er ikke mulig å booke i C.
Her er et eksempel på hva dette kan bety for meg: Oslo-Frankfurt neste år i business fleksibel/refunderbar, fredag 10. til søndag 12. mai SAS: SAS plus pro via københavn - 9238 kr LH: Business Flex direkte - 5601 kr KLM: Business Flex via Amsterdam - 15021 kr Okey, hva med billigste fleksible billett, i økonomi hvis mulig? SAS: Har ikke fleksibel go, så da blir det plus pro, se over LH: Economy Flex direkte, refundable except 1618 kr - 3297 kr KLM: Economy Flex via Amsterdam - 4062 kr Det siste året så har SAS stort sett priset seg selv ut og vi har gått for lufthansa business istedenfor SAS plus. Bedre produkt og direktefly, og vi betaler mindre. Må virkelig gå i tenkeboksen om hva vi gjør fremover, for vi klarer ikke å komme oss opp i status med miles and more med mindre det dukker opp noe ala amex elite. Og selv da så henger vel senator/star alliance gold såpass høyt oppe at vi ikke klarer det. Én ting som SAS har klart veldig bra er å vise hvor mange poeng man tjener opp på en booking før du booker. Tok en titt på flying blue nå og det var ikke så enkelt. (Det du har betalt i euro - offentlige avgifter) * 4 = miles (*7 hvis man er gold) Her må det litt finregning til for å se hvor mange miles vi kan tjene med vårt reisemønster, og hvor langt det kan ta oss i business (f.eks)