Statsansatte, bruker dere bonuspoengene på dere selv?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av thecoldfish, 12. okt 2016.

Tags:
  1. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Bedre i kommunen. Det er det nesten ikke flyreiser (kanskje 2 per år) og kommunen har ingen avtale om businesspoeng eller noe.

    Ingen sjekker ved levering av regningen om jeg har brukt EB kortet og selv på konferanser som er betalt av Fylkeskommunen eller andre organisasjoner hat jeg klart å legge inn EB i resepsjonen ved innsjekking.

    Man må bare gjøre det smart... Forsinkelsespremie ikke kontant (det må man gi til arbeidsgiveren), men som personalisert gavekort, EB ved innsjekk på automat, resepsjon... det er alt for mye tull å sjekke. Og ikke å glemme Flytoget...
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    he-he, det kan jeg aldri tenke meg er mulig. Då må du i tilfelle ha to EB-kontoer.
     
  3. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det var noe slik jeg hadde i tankene.
     
    Travellingalf liker dette
  4. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    ..Og det er ikke mulig, i følge SAS. Da må jeg altså sette meg ned og gjøre regnskap :(
     
  5. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Det går ikke ann å håndheve de reglene juridisk sett, for da må de først vite hvor mye ett bonuspoeng er verd i Norske kroner og øre, for det vet ingen, ikke engang SAS selv vet dette, det er jo halve poenget med Eurobonus :)

    Det å være ærlig å rapportere inn poengene til skattemyndighetene er jo en ting, det som er sprøtt med dette er at beregningen trolig vil koste mer for AS Norge å beskatte den, enn om du velger å ikke si i fra. Er glad jeg jobber i det private markedet, da slipper jeg dette rotet fra Statens side.
     
    Last edited: 21. febr 2017
  6. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Nja, det er vel strengt tatt ikke selve poengene men den skattepliktige fordelen av å bruke poengene. Kjøper du muffins ombord blir den marginal, men hvis du kjøper førsteklassebilletter er den betydelig, og for så vidt såre enkel å regne ut da det ikke er rakettvitenskap å finne ut hva en flybillett koster.
     
  7. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Mnja...
    Nå får award tickets gjerne en spesiell billettklasse som er forskjellig fra revenue tickets. Og revenue tickets finnes som kjent 5-6 typer (bokstavkoder) for hver kabinklasse, og hver av disse igjen varierer i pris per time opp mot avgang. Og da har vi ikke tatt med forskjellige rabattordninger og alle de forskjellige gebyrene som tilkommer.
    Så dette er nok økonomenes ekvivalent til rakettforskning ;-)
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    I tilleg får du mengder med ny bonuspoeng på en kjøpt F. Mens en award bilett ikke gir noen. Hvordan regne dette?
     
  9. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Motstanden her mot at staten skal beskatte poengene er stor, forståelig nok. Men for ansatte i stat og fylkeskommune, og mange kommuner, skal man ikke ta ut poengene til privat bruk. Dette bør være enkelt å unngå ved å ikke bruke kortet når man reiser i jobbsammenheng.
     
    Travellingalf liker dette
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må innrømme at jeg ikke forstår agendaen din. Både dette innlegget og innleggene i denne tråden: https://insideflyer.no/forums/threads/artikkel-når-må-man-skatte-av-bonuspoeng.5448/ viser innlegg som taler for at du skjærer alle over en kam. Jeg kan snakke for meg, mange jeg jobber med og flere jeg kjenner som jobber i staten når jeg sier at vi ikke registerer bonus. Videre kan jeg også fortelle deg at det er veldig mange som ikke bryr seg om bonuspoeng, og noen mener også at de i konkurransetilsynet som åpnet for bonuspoeng igjen burde ta seg en bolle.

    Når det er sagt så er det også slik i staten at mange må legge ut for jobbreiser selv. I tillegg har jeg tilfeldigvis et kort som er knyttet opp mot bonusopptjening. Så når det er slik at BH ikke blokkerer bonusopptjening for statsansatte samt at vi ikke får vårt eget kort så er det mer et institusjonelt problem enn at noen blåser en lang fanfare i hva som står i statens personalhåndbok om bonusopptjening.
     
  11. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Ingen agenda, men synes det er interessant hvordan folk her inne forsvarer egne interesser. Rettferdighetssansen er stor og man krever kompensasjon for manglende Internett på fly som burde hatt det, når det føles som en ulempe å legge ut for flyturer jobben sender oss på, når isbitene og limen mangler til drinken og når man frykter våtserviettene er borte fra loungene. Og folk blir ganske oppkavet når de føler at de ikke får som forventet. Det hemmer dog ikke folk fra å forsyne seg med "souvenirer" fra kabinen når de har flydd biz eller first og bli småsutrete når flyselskaper ikke lar oss bruke flybilletter som åpenbart var feilpriset. Enkelte ganger opplever bare folk litt dobbeltmoralske og uredelige når det kommer til hva som er flyselskapenes og passasjerenes ansvar.
     
    OttoL liker dette
  12. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, jeg har ikke inntrykk av at min (statlige) arbeidsgiver foretrekker at vi IKKE bruker mulighetene til å opptjene bonuspoeng. Men det forutsettes at vi bruker disse poengene på senere tjenestereiser (altså "etter boka"). Jeg ønsker som nevnt å forholde meg til dette så langt det lar seg gjøre, selv om min miks av jobb-og private reiser faktisk byr på en del problemer.
     
  13. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Det er da bare å bruke poengene på å oppgradere fremtidige jobbreisebilletter til høyere billettklasse.

    vinn-vinn og ikkeno å lage trøbbel av.

    /koffert.
     
    thecoldfish liker dette
  14. MortenC

    MortenC EBG

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
  15. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
  16. larsellara

    larsellara Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33
    Som i post over, inntil det foreligger et system som fanger dette opp, så er du nok selv pliktig å rapportere. Det heter jo tross alt selvangivelse. Du er altså pliktig til å angi deg selv. :p

    Å opptjene bonuspoeng i privat sektor er det ikke noe galt i. Utfordringen blir i det man realiserer poengene. Bruker du dem på jobbreise, er det null stress. Privat bruk skal verdsettes og fordelsbeskattes, som du sier. Verdien av bonuspoengene for å oppnå samme type vare eller tjeneste. Jeg mener dette er reglene. Så vidt jeg vet er det ingen verdsettelse av det enkelte opptjente poeng, men et realisasjonsprinsipp.

    Eks: Fly fra OSL til HKG. Du bruker 80.000 poeng på en business (eller hva det nå koster). Da skal du fordelsbeskattes for en tilsvarende reise på samme tidspunkt. Hvis den koster 20.000 kr, skal dette innrapporteres og betales skatt av. Men husk at det er "tilsvarende reise", så om Qatar skulle ha lavere pris på samme tid som du bestilte bonus med SAS, kan du bli beskattet for Qatars 15.000 kr.

    For statsansatte regner jeg med man fortsatt ikke skal kunne opptjene noe i det hele tatt? Eller kan man i dag opptjene poeng så fremt de brukes i jobb?

    Så selv om reglene antakelig strammes inn fra 2019, så er det vel samme problem som før. Hvordan i alle dager skal dette faktisk håndheves? Med mindre den kvitteringen man fremlegger for bedrift ikke inneholder bonusnummer, så er det vel strengt tatt umulig. Videre krever det jo en egenrapportering når poengene realiseres privat. Ikke minst den økte administrasjon for bedriften knyttet til dette. Tror nok i mange tilfeller at det kan føre til at mange bedrifter velger å si til sine ansatte at de ikke kan tjene poeng pga økt administrasjon.

    Noen andre synspunkt/tolkninger på dette der ute?
     
    Ombo liker dette
  17. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    For min del blir det noe mikk makk å regne ut hvor mange poeng jeg opptjener på jobb siden jobben dekker økonomi og jeg stort sett flyr SAS plus i Norge og Europa og business ut av Europa for egen regning. Da får jeg lage et regneark og fylle inn underveis, og så blir det vel skjermdump av hva en billig billett koster når jeg bruker disse poengene? Og så må sjefen signere og si at dette er korrekt. Herlig!
     
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    En betalt bilett i biz har god tilgjeglighet. Og tjener status+ poeng. Selv om mange her inne sier at de får biletter for poeng til 20-100 tusen kroner så mener jeg at beskattningaverdien nå være vesentlig lavere. Tilfeldighet er jo ræva på award vs kroner feks.
     
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke lov til å bruke bonuspoeng til privat bruk, men har alltid tolket det slik at man kan bruke bonuspoeng til å bestille jobbreiser. Dette står også presisert i kommentarene til statens personalhåndbok: https://lovdata.no/static/SPH/pdf/sph-2017-ajour-pr-desember2017.pdf Jeg har i snitt en jobbtur i måneden så har ingenting å si for min del.

    Men mange statsansatte reiser jo nok til å få gullkort eller status på hotell. Skal det fordelsbeskattes? Man kan jo få status selv om man ikke bruker poengene..
     
    larsellara liker dette
  20. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Det er kun bruk av opptjente poeng til private formål som er foreslått beskattet, så dette faller utenfor dette forslaget i alle fall.
     
    larsellara and OttoL like this.

Del denne siden