Som i post over, inntil det foreligger et system som fanger dette opp, så er du nok selv pliktig å rapportere. Det heter jo tross alt selvangivelse. Du er altså pliktig til å angi deg selv.
Å opptjene bonuspoeng i privat sektor er det ikke noe galt i. Utfordringen blir i det man
realiserer poengene. Bruker du dem på jobbreise, er det null stress. Privat bruk skal verdsettes og fordelsbeskattes, som du sier. Verdien av bonuspoengene for å oppnå samme type vare eller tjeneste. Jeg mener dette er reglene. Så vidt jeg vet er det ingen verdsettelse av det enkelte opptjente poeng, men et realisasjonsprinsipp.
Eks: Fly fra OSL til HKG. Du bruker 80.000 poeng på en business (eller hva det nå koster). Da skal du fordelsbeskattes for en tilsvarende reise på samme tidspunkt. Hvis den koster 20.000 kr, skal dette innrapporteres og betales skatt av. Men husk at det er "tilsvarende reise", så om Qatar skulle ha lavere pris på samme tid som du bestilte bonus med SAS, kan du bli beskattet for Qatars 15.000 kr.
For statsansatte regner jeg med man fortsatt ikke skal kunne opptjene noe i det hele tatt? Eller kan man i dag opptjene poeng så fremt de brukes i jobb?
Så selv om reglene antakelig strammes inn fra 2019, så er det vel samme problem som før. Hvordan i alle dager skal dette faktisk håndheves? Med mindre den kvitteringen man fremlegger for bedrift ikke inneholder bonusnummer, så er det vel strengt tatt umulig. Videre krever det jo en egenrapportering når poengene realiseres privat. Ikke minst den økte administrasjon for bedriften knyttet til dette. Tror nok i mange tilfeller at det kan føre til at mange bedrifter velger å si til sine ansatte at de ikke kan tjene poeng pga økt administrasjon.
Noen andre synspunkt/tolkninger på dette der ute?
Vis alt...