Stockholm tips

Tråd i 'Reisemål' startet av hifiman, 07. juli 2017.

  1. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Skal til Stockholm i 2 dager neste uke

    hva er må gjøre i byen og hvor bør jeg spise (nogen lunde billig ikke michelin restaurant)
     
    nonstop liker dette
  2. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Stockholm er kult, hva med besøk på vasamuseum? Av andre store attraksjoner bør også kanskje cityloungen nevnes.
     
    EgilSk liker dette
  3. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen status i EB , dessverre
     
  4. MilageRune

    MilageRune Aktivt Medlem

    Innlegg:
    336
    Likes mottatt:
    3,170
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke (!) ta taxi.
     
  5. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe nei har lest om det ja, her er vel kanskje uber som er tingen men mest trolig så blir det vel t-banen
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Stockholm-taxi og Taxi kurir er OK
    Ta en tur på Sveavegen og spis på Urban Deli eller gå til Østermalm Salutorg og finn et av de små spisestedene der ....

    I Humlegårdsgatan finner du en Michelin restaurant, men litt opp i gaten der på andre siden finner du en "lillebror" av denne Hillenberg og der har de veldig god mat. Svært bra kvalitet til lavere kost.

    Jeg liker også å spise på Smak i Oxtorggatan på Normalm, fantastisk mat men litt dyrt ...

    God tur til Stockholm, det er en flott by!
     
    hifiman liker dette
  7. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for gode tips :)
     
  8. Ludo1000

    Ludo1000 Medlem

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal opprette en ny tråd, så da får der bære over med at jeg bruker denne.
    Skal til Helsinki neste weekend og trenger noe gode tips om hva man bør få med seg, hvor bør man spise og ikke minst hvor bør man gå for en drink eller 2...?
     
  9. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Tallinn ;) Jækli dyrt i Helsinki.
     
  10. Ludo1000

    Ludo1000 Medlem

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Ta ferjen over mener du? Har fly til Helsinki..
     
  11. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe ja, var selvfølgelig mest sagt som tulleforslag, men det går ferger i et sett til Tallinn. Tok Viking Line XPRS t/r fra Tallinn til Helsinki i mai i år. Mye mer fornøyde med Tallinn på alle mulige måter. God tur må du uansett ha :)
     
  12. Ludo1000

    Ludo1000 Medlem

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    He he, da må jeg uansett sette tur til Tallin på kalenderen.
     
  13. Johnnie_Walker

    Johnnie_Walker Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    18
    Mange steder å velge mellom ved torget, narinkka.
     
  14. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Tar deg en tur gjennom Gamla Stan og Kungsholmen (ikke bare hovedgaten, men også sidegatene). En fin plass å ha en Snack (spesielt kake) er "Under Kastanien" i gamla Stan. Så kan Østermalm være nice å se på.

    Vasamuseet vil oste deg tid, men lønner seg absolutt. Det som ikke lønner seg på Djurgården (etter min mening) er Nordiska museet. Når været er fint lønner seg Skansen mye mer. Ellers kan du tar deg en øpromenad på Djurgården.

    Veldig avhengig av hva du liker å se på.2 dager er ikke mye og det jeg skrev er egentlig en "must do". :) Er været fint er en tur i Skjärgården utrolig fint. For en kort besøk til Vaxholm, har man en hel dag anbefaler jeg Sandhamn.
    Når man har mer tid og kan kjøre litt er Drottningholm slott fantastisk (spesielt når en tar båten over Mälaren, eller Gripsholm slott (utenfor byen med tog eller bil).

    Er man er litt lengre i Stockholm og liker å fly så lønner seg å sjekke Skyscanner. Fant i år en dagstur til HEL og en dagstur til Vilnius for 450 kr retur med SAS. :p

    Til slutt finnes det så utrolig mange ting å se i denne byen at jeg ikke har klart å se på alt etter å ha bodd der og minst 1 reise ditt per år. :)
     
    hifiman liker dette
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  16. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Hei!
    Litt på siden av tråden, men tillater meg å spørre likevel:

    Det ser nå ut som at jeg skal gå på skole i enten Stockholm eller Gøteborg (jeg kan velge) i 3. måneder tidlig neste år, fra 20. Januar - 20. April.

    I Stockholm er skolen i Östermalm-området mens i Gøteborg er skolen lokalisert i Annedal/Johanneberg-området ( i følge Google maps.
    Chalmers tekniska högskola).
    • Er det noen som har noen tips til hvordan jeg bør gå fram for å finne meg et sted å bo i denne perioden? Budsjett tenker jeg er omtrent 10-12 per mnd, og forhåpentlig så nært skoleområdet som mulig.
    * Dersom noen har noen hotte tips eller sterke meninger om Gøteborg vs. Stockholm ta det imot med takk :)

    Per nå må jeg innrømme at jeg heller litt mot Gøteborg pga relativt enkelt og billig og komme seg tilbake til Oslo/ få besøk derfra i helger (ser at det ligger bussbilletter ned til 140 kr!).

    Blant de jeg har snakket med er det mange som snakker sterkt om Stockholm fordi det skal være veldig mye kult å finne på der, men jeg er usikker på hvor mye jeg skal vektlegge det da det blir lite tid for fornøyelser, og da er det kanskje bedre å bruke penger på å bo greit i Gøteborg, da boligmarkedet der ikke er like crazy som i Stockholm?
     

Del denne siden