Henning, Tore og Cecilie er intervjuet om bonuspoeng og gullkort i morgendagens utgave av VG. Her er lenke til artikkelen i VG+: http://pluss.vg.no/2015/06/07/2044/2044_23465488
Tusen takk til alle tre i denne saken.. Helt topp. Det å få meg til kjøpe VG ( Dagbladet ) på papir er ikke lett, heller håpløst.. I dag første VG kjøp i år.. Artikkelen tas ut og arkiveres
Jo begge deler. Men det var lettere å kvalifisere på poeng tidligere. Alle mine kvalifiseringer til nå har vært på poeng. Nå er det blitt vanskeligere og segmentopptjening er for mange en lettere måte å kvalifisere på.
Det som ikke er ubalansert å si er i allefall at SAS har rasert poengopptjeningen iforhold til fjor. Hadde jeg fløyet tilsvarende i i år som fjor hadde jeg fått 31k poeng istedenfor 62k poeng. Grunnene til fly å SAS før andre alternativer blir mindre og mindre.
Hvis du skulle anbefale andre alternativer, når reisemønsteret hovedsakelig er innenlands, hva ville du da benyttet?
Flott artikkel, gutter og jenter! For de som ikke har tid til å hoppe rundt til Norges rævhøl med propellfly i en uke eller to, har det blitt mye vanskeligere å opptjene status. De aller fleste frem til nå opptjener nemlig ikke gullstatus via segmenter. Artikkelen er delt opp i flere seksjoner, ett av tipsene Cecilie oppgir for å unngå Eurobonusslaktet er Widerøe trikset. Begge uttalelsene holder vann. Synes det er er ganske artig/betenkelig hva Geir sier om Fast Track. Det at SAS bruker sin diskriminering av andre Star Gold ifm Fast Track som ett argument for å velge EB, er stikk i strid med det de sa i Stockholm i mai.
Dersom reisemønsteret hovedsakelig er innenlands, har du dessverre få alternativer, dog kommer det an på hvor mye du reiser. Jeg reiste mye innenlands da bonuspoeng var forbudt og klarte fortsatt å kvalifisere meg siden 45K grunnpoeng med ett par businessturer utenlands (I en lengre periode ga SAS kun 25% poeng på de 6 billigste bookingklassene i Eco). Nå har det endret seg kraftig, SAS gir ikke lengre bonuser for å fly langt i biz lengre bortsett fra på billetter ingen kjøper. Da bonuspoeng var forbudt, foretrakk jeg fortsatt SAS foran Norwegian, men reisene ble stort sett 60% Norwegian, 40% SAS pga av pris. Siden SAS kun gir 250 poeng innenlands nå, hadde jeg hatt akkurat samme strategi jeg hadde sist gang de slaktet bonusprogrammet/myndighetene forbød bonuspoeng: Jeg må spare minst 200 kroner for å fly Norwegian. Sparer jeg mer enn det, er det ikke verdt det for meg.
Norwegian er totalt uaktuelt ja! Av en million forskjellige årsaker som jeg ikke skal kjede folk med her
Totalt sett, er det en stor minoritet som opptjener status via poeng rundt om hos diverse bonusprogrammer som tilbyr segmentopptjening av status. Dette kommer selvsagt nå til å endre seg hos de selskapene der opptjeningen har blitt kuttet kraftig. Det er forventet at EBS vil vokse og at de aller fleste vil opptjene dette på segmenter siden de 10 segmentene som kreves er langt under det som historisk kreves for bottom tier. Jeg synes SAS sin EBS satsing er genial og treffer ett skikkelig sweet spot i konkurransen mot LCC. Lindhe sa "5", eller fly 5 t/r med oss i året og få silver som gir deg xxx. For folk som ikke er vant til status tilbyr sølv gode ting og oppgraderer reisen betraktelig. Dette er ett godt eksempel på en meget smart kampanje for å få folk til å bli mer lojale mot noen mindre gulrøtter.
Har lurt litt på hvorfor TG*G ikke kan bruke Fast Tracken til SAS på Gardermoen, jeg trodde det var fordi Thai Air ikke hadde en avtale om dette. Men sier du att SAS nekter alle andre Star Gold adgang i Fast Track?