Uansett hvordan man ser det; "gullkort" og lignede goder skal da være for selskapets beste kunder, de som reiser mye med samme firma. Det må nødvendigvis henge høyt, og slik det er i dag, med mulighet for å nå det på en t/r annenhver uke innenlands, på Go (segment) , eller to LH på C (poeng), så er det slett ikke uoppnåelig. Og for den som får det, vil det antagelig bety en del ha det. At det ikke er så lett som det var å skaffe det, på å reke Europa rundt på "milage runs" bryr antagelig SAS og andre selskap langt bak på ryggen. De vil først og fremst gjøre det så bar som mulig, for sine stamkunder. Slik vi alle vil, som har slike. Å prøve å skaffe seg mest mulig status og glede seg over dette, om det er drivkraften, så ser jeg helt klart at det kan være en artig hobby for den som liker slikt, men forvent ikke at det er noe prioritert mål for selskapet å legge til rette for det. Dessuten innbiller jeg meg at om man har brukt fjorten dager av en kort sommer på å stresse rundt med Widerøe for å oppnå en status man ellers ikke ville fått, så gjør man ikke det, en gang til. Ellers blir det litt som den fullstendig håpløse elbil-politikken, hvor stadig flere får fordeler på bekostning av en minkende andel uten. Om det er kollektivfeltet eller business-loungen som til slutt renner over og forsurer tilværelsen for kollektivreisende eller travle forretningsfolk som er nødt til å fly mye i jobben, det blir hipp som happ; privilegier er bare privilegier så lenge de er vanskelig å oppnå (gullkort), eller svært begrenset (gifte seg med kronprinsen).