Streikefare hos British Airways og Swissport i UK

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 19. des 2016.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    http://www.unitetheunion.org/news/british-airways-cabin-crew-in-strike-vote-over-poverty-pay-levels/

    Potensiell dato for avgjørelse: I dag 19 desember
    Potensiell dato for streik: Fra og med 25 desember
    Hvor lenge: 48 timer

    Dette kommer på toppen av en mulig 48. timers streik hos Swissport fra og med 23.12:
    http://www.bbc.com/news/business-38347283

    Sånn personlig har jeg lite til overs for streik ettersom jeg føler at streikevåpenet sitter litt for løst hos enkelte grupper i samfunnet. Derimot må jeg si meg litt sjokkert over lønnsnivået til Mixed Fleed Cabin Crew hos British Airways. Til sammenligning får en norsk heltidsstudent rundt 103.000 kroner i året fordelt på lån og stipend, noe som ikke er veldig mye mindre enn det en nyansatt Mixed Fleet CC hos BA får som basislønn.

    Ledelsen hos BA svarer med den typiske "how can you do this to our passengers". Her kan faktisk ledelsen i BA ta seg en bolle.
     
    Baldrick and RoadKing like this.
  2. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Tar ekstrajobber ser det ut som ja.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Godt spørsmål. Selv ute i periferien er leiligheter like så dyre som i Norge. Full støtte til den streiken!
     
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha lest gjennom denne tråden på FT: http://www.flyertalk.com/forum/brit...ed-strike-action-favour-strike-announced.html er det en del rykter om at det er en viss rødnese som hanker inn CC fra BA, rett og slett fordi de blir behandlet bedre og det er mye lettere å stige i rang. Som vanlig må man tilsette en god klype salt, men rykter på FT pleier som regel å være noe hold i. Som svoren BA-tilhenger blir jeg litt oppgitt når jeg leser at DY potensielt sett er et bedre jobbalternativ enn mixed fleet CC hos BA.. :/
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Britisk arbeidsliv generelt er veldig ovenfra og ned. Hvis DY greier å bygge opp en organisasjon der borte med skandinavisk kultur så er jeg ikke overrasket over at de drar folk.
    Jeg har selv arbeidserfaring fra London og sett utrolig dårlige ledere og utvist lederskap. Hadde jeg selv blitt utsatt for det hadde jeg gått på dagen.
     
    OttoL liker dette
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Etter at første streiketrussel ble avlyst rasles det nå med sablene igjen hos BA. Potensielle datoer er 10 og 11 januar, men BA sier at de satser på at så få ruter som mulig vil bli berørt.
     
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Det muligens en del unge som fortsatt bor hjemme hos mamma og pappa? Kun gjetting.
     
  8. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, samboeren min besøkte ei norsk venninne i Glasgow. Venninnens skotske ektemann var just ferdigutdannet arkitekt... Startlønn? Litt over 15.000£/år. Helt.fullstendig.vanvittig.co.uk.

    Leser alltid lokalavisa i Greenwich når vi er i London, kan få mye kommunal familiebolig for vel under 10.000 kr/mnd der og i f.eks. Lewisham og lengre vest/nordvest. Behovsprøvd men allikevel. Med slike lønninger er det nok mange med gyldig behov.
     

Del denne siden