Streiketråden 2023

Tråd i 'Nyheter' startet av Spielhaug, 17. jan 2023.

Tags:
  1. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    Sted: Frankrike (sjokk!)
    There's now an ATC strike planned from Jan 18-20, as part of widespread strikes planned throughout France in that same period. LFFF Notam F0072/23 refers. The ATC strike starts at 1700z on Jan 18 and runs until 0600z on Jan 20. It may also impact French overseas territories. The airlines have been told to cancel 20 percent of their flights at LFPO/Paris Orly on Jan 19
     
    ArthurDent, Meursalt and NoLimit like this.
  2. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    395
    Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    63
    Ser ut til å bli streik hos TAP :eek:

    "TAP cabin crew have decided to maintain the strike scheduled for the end of this month, after having rejected the airline's proposal by a "large majority", according to SIC Notícias. The strike will take place between the 25th and 31st of January."

    Ser ut til å være en tidsbegrenset 7-dagers streik. Håper det i alle fall, jeg har min neste TAP-flyvning den 13. febuar...
     
    Brukernavnet liker dette
  3. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    2,732
    Bonuspoeng:
    93
    Uffda! Jeg har flyvninger med TAP 23. og 28. i neste uke.:oops:
     
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    France strikes again (!)

    07FEB 1700Z - 08FEB 0600Z

    Sjekk linken for mer info. Ingen vet hvor mye som blir påvirket før selve dagen når man ser hvor mange arbeidere som faktisk møter opp…

    Myndighetene har bedt om en 20% reduksjon ved Paris/Orly, mens CDG ikke forventer store delays. Store forsinkelser forventes derimot ved «LFSB/Basel and LFRS/Nantes. But also probably significant delays at other major airports: LFPB/Paris Le Bourget, LFBO/Toulouse, LFLL/Lyon, LFMD/Cannes, LFML/Marseille, LFMN/Nice.»

    https://ops.group/blog/not-another-french-atc-strike/
     
  5. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    Ground staff at 17 Spanish airports are planning 24hr strikes between Feb 27 and Apr 13 - every Mon, Tues and Thurs. It will cause disruptions in baggage and cargo handling and passenger services, and executive aviation services. The airports affected are ALC, LEI, BCN, RGS, LPA, HSK, ACE, MAD, AGP, RMU, REU, SLM, TFS, VLC, VLL and ZAZ
     
    Are liker dette
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,965
    Likes mottatt:
    8,089
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for info!

    Dette er en stor ting, og kan da umulig holde på mer enn noen få av de dagene som er listet opp (x1,5 måned). Stenger jo i praksis ned hele landet for flytrafikk.
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det tenker jeg også. Det kan ikke vare lenge
     
  8. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,556
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om SAS er berørt? Jeg fant ikke mye informasjon, men streiken skal bare gjelde Swissport ansatte. Jeg fant ut at Lufthansa, Transavia, Volotea og Wizz Air er berørt, men vet ikke om det gjelder flere selskaper.
     
  9. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,556
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror at jeg kan svare meg selv (i hvert fall for AGP som er relevant for min del). Det er fem selskaper som driver ground handling og SAS håndteres av Groundforce. Da er det vel trygt med SAS på AGP?
     
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,556
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tok SK6002 fra Malaga til Stockholm i går. Jeg har ikke lagt merke til noe streik. Alt gikk så smidig som det kan gå (dvs. som alltid ingen lounge, helt patetisk fast track opplegg i Malaga, men supereffektiv business innsjekk og priority boarding der gruppe A ble boardet før gruppe B :cool:! Folk foran meg ble til og med sendt tilbake i køen.).
     
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    A Notam has been issued for the upcoming ATC strike on March 6-9. Aircraft movements will be restricted at several major airports including LFPG/Charles De Gaulle, LFPO/Paris Orly, LFMN/Nice, and LFBO/Toulouse among others. Enroute traffic may also be limited by airspace capacity over mainland France, along with its territories in the Caribbean and South Pacific. LFFF Notam F0333/23 refers.

    Notam er en melding til piloter om ting som skjer langs ruten de har tenkt å fly. Streiken påvirker altså også overflyginger av Frankrike, og man må regne med omrutinger rundt fransk luftrom, med påfølgende kapasitetsutfordringer der også.

    Flyselskapene har blitt bedt om å redusere ruteprogrammet fra 6-9.mars med 20% ved CDG, og 30% ved følgende:
    Orly ORY, Beauvais Tille BVA, BORDEAUX MERIGNAC
    BOD, LILLE LESQUIN LIL, LYON SAINTEXUPERY LYS, MARSEILLE PROVENCE MRS, MONTPELLIER MEDITERRANEE MPL, NANTES ATLANTIQUE NTE, NICE COTE D'AZUR NCE, TOULOUSE BLAGNAC TLS
     
  12. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    Streiken i Frankrike er forlenget til 0600 utc 13.mars
    Det er også snakk om en større nasjonal streik 15.mars
    Bare å holde seg unna…
     
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    Streiken hos ATC i Frankrike er forlenget til 1.april. Forvent delay både for overflyginger og flyginger til/fra franske flyplasser
     
  14. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
  15. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    Forlenget igjen, denne gang til 8.april… :confused:
     
  16. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,304
    Likes mottatt:
    8,378
    Bonuspoeng:
    183
    Ny streik i Frankrike, det er bare å unngå hele landet...
    The nationwide French ATC strike looks set to go ahead from 18z on June 5 to 04z on June 7. They’re expecting big delays pretty much everywhere all day on June 6 - both for flights to French airports, and overflights of French airspace

    For å gjøre det hele verre (ja, det er mulig) så vil dette påvirke luftrom rundt Frankrike også, siden alle som vanligvis flyr igjennom må fly rundt. Og der blir det trangt om plassen...
    Skjermbilde 2023-06-06 091227.jpg
     
    Last edited: 06. juni 2023
  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    9,385
    Bonuspoeng:
    183
    Franskmenn og streik:rolleyes: Er det noe land i verden der det streikes mer?! Og nå streikes det vel mot at de skal heve pensjonsalderen til 62 til 64...
     
  18. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    474
    Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    93
    Planlagt streik på LHR: https://news.sky.com/story/heathrow-strikes-on-almost-every-weekend-over-summer-12898086

    From 24 June, 31 days of strikes will take place by more than 2,000 security staff. Officers from Heathrow terminal 3 are joining the industrial action for the first time in the coming dates.

    The workers will be on strike on:
    • June 24, 25, 28, 29 and 30
    • July 14-16, 21-24, and 28-31
    • August 4-7, 11-14, 18-20 and 24-27
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,132
    Likes mottatt:
    6,060
    Bonuspoeng:
    183
    Krysser fingrene for minimal effekt på T2:
    https://news.sky.com/story/heathrow...-list-of-dates-and-affected-airlines-12898106
     
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,132
    Likes mottatt:
    6,060
    Bonuspoeng:
    183
    Den varslede streiken er avblåst:

    https://www.bbc.com/news/business-66001392
     

Del denne siden