Streiketråden 2024

Tråd i 'Nyheter' startet av Krjemb, 31. jan 2024.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,725
    Bonuspoeng:
    293
    Det er i hvert fall diett. Den utgjør vel rundt 1000-lappen for alle tre måltider i Norge og utgjør en stor forskjell. Usikker på om de feks bare for middag (50%) hvis de jobber fra 15-02.

RoadKing liker dette
  2. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,386
    Bonuspoeng:
    93
  3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,960
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir nok ikke ledig midtsete på mitt fly til CPH på tirsdag kveld.. :rolleyes:

EgilSk and Wiolenze like this.
  4. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,443
    Bonuspoeng:
    93
    Man må jo kunne si at de kabinansattes foreninger her har gjort en god jobb med å fronte sin sak i media. Mye sympati å hente i kommentarfelt og på sosiale medier, til og med hos de som rammes av streik.

En annen ting er analytikere som mener kravene er urimelige og anklager de ansatte for å senke selskapet. De burde heller spurt hvorfor SAS trenger å ha lønninger som er lavere enn lavpriskonkurrentene, det kan muligens si noe om resten av driften deres.... jeg bare nevner det :rolleyes:

Kristian and Insomnia4u like this.
  5. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,642
    Bonuspoeng:
    93
  6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,055
    Bonuspoeng:
    293
    Tvungen lønnsnemd skjer når regjeringen stanser streiken fordi det er fare for liv, helse eller nasjonens sikkerhet.

Er ikke sikker på om en SAS streik kan defineres som noen av disse farene …

7. mariusberg89

mariusberg89 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    beklager hvis det blir feil å spørre her.
    Men jeg har flyvning med sas fra Oslo til Ålesund i morgen. Første gang jeg har billett med et selskap i en slik situasjon.

Hvor tidlig pleier en kansellering å bli varslet? jeg skal fly 17.20 jeg ser det kun er et fly tidligere på dagen med Norwegian. men blir jo dyrt om flyvningen ikke blir kansellert.

Hva er kjøreregler og fornuftig å gjøre i slike tilfeller?

8. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    «Velge noe annet» blir for enkelt. Så da skal vi bare ha helt ræva vilkår og nesten sosial dumping fordi ansatte bare kan velge noe annet hvis de ikke er fornøyd? :rolleyes:
    Sorry ass det blir for enkelt. Den ene gangen shit hits the fan og man må evakuere fort som F så holder det ikke med ett års erfaring.

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,644
    Bonuspoeng:
    293
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,644
    Bonuspoeng:
    293
    Nå skal ikke jeg starte noen krig her, men kurset for å bli kabinpersonale er 5 uker, er det ikke?

Poenget må vel være at dersom ingen vil jobbe for den lønnen SAS tilbyr, så de øke den.

The_Dude, October and Wiolenze like this.
  11. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel sas link som flyr til Ålesund på lørdager. Da er du trygg

mariusberg89 and Nordlands like this.
  12. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Og da er poenget ditt at?

13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,644
    Bonuspoeng:
    293
    Du blir ikke rakettforsker av et 5 ukers kurs.

Dess lengre og mer utdanning, dess mer spissing og færre som kan gjøre jobben. Er det i tillegg stor etterspørsel går betalingen opp.

Terskelen når man bare skal ha et 5 ukers kurs er veldig lav.

tobeornot999 liker dette
  14. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Og erfaring teller ingenting heller da?

og siden kurset er så kort fortjener de da ikke en lønn å leve av eller betalt overtid. Blir for dumt og det der sikkert du også

15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,725
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis dere kan diskutere sak og ikke person så blir denne diskusjonen mer bærekraftig. Kanskje vi kan unngå at noen stenger tråden og.

petrate, Storbaba, stekus and 14 others like this.
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,644
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har forståelse for de som jobber i kabinen, det har jeg også gitt uttrykk for tidligere. Alle vil gjerne være stolte av sin arbeidsplass. Det gjelder meg, deg, bakeren på hjørnet, professoren på høyskolen og gullsmeden et eller annet sted.
    Men, i og med at vi har et fritt arbeidsmarked så er det tilbud og etterspørsel som rår.
    Det er en kjensgjerning at det er mange flere som kan ta en jobb som ikke krever mer enn ungdomsskole og 5 ukers kurs. Når bedrifter og myndigheter ikke legger føringer for at erfaring er viktig i stillingen, så blir det heller ikke verdsatt.
    Når man topper denne argumentasjonsrekken med det faktum at mange som ikke har erfaringen ser på jobben med rosenrøde briller og ikke skjenker lønnsnivået mange tanker (i begynnelsen iallefall) så blir det som det blir.
    Har vært borti denne debatten for et par tiår siden. Da var det sydenguider det handlet om.

Jeg er ikke uenig med deg i at det er feil at man av lønnsmessige årsaker skal måtte velge bort arbeid og miljø man trives i. Men hvis alle gjør det, så vil det faktisk påvirke lønna positivt.

Jeg sa tidligere i dag at jeg trodde det ville bli en langvarig streik, nå ser jeg fagforeningene spiller hele handa og går all in. Det oppfatter jeg som et desperat trekk. Det sier kanskje litt om hvor dårlig hånden er.

Forøvrig enig med @Upsaker

EndreD, eventyrer, kjeeli and 2 others like this.
  17. pepperminte

pepperminte Medlem

Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    43
    Det jeg reagerer på er meste er dette på vg:
    Det burde vært ulovlig å avtale seg bort fra å betale for alle timer som jobbes, spesielt når de ansatte har vel ikke mulighet til å bare dra fra arbeidssted om de ikke ønsker å jobbe overtid.

petrate, Storbaba, Pointless and 5 others like this.
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,644
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må få presisere at jeg har sympati med personalet.

19. EgilSk

EgilSk Kreativ lurendreier

Likes mottatt:
    384
    Bonuspoeng:
    63
    Blir herlig for de som skal hjem fra oljemessa i Stavanger på slutten av uken..
    Norwegian, KLM og Lufthansa er nok fulle fra før

Malmo liker dette
  20. oggaman

oggaman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    SAS betaler pilotene og kabinpersonalet knapper og glansbilder, likevel har de de høyeste kostnadene i bransjen. Er ikke det snodig?

tobeornot999, Eddie47 and eventyrer like this.

Del denne siden