Suksesshistorier fra kontakt med Qatar kundeservice?

Tråd i 'Qatar Privilege Club' startet av Scribble, 06. jan 2026.

1. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hørt med TKN om de kan kontakte?

2. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,125
    Bonuspoeng:
    183
    Det står i vedtaket at TKN ikke bistår med å få kravet gjennomført. Den flyselskapet har fått beskjed at dersom de ikke svarer innen 6 uker på om de retter seg etter dommen eller ikke, vil de bli satt på liste over selskaper som ikke følger TKNs vedtak.

3. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,653
    Bonuspoeng:
    293
    Skjønner det, og slikt er mer enn litt irriterende...

Kanskje prøve WhatsApp, om du ikke har gjort det. De har flere WhatsApp kanaler, men man må starte ut fra websiden deres, og så kobler de opp til din WhatsApp fra en WA enterprise konto.

Fant aldri egentlig en generell kundeservice konto, men ble til slutt koblet opp med dem via bagasje service WA (etter at bagasjen også var borte). Der svarte de, men det tok som sagt før ganske lang tid.

4. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    12,567
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg informerte TKN om at SAS ikke ville følge et vedtak. Da fikk jeg en «hemmelig» e-post til SAS og beskjed om at det er den TKN selv bruker for kontakt med SAS, og at jeg kunne henvende meg der kun for denne saken. Mulig de har samme for QR.

Cumulus, Jeanette and kongenamundsen like this.
  5. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,466
    Bonuspoeng:
    183
    TKN er rådgivende og har ikke myndighet til å påkreve handlinger. Hvis flyselskapet fortsatt nekter etter diverse 'bakveier' vil et selskap som AirHelp eller lignende være en løsning. Disse pusher gjerne saker til rettssystemet, men da går noe bort i gebyr (typ 1/3) til dem.
    Det går også an å ta dem til rettssystemet på egenhånd, med konfliktrådet som første stopp. Kanskje tyngre å gå videre på egenhånd enn via et av disse tredjepartsselskapene.

Last edited: 18. febr 2026
  6. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,121
    Bonuspoeng:
    93
    Noen selskaper har det med å ikke møte opp i Konfliktrådet og da vinner man vel "på walkover", om jeg husker rett. Men om QR er en av disse...?

7. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,653
    Bonuspoeng:
    293
    Sant nok.

Problemet her i tråden ser ut til å være at det er umulig å få gjort avgjørelsen kjent for QR i første omgang. Uansett om den er fra TKN eller forliksråd.

8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,466
    Bonuspoeng:
    183
    Man skal fortsatt få selskapet til å betale. I verste tilfelle kan retten ta ‘pant’ i et fly når det lander på OSL. Jeg vet ikke hvor lang prosessen er før man går til slike skritt, men det skjer jo fra tid til annen.

sveggis liker dette
  9. Apeklatt

Apeklatt Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Kona mistet (glemte) sin helt nye IPhone 17 Pro Max i setet etter en mellomlanding i Doha tidlig februar 2026. Meldte dette inn til Qatar Lost and Found, i tillegg sendte jeg en mail til de. I dag - 3 uker senere fikk vi en hyggelig mail om at de har funnet telefonen og at den oppbevares trygt. Vil bli flydd inn til OSL for levering. Dette hadde jeg faktisk ikke trodd…

indahla, Lillegutt, Rapolo and 5 others like this.
  10. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,623
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis retten hadde tatt pant på ett QR fly, så hadde det blitt frem med popkornet :rolleyes::D

11. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,343
    Bonuspoeng:
    93
    Samme opplevelse med å glemme en genser tilbake i 2014. Ble flydd inn tre dager senere og overlevert flyplasspersonale så jeg kunne hente den. Her leverer de bedre enn mange flyselskap.

Rapolo liker dette
  12. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,466
    Bonuspoeng:
    183
    Glemte passet en gang og prøvde å få det sendt med neste SK-flight til Køben, men det ble veldig veldig vanskelig selv om det hadde kommet helt frem til gaten på Sola, og jeg stod klar på CPH til å ta i mot. Godt å se at noen får det til.

13. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    658
    Bonuspoeng:
    93
    Fortsatt ingen suksesshistorie, men saken er nå avsluttet.

Fikk til slutt - etter et halvt år, svar fra Qatar. Litt sånn god dag mann økseskaft opplegg, siden de ikke sa noe om kravet mitt. Lite utdrag:

"While we strive to maintain the scheduled aircraft and its configuration, there are instances where operational requirements necessitate changes. We recognize that this situation may have caused disappointment, and we value your feedback as it helps us improve our services.

Please be assured that your comments will be shared with the relevant departments for their review. We are committed to maintaining high standards of service and appreciate your understanding in this matter."

Der har du en gjeng.

Jeg reklamerte så via mastercard, la ved all dokumentasjon, og fikk pengene tilbake der på noen dager. Så får det bare våge seg med evt. svarteliste, skal aldri fly Qatar igjen uansett.

Spielhaug, jgroneng, EndreD and 3 others like this.
  14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,466
    Bonuspoeng:
    183
    Det mer at Qatar ser ut til å svarteliste de som kjører claim via kredittkort må jo utelukkende slå tilbake på dem selv. Hvis jeg er misfornøyd kunde hos QR og er i en posisjon hvor jeg føler jeg har krav på refusjon for noe, hvilket de nekter, så er det jo ikke slik at man tenker 'jeg lar QR ha rett, da kan jeg fly mer med dem og oppleve dette igjen'.

15. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,653
    Bonuspoeng:
    293
    Ville hatt samme holdning som deg.

I mitt tilfelle var det ikke noe jeg kunne claime tilbake fra cc-selskapet uansett - men ellers ville jeg gjort det.

Synd med Qatar: veldig bra softprodukt jevnt over.

Alt er flott så lenge det ikke er IRROPS/equipment change eller annet utenom det som er plain vanilla sailing. Da går det meste galt, og de nekter konsekvent å gjøre opp for seg. Jeg ga opp å få betalt (knall-billig) hotell i Doha en gang de hadde "duty of care" - det var bare for mye styr, avslag, og ganske få kroner å få tilbake uansett siden hotellet kostet 260 NOK pr natt (x2 rom).

Jeg unngår dem også konsekvent i etterkant.

kongenamundsen and Scribble like this.
  16. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    11,470
    Bonuspoeng:
    183
    QR ser ut til å forberede seg på langvarig IR ops. Har en t/r flyvning BKK-SVG og fikk nettopp denne melding ser positivt på at de faktisk så tidlig ute, slik at det er mulig å ordne seg annen transport.

*What to do with your upcoming trip*

Have a confirmed booking for travel up to 15 June 2026? You’ve got flexible options to manage your trip.

Enjoy complimentary date changes for travel up to 31 October 2026 on flights operated by Qatar Airways, or request a refund of the unused value of your ticket.

As our valued *Gold member*, you also receive priority support on WhatsApp through https: xxxxxxxxxx

Så creds til QR i denne sammenheng.

17. PaalAndre1977

PaalAndre1977 Medlem

Likes mottatt:
    1,081
    Bonuspoeng:
    93
    Skulle fly BKK-DOH-HEL-OSL med Qatar 8/4.
    Avbestilte turen 20/3 og pengene for opprinnelig booking var tilbake på kortet dagen etter.
    Hadde kjøpt noen tillegg etter opprinnelig booking, setevalg og oppgradering og disse pengene var tilbake 3/4.

Spielhaug liker dette
  18. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,125
    Bonuspoeng:
    183
    Suksess og suksess, men nå har endelig Qatar gitt meg full refusjon etter nesten 10 mnd og et vedtak fra Transportklagenemnda mot seg. Fristen for å gi tilbakemelding til TKN på om de ville godta avgjørelsen var i februar, men de lot aldri høre fra seg verken til meg eller TKN. Merkelig nok, ca 1 uke etter jeg reklamerte til Mastercard nå i mai, får TKN mail om at de vil følge vedtaket fra dem og utbetale. Tilfeldig? Tviler. Tydeligvis har Qatar mer "respekt" for Mastercard enn TKN.

Cumulus, anders82, Preference and 4 others like this.

Del denne siden