Tør vi satse på SAS gull?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av HaraldOslo, 04. juli 2017.

  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Tidligere ble det annonsert at SAS kommer med en belønning til trofaste eurobonus-medlemmer, hvor de som har hatt gull (opptjent, ikke gitt) i 10 sammenhengende år får det på livstid.

    Min familie har vært litt her og litt der med flyselskap, både lufthansa, sas, norwegian og en sjelden gang KLM/AF har blitt tatt i bruk, men vi vurderer nå å binde oss til SAS og "forplikte" oss til å holde gullstatus i 10 år.

    Jeg tok et lite regnestykke på dette i går:
    Krav for gull-kort: 45.000
    - "Poeng" man får med EB Mastercard Premium: 12.000
    - Poeng t/r OSL-MIA i Biz med 25% gullbonus: 22.500
    - Poeng t/r OSL-CPH-FRA i Plus med 25% gullbonus: 5.625
    - Poeng t/r OSL-CPH-FRA i Plus med 25% gullbonus: 5.625
    = -750, altså mer enn nok påkrevd poeng.

    I det hele tatt virker det ganske overkommelig. Biz til MIA kan også byttes ut med 2 turer i Plus, eller en i Plus og en annen ferie et annet sted.

    Men det store usikkerhetsmomentet her er hva hvis/når "forbedrer" eurobonus enda mer? Hvor sannsynlig er det at de går tilbake på 10-år-gull-regelen, eller øker kravet, eller på andre måter saboterer (EB Mastercard Premium comes to mind..), spesielt nå som det er snakk om å skille ut EB i eget selskap.

    For ikke å snakke om at alle poengene man tjener må brukes opp også, luksusproblem :)

    Hva tenker dere? Noen som jobber mot å ha gullkort i 10 år?
     
  2. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Når det gjelder SAS og Eurobonus tror jeg man skal være mer enn normalt varsom med å se 10 år frem. Manglet jeg 3-4 år i å ha gull i 10 år ville jeg nok gjort en innsats, men å starte på scratch med ovenstående regnestykke i 10 år - aldri i livet.
     
    view liker dette
  3. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med @Schlandy

    Men om du faktisk skal på 1 tur i biz LH i året, samt et par turer til Europa iløpet av året.. Ja, så ville jeg kjørt på... Ikke for Lifetime Gold, men for Gold...

    C
     
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    M-m, prøver nok å bytte til oss gullkort for å få en flying start, og så tjene det opp fremover så lenge det går. Venter bare på at det kommer en ny oppgraderingskampanje for eurobonus mastercard premium
     
    braathens safe, milehigh and Chrisbgg like this.
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Et annet scenario er jo at EBG har blitt ganske verdiløst om 10 år... eller hvertfall tapt seg kraftig, hvem vet.
     
    Wiolenze liker dette
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Blir vel nesten mer forundret om det godtas gull som er opptjent med 12k MC-poeng enn motsatt.
    Skal heller ikke se bort i fra at EBG faller mot EBD fremover.

    Jeg tenkte for et par år siden veldig hardt på KLM men har vel lagt det fra meg ettersom jeg ikke vet at jeg klarer 600 segment på 10 år med KLM.. Hadde nok klart det pluss 90 med SAS med litt planlegging, dog blir ting snudd på hodet har man jo brukt mye tid og energi på å planlegge noe som aldri var realistisk..
     
    Wiolenze liker dette
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Der er vi to.

    Når jeg ser hvor "enkelt" det er å få EBG (som trådstarter skisserer), er et nok ikke så rart at noen EBG-fordeler blir borte underveis. Men Roald har snakket om "EBG for life" i flere år nå, så det er jo spennende å se om de klarer å gå bort fra det også.
     
  8. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror vi må ha bakhodet her at de fleste ikke legger opp reisemønsteret etter hvordan man enklest får gullkort, men etter hvor man faktisk har behov for å reise. Jeg vil tro at en stor andel EBG har fått dette på mange innenriksflygninger og det er også her jeg vil tro SAS har de beste marginene.
     
  9. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Korrekt, og selv om det er en del her inne som tar seg et par milage runs for å holde status, så er vel de unntaket.

    Vi kommer heller ikke til å legge opp ferier kun etter poeng (men det kan jo så klart ha noe å si hvis det kniper ;-)) men vi så heller på hvilket flymønster kommer vi til å ha, og hvilken bonusordning passer oss best.

    Med ønske om å unnslippe kulde og mørke 1-2 ganger per år, og med en interesse for cruise, så fallt valget ganske lett på Miami. Når man i tillegg har tysk familie å besøke så fallt mye av kabalen på plass. Norwegian flyr ikke til Frankfurt så da var det enten SAS eller Lufthansa (eller KLM/AF via amsterdam/paris..). SAS ser ut til å være det beste bonusprogramvalget totalt sett.
     
    Xflipper liker dette
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Enkelt? Kanskje. Men dyrt.

    En t/r Oslo-Sydney gir deg fort 40.000+ poeng, så med gullbonus på 25% er du i mål med en årlig tur dit. Men det koster deg fort 40.000 kr også.

    Hvis man bare vil ha gull så er det lettere å kjøpe det for 4-5000kr annenhvert år av en venn som har diamant.
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Mye morsommere å ta en tur til AKL for ~20000kr, og få EBG for det. Men ja, det koster penger, det er vi nok alle enige i. Og selvfølgelig er et ingen vits å ha ha EBG hvis man ikke reiser mer.
     
  12. Flyskrekk

    Flyskrekk Er for lengst kurert

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    Gullbonusen på 25% gjelder kun på SAS-metall. Uansett nære nok :)
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil tørre å påstå at dersom man ikke reiser mye, har man strengt tatt ikke behov for EBG.

    I stedet for å kjøpe EBG for ca 5000 kr, kan man også bruke disse 5000 kr på å bestille Plus-billetter på de få reisene man har, så får man omtrent de samme godene på flyplassen.

    Det er selvfølgelig gøy med gullkort, men alt koster penger..
     
  14. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Nettopp. Nå som jeg praktisk talt har avsluttet pendlerhelvetet, så kommer jeg ikke til å løfte en finger for å rekvalifisere meg. Manglet sju segmenter på rekvalifisering til EBD, men gadd ikke ta en MR i sakens anledning, og vil heller ikke gjøre det for å kvalifisere til EBG etter graceperioden er over. Kostnadene for dette er uansett vesentlig høyere enn å kjøpe Plus-billetter/bruke Priority Pass/kjøpe fast track-adgang ved behov. Antakeligvis er dette også mindre frustrerende enn å forvente perks som EBD/EBG som man i beste fall inkonsekvent får.
     
    Eddie47 liker dette
  15. magicturtle

    magicturtle Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Apropo det å komme seg til GULL.

    Jeg fløy med SAS nå, men ene segmentet var med ett annet star allianse selskap. Fikk basis poeng for dette segmentet, men ikke en flyvning som teller opp mot 1/45 til gull...
    Jeg flyr jo sas nettopp fordi jeg skal ha poeng og flyvninger :p
     
  16. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Tellende segmenter er kun med SAS metal og Widerøe (bortsett fra anbudsruter). Men man får grunnpoeng for flyvninger med alle selskaper i *A.
     
  17. magicturtle

    magicturtle Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Ja men når jeg bestiller med SAS så skal alle telle. Da kan de jo bare dele ut alle flyene sine med ett annet selskap og aldri gi ut EB gold til noen, eller sølv osv.
     
  18. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Mangler du 7 segmenter kan du nok klare det for så lite som 2500 kroner. Bare med tanke på at du får 2 ekstra gullkort (som kan selges for 5000 kroner per kort), så syntes jo jeg at regnestykket blir annerledes. Det finansierer den manglende MR-turen og vel så det.
     

Del denne siden