Ta tog når reisen er en del av ferien my ass!

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av ValdresBjarne, 27. mai 2019.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Sant nok.. det jeg liker med flytoget er at det går hele tiden og alltid har sitteplass. Det jeg ikke liker er prisen :(
     
  2. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiser gjerne med tog, men det er jo som regel mindre tidseffektivt enn fly. Jeg har reist til Thailand uten fly, men det er ikke så veldig gjennomførbart når man er i full jobb og har 5 uker ferie i året å ta av.

    Jeg skal nå begynne å ta toget til jobb, kan ikke si jeg gleder meg til å kjøre tog daglig. Men som transportmiddel på ferie synes jeg det er fint å kjøre tog, så sant jeg har tid.
     
  3. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    716
    Bonuspoeng:
    93
    Var kjempegøy å dra på 18 dager interrail, men siden begge mine yndlingsreisemål fordrer en tur over ganske mye hav (New York og Japan) så er det ikke tog/båt/sparkesykkel forenelig med full jobb og 5 ukers ferie.

    Ellers så bruker jeg trikk til jobb og buss når jeg skal besøke familien lenger oppe i landet, så veldig dårlig samvittighet har jeg ikke.
     
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde en klart å kutte reisetiden mellom Oslo og Bergen ned til under 5 timer hadde jeg tatt tog fremfor fly. Kjøreturen ut til OSL er drit, OSL i seg selv er drit (a-piren og innenriksloungen), og det er stort sett skyet når en lander i Bergen så ingenting fint å se på ut vinduet uansett. Sånn som tog i Norge er organisert i dag så har jeg ingen tro på at noen klarer å få til et skikkelig løft på de lengre strekningene, hverken til Bergen eller Trondheim, K-town og Stavanger. Slike artikler til som det refereres til av trådstarter mangler iallfall en ting, og det er nyanser.

    Tja. Har ved flere anledninger sittet i trappen ned til døren på flytoget, så alltid sitteplass er jo ikke heeelt riktig. Siden jeg flyttet til Oslo har jeg ikke tatt flytoget en eneste gang, og det kommer jeg til å fortsette med.
     
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje det har blitt bedre plass på flytoget etter at du sluttet å ta det :p Siste 50 gangene jeg har tatt det har jeg hatt sitteplass. Alt fra 08:00 på morgenen til 21:00 på kvelden

    Akkurat nå as we speak:
    0B2AA2BF-CC10-4A9B-BCE2-86BC01158F8E.jpeg
     
    drsyk, OttoL and sutenai like this.
  6. SemiFrequent

    SemiFrequent TrumfGull

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Med fare for å tråkke skikkelig i salaten her; mitt foretrukne fremkostmiddel er faktisk bil. Lite som slår en reise helt på egne premisser, da er reisen virkelig en del av ferien (siden det er ferie som er trådens tema). I tillegg har jeg full råderett over komfort, servering og tildels ETA og forsinkelser. Har enda til gode å møte et flysete som slår bilsete (men tar høyde for at jeg ikke har flydd First). I tillegg får jeg opplevelser som ikke lar seg gjøre fra både tog og fly.

    Jeg er veldig glad i å reise, men middels glad i å fly. Synes at krøtterfølelsen er tilnærmet uutholdelig, og lite jeg hater mer enn køståing; som man stort sett er heldig å få tre av på hver flytur, i check-in, sikkerhetskontroll og ved boarding. I tillegg har jeg et snev av bakteriefobi, og synes generelt at steder med så mye folk og infiserte overflater som flyplasser er ganske turn-off.. Viktigste grunnen for meg til å samle points er å redusere ulempene ved ovenstående i den grad det går.

    Men tilbake til topic, på mellomdistanse i Europa synes jeg ofre tog er et godt alternativ. Det er minst like raskt, det er mye mer komfortabelt (bedre seter, mer plass og reiser man flere kan man få en sittegruppe sammen), serveringen er ikke dårligere enn på fly og man får faktisk sett noe ut av vindu (hvis det er av interesse). Det er ikke noe jævla setebelte og av-og-på med elektroniske ting. Og man kan møte opp bokstavelig talt 1 minutt før avgang, for å minimere omgang og køtid med alle hepatittinfiserte medreisende...
     
    OttoL liker dette
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Solkysten?
    D353CC2F-C210-4DA1-9C83-7BEA1BAF3860.jpeg
     
    drsyk, Sunnfjordingen and OttoL like this.
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Kjøp billetter i business og first, så slipper du kø, trange seter og slitsomme opphold på flyplasser.
    Jeg hater også kø, og flyr derfor ikke economy
     
    OyvindN, Kristian, Earl and 3 others like this.
  9. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Kommer til å ta tog i sommer jeg. Etter å ha flydd til Italia :rolleyes:
     
  10. SemiFrequent

    SemiFrequent TrumfGull

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg flyr heller ikke economy, men det gjør nok opplevelsen kun delvis bedre for rutene vi her snakker om ;) Kommer ikke på en eneste rute (i Europa) hvor (ekte) Business eller First er et alternativ til en togreise?

    First har jeg ikke flydd, men uaktuelt å bruke egne penger på First Class. Business hjelper, men slipper fortsatt ikke unna kø og mye folk..

    Er forøvrig ikke aktuelt å kjøre tog lengre enn 4-5 timer, altså flyvninger opptil 1.5-2 timer over fastland.
     
  11. Pointless

    Pointless Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Kommer veldig an på. Feks vil jeg aller nødigst reise med tog innad i Norge, det funker sikkert fint i den sørlige delen av Østlandet der tog tilbudet er ordentlig utviklet. Likevel er det noe med vognene og følelsen av at egen ryggrad må fungere som støtdemper... Så nei takk.

    Utenfor Norge derimot har man fine løsninger. Anbefaler å reise med TGV fra Paris til Rivieraen, tar 3 timer til Marseille og 5 til Nice. Er du ute i god tid og bestiller på nett, får du tjuvbillige billetter på 1 klasse i toppetasjen og fantastisk utsikt.
     
    Sonictravel liker dette
  12. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Reiste en god del med ICE i Tyskland da jeg bodde der nede, og det har blitt noen få turer de siste årene også, mellom HAM og MUC og omvendt.

    Vurderte det også senest sist høst, men prisene har gått opp til ca 1.000 kroner hver vei, det tar over 6 timer og jeg fikk de samme strekningene for 1.300 med LH, så da ble det fly.
     
    Last edited: 18. juni 2019
  13. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Skulle komme meg hjem fra Frankfurt for noen år siden. Endte faktIsk opp med Deutsche Bahn og DFDS ( Alt av flybilletter virket dyre. Tog- pluss fergebilletter samt en overnatting i København ble antageligvis enda dyrere)
     
  14. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er tog entusiast men tog i Norge er "elendig" og ihvertfall sammenlignet med andre land. Når jeg bor i Tromsø er det ikke så lett å ta toget..
    Men har tatt tog når jeg har vært på ferie.

    1. Først var sommeren 2016 når jeg skulle på speiderleir i Frankrike og oppmøte var i Montpellier. Da ble det fly fra TRF til CDG via AMS med 1 dag sightseeing i Paris før vi tok et kveldstog til Montpellier

    2. Skulle på en speiderleir i fjor sommer i Nederland med start destinasjon Haag. Da ble det tur sammen med noen andre. Først med båt til Hirtshals (fikk den gratis) så nattog til København (mye billigere, men kronglete...) to dager dere før vi tog tog til Hamburg hvor enda to netter ventet oss før vi reiste til Amsterdam. Der ble det to netter før jeg valgte to netter i Antwerpen før jeg møtte de andre på leir. I alle byene bortsett fra Antwerpen, fikk vi fikset billig overnatting gjennom speidern. Ble fly hjem til Tromsø. For den reisen gjorde at jeg ble EBS
    Toget ble vurdert ettersom det ble billigere en flyet og jeg fikk besøkt diverse byer (riktignok totalt ble nok flyet billigere med tanke på mat osv..)
     
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Artikkelen som det blir linka til i første post trekkjer fram alt det gode ved å ta tog. Og ja, tog er eit brillefint framkomstmiddel – til ein viss grad.

    For å utelukkande bruke tog for å ta seg rundt i verda må ein for det første bu på det sentrale Austlandet og for det andre må ein vere totalt uinteressert i verda utanfor Europa (med mindre ein tar ut lang ferie).

    Når ein først kjem seg ned til det europeiske kontinentet er tog slett ikkje så ille. Det er enkelt og det går tog ganske ofte. I tillegg kan ein reise nokså store avstandar på relativt kort tid. Interrail-billettar er jo geniale i Europa.

    Eg er av den oppfatning at fly kan fungere som 'posisjonering'. Til dømes ville eg tatt fly til Japan, men eg hadde jo sjølvsagt toga rundt i landet fordi det er frykteleg effektivt. Ikkje alle land har eit like godt jarnbanenett som Japan, så då må ein finne andre framkomstmiddel.

    Det er noko 'fundamentalistisk' over det som kjem fram i delar av artikkelen – at du skal ta toget okke som. Fundamentalisme – same kva for format han kjem i – har eg lite til overs for.

    Vi som flyg har eit ansvar for klimautslepp, men – for å setje det på spissen – tog drifta på elektrisk kraft frå kolkraftverk er vel like ille?
     
    Last edited: 17. juni 2019
    Earl and Avixlo like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss, jeg har i nyere tid reist med tog både Oslo - Trondheim - Oslo og Oslo - Stavanger - Oslo av langdistansetogene. Kan ikke si annet enn at jeg syns det var en fin opplevelse. Nordlandsbanen du sikter til kanskje? Den har jeg ikke prøvd på herrens mange år.
    Må dog si at alternativene du beskrev i europa hørtes fristende ut.
    Har en drøm om en gang å prøve en av disse luksusturene, f.eks Pretoria - Victoria Falls
     
    Earl, Eddie47 and jgroneng like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Rovos Rail står høyt på ønskelisten min også..
     
    RoadKing liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    drsyk, RoadKing, OttoL and 3 others like this.
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ta jomfraü toget i Sveits er ikke å kimse av, og en togtur over fjellet på en fin solskinnsdag er også en fin opplevelse, tog er ett fint transportmiddel til tider det også, men det er ikke det som dette forumet handler om :)

    Ett hederlig unntak er SAS Biz til Pek for 36.000 poeng og ta Toget hjem, det er litt av en opplevelse :cool:
     
    Kristian liker dette
  20. Kaare_Lars

    Kaare_Lars Medlem

    Innlegg:
    165
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Tog fungerer jo fint rundt omkring i hele verden. Tut-Tut
     

Del denne siden