SJ vant anbudet om sju togstrekninger i Norge i dag, blant annet Dovrebanen mellom Oslo og Trondheim hvor de skal tilby lounge i hver ende..
Dette kan jeg ikke forstå.. Sist jeg tok toget fra Oslo til Kristiansand hadde jeg så vondt i rygg/ræv at jeg nesten måtte bæres ut.. Uten blodomløp nedenfor hofta etc.. Rett og slett håpløst ubehagelig..
Sier den "unge" ? Nei vettu hva.. Min polstring er rett og slett ikke laget for slik reise.. Business på toget i Spania funket dog veldig greit
Nei det kan ikke stemme, han er våken fram til kl. 22.20... Eldre legger seg som regel etter spist middag kl. 1300, fått hvilt middag, inntatt sovedopet og sluknet til klokken er slagen 21.00...Mente da institusjonaliserte beboere til sammenligning
Men fakta er vel at flyreiser står for en ubetydelig mengde utslipp (mener å huske 1.9% på verdensbasis)? Hvis vi skal løse klimaproblemet må vi jo ta noe som monner (forsvaret er vel det største miljøsvineriet vi driver med). Skjønner ikke hvorfor vi ikke skal ha forsvarsskam isteden. Hele raseriet mot flyreiser må jo ha noen alternative motiver, det er jo en helt ubetydelig kilde til utslipp. Og en av de vanskeligste å gjøre noe med. Hadde jeg bestemt hadde forsvaret fått krav om 0-utslipp i løpet av 90-dager. Elbiler, elbåter, elfly, elpistoler, elrakketter, og så videre. Alt med utslipp, om det være primus eller snøscooter skulle bort. Da ville vi kunne flydd mange ganger mer og fortsatt vært miljøvennlig. Elektrifisering av byggeplasser er også enkelt å få til, og det påvirker ikke alle negativt. Når flyseteavgiften kom begrenset det mine muligheter til å besøke familie og å kunne studere i feks TRD (færre direkte avganger, og færre avganger generelt). Bare det å miste muligheten er jo fælt.
"Aviation accounts for about 2 percent of global greenhouse gas emissions, and that share is poised to grow."
Det er ikke så mange % av verdens befolkning som faktisk flyr. Så de som flyr, flyr mye. Tenk hvordan det ville sett ut dersom den tredje verden begynte å fly som oss på IF? 2% er vel ikke ubetydelig? I så fall tar jeg gjerne lønnsøkningen din.. Men, det er selvfølgelig mange andre kilder til forurensning som man kan gjøre noe med. Det ene utelukker ikke det andre.
Hvis de tilbydde meg 2% økning skulle du fått hele jobben Det ensidige fokuset på fly tar jo fokus bort fra effektive tiltak. Jeg likte AP sitt gamle slagord: "Tenke global, handle lokalt". Tiltak som elbiler, elektrifisering av cruiseskip, og tiltak på byggeplasser gir dobbel gevinst: Jeg får bedre luft å puse, og vi slipper ut mindre co2. Å betale for co2 kvoter i Kina gir oss bare kanskje en av delene.