Sommerferien/idrettsarrangement sto for døren, og i dag tidlig kl. 04.45 svingte vi inn på OSL sin P10 kl 04.45 med tre håpefulle tenåringer på vei til MXP via CPH med SK. Avgang 06.00. Jeg EBG, en av tenåringene EBS, de to andre statusløse. Billetter booket på to ulike PNR (3xSAS ungdom Light på én, jeg med sportsbillett som gir meg 4 innsjekkede kolli). Inn i avgangshallen, totalkaos med innsjekkingskøer som glir over i hverandre og >40pax i kø på Gullinnsjekk. Spøkte litt for å nå cutoff, men Supervisor kom ette ren stund over og ånet to nye skranker for *Gold og puh(!) kl. 05.15 var vi først i innsjekkingskøen; dette går bra gutta! Inntil vi møtte "Siri"... Meldte fra om 2 PNR og totalt 5 kolli; 4 på min billett og én på EBS innehaveren sin. Hun hevdet da hardnakket at EBS på Lightbillett IKKE hadde bagasjerettigheter, til tross for at jeg viste screenshot av billetten hennes som bekreftet det motsatte... I dette kaoset valgte hun, tross nå etterhvert tidsnød, å ringe for å konferere og sto hardnakket på sitt om at det nå var "nye regler".... Tiden gikk... og gikk... Jeg anmodet høflig om LITT kjapp avgjørelse. Da hun endelig fikk bekreftet at EBS KUNNE sjekke inn ett kolli var vi selvfølgelig gått over cutoff og systemet protesterte heftig. Eneste reaksjon: "Nei nå er det for sent, gå til billettkontoret". Da jeg (fremdeles mer høfdlig enn situasjonen skulle tilsi) meddelte at vi lett ville sjekket inn hvis hun kunne T&C ble jeg av spist med "Du skulle vært her tidligere så ville ikke dette skjedd, gå til trafikkontoret". Med et tresiftret blodtrykk både over og under streken og med tre underleppeuttenåringer i hælene kom jeg gudskjelov til en betydelig mer oppegående og serviceinnstilt person på Service center kl. 05.40. Flighten vår var nå totally closed og alt var fullt ned til MXP (Der vi skulle møte div andre fra anddre destinasjoner før felles reise videre). Mange trykk, to turer inn på backoffice og tre tlf senere endte vi opp med tre tenåringer i fullt firsprang inn til opprinnelig avgang, rakk det såvidt. Deretter forcet hun meg inn på SK1489, direkteavgangen som ankommer 1,5 time etter opprinnelig reiserute, inkludert all innsjekket bagasje... Lykkelig slutt, ja, men: IKKE TAKKET VÆRE SIRI!!
Ekstremt viktig at du tar dette direkte opp med SAS, så kan de forhåpentligvis få luket vekk slike elementer fra førstelinjen, hvor de riktignok aldri burde ha vært i utgangspunktet.
Jeg har også opplevd elendig oppførsel fra agent i Gold/First/Biz-innsjekk og lurer på hvorfor i alle dager SAS planter slik personale der? I min tid som sommervikar i dagligvarebutikk hadde jeg alltid en viss fornemmelse av hvem av mine kolleger som var serviceorienterte og hvem som ikke var det, og da forventer jeg at hvem enn som setter opp planene for bemanning av check-in også har en viss kjennskap til sine umiddelbare underordnede, og som sådan burde vite å i alle fall ikke plante den mest vrange og snurte av dem til å behandle selskapets beste kunder.
Dette minner om kommunal saksbehandling hvor man er redd for å gi noe gratis(bagasje) og i stedet safer med og ikke gi noe.. Gleder meg til min tur. To voksne og to små barn med 7-8 kolli..
Hvis en slik situasjon oppstår og det er dårlig tid så er det greieste å bare betale for ekstra bagasje. Så får du det refundert fra SAS i ettertid. Har vært borti lignende situasjoner noen ganger - men det har vært på vei hjem via *A partnere. Av og til ser det ut til at systemet ikke helt fanger opp ekstra bagasjen. (særlig var dette tilfelle med United connection i USA før SAS på siste leg hjem). Betale og refusjon løste det hver gang.
Forventer jo at dem som jobber i sjekkin, da spesielt i gullskranken faktisk kan reglene enten like godt som reisende eller bedre! Er vel stort sett også di som sjekker inn der som plutselig trenger noe ekstra/spesielt. Di som sjekker inn i Go skranken står nok ikke akkurat i den køen for å booke om billetter etc.
Minner meg om da fruen og jeg skulle sjekke inn på British Airways First i terminal 5 for en First reise til Phoenix. På vei over fra Oslo hadde BA (eller bakkemannskapet) greid å til en sprekk i kofferten. Jeg spurte allernådigst damen som sjekket oss inn, om hun kanskje kunne skaffe til veie noe tape så vi kunne lukket sprekken. Men nei, helt uaktuelt, ta en tur ut i avreisehallen, sikkert noen som kan hjelpe der. Det var ikke akkurat den servicen jeg hadde forventet første gang jeg sjekket inn i en dedikert First class skranke på hjemme hub'n til flyselskapet. Til sammenligning, han som sjekket oss inn på returen fra PHX visste ikke hva godt han kunne gjøre for oss.
Alt er ikke bare tragisk .... Jeg har noen ganger sjekket inn hunden på OSL og mer enn en gang har vedkommende sagt omtrent som følger: "vent litt, du som er gull/diamant har mye gratis kanskje det gjelder hund i bur også? La meg sjekke ..." Så er det lesing av manualer og telefoner i hytt og gevær ... Men nei det må jo betales: "... dessverre det gjelder bare sportsutstyr som golfbagger og slikt ..."
Kan du ikke bare putte bikkja i en golfbag da....? ....or si at det er de nye bjeffende kølle modellene
Jeg lurer på hva tankegangen bak konseptet med å nekte å sjekke inn en(1) bag. Hadde jeg jobbet der hadde jeg glatt sagt ja, og tatt den "straffen" jeg får fra sjefen og lært av det. Jeg hadde vært så frustrert, kanskje ikke på en flyplass utenfor Norge.
Det største problemet er at noen har latt Siri slippe til uten korrekt opplæring. Joda, Siri fortjener kjeft for dårlig innstilling, men det endelige ansvaret ligger hos lederen hennes. Og om denne innstillingen er hennes vanlige modus burde hun aldri ha sluppet forbi opplæringen.
Word. Virker som "Siri" ikke burde vært plassert i akkurat den skranken, om noen. Jeg mener, krangle med EBG hvis bagasje står på reisedokumentet? Og i gyllen check-in?
Mon om ikke "Siri" kan være den samme som ekspederte oss før jul i fjor, på tur med infant. Vi fikk sjekket inn 1 x koffert og utlevert tags til barnevogn (men uten priority-tag...), men når det gjaldt koffert nr. 2 - som vi først kunne komme tilbake med for å sjekke inn etter at barnevogn/prampack var pakket og levert ved spesialbagasjebåndet - satte hun ned foten og henviste oss til automat og vanlig bagdrop, og forlot demonstrativt skranken. Jeg skrev siden til SAS, og fikk et bemerkelsesverdig ærlig svar til SAS å være om at de hadde mottatt lignende klager og ville iverksette tiltak for forbedring. Men så var det dette med SAS og begrepet 'forbedring' da...
I utgangspunktet eg enig, men måtte da ha betalt for dette på Service Centre/billettkontor og ville da tidsmessig kommet enda dårligere ut. I dag tidlig var det mange som mistet sin mulighet for dette, køen til billettkontoret var laaaang...
Kan faktisk ikke huske sist jeg så mere enn 1 gullskranke åpen på OSL... Men nevner igjen CPH der det alltid (hvert fall hver gang jeg er der) er en hel haug som er åpne. Må vel snart kunne lære noe av danskene? Dem jobber da vel i og for seg i samme firma