Vi er i en situasjon som er litt kjelkete med tanke på en voucher som løper ut snart. Kortversjonen er som følger: Vi brukte opp beløpet på en voucher på en innenlandsreise og kjøpte en GO Flex-billett til ca 2200 kroner for en reise i september. Voucheren utløper i slutten av september. Vi kjøpte en fleksibel billett med hensikt på grunn av usikkerhet om vi hadde mulighet til å reise. Da vi senere så at det kom til å bli vanskelig å gjennomføre turen, flyttet vi billetten til november, da det var eneste mulighet etter en samtale med kunderservice for ikke å miste beløpet på voucheren. For dette ble det en ekstra utgift på 200 kroner pr pers. Ny totalpris for 2 billetter: 2594,- Men: Nå er det også begynt å bli usikkert om hvorvidt turen lar seg gjennomføre i november. Så jeg tenkte med meg selv: jeg gidder ikke å drive å flytte billetten i "all evighet" og stadig risikere å måtte betale mer og mer i mellomlegg. Finnes det en annen løsning, en løsning som til og med kan gi meg alle pengene tilbake og nullstille hele greia slik at det opprinnelige beløpet som var bundet opp i en voucher som utløper snart, kan frigis? Når jeg gikk inn i bookingen og så på prisene for endring, slo det meg: jeg ser at jeg kan endre fra GO Flex til Plus Pro for til sammen 3002 kroner for begge oss to tur/retur. Sluttsummen blir da stive 5596 kroner. Men denne billettypen kan ikke bare endres, men også refunderes. Mitt store spørsmål blir da: hvis jeg går for denne taktikken - endrer til denne klassen og ber om refusjon, vil jeg da få alle de 5596 kronene hele sulamitten har kostet meg, eller får jeg bare mellomlegget mellom Go Flex og Plus Pro igjen (3002,-)? I utgangspunktet skulle jeg tro jeg fikk refundert alt sammen, for når jeg tar en dummybooking på samme distanse og datoer i Plus Pro ender jeg opp med samme pris, altså 5596,-. Har jeg rett i min smarte taktikk når det gjelder å få frigitt beløpet for en utløpt voucher? Inntil videre synes jeg faktisk selv at dette var riktig så smart av meg i all beskjedenhet.
Ikke er jeg jurist, eller har noen erfaring på det aktuelle området, så dette er kun synsing. Men SAS sier ganske tydelig at: "If you don't want to travel, and your flight is not canceled, you can apply for cancellation and refund according to your ticket rules." Det gis ingen forutsetning om hvordan billettene er betalt. Lykke til!
Så problemet er en Go-flex billett med en type refusjonsregler som blir endret til Plus Pro med en annen type refusjonsregler. Slår den siste billetttypen den første i hjel eller blir det en mellomting? Har spurt på kundeservice flere ganger og fått forskjellige svar. En sa at jeg bare fikk refundert mellomlegget opp til Plus Pro og at Flex-billetten måtte behandles ut fra den billettypen. Men en annen sa Plus Pro-billetten var den som gjaldt som billett, noe som virker logisk. Det kan jo ikke være slik at den opprinnelige billettypen "henger igjen" ved en kansellering hvis den nye billettypen har andre regler...
Les her om endring: https://www.sas.no/kundeservice/ombooking-endring-billett/ Det ulike regler avhengig av når den opprinnelige billetten ble kjøpt, men dette står under begge: Kanselleringer og full refusjon skjer i henhold til reglene for den opprinnelige billetten.
Enig med @Laffen her. Man kan mene mye rart om SAS IT, men opprinnelig ticket class rules har de som regel stålkontroll på.
Må bare legge til at jeg liker veldig godt hvordan du tenker Og det ville vært supersmart, men går nok dessverre ikke.