Tallin, SAS + på salg, bonusreise, 3 vidt forskjellige hotell

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fjordheim, 07. nov 2016.

1. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    TALLIN - oktober 2016

Siden SAS fristet med 70% jubileumsrabatt på bonusturer så bestilte jeg bl.a. en SAS Plus bonusreise HAU-OSL-TLL t/r for den pene sum av 344,. NOK i avgifter samt 9000 EB poeng.

Da jeg følgelig også måtte ha et sted å overnatte så bestemte jeg meg for å bruke noen CC poeng. Det ble til 2 netter på Radisson BLU Sky, en overnatting på Park Inn by Meriton, og så betalte jeg for den siste overnattingen selv på Savoy Boutique Hotel, ca. NOK 800,- inkludert frokost.

Avreise var satt til torsdag 13/10 kl.0720. Til denne avgangen går det ingen flybuss så da ble det taxi som jeg bestilte kvelden før, bestilt til kl.0600 (jada, jeg liker å ha god tid).

Og det hadde jeg, sto opp kl.0515 og sto klar utenfor kl.0554, kl.0555 kom taxien og kl.0610 var jeg fremme på HAU. Her fikk jeg for en gangs skyld priority tags på bagasjen min,noe som ikke har skjedd for ofte før. Fikk også god tid til en kopp kaffi.

Boarding startet veldig tidlig, sånn ca.kl.0640, og også her var det litt uvanlig til å være på HAU, prioritert boarding som faktisk ble strengt overholdt, så jeg kom meg kjapt på plass i 2A på dette korte hoppet over fjellet fra vest til øst.

Pushback 10 minutter før tid og avgang ditto. Det var styrmannen som sto for flyvingen i dag, og han hadde det travelt, det ble en slags rolling start fra nord mot sør og vi lettet før vi hadde passert terminalbygningen, i et rasende tempo. I dag tok jeg tiden og fasten seat belt ble slått av nøyaktig 4 minutter etter at vi tok av. Når det var gått 22 minutter (så der) hadde jeg fått frokost, spist denne som besto av varme rundstykker, noe musli greier, yoghurt og juice, samt fått kaffi og til og med fått påfyll, veldig effektivt.

En veldig fin flytur forresten mot soloppgangen i øst,masse fine fargekombinasjoner utover himmelen. Landet på OSL litt før tid og fant SAS loungen ganske kjapt slik at jeg kunne få meg noe mere mat. Tok et glass vin og en øl også, var tross alt på ferie. Når jeg ankom loungen i da sånn rundt kl.0830 var det stappfullt og jeg holdt på å snu og gå ut igjen. Men i løpet av en god halvtime var det nesten tomt så da ble det levelig.

Satt og nippet til øl’en og leste frem til det var tid for å gå til E8 (ble endret til E9) og boarde flyet til TLL (kan anbefale boka forresten, en skjelden sak; krim med handling fra sjølvaste Haugebyen, den heter Maestro).

Flyet videre til TLL var tydeligvis forsinket på innkommende,og avgang ble vel noe sånt som 10 minutter sent. Dette er forresten kankje den beste SK flighten jeg har hatt på flere år; fantastisk crew rett og slett, og for en effektivitet.

I følge Captain Speaking var flytiden beregnet til 1 time og 10 minutter, det endte vel på 5 minutter mer til slutt. Flott flyvær og knapt en eneste bevegelse i flyet pga. noe som kunne minne om turbulens.

Etter 5-6 minutter i luften så var plutselig purser der hos meg i 1F med en varm klut, så et par minutter etter var hun tilbake med et stort smil og en riktig så ok salat (pasta & krepsehaler osv.). Hun spurte om jeg ikke ville ha noe mer; de hadde jo plenty av både sjokolade og annets snacks, hvilket jeg takket nei til.

Så var det drikke da; jeg ba om en Mikkeler og en GT, som jeg selvsagt fikk, men hun likte ikke disse Mikkeler’ene; “de skummer så fælt mye”. Straks etter var hun tilbake igjen og spurte om jeg ville ha kaffe etter maten, eller nå med en gang, eller “du kan jo selvsagt få både nå og etter maten”. Ja takk, begge deler svarte jeg og da ble det slik.

Når jeg fikk kaffeservering nr.2 spurte hun om jeg ville ha noe mer å drikke; ja takk, dobler den første serveringen jeg, en ny Mikkeler pluss en GT. Igjen så “maste” hun om jeg ikke ville ha noe snacks, rene pusheren hun her, men aldeles trivelig dame. Takket da ja til en sjokolade, greit nok det.

Som nevnt av andre her på forumet så kan SK av og til være litt hit or miss, i dag var definitivt hit til de grader.

Det var styrmann’ som fløy denne strekningen også, og som hun fornøyd kunne melde ved landing at vi var 5 minutter før oppsatt tid, så forsinkelsen ble fint tatt inn.

Ikke for det; jeg hadde det ikke travelt, var ikke garantert innsjekk før kl.1500 på hotellet uansett.

TLL var forøvrig helt ok, er jo ikke noen stor flyplass, tok kun få minutter før bagasjen var på båndet og min kom først, de tar priority tags alvorlig her tydelig. Susann Goksør sto også her og ventet så hun kom nok med samme flyet, hun gikk og krøkket seg rundt på krykker.

Kommer en fortsettelse her ifm. oppholdet i Tallin og med bilder, samt slakt av Park Inn, skryt av Radisson Blu, enda mer skryt av Savoy Boutique pluss litt mer om hva man bør oppleve i Tallin

miura, mhsalv, Stuttfeiten and 18 others like this.
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Fin beskrivelse :), ser fram til neste kapittel @Fjordheim

Fjordheim liker dette
  3. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,025
    Bonuspoeng:
    183
    Fin start. Virker som en flott flytur til Tallin, når man har sånt crew gjør det virkelig turen enda bedre :)

Fjordheim liker dette
  4. RemiWM

RemiWM Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Ser frem til bilder etterhvert. Har vært i Tallinn 2 ganger de siste 2 årene og skal tilbake 25-27. november.

Fjordheim liker dette
  5. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    Flott start, spe gjerne på med bilder. Ser frem til fortsettelsen.

Fjordheim liker dette
  6. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Fortsetter denne (omsider)

Etter å ha hentet bagasjen var det bare å komme seg ut og praie en taxi. Plenty av dem og liten kø så det var kjapt unnagjort. Tips: bruk et av disse taxiselskapene; Tulika Takso, Tallink Takso eller Tulika Business, da blir du ikke lurt. Sistnevnte har litt fetere biler, jeg hadde bl.a. en heftig 15 minutters kjøretur med dem i en relativt fet Mercedes.

Vel, taxien tok meg inn til byen på et kvarters tid og kostet 8 Euro. Veldig hyggelig taxisjåfør som ga meg en speed innføring i landets historie. Han kunne også melde at de hadde lite til overs for et par land (vest-europeiske, skal ikke nevne hvilke) som han mente fremdeles så ned på dem (like we are all pheasants), men nordmenn var hjertelig velkomne. De var også redde for hva russerne kunne komme til å finne på i nærmeste fremtid.

Fremme på hotellet for første natt angret jeg umiddelbart på at jeg hadde booket her. Allerede det første inntrykket av Park Inn by Meriton var dårlig; slitt og gammeldags. Bedre ble det ikke da jeg skulle sjekke inn; den dritsure dama som skulle foreta dette ble bare surerere og til slutt regelrett sint (på meg) da hun ikke klarte å få kredittkortet mitt til å fungere. Til slutt måtte hun få hjelp av en kollega, da funket det selvsagt med en gang, da var hun så sint at jeg fant ut at det beste var å skygge banen.

Kom meg opp på rommet og det var enda en nedtur, slitt og delvis skittent og kaldt som f...n. Skrudde termostaten på fullt og stakk ut en tur. Etter å ha lokalisert i hvilken retning gamlebyen lå så forhalte jeg dit og stakk innom Alexander Nevsky katedralen som første post på programmet. Imponerende bygg og spesiell steming innenfor. Masse russiske damer som gikk rundt og kysset ikoner på veggene samt korset seg en haug med ganger.

Litt frokost på OSL
    upload_2016-11-14_15-4-28.png
    Og litt flytende mens man sitter der
    upload_2016-11-14_15-6-27.png
    Ok benplass på vei til TLL
    upload_2016-11-14_15-8-55.png
    Innflyvning TLL
    upload_2016-11-14_15-9-39.png
    Akkurat landet på TLL
    upload_2016-11-14_15-11-0.png

Legger inn resten i kveld.....

RemiWM, mathiasfe, Upsaker and 4 others like this.
  7. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Send klage til Club Carlson, eneste som hjelper mot slikt.

Xflipper and Fjordheim like this.
  8. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Forpleining OSL-TLL
    upload_2016-11-14_18-1-45.png

Stakk deretter innom en pub som heter Domberg, kjellerpub i en gammel bygning med brukbart ølutvalg, fikk meg et par kalde lokale brygg og ruslet etterhvert tilbake til hotellet og fant rommet absolutt like kaldt som det var noen timer tidligere.

Pub på Toompea Hill
    upload_2016-11-14_17-58-28.png

Stakk da ned i resepsjonen en tur får å be om et nytt rom, men det var det intet håp om, de påsto at det var fullt og det kan forsåvidt stemme da det vrimlet med folk overalt.

Litt senere tenkte jeg at jeg skulle forsyne meg av hotellets kveldsbuffet, men heldigvis sjekket jeg denne før jeg bestilte; heldigvis fordi at den så rett og slett forferdelig ut. Det lå bl.a. noe som liknet på fisk der som jeg aldri i livet hadde spist.

Det ble en øl i baren istedet. Baren ja, også dette en levning fra 80-tallet med totalt sløv betjening.

Leffe på kjip bar
    upload_2016-11-14_17-59-28.png

Kjøpte heller noe salat med kylling i cafe’en på hotellet samt en 1/2 flaske hvitvin, tok dette med meg på rommet, fortærte dette og tok deretter kvelden. Heldigvis var det 2 dyner tilgjengelig og selv om de ikke kan sies å ha vært særlig tykke så kom jeg meg gjennom natta uten å fryse for mye.

Sto opp tidlig neste dag og skulle forsøke meg på frokosten. Det var en kaotisk opplevelse med atfor mye folk i forhold til ansatt sitteplasser. Fant meg til slutt en plass, gikk og hentet mat og drikke men smakte knapt nok på dette da det var elendig kvalitet på maten.

Et parbilder fra Park Inn, her fra badet
    upload_2016-11-14_18-4-48.png

Til og med utsikten var kjip
    upload_2016-11-14_18-6-25.png

Hotellrommet
    upload_2016-11-14_18-19-47.png

Etter en kjapp dusj sjekket jeg ut og tok en taxi til Radisson Blu Sky Hotell. Park Inn var enkelt og greit bare en kjip opplevelse, men Radisson Blu skulle heldigvis vise seg fra en vedig mye bedre side.

Innsjekk på Radisson Blu gikk kjapt og effektivt. Rommet, som lå i 19.etasje, var relativt stort (30 kvm.), hadde fin utsikt mot gamlebyen og var smakfullt innredet (relativt nyrenovert). Ellers så manglet det egentlig ingenting her, og det var en veldig god (og stor) seng.

Noen bilder fra Raddison Blu:

Arbeidsbord
    upload_2016-11-14_18-7-39.png

Coctail nr.1 i Skybaren
    upload_2016-11-14_18-8-43.png

Og nr.2
    upload_2016-11-14_18-9-15.png

Fra rommet
    upload_2016-11-14_18-10-18.png

Lobbybaren
    upload_2016-11-14_18-10-57.png

Utsikt
    upload_2016-11-14_18-11-45.png

upload_2016-11-14_18-12-10.png

upload_2016-11-14_18-12-35.png

Naboene, norsk V svensk bankbygg, gissa vilken er svensk

upload_2016-11-14_18-13-59.png

Kveldsmat i lobbyen, Club Sandwich, ja og en øl
    upload_2016-11-14_18-15-7.png

Pleieprodukter på Raddison
    upload_2016-11-14_18-16-5.png

Hotellet sett fra utsiden
    upload_2016-11-14_18-16-50.png

Seng
    upload_2016-11-14_18-17-43.png

Fra skybar terrassen, mot havna
    upload_2016-11-14_18-18-29.png

Tilbrakte hele dagen i gamlebyen, nå fortrinnsvis i nedre del. Hadde kaffepause på et sted som jeg ikke husker navnet på men det var et koselig lite sted i en smal passasje like ved Town Square.

Fortsettelse følger straks

RemiWM, Kristian, RoadKing and 4 others like this.
  9. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Det ble mye gåing i løpet av dagen og innimellom måtte man ha flere pauser, også siden det var såpass kaldt med 3-4 minusgrader og en bitende kald vind. Neste pause ble allikevel utendørs midt på, vel ikke midt på, men på et sted på Town Square. Varmelamper og ulltepper gjorde at jeg satt godt der, ja også en hot wine først og deretter en Irish Coffee så klart. Tok meg en stor Saku også, helt ok øl, før jeg fortsatte å utforske Tallin.

Noen bilder fra og rundt Town Square
    upload_2016-11-14_18-31-25.png

upload_2016-11-14_18-31-44.png

Nok en Saku
    upload_2016-11-14_18-32-35.png

upload_2016-11-14_18-33-10.png

upload_2016-11-14_18-33-27.png

upload_2016-11-14_18-33-46.png

upload_2016-11-14_18-34-15.png

upload_2016-11-14_18-34-56.png

Man måtte jo holde varmen
    upload_2016-11-14_18-35-22.png

Etter å ha vandret gatelangs i enda flere timer, og siden jeg kun hadde inntatt en liquid lunch så fant jeg ut i femtiden at det var på tide med mat. Snublet over et sted som heter Pegasus som så ok ut, gikk inn og fikk meg et bord. Lykke dette, her var jeg heldig, veldig fin liten restaurant i gamlebyen, litt utenfor de mest sentrale delene. Supervennlig betjening og kjempegod mat. Spiste likesågodt middag her de neste 3 dagene siden jeg var så fornøyd første dagen.

Bestilte en slags grønnsaksuppe med diverse urter og vaktelegg samt et veldig godt bakverk med innbakt kjøtt og ost til forrett og grillet kyllingbryst med aioli, grønnsaker og potetbåter til hovedrett. Følte meg skikkelig “frekk” og drakk Campari on Ice (oh yes) og en halvliter Saku til maten. Tok en Irish til dessert (denne kom med ekte krem også). Veldig mett og fornøyd etterhvert og ikke var det dyrt her heller. Ser i ettertid at Pegasus er inne på topp 10 over restauranter i Tallin.

Campari, øl og supergodt brød
    upload_2016-11-14_18-36-47.png

Forrett
    upload_2016-11-14_18-38-5.png

Vandret litt mer etterpå, men gikk tilbake til hotellet tidlig kveld, tok meg en tur opp i rooftop baren, Sky Lounge 24 eller noe slikt, her var det god stemning og nesten fullt. Fin terasse var det også men altfor kaldt denne kvelden. Tok meg et par coctails, noe jeg skjelden gjør, men de var gode og servicen var bra også her.

Etterpå merket jeg at jeg merkelig nok var sulten igjen så da bar det ned til lobby baren hvor jeg fikk i meg en helt ok Club Sandwich samt en siste Saku. Deretter tok jeg kvelden i en veldig god seng og sov som et lite barn.

Sto opp tidlig og startet neste dag med en veldig god frokost. Denne var ikke inkludert i min booking (diverse poeng + litt cash) så mener at jeg betalte 15 Euro for denne men det var det verdt. Godt utvalg av mat, fint tilberedt og god service også her.

Deretter gikk dagen omtrent som den foregående, vandring i mange timer, med diverse pitstop for inntak av mat og drikke, dog mest drikke, både varm og kald.

Rotet meg inn (ble sjarmert inn av en ja sjarmerende kvinne som sto utenfor for å få folk inn) på Olde Hansa som er et restaurantkonsept som visstnok skal ta deg tilbake til middelalderen både med hensyn til mat, drikke, musikk og omgivelser generelt sett. Egentlig ikke min type plass, middelaldermat avstår jeg fra (det har jeg gjort etter at jeg var på en såkalt middelalderfest på et slott utenfor Newcastle for noen år siden; fyssjameg, det er ikke godt), men en “middelalder” hot wine kunne jeg godt klare. Å bli tiltalt “My Lord” føltes ok det også, men også litt kleint.

Spiste på Pegasus også denne dagen, det ble valgt “Chef’s selection of white fish” som var veldig bra, med et par glass av husets hvite vin til.

Må forresten nevne brødet her, det var godt det. De baker det hver morgen og det minner nesten om en slags formkake. Det er laget med lokalt øl og urter og serveres varmt med et lettsaltet kryddersmør. Veldig godt.

Planen var å gå tilbake til hotellet etter maten men gikk forbi en litt sær pub hvor det var live musikk, og viste det seg et veldig godt utvalg av lokalt øl, så jeg ble der noen timer og hørte på ganske ok musikk samt fortærte noen White Lies, som da er et lokalt IPA. Satt sammen med noen amerikanere der og da ble det ganske kjapt litt småprat om både det ene og det andre. Man kan si hva man vil om amerikanere men de er ihvertfall utrolig lett å komme i kontakt med, rett og slett hyggelige sånn sett.

Denne var god

upload_2016-11-14_18-44-9.png

Tok kvelden rundt midnatt, sov godt igjen, fikk meg atter en velig god frokost, sjekket ut og skrøt av oppholdet til vedkommende i resepsjonen, og tok en taxi til neste hotell.

Oppholdet på Radisson Blu Sky er muligens det beste oppholdet jeg har hatt på et Radisson Blu hotell.

RemiWM, Kristian, RoadKing and 3 others like this.
  10. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Vel, ankom Savoy Boutique Hotel, som ligger såvidt det er inne i selve gamlebyen altfor tidlig til å sjekke inn egentlig, men rommet var klart så det gikk fint. Savoy er jo en helt annen type hotell enn Radisson Blu, det er et lite hotel (40 rom) i en gammel ærverdig bygning.

Men hvilken mottakelse og hvilken service man skulle oppleve her i løpet av det døgnet jeg skulle være her, veldig bra enkelt og greit.

Rommet mitt her var helt annerledes med en blanding av gammelt og nytt. Det lå i 4. etasje og hadde for en gangs skyld vinduer som kunne åpnes, alltid greit med litt frisk luft.

Heisen brukte vel like lang tid til 4.etasje som den på Radisson brukte til 19. etasje, skikkelig god gammel heis med gitterdører.

Rommet inneholdt alt nødvendig inkludert en vel fylt minibar og det var klinisk rent.

Noen bilder fra Savoy:

Blomst på badet
    upload_2016-11-14_18-50-49.png

Pleieprodukter
    upload_2016-11-14_18-51-27.png
    Jeg er ikke så opptatt av slikt, men den body lotion'en var virkelig bra

Frokost
    upload_2016-11-14_18-52-59.png

Mer frokost
    upload_2016-11-14_18-53-32.png

Badekåpe
    upload_2016-11-14_18-54-36.png
    Denne kunne kjøpes, men jeg synes 80 EURO var i dyreste laget

De skryter på seg * * * * *
    upload_2016-11-14_18-56-6.png

Seng
    upload_2016-11-14_18-56-54.png

Arbeidsbord, wifi fungerte utmerket
    upload_2016-11-14_18-57-40.png

Lenestol
    upload_2016-11-14_18-58-12.png

Oversiktsbilde
    upload_2016-11-14_18-58-41.png
    Rommet var mye mindre enn på Raddison, her var det 20 kvm.

En av naboene var et teater med skiftende neonlys
    upload_2016-11-14_19-0-6.png

Velkomstmappe i skinn
    upload_2016-11-14_19-1-0.png

Og velkomsthilsen
    upload_2016-11-14_19-1-36.png

Tok en tidlig øl i baren før jeg stakk ut på nok en byvandring. Kjempeservice også i baren. Planen var å begynne med attraksjonen Kiek in de Kok og the Bastions denne dagen. Jeg har dårlig stedssans og hadde lett etter inngangen til dette stedet dagen før uten å finne det. Dette sa jeg til dem i resepsjonen; da gikk hun ene resolutt og tok på seg en ytterjakke og ba meg følge henne, og etter et par hundre meter var vi nesten fremme og jeg kunne ikke gå feil (viste seg at jeg hadde bommet på en tverrgate dagen før). Men det er ihvertfall god service, med et smil.

Lobbybaren
    upload_2016-11-14_19-2-47.png

Dagen gikk som de foregående, må dog innrømme at det ble enda flere pitstop denne dagen, spiste min siste middag på Pegasus, tok et par drinker i den koselige lobbybaren og tok en tidlig kveld. Veldig god seng her også, sov som bare det.

Sto opp til frokost kl.0800. Utvalget av mat til frokost her er nær sagt følgelig mindre enn hva det var på Radisson, men, og det er et men, absolutt alt som ble tilbydd her var perfekt tilberedt og presentert, og superservice også her. Her får man nesten en champagnefrokost, dvs. de tilbyr estisk musserende vin, og det kan man tåle på en hjemreisedag.

Hadde et supert opphold på Savoy, drar gjerne tilbake hit.

En liten oppsummering av noe av det jeg fikk sett og gjort i Tallin følger her:

Town Hall Square

Midtpunktet i Tallin's gamleby, fin plass men med en masse turistfeller, spesielt når det gjelder spisesteder og barer/pub'er, de er stort sett veldig overpriset. Men, bevares, det er flotte velholdte bygninger her.

Town Hall Pharmacy
    Interressant å ta en tur innom hit; det er tross alt europas eldste operative apotek, og har en egen turist/museums avdeling, ligger i utkanten av town hall square.

St. Catherine's Passage
    Smal gjennomgang med diverse shopping og et bra utvalg av kaffesjapper.

Dominican Monastery Museum
    Middelalderkloster vel verdt et besøk, spesiell stemning her. Visstnok bygget rundt år 1200.

St. Nicholas Orthodox Church

Ligger på Toompea Hill, klassisk kirke fra begynnelsen av 1800 tallet, flott bygning.

Her er noen flere bilder fra den øvre delen av byen

Mange ambassader og konsulater
    upload_2016-11-14_19-7-29.png

Bocapott, koselig cafe som jeg hadde et par pitstop hos, mye keramikk her
    upload_2016-11-14_19-8-33.png

Nok et gammelt bygg
    upload_2016-11-14_19-9-33.png

Traff på denne når jeg letet etter Kiek in de Kok
    upload_2016-11-14_19-10-18.png

Mer fra øvre del av byen
    upload_2016-11-14_19-10-58.png

upload_2016-11-14_19-11-22.png

RemiWM, KRS, Kristian and 4 others like this.
  11. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Oi, ble visst mye dette, men nå er jeg straks ferdig....

Fortsetter med severdigheter:

St. Nicholas Orthodox Church
    Ligger på Toompea Hill, klassisk kirke fra begynnelsen av 1800 tallet, flott bygning.

Holy Spirit Church
    Nok en veldig gammel kirke, denne er protestantisk/luthersk, bygget på 1300 tallet en gang, eller var det 1200...hmm husker ikke helt. Ligger rett ved siden av The Great Guild hall, og er lett å finne.

Estonian History Museum - Great Guild Hall
    Den store laug hallen var brukt av the guild of the black heads eller noe slikt, veldig interressant, lauget besto stort sett av tyske/hanseatiske handelsmenn, som var ugifte, og de var ansvarlige for forsvaret av byens indre kjerne. Flott bygning og mye interressant historie å finne her.

Noen bilder fra museet:

Verneutsyr for riddere
    upload_2016-11-14_19-46-35.png

"Verneutstyr" fra WW1
    upload_2016-11-14_19-47-10.png

St. Olav's Church
    Javel, finnes noen norske innslag også i Tallin selv om søta bror og danske herskere er mer fremme i lyset. Flott kirke som er oppkalt etter "norske" St.Olav, heter Oleviste på lokalspråket (skrives sikkert annerledes)

Town Wall
    Er jo rett og slett den gamle bymuren som skulle beskytte byen mot invasjon i middelaleren.

Kiek in de Kok - Bastion Tunnels
    Begge deler er historisk interressant og spennende, koster penger å komme inn her, mener at det var 13 Eurodalar for begge deler, det er vel verdt det. Kiek in de Kok (høres hollandsk ut for meg, uttales Ki in de Kø, aner ikke hva det betyr, men uansett Kiek in de Kok er tårnet som ligger like ved siden av den danske kongens hage, og rett nedenfor ligger den Norske Ambassaden (som tydeligvis deler hus med den Japanske Ambassaden her i Tallin).

Uansett, tårnet er vel verdt et besøk, og det er også bastion tunnellene som var litt spennende (spesielt med diverse "hot" wine og Irish (coffee, for de som ikke forsto den) innabords.

Okey da, jeg spurte kveldsresepsjonisten på Savoy om hvilke 3 severdigheter hun ville anbefale turister og Kiek in de Kok og bastion tunellene var helt klart nummer en, hva hun mente var nummer 2 husker jeg ikke (forsto ikke), men nummer 3 var faktisk havnen/marinaen, der var ikke jeg da det var så forbanna kaldt da jeg var i Tallin (noe jeg forklarte henne og som hun godt kunne forstå; " best in the summer" som hun sa).

Toompea Castle - Pikk Hermann Tower
    Dette gamle slottet ligger på Toompea Hill og huser i dag bl.a. Tallin’s parlament i en av de nyere bygningene der.

St. Alexander Nevsky Cathedral
    Første stedet jeg besøkte i gamlebyen (da jeg bodde på Park Inn (ok, dritthotellet). Et av de nyeste byggene i gamlebyen, men for et fantastisk sted, dette er et russisk kirkebygg av ypperste klasse, og ja jeg har vært i Russland og Moskva og den Røde Plass. Denne står ikke tilbake fra noe når det gjelder ortodokse kirker, fantastisk fra utsiden og veldig spesiell når man er inne (her jeg fikk kjeft for å gå med lue på inne...aiai... it hurts....not)

Slik ser den ut
    upload_2016-11-14_19-47-44.png

upload_2016-11-14_19-48-9.png
    Det var ikke lov å fotografere inne

Rett ved siden av lå denne/dette ambassaden/konsulatet
    upload_2016-11-14_19-48-34.png

Cathedral of St. Mary the Virgin (domkirken)
    Denne kirken ligger også på Toompea Hill og er atter en kirke bygget på 1200 tallet. Denne var jeg bare delvis inne i da de skulle ha penger for å slippe helt inn. Når jeg var her så hadde jeg fått nok av kirker og syntest ikke det var verdt å betale for å se denne.

Danish King's Garden
    Vel, hva skal man si, den ligger rett ved siden av Kiek in de Kok, og er historisk interressant, både som i historie men også i seg selv som bygning. Dansk konge i middelalderen bygger seg en liten hage mens de venter på neste slag for å innta byen's indre.

Haha, cafe'n der i det gamle bygget som er flott som bare det, heter Dannebrog, og er den verste turistfella jeg opplevde i Tallin. Du klatrer opp til den tredje eller fjerde etasjen (middelalderske etasjer, de er høye, og det er trappetrinnene også), og møter på, etter å ha passert en smal gangvei på utsiden, en totalt uinterressert, ansatt, som nesten motvillig serverer deg en overpriset "hot Wine" (altså det er gløgg med litt extra sprit) til den nette sum av 9 Euro. King's Garden er ok den, men hold deg vekke fra Dannebrog (kafe'en, har intet mot dansker jeg).

Noen bilder derfra:

Voktere?
    upload_2016-11-14_19-49-0.png

Dannebrog Cafe
    upload_2016-11-14_19-49-24.png

Hagen
    upload_2016-11-14_19-49-46.png

Attached Files:

12. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for at du deler @Fjordheim! Ett veldig bra og informativt reisebrev. Jeg er imponert over alt du fikk med deg og det er tydelig mye mer med Tallin enn det jeg opplevde sist jeg var der...

Fjordheim liker dette
  13. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Freedom Square
    Skuffende, ligger nedenfor Kiek in de Kok og King's Garden, er kun en ikke altfor stor åpen plass med en veldig stor flatskjerm som viser noe som jeg ikke forsto hva var. Ligger sør for gamlebyen. Ligger en kirke her også, St. John’s Church, som er fra 1800 tallet.

Den ser slik ut
    upload_2016-11-14_19-56-11.png

KGB Museum
    Ligger i det berømte Viro Hotel og anbefales på det sterkeste. Ta en guidet tur, som jeg gjorde, det tar ca. 1,5 time. Guiden som viste meg, og noen andre, rundt, og fortalte forbausende historier fra tiden Estland var under styre av Sovjet var både merkelige, utrolige, til dels morsomme ja faktisk veldig morsomme på en rar måte, men ikke minst seriøst grav alvorlige, fy fan Sovjet hadde grepet på tidligere øst-europa de, så til de grader. Ergo enda herligere å høre fra de lokale her at de på en måte selv synes at de er mer et nordisk folk enn noe annet.

HJEMREISE

Hadde estimert avgang fra TLL kl.1225 med beregnet ankomst OSL kl.1255, og dessverre ikke fly til HAU før kl.1655. Gruet meg litt til 4 timer på OSL.

Vel, etter en bedre frokost tok jeg en taxi til flyplassen, noe som kanskje tok i underkant av 15 minutter og kostet 9 Euro.

SAS hadde bare en skranke på TLL, og selv om jeg var tidlig ute så var det lang kø, og det gikk treigt. Fikk omsider sjekket inn og fast track hadde de og den fungerte. Kom meg kjapt inn i den ene loungen som er på TLL. Den var faktisk helt ok. De hadde rødvin, hvitvin og musserende på flaske og gin, vodka, whisky og cognac samt øl av ymse slag.

Av mat så var det et utvalg av både lukkede og åpne sandwicher og de var ganske gode + diverse grønnsaker og frukt. Og en del bakverk også.

Jeg startet med en altfor sterk GT og en Cola
    For de som røyker så var det en fin liten uteterasse med kun tilgang fra loungen.

Noen bilder fra loungen:
    upload_2016-11-14_19-57-54.png

upload_2016-11-14_19-58-30.png

upload_2016-11-14_19-59-1.png

Terrassen
    upload_2016-11-14_20-0-7.png

upload_2016-11-14_20-0-34.png

Jeg ankom gate like før boarding startet og prioritert boarding ble strengt håndhevet. Og siden det var maks 6 personer som skulle ombord første boarding så var jeg førstemann ombord og tok min plass i 1f.

Avgang på rute og ankomst OSL litt før estimert tid. Som på turen nedover så viste SAS seg igjen fra en absolutt god side. Sprudlene crew som gladelig delte ut både mat, snacks og så mye drikke man ønsket. For meg ble det nesten for mye av det gode (les; GT & vin) med hensyn til at jeg hadde startet dagen med musserende samt fortsatt på loungen med altfor sterk GT og litt vel mye vin i et altfor stort glass.

Det var nå uansett en veldig fin flytur.

God plass til beina også her
    upload_2016-11-14_20-2-16.png

Etter pushback
    upload_2016-11-14_20-3-16.png

Gammelt utrangert fly
    upload_2016-11-14_20-4-12.png

Forpleining
    upload_2016-11-14_20-5-6.png

Innflyvning til OSL
    upload_2016-11-14_20-6-4.png

Fremme på OSL tok jeg turen opp i innenriksloungen. Oioi hvilket kaos her denne formiddagen, rent kaotisk og fylt til randen med gjester. Fikk meg en stol etter en 15 minutters tid og satt der og leste i en bok i et par timer mens jeg konsumerte et antall kopper kaffe. Prøvde meg på et glass hvitvin også men den smakte (som vanlig) pyton.

Omsider var det klart for boarding på flyet hjem til HAU. Hadde sete 2a her og det var 5 rader med Plus, men kun 6 passasjerer, 1 stortingspolitiker på 1b, en stk. på 1f, meg på 2a og en liten familie på 4abc.

Avgang ble litt etter rute men ankomst HAU omtrent på rute. Fin tur dette også med nok et behagelig crew om enn ikke like sprudlene. Fikk meg en Mikkeler og en kopp kaffi samt påfyll og halvsov de 40-45 minuttene det tok til HAU. Ble en litt bumpy innflyvning da det blåste ganske mye og vinden kom delvis sideveis.

Måtte vente lenge på bagasjen som nok var en av de siste på båndet, så her hjelper det fremdeles ikke med priority tag.

OPPSUMMERING

5 dager i Tallin gikk fort egentlig og jeg likte denne byen godt.

POSITIVT

Raddison Blu Sky Hotel var veldig bra
    Savoy Boutique Hotel var veldig bra
    Prisnivået på det meste er behagelig for nordmenn
    SAS leverte veldig bra
    Hadde en treseter for meg selv på alle 4 flightene
    Mye bra lokalt øl å velge mellom

NEGATIVT

Park Inn by Meriton var elendig på alle måter.

Ellers intet, vel været kunne vært bedre de 3 første dagene, men det var vel som forventet.

Kostnaden for turen var som følger:

Fly: 9000 EB poeng + NOK 344 i avgifter
    Park Inn: ca. NOK 400 + 5000 CC poeng (inkludert frokost)
    Raddisson Blu: Ca. NOK 500 + 10000 CC poeng (per natt, tillegg for frokost)
    Savoy: Ca. NOK 850 (inkludert frokost)

Takk for meg!

Mvh
    Fjordheim

Bolle, Misterix, RemiWM and 11 others like this.
  14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Vært mye i Tallinn jeg, men her lærte jeg mye gitt. Knall story @Fjordheim !

Fjordheim liker dette
  15. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tilbakemeldingen, Tallin var bra det og for en by på 300K+ innbyggere så har de faktisk en del å by på

16. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Takk så mye for det RoadKing, jeg gikk mye på "måfå", det blir ofte bra det

RoadKing and Stuttfeiten like this.
  17. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Ååå, Tallinn. Hadde en knall tur dit i våres. Høydepunktet var kanskjeFarm Restaurant. Takk for at du delte.

Fjordheim liker dette
  18. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,294
    Bonuspoeng:
    183
    Flott rapport og informativt med masse gode opplysninger. Takk for at du deler :):)

Fjordheim liker dette
  19. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,025
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin rapport, skjønner at Tallin er en by som man absolutt bør besøke :)

Fjordheim liker dette
  20. RemiWM

RemiWM Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Herlig og nøye skrevet! :)
    Mye i Tallinn jeg ikke har vært innom ser jeg. Får plukke ut de mest interessante stedene når jeg skal over dit 25-27. november.

Fjordheim liker dette

Del denne siden