Tallinn

Tråd i 'Reisemål' startet av Scandi, 03. sept 2015.

  1. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg skal som mange andre med Finnair A350 til Helsinki nå i Oktober.
    I og med at jeg har vært i Helsinki et par ganger før, så tenkte jeg å legge inn en dagstur til Tallinn før jeg drar hjem dagen etter.

    Ser ut som jeg får en ca 4 timer i byen til å se meg rundt. Tenkte å ta en titt på gamlebyen.

    Så er det noen som har vært i Tallinn og vet om 4 timer høres ut som ok tid til å se litt eller om det blir alt for kort tid.

    Er det eventuelt noe jeg MÅ få med meg hvis jeg tar turen? :)
     
  2. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Har vært i Tallinn 2 ganger siste 2 år.
    4 timer holder i gamlebyen. Da kan du oppleve ekte gammeldags Hansa-stil. På 4 timer ville jeg bare ruslet rundt i gamlebyen og tittet innom alle de rare små butikkene. Ta gjerne en matbit på torget som er plassert midt i. Alle veier fører dit. Besøk gjerne verdens eldste apotek fra 1422. Det ligger på torget, og er fortsatt i drift. Eventuelt spis på Olde Hansa, der får du skikkelig middelalder mat og drikke. Har hørt at bjørnebiffen der er spesiell. Liker du italiensk mat, kan jeg anbefale en restaurant som ligger ved siden av / rett ovenfor Olde Hansa.
    Det ligger et middelaldermuseum rett på utsiden av gamlebyen (ca 5 min gange). Anbefaler å besøke dette for å få litt historikk om byen. Museet ligger innebygd i muren rundt gamlebyen. Det huser også et utsikttårn, hvor det er en liten kafe på toppen. Byens beste utsikt på toppen. Bruker fort 1,5 til 2 timer i dette museet.
     
    Scandi liker dette
  3. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Takk. Da bestilte jeg meg en flybillett dit, så får vi håpe det er ute vær den dagen. :)

    Er det taxi eller buss som er det beste for å komme seg dit i fra flyplassen?
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Med 4 timer er det definitivt taxi som er valget. Det er ikke dyrt uansett.
     
    Tassa liker dette
  5. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Tok meg 20 minutter fra avgang Radisson blu sky hotel til jeg satt ved gaten. Så flyplassen er ikke langt unna sentrum, og er rask og effektiv.
     
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    For mange på forumet ville det mest interessante med Tallinn være et besøk på Amex Eurobonus callsenteret for å hilse på de man har pratet i timesvis med. Kanskje en ide for en kommende fellestur? Billig øl har de og :)
     
  7. Trillekoff

    Trillekoff Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Tallinn er en veldig grei by å besøke på dagstur, jeg regner med du skal ta fergen over? Da havner du uansett ganske midt i sentrum. Vil anbefale sterkt sjøflyhavn-museet "Lennusadam", som er ganske nytt og et av de stiligere museene jeg har sett. Der kan man blant annet titte inni en u-båt fra 30-tallet, i tillegg til å se en rekke andre forskjellige farkoster utstilt i en gammel sjøflyhangar. Det ligger litt utenfor gamlebyen. KGB-museet i hotell Viru skal også være verdt et besøk. Men for all del - å vandre rundt i gamlebyen, kikke i butikker og ta en matbit er helt ok for én dag.
     
  8. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for tips, har vurdert museet ved sjøflyhavnen, men tenkte kanskje gamlebyen fikk holde for denne gang. :) Er det dårlig vær så er jo museeum en super erstatning.

    Jeg tar fly nedover, det kostet bare 900kr og siden jeg skal hjem til Norge igjen samme dag så er det greit å havne direkte på flyplassen på returen. :)
     
  9. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har tips til ett bra Spa hotell og en god restaurant i Tallinn sentrum?
     
  10. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,204
    Likes mottatt:
    5,293
    Bonuspoeng:
    183
    Gloria er en gammel klassiker i Tallinn
    https://www.gloria.ee/

    Hadde en hyggelig opplevelse på Kaks Kokka for tre år siden.
    http://kakskokka.ee/en/

    K
     
  11. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,933
    Bonuspoeng:
    93
    Tallinn er en fin by og besøke. Beste måltid jeg har fått der er restauranten på Telegraf hotellet i gamlebyen. Hilton Tallinn park har et delikat spa med sauna, steam, boblebad og bra basseng / alt av behandlinger. Litt usikker på om alt er i ordinær drift nå. Ville nok sendt en e-post på forhånd (booket behandlinger på forhånd). God reise :)
     
    furlong and jgroneng like this.
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Må si meg enig i den påstanden :)
     
  13. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips:)
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,778
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis de fortsatt finnes, sjekk ut Rataskaevu 16 og Farm. De var bra i 2016 i hvert fall :D
     

Del denne siden