TAP Portugal Business: OSL - LIS - BOS

Tråd i 'Reisebrev' startet av dkvt, 05. sept 2017.

  1. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    TAP Portugal 761 & 217
    Rute
    : OSL - LIS - BOS
    Flytype: A321 og A330-200
    Lørdag 2. september
    Avgang: 12:45
    Ankomst: 13:20 + 1
    Sete: 1D og 1F, 5E og 5F
    Klasse: Business (J)

    Denne turen kom til takket være all galskapen, kunnskapen og engasjementet som finnes her inne. Til kr 6500 t/r i Business til Boston og med 200% opptjening til EB, så er du mer gal om du ikke bestiller enn bestiller! (neida bare tuller, vi har alle begrenset tid, penger, familie, jobb etc :) ) Og ja, kan bekrefte at TAP leverer 200% mot EB fortsatt.

    fullsizeoutput_10d6.jpeg
    Vet ikke om jeg er førstemann ut på TAP Portugal, men det skal i hvertfall bli hyggelig å dele litt av opplevelsene.

    Turen startet selvsagt med å parkere på P10 med forhåndsbooking for å få 300 EB. Parkering betalt med SAS MC Premium den 31. august, akkurat i tide for å rekke doble poeng. Nesten i pluss før turen har begynt her.

    Innsjekk gikk smooth, ingen i kø på Business / Star Gold, mens på Eco var det 50 meter kø. Vi valgte først å gå til OSL Loungen som TAP bruker. Veldig stille og rolig på en lørdags formiddag. Flyet ble forsinket 30 min og vi fikk plutselig litt bedre tid og bestemte oss derfor å gå til SAS Loungen. Samtidig er ikke loungehopping på OSL like moro som LHR, men for en flygærning er loungehopping alltid moro!

    TAP kjører innsjekk etter metoden de som trenger spesiell bistand først, så de med små barn, deretter Business og statuskunder og til slutt økonomikunder uten status.

    IMG_6896.JPG

    Rett etter take off kjører TAP en runde med drikke og noen kjeks. Jeg valgte hvitvin, mens kona valgte musserende. Begge var midt på treet. Ingen champis her altså. Glassene var litt små etter min smak, liker gjerne glass med litt lengre stett, men for denne type flight var det ikke noe å klage. Kjeksen var god.

    IMG_6906.JPG

    Av mat valgte jeg biff og kona valgte torsk. Servering, oppsett med bestikk og kvaliteten på maten må sies å være veldig bra med tanke på en intra-Europa flight. Tilnærmet presentasjon som Business på interkontinental. Smaken var meget bra, dette var over forventning og vi koste oss masse i timene over Europa.

    Meny:
    IMG_6900.JPG
    IMG_6901.JPG

    Biff m/ tilbehør:
    IMG_6908.JPG

    Torsk m/ tilbehør:
    IMG_6907.JPG
    Bra service og meget gode seter. Det var kun 2 rader med Business, så vi var 8 passasjerer med 2 kabinansatte, så bra oppmerksomhet fra dem. Alt i alt, meget positivt overrasket over TAP på denne flighten – vil si at det meste er på høyde med en fullverdig Business, med noe mindre champagnefaktor og seter/IFE naturligvis.

    Stilige seter:
    IMG_6897.JPG

    Innflygingen til Lisboa var flott:
    IMG_6917.JPG

    Vi hadde en natt i Lisboa på Corinthia Hotel, som jeg booket via TAP sine sider til kr 500 som er halv pris. Vet det er mulig å få gratis hotell fra TAP også, men liker å vite hvor vi skal bo etc, så vi booket på forhånd og tok kosten... Hva har dere andre fått av hotell her?

    Morgenen etter var det rett til flyplassen og til den nye loungen til TAP. Lys og trivelig, bra med sitteplasser, spisebord, sofaer og eget område for barn og sove/hvileseksjon. Tok ikke mange bilder, da matbaren stort sett var skrapet for mat, så minus til TAP her. Men vi fikk oss litt eggerøre og noen gode pølser. Fyldig bar med bra utvalg, prøvde ikke denne da det var litt tidlig på morgenen.

    IMG_6920.JPG IMG_6923.JPG

    Innsjekk i Lisboa fulgte samme metode som i Oslo og vi var blant de første ombord. Dette er den nye kabinen til TAP med 1-2-1 konfigurasjon. Må si jeg ble veldig imponert over interiøret og oppsettet. Doble midtseter ga meget god privacy og med nedslåtte seter til seng, så var det nesten som en dobbeltseng. Ikke helt Singapore Airlines Suite, men ikke langt unna!

    IMG_6932.JPG IMG_6936.JPG

    I Business kjører TAP pre-departure drink, musserende, juice eller vann. Rett etter take off bar det på en ny runde fra baren, denne gangen med en liten venterett. Roastbeefen og nøttene smakte bra!

    IMG_6949.JPG
    Middagsmenyen var ikke like omfattende som man finner på f.eks Qatar, hvor man har flere retter og mindre småretter i tillegg. TAP kjører en strammere linje på middagsservering og lite mat utover dette. På en 7 timers flight gjorde ikke dette mye, men hadde vært hyggelig med en liten snack her og der :)

    Forøvrig var maten god og velsmakende. Suppen var meget god og som en bonus ble den servert varm suppe fra termosflasken. Samtidig var porselenet iskaldt, så suppen ble lunken, men fortsatt smakte den bra. Vinutvalget var helt ok, ikke bra nok til at jeg følte det var verdt en hodepine dagen etter. Det ble med 4 glass på hele flighten.

    Meny:
    IMG_6946.JPG

    IMG_6947.JPG

    Suppe servert varm fra termos. Pluss!
    IMG_6952.JPG

    Torsk m/ tilbehør. Meget bra! IMG_6957.JPG

    Biffpai med en ekstra porsjon pasta. Veldig god mat, og flott at vi fikk ekstra porsjoner.
    IMG_6959.JPG

    Til dessert var det portvin, noe ost og en krokanis. Osten var ganske kraftig, isen god og portvin har jeg ikke peiling på, men det gikk ned.
    IMG_6960.JPG

    Oppsummert, en bra flight med god leveranse på alle områder fra TAP. Til denne prisen må det sies å være et kupp! Servicen var fin, ikke noe ekstraordinært. IFE utvalget på det jevne, manglet noen nye store titler. Maten meget bra, vinen helt ok. Stort pluss for bra setekonfigurasjon og ny kabin. Flyr gjerne TAP igjen, kan anbefales! Og hyggelig med en natt i Lisboa også, selv og reisen blir lengre er det alltid hyggelig å stikke innom en by og oppleve litt av det lokale mat og vintilbudet :)

    Takk for inspirasjonen alle, dette hadde aldri blitt til uten at jeg hadde fulgt med på dette forumet dag og natt! :p
     
    pgaa, Scrooge, Good2go and 57 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,410
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for fyldig rapport. Med tanke på at jeg har 4 billetter fordelt på tur til Boston og NY liggende så håper jeg jo at TAP fortsetter å lever både 200% og såpass bra som du har beskrevet så langt. Gleder meg enda litt mer nå.
     
    Upsaker, Xflipper and dkvt like this.
  3. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Ja bare å glede seg. Leverte bra på alle områder. Er nok ikke helt der oppe blant de beste 5* selskapene, men til prisen vi har betalt er dette en super deal. Vi koste oss max ihvertfall :)
     
  4. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for trivelig og velskrevet TR.
     
    dkvt liker dette
  5. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Bra TR!
     
    dkvt liker dette
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for fin rapport. Ser også bra ut den nye 1-2-1-kabinen de har i noen fly.
     
    dkvt liker dette
  7. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Supert @dkvt !!
    Du er selv en inspirasjon for oss andre!! Nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte billetter.... (!)
     
    dkvt and SAJblue like this.
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,840
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    fin rapport! Du har ikke noe mer bilder av selve seter? Det ser virkelig ut som en kanonoppgradering av kabinen i forhold til den gamle. Dog er jeg litt smått bekymret for en tur til Newark i februar hvor de fremdeles ligger inne med gammel kabin. Har en annen JFK tur der de har en ny type business, men forstår dette er de 2 stk ex Azul flyene med avvikende konfig.
     
  9. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for super rapport! En fin oppsummering før jeg reiser med TAP til BOS i romjula. :)
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Flott! Hvis det virkelig er slik at prisene holder seg må jeg ta en prat med fruen.
    Rapporten din gjorde dette fristende!
     
  11. krsper

    krsper Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    33
    Topp rapport, skal fly samme rute neste måned.

    Til info: det viser seg at TAP har 2 forskjellige oppgraderte langdistanse biz kabiner. Den som du fløy her er 1-2-1 mens den andre har noen rader med 5 seter. Begge variantene ser bra ut, men greit å vite. Se f.eks rapporten her
     
  12. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Vår gode venn fløy A330-200 og han i linken din fløy A330-300. Kanskje det er forklaringen?
     
  13. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Skal tilbake idag, så skal prøve å få knipsa litt flere setebilder.
     
    SAJblue, Upsaker, KRS and 1 other person like this.
  14. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, for her er det A330-200 igjen.
    Det er vel to fly som har den configen dkvt skriver fra, som da er Azul sin. Har hørt med TAP om disse flyene og får den nye configen, men får ikke noe klart svar fra dem.
     
    DanH liker dette
  15. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin rapport fra TAP :) Er ikke så ofte man leser noe fra dem, selv om jeg vil anta det er mulighet for flere nå fremover da det er mange som vel slo til på dette salget. Leser og ser gjerne bilder fra returen også!
     
  16. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for en super rapport! Som andre har påpekt, noen bilder av setene hadde vært kult. Slo du sete flatt ned å prøvde schlafen-modus? Gjerne ikke på tur over, men kanskje på tur hjem? Blir spennende å høre hvordan senga og nattflyvningen var.....:)

    Jeg reiser til Boston med TAP nå til helgen og kan supplere med litt erfaringer underveis (uten å kuppe reisebrevet ditt så klart).
     
    Good2go, Upsaker and CrotchRocket like this.
  17. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Skal knipse litt ekstra nå, går ombord snart og i kveld blir det garantert litt vinos og schlafen. Ja vi slo begge setene ned sist og de ligger helt tett inntil hverandre og oppleves som en dobbelseng på midtre del. Skilleveggen går tilnærmet kant i kant med setet når det er nedslått. Hodedelen er adskilt.

    Bare å glede seg, og fyll på med erfaringer!
     
    KRS, DanH and FFlyer like this.
  18. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for bra bilder og info.
    Skal selv på tur i morgen, har A332 med 1-2-2 config til JFK.
     
    Upsaker, dkvt and FFlyer like this.
  19. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Da fikk jeg knipset litt ekstra bilder av setene samt av loungen TAP bruker i Boston. Det er en delt lounge med Priority Pass med flere og er ganske standard utstyrt. Kald mat som baguetter, potetgull, popcorn og noe grønnsaker. Varm mat var suppe. Pluss for utsikt til rullebanen og bemannet bar og rikholdig ølutvalg på flaske.

    Seter gjort om til dobbeltseng. Mulig å krype inntil kona her for de som vil det :)
    IMG_7087.JPG
    IMG_7054.JPG IMG_7057.JPG

    Seter i sittestilling. Veldig behagelige, tykke seter. Inkluderer massasjefunksjon og individuell luftkontroll.
    IMG_7059.JPG

    Hodetelefoner med støyredusering. Funket helt fint.
    IMG_7080.JPG

    Lounge i Boston. Ingen andre *A lounger i denne terminalen slik jeg forstod. Er du veldig ivrig og har god tid så kan du vel hoppe til Lufthansa sin som er i en annen terminal.
    IMG_7042.JPG
    IMG_7043.JPG
    IMG_7047.JPG IMG_7046.JPG IMG_7052.JPG

    Da var det over for denne gang! Klar for ny knallpris fra hvilken som helst *A!
     

    Attached Files:

  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 07. sept 2017
    rkvalvaa liker dette

Del denne siden