Jeg gjorde en booking for en annen med poeng i ferd med å gå ut på dato. Siden jeg selv er EBD har jeg en del gamle opptjente poeng som ligger og «blokkerer» i family poolen, og måtte derfor gjøre en del «dummy-bookinger» før booking av nevnte tur for at poengene skulle trekkes riktig. Dummy-bookingene ble således slettet etter noen minutter. Vedkommende var vel egentlig klar over at denne bookingen var med utgående poeng og ikke kunne ombookes. Likevel ringte han SAS og sjekket da det dukket opp en bedre utreise. For å gjøre historien kort: 1) SAS bekreftet at dette ikke ville ha noen andre konsekvenser enn at han ville bli belastet endringsgebyr. 2) Vedkommende bad SAS om å få bekreftet hos meg at det var ok at de gjennomførte endringen. 3) SAS ringte fra svensk nr mens jeg satt opptatt i en annen telefon 4) Bookingen ble endret med garantier fra SAS om at dette ikke hadde noen konsekvenser for meg. Resultatet ble som følger: - Grunnet rekkefølgen på opptjente poeng sitter jeg nå med nærmere 40k EB som går ut i juli og jeg ikke får brukt siden disse er sammenblandet med noen hundretusen EBD-poeng som er opptjent i samme periode. - Jeg fikk kun refundert halvparten av poengene (105k EB) for opprinnelig booking. Ifølge SAS er det fordi den opprinnelige bookingen kun ble belastet halv poengsum. Når jeg sjekker historikken ser dette ut til å kunne stemme, selv om det er vanskelig å kontrollere den aktuelle dagen med dummy-bookingene. Altså tapte jeg ca. 145k EB på denne manøveren. De 105k var jeg faktisk ikke klar over, men jeg var veldig klar over poengrekkefølgen og ville derfor aldri akseptert en endring av denne bookingen. Når jeg ringte SAS forklarte de at vedkommende må ha både bookingnr og mitt EB-nr for å kunne gjøre en endring. Vedkommende hadde kun bookingnr. Og strengt tatt burde vel SAS verifisert med en PIN også. SAS mente at jeg ikke hadde krav på noe som helst. De 105k poengene var en rettelse av en feil, og visstnok er det ikke lov med dummy-bookinger for å manipulere poengrekkefølgen. Dermed fraskrev de seg ansvaret for de 40k som går ut i juli også. For øvrig rart siden jeg har gjort det samme på oppfordring fra kundeservice tidligere… Jeg synes jo det er helt sykt at SAS tillater at andre fritt kan gjøre endringer fra kontoen min uten godkjenning. Har jeg noen sak her, eller må jeg bare glemme det hele?
Feilen på 105K kunne blitt rettet opp når som helst og er helt fair. De siste 40K bør vennen din dekke, men han kan booke noe for de.
Halvparten av poengene kan høres ut som at det har vært brukt en CT? Og hvorfor løper poeng ut når du er EBD?
Litt spesielt at vennen din ber SAS om å sjekke med deg...Ansvaret for å sjekke med deg ligger vel hos ham?
Evigvarende poeng gjelder ikke for de andre medlemmene i en pointsharinggruppe. Noe som er et problem siden SAS sorterer på opptjeningsdato istedenfor utløpsdato når poeng skal brukes. Dette hadde vært såå mye enklere hvis en eller annen i SAS IT bare hadde tenkt litt annerledes..
Jeg synes du skal la saken ligge ovenfor SAS. Selv om du sikkert ikke har brutt noen vilkår ved å lage dummy bookinger, er det likevel en måte å manipulere systemet på. Om du fortsetter denne saken risikerer du at de sjekker deg ut ytterligere. De har slettet EB profiler tidligere basert på liknende.
Takk for tilbakemeldinger. Jeg følger resonnementet til @milehigh når det gjelder de 105k. Sannsynligvis hadde det aldri blitt fanget opp, men strengt tatt var det uriktig og er nå riktig. Så tar jeg de 40k med han som gjorde endringen. Han kunne gjerne fått brukt disse poengene, men som sagt er problemet at de ligger blandet sammen med en haug av EBD-poeng. Derfor blir det i praksis umulig. Jeg tenker også at jeg konkluderer som @Krjemb, at det ikke er verdt det om de potensielt sletter kontoen min.
Nesten så jeg angrer på at jeg har blitt EBD igjen når det fungerer på denne måten med Point Sharing. I appen står det at ingen av poengene våre løper ut, men dette er altså bare tull (kona er kun EBG). Hvor kan jeg se når vi har poeng som løper ut? Og hvilke som kommer til å bli brukt først?
Det er en oversikt under https://www.sas.no/eurobonus/point-sharing/#/point-sharing/profile Klikk på "Hvordan poeng brukes og utløper"
Blir "heldigvis" EBG i august, og da får vel alle poengene mine utløp 5 år frem i tid. Problemet er bare at de poengene som utløper gjør det i juli...
Kan du kaste ut medlemmet med de 40K så det blir lettere å bruke dem? Så evt invitere inn på nytt igjen.
God idé, men det ble gjort ifm. at jeg kvittetm restpoengene til vedkommende for litt siden. Så nå har han 6 mnd karantene i poolen…