Tar du første bil i taxikøen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av CrotchRocket, 19. mai 2015.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Prøver alltid å få en av Emirates kuskene til å kjøre meg hjem gratis.
     
    gardamix and larsellara like this.
  2. Asbjorto

    Asbjorto Bitt av basillen

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg tar en del taxi fra SVG, og der har jeg opplevd mye ymse. Senest i går formiddag, da jeg blid og fornøyd (vel, alt er relativt når man står opp før fuglene fjerter) og relativt lang fremme i syndefloden av Oslo-flypassasjerer klapret av gårde til taxikøen. Tok første ledige (annet går ikke, både pga logistikk og sjåfører som passer på spm hauker), og var også happy camper med at bilen var merket med store, grønne miljømerker av noe slag. Sitter alltid til høyre bak (åff kårs), men der var det jammen ikke plass! Og det var ikke mine 3 m 18 cm lange bein som var problemet, det var takhøyden!!!

    Altså, jeg er for Tesla, synes den er drit kul og flott konsept, men som taxi: totalt ubrukelig. Alt for lavt under taket! Nå skal det nevnes at en kollega rettmessig påpekte at det er jo veldig god plass i baksetet og på gulvet, men jeg valgte altså ikke å legge meg ned på gulvet for å få plass.

    Andre som har gått på en smell (eller stanga oppi og fått seg en smell) med uventa bilmerker?

    Og er det noen som sitter framme i taxi frivillig? Da MÅ man jo snakke med sjåføren?
     
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,769
    Bonuspoeng:
    183
    Taxi i Stavanger er ikke noen høydare. Har opplevd sjåfører som ikke kan veien til "landemerker" (universitetet er noe alle bør ha et forhold til hvor ligger), men allikevel presterer å kjøre feil flere ganger.

    Har sendt inn klage til NorgesTaxi etter å ha kjørt med en sjåfør som vinglet mye i veibanen, men først etter 2-3 måneder og en purring fikk jeg beskjed om at sjåføren hadde sluttet, så de kunne ikke gjøre noe.
    Miljøtaxiene i Stavanger er grisedyre, men Stavanger Taxi har jeg sansen for.
     
  4. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Miljøtaxi i Stavanger er definitivt på no-og listen. Grisedyre, som Henrik riktig påpeker, og ofte dårlig materiell.

    @Asbjorto det går fint å ta biler langt bak i køen. de kommer seg frem i feltet i midten. At de andre blir sure er bare en del av morroa. De får lære seg reglene: fritt valg av taxi i Norge.

    Et annet problem i Stavanger er sjåfører som nekter å ta korte turer, f.eks. til Quality Airport eller Sola Strandhotell.
     
  5. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Skjønner ikke at folk gidder å sammenligne Moskva med Oslo hva gjelder taxi. Tydelig at dere ikke vet hva dere snakker om. Ja jeg har opplevd begge deler og Oslo har 3 milliaaaaaaaaarder ganger mer en legitim taxibusiness enn det Moskva har. I Moskva finnes det ikke metere og man må forhandle pris noe som er tidkrevende om man ikke kan et kløyva ord russisk. Og uansett bør vel aldri ta taxi fra OSL da det er møkkdyrt uansett, men legitim er det uansett. Som sagt er det fritt taxivalg og jeg foretrekker langt på vei Oslo Taxi selv - da de faktisk er billigere enn de fleste andre og man har sjåfører som vet hvor man skal som regel. Bryr meg heller ikke hvor sjåføren kommer fra. Taxisjåfør er uansett en utakknemmelig jobb natt til en lørdag. Må kanskje oppleve at noen spyr ned bilen etc etc.

    Og jeg sitter alltid fremme hos sjåføren faktisk, gjør meg tryggere på en måte så jeg kan se meteret og sånne ting. Jeg liker å prate litt med sjåføren underveis jeg, det er som regel trivelige mennesker egentlig, særlig når jeg tar taxi natterstid.
     
  6. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Se http://www.taxikalkulator.no/ for en objektiv priskalkulator fra Norges Taxiforbund. For eksempel er Norgestaxi en del dyrere enn Miljøtaxi Stavanger, som blir nevnt som "grisedyre" selv om de er nest billigst.

    upload_2015-5-23_9-44-59.png

    upload_2015-5-23_9-46-6.png
     
  7. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan er Uber på pris i Oslo?
     
  8. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Ser den, men 500 spenn for 15km er uansett sykt dyrt! Det er det samme som det koster fra Flesland og inn og det er 3-4 km lengre i avstand.
     
  9. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig, men det skal sies at det var helligdagstakst da jeg sjekket. Fra holdeplass på en hverdag kommer man ned til 330-360 kr fra Sola til sentrum, som er mye mer spiselig. I hvert fall om man får en ny og behagelig bil, med dyktig sjåfør.
     
    SASDC8 liker dette
  10. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Kjører den som er først. Prøvde meg på en som stod litt lenger bak og beleilig en gang jeg kom på Sola med mye bagasje. Da ble det baluba, og den aktuelle sjåføren nektet å ta turen. Så jeg gidder ikke styre.
    Har også så godt som aldri opplevd at noen av sjåførene aner hvor gaten jeg bor i ligger. Må alltid guide gate for gate etter vi har kjørt av motorveien. Er det slutt på kjentmannsprøve i Stavanger/Sandnes?
     
  11. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Black er som taxi (kanskje litt dyrere), Pop er halv pris av taxi.
     
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,769
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jo taxi dyrt i seg selv, men Miljøtaxi (som er forholdsvis store i Stavanger) er 10% dyrere og har mye dårligere biler enn Stavanger Taxi, så i mine øyne kvalifiserer det til grisedyrt. De andre selskapene er bare helt krise.
     
  13. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Edvard liker dette
  14. pudderjeger

    pudderjeger Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    I Oslo tar jeg kun Oslo Taxi. Oslo Taxi er det mest seriøse selskapet hvor sjangsen for kortskimming osv er minst. De stiller også krav til sjaførenes oppførsel. Etter flere uheldige opplevelser, har jeg ikke tatt noe annet enn Oslo Taxi de siste årene.
     
    Edvard and Jørgen like this.
  15. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg kjører også stort sett Oslo Taxi. Men ned fra OSL hender det at det blir en av de andre. Spesielt på kvelden, da det skiller flere hundrelapper på prisen.
     
  16. stalek

    stalek Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Oslo Taxi, enkelt og greit med et tastetrykk via deres app. Skal ha taxi til OSL kl 04.15 i juli, det blir Oslo Taxi med ingen tvil.

    .. også er det jo litt morro å ha direktenummeret til han ene som kjører Tesla i Oslo Taxi ;)
     
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Tesla Model S er en imponerende bil, men den har dårlig miljø i baksetet og jeg trives ikke der.

    Du får en innestengt coupéfølelse og vinduene er høye. Det er mange mindre biler som leverer bedre komfort for passasjer.
     
  18. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    I Oslo har jeg sluttet å ta taxi. Bruker kun Uber.
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 10. mai 2018
    Schlandy liker dette
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden