Taxfree priser på norske flyplasser begynner å bli drøye.....

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bizflyer, 10. april 2016.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Sist uke har jeg både vært på tur med Color Line og med fly tur/retur utlandet, og kom derfor til å se på priser på taxfree varer. Jeg synes prisene på Gardermoen begynner å bli drøye.

    Første eksempel: På Color Fantasy kjøpte jeg en flaske The Botanist Gin (som forøvrig er sterkt å anbefale) til NOK 339,-. Pris for samme flaske på Gardermoen: NOK 449,-. Over en hundrelapp dyrere. På en av de dyreste vin og brennevinssjappene i Berlin, midt på Alexanderplatz kostet den 47 euro. Et sjekk på nett for pris i DK gir en tilbudspris på DKK 399,- (normalpris 429,-) Dette tilsvarer ca 500 kr. Finnes ikke på Vinmonopolet eller Systembolaget.

    Jägermeister koster nå 229 kr for en flaske på Gardermoen, 149 på Color Line

    Når det gjelder vin, er prisene der også drøye. Mange av vinene sparer man 20-30 kr på i forhold til polet, og da er det jo nesten ikke noe vits i å drasse på det på en flytur. Sågar var det vel Dagens Næringsliv som foretok en test som viste at enkelte viner sågar var dyrere der enn på Vinmonopolet.

    Et eksempel jeg sjekket priser på: Tommasi Amarone 75cl kr 339,- på Gardermoen, 369 på polet. Samme vin i 150 cl kr 779,- på Gardermoen, 799 på polet. (Til sammenligning skal Color Line ha 249,- og 569,-.

    Det er ikke mange årene siden flyplassene lå under fergeselskapene, men nå må jeg si at flyplassene har lagt drøyt på prisene sine. Jeg er nær å være med på at de like gjerne kan legge ned taxfree på flyplassene, for det er jo mye billigere å handle varene i utlandet.......

    Eller hva synes dere andre?
     
    view, Robert H and Fnate like this.
  2. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,284
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig i dine vurderinger. Har sluttet å kjøpe på OSL.... Kjøper stort sett kvoten av vin i lokal butikk der jeg er og sjekker inn kuffert på hjemturen. Sparer en god del penge der. Synes i øvrig også røyk har tatt et gevaldig spring opp i pris.....
     
    Robert H liker dette
  3. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det har du helt rett i. På den andre siden koster jo en kartong sigaretter over tusenlappen i Norge nå, og prisen på Gardermoen var 449 kroner. Men det er jo morsomt å se hvordan nå halve tobakksrommet både på Color Line og på Gardermoen nå består av snuskjølere. Så dette har snudd seg veldig i det siste.

    Dessuten var det vel noen som sa at de på Gardermoen hadde merket godt at folk kunne bytte ut røykkvoten med 1,5 liter vin eller øl i stedet. Og det er vel et faktum at færre og færre røyker, men vi kjenner vel alle noen røykere som ber oss kjøpe med?
     
  4. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, helt klart. Kjøper røyk til en kollega omtrent hver gang jeg er ute og reiser, og det har gått opp fra 389 til 449 fra mars til april. Koster €28 i Riga. Nesten halv pris det.
     
  5. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig med at prisene hos Heineman er gått betydelig opp i det siste, men sist jeg var på Kielfergen (2013) reagerte jeg på hvor dyrt det var der kontra flyplassen. Men jeg skal ikke si at ting ikke har forandret seg.

    Whisky som jeg stort sett kjøper på tax free har jeg funnet ut av at det er samme pris som på polet men at man får 1l i stedet for 70cl med andre ord ca 30% rabatt.

    De beste kjøpene er vel billig vodka og gin som ligger på litt over 100 lappen på taxfree og over 400kr på polet. Spm er jo om det er drikkanes ;)
     
  6. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Kielfergen er rene røverkjøpet nå i forhold til flyplassen på de produktene jeg så på.
    Hvis du mener 179 kr er "litt over 100 lappen" så har du rett. Det var det billigste vodka kostet der oppe i går.

    Har noen sjekket sjokoladeprisene? 39 kr for en 250 grams melkesjokoladeplate. På Kiwi koster den 23 kr for en 200 grams. Det tilsvarer 28,75 for en 250 grams. Ofte er der tilbud med 5 for 100. Så det er slutt på den tiden man kunne være sikker på at taxfree er billigst....
     
  7. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Så enig, så enig.
    Hele konseptet er jo å tyne mest mulig kroner ut av tante Olga som flyr til syden en gang i året og bare MÅ fylle kvoten av gammel vane. Ingen oppegående som shopper på Heinous uten at det er supertilbud på ett eller annet.

    Flytte tråden over til "Schwindel og bedraag"?
     
    Bizflyer, braathens safe and LN-FHU like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig. Det hender jeg kjøper konjakk, og snus er fortsatt relativt rimelig, men ellers gidder jeg ikke.

    Smertegrensen er nådd for lenge siden for min del.

    Jeg tror hele greia kommer til å bli lagt ned om ikke lenge.
     
    braathens safe liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Baltikum er billig ja. Det er på ferga mellom Stockholm og Tallinn at jeg har handlet billigst snus. En stokk (10) koster der mindre enn hva de tar for 5 på Gardermoen.

    Men produsentene jukser de og. General introduserte nylig ny innpakning på sin løssnus. Godt skjult står det at det nå er 44 gram tobakk i pakka. Så de går veien som alle andre idiot produsenter. Hvem tror de at de lurer? Tror jeg må slutte å snuse.
     
  10. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Kjøper stort sett konjakk på taxfree, ellers suser jeg glatt forbi ja.... Synes prisene er blitt for høye, som mange her....:):)
     
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har dårlig tro på at det forsvinner med det første. Dette ligger i folkesjela, og mange handler nok der i en blandingsrus av sorg over at ferien er over, gammel vane, naiv tro på at det er superbillig, samt enkelheten med å slippe å drasse på det lengre enn nødvendig..

    Jeg er fullt klar over at jeg ikke alltid sparer mange kronene, men blir likevel til at jeg plukker opp det jeg trenger av polvarer når jeg passerer ettersom jeg likevel er der.. Da slipper jeg turen til polet senere..
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det tror jeg du har helt rett.
    Enten tror man at det er fantastisk billig, ellers tenker man at det er enklere enn å dra på polet uansett.

    Utvalget er vel ikke alltid optimalt, men det er det nok en del som ikke bryr seg nevneverdig om.
     
  13. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe, dagens mest optimistiske
     
    RoadKing liker dette
  14. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Som en av de siste idioter som fortsatt røyker har jeg alltid pleid å kjøpe med fra OSL, men nå er det faktisk 64 kr billigere om bord hos SAS. 385 NOK koster en kartong der. Det er jo ikke alle flygninger de selger sigaretter, men kjøper alltid der om jeg kan.
     
  15. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    De har nok en stor base av uvitende kunder å ta av, så kan leve lenge på det. Har prøvd å fortelle en del av mine kolleger at ting kan være billigere i butikk her i Norge enn på tax-free, men de virker ikke helt å forstå at det faktisk kan være mulig....

    Mye kan nok skyldes at å kjøpe med seg kvoten nesten har blitt en tradisjon. Selv har jeg kuttet kraftig ned og kjøper nå kun snus (ikke til meg selv, pokker heller) og øl. Har noen ganger kjøpt noe musserende, men kun etter å ha sjekket at det faktisk er noe å spare.
     
  16. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,498
    Bonuspoeng:
    183
    Regn på det som at du får 42,8% ekstra vare til samme pris. Ser litt bedre ut:)
     
  17. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,498
    Bonuspoeng:
    183
    Vin kjøpes i lokal sjappe, Gin gjerne på Taxfree. UK er OK med mengde-deal, 2 liter grønn til 22£.
     
  18. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekker alltid priser mot polet før jeg kjøper noe på taxfreen. Meningsløst å drasse rundt på, dersom det ikke er vesentlig billigere enn polet.
     
  19. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Når det gjelder godteri er det faktisk billigere å kjøpe på matbutikken (norske merker) kindeer er fortsatt billigere på tax-free ;) , det som er dumt med å handle der du er på ferie er jo at du må ha flaskene i sendt bagasje med den risikoen det medfører :rolleyes:
     
  20. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Men... . øl, øl, øl... , iallefall sterkøl, er fortsatt billig på OSL, nesten halv pris av Vinmonopolet. Problemet er bare at det veier så innmari mye per alkoholenhet.

    Håper at det snart blir lounge ved ankomst, slik at man kan svippe innom tappekrana med vin og fylle opp noen en-og-en-halv-litere Cola-flasker på vei hjem. Eller rett og slett bare dytte et par spritflasker ned i sekken, slik jeg så en fyr gjorde i SAS-loungen i København for noen år siden. Ikke like stor Hollywood-glamour da han ble stoppet på vei ut og måtte tømme sekken. Ouch.
     

Del denne siden