Taxfree priser på norske flyplasser begynner å bli drøye.....

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bizflyer, 10. april 2016.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,102
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mye billigere på systemet. Kjør heller en tur til Charlottenberg eller Svinesund, da er heller ikke vekten noe problem. Pluss et eventyrlig utvalg.

Robert H liker dette
  2. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,498
    Bonuspoeng:
    113
    Tax-free på ankomst OSL har jeg mer eller mindre droppet helt. Prisene er til dels svinaktig høye, Heinemann gjengen ler hele veien til banken, for de tjener penger som gress. Jeg tenker at de ser litt på nordmenn som lett bytte her, dette er en rimelig lojal kundegruppe på tax-free.

Jeg kjøper en del vin og for 2-3 år tilbake begynte jeg å sjekke nøyere hva vin koster OSL kontra tax-free i Europa og polet. Ikke alt man finner alle steder, men vurderingen min er at polet er helt strålende, makan til konkurransedyktige priser på vin. Service uten like. Fordelen med tax-free i Europa er at du ofte finner kampanjer, spesielt på volum, og dette finner du ikke på OSL.

Jeg er relativt ofte i Amsterdam og London, det er gjerne tax-free tilbud på både vin og brennevin ved kjøp av flere flasker, dette pleier å være gode besparelser ift OSL. Til og med CPH har en del gode kampanjer og du kan forhåndsbestille varer og plukke opp på Connection.

En kjedelig sak med OSL ankomst er køsystemet. Er det bare meg eller? Det er jo alltid kø nå med denne felles køen. Først så skal du betale overpris for vin og sjokkis, så skal du pine deg gjennom køen også. Jeg bruker en Biotherm deo, jeg har oppdaget at denne koster nøyaktig det samme på tax-free som på "tax-free innland", det sier jo sitt om rabatten på utland, så nå plukker jeg heller varen opp på innland når jeg er der, slipper jo kø også der.

Eneste som er konsekvent bra deal på tax-free ankomst er vel øl.

3. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,059
    Bonuspoeng:
    113
    Men prisene hos Heinemann på Kastrup er jo ikke spesielt bedre. Men noe utslag må vi vel skylde på den svake norske kronen?

4. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,498
    Bonuspoeng:
    113
    Kronen har helt klart en rolle, men tendensen til OSL prisene var der lenge før kronefallet. Når jeg sammenligner tax-free OSL med utland regner jeg det om til NOK, og OSL taper stort sett.

CPH har kampanjer som er verdt å få med seg, vanlige priser er lite å skryte av synes jeg.

5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,102
    Bonuspoeng:
    293
    Kronen har helt klart sitt å si for at prisene har gått opp. Men som en annen nevnte her i tråden, når sjokolade er billigere på super'n, når parfyme koster det samme på innland...

Dessuten, som jeg har påpekt, øl er billigere på Systembolaget, det er INKLUSIVE avgifter, og da skal man argumentere lenge og vel for å få lov til å kalle det avgiftsfritt i mine øyne.

Men... Det er vel fritt for alkoholskatt, men fyllt på med flyplassavgift istedenfor pluss litt til.

Jeg tror faktisk ikke det er Heinemann som stikker av med mesteparten av kaka, jeg tror Avinor forsyner seg grovt.

Del denne siden