Da drar jeg videre. Etter å ha hatt litt opphold på loungen på Arlanda er det kanskje smart å gå gjennom passkontrollen tidelig. Men ingen der. EU-pass er helt tomme. 20 sekunder og jeg er på vegen til gate F59 (jeg må innrømme at jeg liker OSL mer... mye penere).
Inn til ventearealet. Her er det 25 minutter før boarding ganske tomme. Men det fyller seg og en humoristisk ansatt spøker med folk før innsjekkingen (med mikrofonen i hånda). Det liker jeg.

Boarding skjer i prisrekkefølge. Biz først, så SAS PLUS og kortfetishistene^^. Ikke mange i rad 1-8 (10-15). Men SAS PLUS er veldig tomme. Jeg sitter på 24 A og ha sete ved siden av meg ledig. Alle 3er seter i midten er ledig. Men fotsoldatene bak i Eco har ikke noe plass til overs. Skikkelig fult der.
Flight 3:
ARN - HKG SK963
LN-RKS "Frithiof Viking", A330-300
Seat 24A, window, SAS Go+
Første gang på Plus (langdistanse). Så jeg var litt spent. Jeg liker designen. Men mer viktig er sete. Veldig bekvem synes jeg og for en mann med format (les "feit"^^) er det god plass i sete. Beinfrihet er også bra. Bra å strekke seg ut litt.
Men så kommer skuffelsen... Jeg har ikke problemer på B737 og A320/321 med beltelengden. Passer der. Men her mangler det betydelig. Så belteekstender må bestilles. Ikke noe problem, men hvorfor ikke en standard som passer alle? Dårlig gjort på et nytt fly (som er 2 år gammel). Så neste sjokk... bordet er av den slags som er i armlenen... det betyr at den passer ikke. Kunne man skyve den ut litt mer. Argh. Nå er jeg heldig at sete ved siden er ledig. Eller kan man ha ute på knene - det fungerer like bra som bordene. Men men...
Det tar litt tid til vi starter. Noen finner ikke gaten som det ser ut. Hvor er luften som jeg kan regulere til meg selv????? Ikke der... nok et lite minus i PLUS-klassen for meg. Jeg er så bortskjemt, jeg vet.

Hva med entertainmentsystemet? Veldig fin stor skjerm og den reagerer perfekt. Det liker jeg. Men utvalget er ikke noe å skryte av. Hvem legger bare 1 episode av serier inn i systemet? Meningsløst. Og filmutvalget (66 til utvalg) er ganske dårlig. Mye comedy og familie... Nesten ikke Thriller/Action. Da har jeg sett bedre utvalg. Og noe som er helt uaktuelt er å ikke kunne tilby flightkart for å se hvor man er. Når det var internett kunne jeg bruke flightradar24 (og foreldrene mine syntes lenken var så spennende at de følgte med til jeg landet i HKG^^).
En annen forskjell kan man merke mellom forskjellige pursere. Det finnes de som snakker et nordisk språk som smiler og er hyggelig, og sånne som snakker engelsk og i dette tilfelle mandarin/kantonesk (hører ikke forskjellen). Det var mer som en tysk Hauptmann på øvelsesplassen. Bare for å si det tidlig - jeg fikk hun til å smile med en fortfarende "Takk" og "Tusen takk" for alt hun gjorde. Det går når man vil.
Starten gikk uten problemer og vi er på veg mot Helsingfors. Vi får melding om at vi får aperitiff, men må bestille drikke til maten samtidig. Rart ønske, men hvis dere vil. Setelommene er fylt med Cola Zero bokser og smoothies, mens jeg spiser mandlene og en veldig god Gin Tonic.
Begynner med Alien og så kommer maten. Det er en form for Salat med en liten skive kjøtt som smaker OK (noen har oppfunnet pepper og salt^^ - et norsk problem) og kylling med ris og brokkoli. Nå er det meg igjen... helsinkis BBQ-saus. Ingenting jeg hater mer - ok.... fisk hater jeg mer. Kyllingen er saftig, men etter jeg skrapte bort sausen var det litt lite smak. Og veldig ihjelkokt brokkoli. Kake som dessert er en opptur. Kunne ha hat mer av det og mindre av salaten. Men porsjonen er begrenset.
Etter innsamlingsaksjonen begynner besetningen å dimme lysene. Man prøver å lure oss. Det er ikke natt. Alien må ses ferdig og så prøver jeg uten å lykkes å sove. Jeg er bare ikke trøtt kl. 19... Jeg lukker øyene i ca. 3 timer, men uten skikkelig søvn. Sittende er alltid vanskelig for meg. Sete har god recline og putene er fine og duna er veldig bra. Plusspoeng for det. Minuspoeng får skoposen (hvem trenger slikt) og øyemaske (føles ikke bra ut og selv NSB har bedre). Ørepropp og tannborste/-paste er bra å ha. Her kunne man har gjort litt mer uten at det må bli for dyrt.
Ikke noe problem å hente noe å drikke og litt sjokolade mitt i "natta". Bare ta seg en tur helt bak i flyet. Bra å bevege seg. Så stjeler jeg i tillegg to vannflasker fra ikke brukte PLUS-seter (min hadde ikke det). Luften er veldig tørr. Ble ikke noen snakstilbud under turen (unntatt det jeg spurte om), men til slutt kom de med COla Zero og vann rundt.
Etter 79 personer er drept på en bedrift i Sør-Amerika (en av filmene som var til utvalg) og etter å ha påbegynt Baywatch (remakes er ikke nødvendigvis bra) kommer frokosten. Den er veldig bra synes jeg, Alt jeg trenger til frokost. Egentlig midtnattssnack, men la oss prøve å lure kroppen.
Landingen i HKG er veldig smooth (jeg er så international i dag) og vi lander 14 minutter før tiden. Veldig rask gjennom immigrasjonen, bagasjen er allerede på båndet og så er man ute.
Konklusjon for meg: Bare å ha mer setebredde og beinfrihet er det verdt for meg å satse på PLUS på langdistanse (nå skjer det ikke så ofte). Det er potensiale å gjøre noe på film-/serieutvalget, og hvis de tenker mer universell utforming for setebeltene og bordene jubler jeg, men jeg overlever å be om en forlengelse. ;-) 100 % bedre enn GO. Synd at de ikke oppgraderte meg.

Setene sår veldig fint ut.
Nå må jeg finne vegen til hotellet mitt som ligger på Hong Kong Island, men litt utenfor. Octopus Card på 7Eeven, 300 Dollar på kortet og ut til bussterminalen - jeg møtet veggen. Høye temperaturer kan jeg bli vant til, men luftfuktigheten på 80% er ikke morsomt. Jeg beveger meg ikke og svetter likevel. Og bussen står ikke der, så man må vente i kø (innført av britene og fungerer fortsatt) til bussen kommer. Jeg er vel done etter det. Men 48 Dollar (jeg regner 1:1) er ikke dårlig for en langtur fra flyplassen. Fikk sete opp helt framme. Så det ble en liten bytur med bussen. Veldig veldig kult.
Selvfølgelig kjørte jeg forbi stoppen jeg skulle gå av og møtte gå litt tilbake. Så kom jeg til "The T Hotel".
Men det kommer senere (i morgen^^)...
Vis alt...