Hei alle sammen fra Cape Town, Beklager litt forsinkelse her i oppdateringen, men Addis Abeba sin "gold lounge" og wifi er litt fra en annen tidsepoke hehe Har fått sovet litt ut nå og kan skrive litt mer. Service fra Oslo til Addis Abeba Den var dessverre ikke særlig bra. Alle flyvertinner synes å være veldig slitne og trette og dette tror jeg har sitt opphav i at flyet fra Addis lander på morgenen kl 0900 og crewet blir sjekket inn på Radisson Blu på Gardermoen for "dagsopphold" og søvn. Om de valgte å sove eller dra ut på byen vet jeg ikke, men slik jeg forstår måtte de være tilbake på flyplassen ca kl 18:00. Dette gir tett margin på hvile hvilket man kunne se ombord. Jeg så også at de ikke hadde noen crew rest room på 787 og 2 flyvertinner "sov" i sitt sete. Ikke bra dette. Servering fra Stockholm til Addis Champagne og middag kom meget raskt, ca 45 min etter avgang var de i gang med maten. Siden for min del var kl passert 23:00 takket jeg nei til maten. Spiser ikke så ofte, men reisefølget mitt takket ja og fikk en meget ålreit kyllingrett. Jeg tok ikke bilde av det siden jeg la meg for å sove. Det er verdt å merke at de fortsatt ikke har noen meny laget for denne ruten. Kommer sikkert en gang. Underveis kunne man få den drikken man ønsket. Kabin Veldig stor minus at det er INGEN gardine mellom økonomi og business i 787. Det var 3 barn i basinet på første rad i økonomi som gråt halve natta og du kunne høre absolutt alt. En del økonomi passasjerer sniktittet inni business kabinen og dette var ikke særlig bra. Ikke optimalt heller at crewet stoppet dem ikke fra å gjøre det. Jeg følte det dessverre nødt å låse mine verdisaker i en bag under mitt sete. Dette skal ikke være nødvendig ombord i business kabin tror jeg. Frokost Helt ålreit svensk laget frokost med eggerøre eller panekaker som valg. Etiopisk kaffe anbefales ! Nydelig og god smak. Addis Abeba transfer Rotete og ikke særlig innbydende flyplass. Lounge minner mer om nasjonalmuseet med kunstutstilling og særdeles fine stoler du ikke finner andre steder. Jeg anbefaler å ta med seg etiopisk øl på veien videre. Spiste ikke maten der da jeg ikke var sulten og vårt fly landet 1 time etter rute hvilket ga meg bare 1 time til neste fly til Cape Town. Alle må igjennom en security sjekk på Addis og jeg fikk litt latter da jeg tok med meg 2 ølflasker fra loungen og en stor 1.5 liter vannflaske gjennom security. Jeg sa dette til sikkerhetsdama som forresten var en høygravid dame nær termin tror jeg. Hun så på ølflaska og vannflaska jeg hadde og sa "No problem sir". Andre standarder her eller ?? Som C passasjer kan man benytte seg av "Gold Track" som er i midten av terminal 2. IKKE gå til den vanlige økonomi sikkerhetssjekken. Når dere kommer til gaten er det litt rok, så gå direkte til "red carpet" for ombordstigning. Ombord 777-200 fra Addis to Cape Town. Kabin og sete Det er riktig som andre påpekte at det er 2 - 3 - 2 layout, men setene har overraskende flat bed konfigurering. Lignet meg mye Thai sn 777-300 first class innredning. Komfortable seter og riktignok mindre plass enn på Dreamliner til personlige ting. Service Herlig, fantastisk og varm! Smilende flyvertinner i nasjonale "drakter" som virkelig sto på og gjorde sitt beste. Det jeg kommer til å huske best fra denne reisen var akkurat servicen mellom Addis og Cape Town. Mat Lunsj var servert ca 3 timer etter avgang i lunsjtider kl 1200. Man får velge mellom 3 retter. Jeg valgte beef kebab. Alt andre var altfor spicy for meg. Om dere våger dere kan dere prøve nasjonal etiopisk mat, men drikk mye vann for det svir hehe! Andre servering før landing med små snack og champagne. Det var mye turbulens så jeg drakk ikke alkohol for å slippe å føle meg uvel. Ankomst i Cape Town Etter 6 timer 30 minutter fikk vi en varm og herlig ankomst i Cape Town. Innflyvingen er noe virkelig for seg selv. Den UTSIKTEN!! Passkontrollen tok 1 min og kofferter ventet allerede, så alt i alt 20 min fra plane exit til terminal exit. Mer refleksjoner og bilder fra Cape Town kommer. Nå skal vi ut tol penguin beach !
Med fare for å kuppe tråden tar jeg meg friheten til å poste noen bilder av ADD Gold Lounge. Jeg skulle jo selvfølgelig egentlig kunne vise til min trip-report fra i fjor høst, men den er da ikke skrevet ennå, så da får jeg heller bare poste noen bilder her.. Så kan @gregas85 supplere ved anledning. Nettet i loungen var ikke mye å rope hurra for
Vel hjemme i Oslo i dag. Morro at jeg traff to andre fra insideflyer som gjorde MR til Cape Town på flyet hjem. Min oppsummering av returreisen. Cape Town til Addis Ababa Boarding effektiv med champagne før avgang. Helt strålende service. Smilende og blide flyvertinner som gjorde utmerket jobben. Maten var helt ok men ikke noe himmelsk for å si det sånn. Boeing 777-200 LR maskinen hadde flat bed og tilnærmet halv full business kabin så man kunne velge og vrake av plasser. Amenity kit var grønn (rød på vei ut) og jeg skjønner ikke helt forskjellen. OBS OBS! Jeg fikk en kakerlakk på besøk under lunsjserveringen. "Småen" krøp ut fra business setet og det var litt ekkelt for å si det sånn. Flyvertinna fikk seg en støkk også og begynte å "synge sorry halleluja". Jeg byttet sete og tenkte at blindpassasjer snek seg ombord sikkert i Addis Ababa. Det viste seg å ikke være engangstilfelle. Addis Ababa til Oslo Stor skuffelse da det viste seg at de bruker dreamliner med gammel layout hvor setene var 160 grader angle. Nesten null søvn på meg. Nesten tom business kabin med kun 7 stk. De serverte norsk laks (jepp!) både aom forrett og hovedrett. Laksen var meget tørr og smakte ikke særlig bra. Kabinpersonalet var veldig hyggelige og får topp score på denne flyvingen men under frokosten som for øvrig smakte helt uspiselig (omelett) kom det igjen en kakerlakk fra setet, denne gangen foran. Jeg klarte å "ta ham" med teppet og viste til kabinsjefen som tok teppet mitt raskt bort og beklaget. Jeg mistenker dårlig renhold på ET sine fly da to kakerlakker på to forskjellige fly samme dag kan ikke være bare ren uflaks. At de kommer i business kabin når maten serveres er meget ubehagelig. Ikke at jeg er redd kakerlakker men det setter igjen en bismak av hele flyvingen. En annen ting som irriterer meg med ET er at forhåndsvalgte seter annuleres og under innsjekking ble jeg og mitt reisefølge splittet. Innsjekkingen viste full business kabin når det i realiteten var halv tom. Skjønner ikke det. For å oppsummere hele reisen med ET får de 6/10 poeng fra meg. Trekker ned pga dårlig renhold, ikke særlig frisk mat på to av fire flyvinger og ikke flat bed på flyet fra Addis Abeba til Oslo i går.
Å fytti katta, om jeg hadde sett en kakkerlakk i det lille rommet jeg skulle vært innesperret i oppi lufta hadde jeg ikke klart å blunke resten av turen engang. Men flott rapport!
Med Norsk laks og Injeira (som beviselig finnes ombord) kan alle som lengter tilbake til SAS rulle sin egen polarrull.......
Æsj, kakkerlakker ombord høres ikke fristende ut, så må si at det gjør meg mer skeptisk til å teste ut ET. Men ellers takk for et fint reisebrev