I følge Bangkok post ser det ut som at det er over og ut for Thai Air. Det ser ser ikke ut som at kreditorene vil redde dette flyselskapet avgrunnen ved å kutte gjelda 50% innen møtet den 2 mars. En konkurs vil bety at 7,3% av Thailands BNP gå dukken med selskapet, så det for Thailand vil denne konkursen være like brutal for dem som at vi skulle mistet olja over natta. Så på en måte er Thai Air "too big to fail" for Thailands økonomi, men nå er det også blitt "too heavy to save", noe som betyr at den Thailandske staten neppe er i stand til å gripe inn å redde flyselskapet denne gangen. Så til dere som har reist med Thai Air, dere har nok flydd med dem for siste gang ser det ut til
Folk vil neppe slutte å dra til Thailand selv om de ikke kan fly med Thai, så antallet turister vil vel ikke automatisk reduseres selv om Thai går konkurs.
Nå er ikke ruter til Thailand mangelvare hos andre flyselskaper. Skal ikke se bort fra litt ekstra trykk hos Qatar eller andre selskaper ser en mulighet. Også vil dette være enda en konkurs, det er ikke et hinder for at Thailand bygger opp et nytt flyselskap fra bunnen av. Uten alt legacyræl som følger med et gammelt flyselskap.
Tiltredes. *A er nok på hugget nå i Asia. Fusjonen mellom Korean Air og Asiana vil endre på maktbalansen mellom alliansene og skulle Thai forsvinne står *A enda svakere regionalt. Uansett blir det spennende å se hva som skjer fremover. Det hyggelige for oss som liker å fly er at det mest sannsynlig, gitt hva som har skjedd etter tidligere kriser for bransjen, blir mange kampanjer i C og F i årene som kommer
Spør for en venn; Kan du si noe om hvorfor du tror det skulle bli kampanjer hvis det meste av flybransjen ligger med brukket rygg og flere selskaper legger ned / reduserer dramatisk F?
Det er nok basert på at det vil være mindre forretningsreiser og da er det mer fokus på å fylle de setene og følgelig går prisen ned. Nå er det vel heller et spørsmål om vi kommer til å se nevneverdig av F i fremtiden, men ser ikke bort fra at prisene på C vil gå noe ned. Er nærliggende å tro at det blir mye større fokus på forskjellige bilettbetingelser på C. Typisk non-refundable non-rebookable på tilbud osv. Antakeligvis også restriksjoner som ikke setevalg før innsjekk og begrenset bagasje. Alt som kan barberes vekk og tillegges for statuskunder og/eller ekstra betaling.
Som @Are nevner er det rett og slett en antakelse rundt tilbud og etterspørsel, men jeg kan ta feil.. det er ganske spesielt dette
Thai har vært under konkursbekyttelse siden august og absolutt deadline for å levere forslag til restrukturering er 3.mars. Klarer de ikke å levere noe blir de slått konkurs uansett. Men andre artikler i Thailand (bl.a The nation) viser til at det er fremdrift i forhandlinger med ulike kreditorer nå. Som andre er inne på, går selskapet konkurs kan det kjøpes opp uten gjeld og kostbare fagforeningsavtaler. Men om noen i det hele tatt ønsker å kjøpe et flyselskap nå er et åpent spørsmål. Asia flommer jo over av billige low-cost selskaper som ofte utkonkurrerer de mer etablerte.
Enig med @Are her, det blir nødvendig for flyselskapene å stimulere til mer reising i en langsiktig strategi (5-10 år) for å få opp det formidable nivået som var 2019. De fleste flyselskaper har jo en svær flåte som står på bakken og dessuten er det mange ledige maskiner som kan kjøpes/leases for en «billig» penge.
Thai sine ansatte i Oslo bodde i alle fall i barcode for ikke så lenge siden. Så de har nok vært på forhandlinger når det gjelder lønn og goder med fagforeningen.
Ikke like sterke rettigheter som i Norge, men bl.a crew og piloter er organiserte. En kollega av meg i Thailand fløy f.eks kun innenriks og kunne tydeligvis nekte å fly utenriks (pre-korona). Han jobbet med andre ting på fritiden, så ville ikke ha overnatting. Dere som har flydd TG First har kanskje lagt merke til at det ofte er en eldre besetning. Dette pga ansiennitet. Verdt å merke seg at SAS var med å hjelpe TG å starte opp, så det kan godt tenkes at de har hentet endel av strukturen også.
Stemmer det at det ikke var unge mennesker som stod for servicen i F ja, men ikke direkte gamle heller. Alltid vært fornøyd med service ombord Thai uansett klasse.
Har dessverre bare hatt 4 flighter i F med TG (skulle gjerne hatt mange, mange flere). Jeg er enig med deg, 747 hadde betydelig bedre service enn i A380. 747-flightene hadde mer senior betjening og servicen var helt eksepsjonelt bra på begge turene. Med A380 var det noe yngre betjening og de var ikke like drevne rett og slett. Ikke dårlig, men etter turene i nesen på dronningen var det en fascinerende forskjell på nivå i service
Har fløyet Thai F i tre flytyper. 380, 747 og 777. 777’n var egentlig ikke Thai maskin, eller om de hadde nettopp overtatt den, jeg vet ikke. Mem der var det lukkede kabiner. Var vel min første F tur i *A, husker ikke helt, men det var kanskje i 2010? Fantastisk hardware, men de som jobbet ombord kunne ikke ha hatt mye erfaring. Det ble mye rart. Dog, det stod ikke på viljen.