Thailand Pass

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 01. nov 2021.

?

Hvor lang tid tok det før du mottok godkjent QR-kode på epost?

1. 1-5 minutter

12 vote(s)
    50.0%
  2. 1 dag

8 vote(s)
    33.3%
  3. 2 dager

0 vote(s)
    0.0%
  4. 3 dager

1 vote(s)
    4.2%
  5. 4- 7dager

2 vote(s)
    8.3%
  6. Fikk avslag på søknaden

1 vote(s)
    4.2%
  1. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte å begynne på søknaden om TP nå. Det jeg lurer på er hvilken bekreftelse på forsikring dere har brukt? Selve forsikringsbeviset sier jo ikke noe om dekning? Må man legge ved hele vilkårsdokumentet på engelsk?

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,992
    Bonuspoeng:
    183
    Godt spørsmål, og lurer selv.

Dere som har svar: ta gjerne med navnet på forsikringsselskapet, og om det er tegnet noen form for utvidet forsikring. Takk!

3. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Be om certificate/proof of insurance fra ditt selskap. Hos If/Europeiske kan dette lastes ned fra Min Side. Normalt er dette dokumentet ca. én side. Er det flere sider, se om informasjonen på første siden er dekkende.

Konverter til JPG eller PNG og last opp med søknad.

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,992
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Det hørtes jo behagelig enkelt ut, og da står vel beløpene (eller ubegrenset) der også så Thailand blir fornøyd :)

Edvard liker dette
  5. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Det med forsikringdokumentasjon er ganske enkelt. Som Edvard nevner over her, så kan disse som regel lastes ned fra tilbyders hjemmeside (typisk Min Side). Det er et enkelt A4 ark som sier hvem som er forsikret og til hvilken sum/vilkår. Lastes opp i bildeformat og case closed.

Det er overhodet ingen som sjekker disse papirene ved ankomst. Virker som det er litt "goodwill" ute å går ved søknadsprosessen. Denne gjøres også (for det meste) elektronisk, da man ofte mottar svar på godkjent søknad med QR-kode innen noen få minutter.

Det er uansett bare å prøve seg frem med søknaden, blir den godkjent er alt klappet og klart. Kan altså typisk ta fra et par minutter til noen timer. ;)

tobeornot999 and Rscott like this.
  6. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Har Tryg og Gouda. Det ser ikke ut til at noen av disse har en slik one-pager. Hos Tryg kommer informasjonen på side 9 i forsikringsdokumentet (står ikke i tabell over dekninger på side 4), og Gouda har ingenting - ikke en gang noen "Min side"-funksjon. Har sendt en henvendelse til begge og bedt om en kortfattet bekreftelse.

Edit: Du må ringe begge disse to og be om å få det tilsendt. De har ikke noe på nettsidene, men lager en spesifikt for deg og dette formålet.

Last edited: 12. jan 2022
    spacecosmos liker dette
  7. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    "If testing positive for COVID-19, travellers will be referred to a healthcare facility for appropriate medical treatment, for which the expenses must be covered by the required insurance” link

Mine tanker: Om jeg testet positivt på en PCR-test i Thailand (du får epost med prøvesvar) så vil det gå litt tid før noen fra myndighetene/sykehuset tar kontakt – eller ikke tar kontakt.

Mitt valg ville være å først ordne 2 nye PCR-tester, fra ulike labs. Disse koster ca. 2800 THB per test. Blir litt taxikjøring, men dette er pri én. Kjøp en pakke antigentester (10+).

Så kontaktet en lege (via et sykehus som er på listen til forsikringsselskapet mitt) og ordnet helseerklæring på at jeg er symptomfri, i god form og med faglig anbefaling om at karantene gjøres på AQ-hotell.

Funnet et fint AQ-hotell (Alternative Quarantine) med balkong/terrasse og booket meg inn der, f.eks. Anantara. ASQ er det samme. SHA+ er noe annet og ikke for isolasjon.

Vet ikke helt hvordan dialogen ved innsjekk ville fungert, men kunne sagt noe à la jeg var nærkontakt, noen jeg reiste med testet positivt og jeg ble bedt av doc om å ta karantene på et hotell. Vi snakker løse planer og forslag her.

Om jeg ikke hørte noe fra myndighetene/sykehuset ville jeg ikke ringt noen (men du har plikt å melde inn en positiv covidtest). Jeg er nå isolert, med god samvittighet og lar roen senke seg i karantenehulen.

Neste dag meldt saken inn til reiseforsikringen og ventet på de to PCR-resultatene. Om alle testene var positive ville det være å bunkre opp med gode bøker og room service for min.10 dager. Ville så lest meg opp på hva kravet er for å avslutte isolasjon.

Om det hele startet med at jeg testet positivt på en antigen-selvtest, ville jeg isolere meg på egenhånd, uten å fortelle noen og testet meg daglig til negativ antigentest dukket opp.

Trolig er dette 8-12 dager med Omicron. Ville ventet med å ta PCR til jeg trengte den til noe.

Skulle jeg faktisk bli syk, så er det jo bare å komme seg til et sted med overvåkning og helsehjelp. Undersøk på forhånd beste sykehus i nabolaget og din preferanse.

https://thethaiger.com/what-to-do-if-you-test-positive-for-covid-19-in-thailand

https://www.lumahealth.com/guides/thailand/covid-19-guide/

Mange kommentarer og erfaringer:

https://www.facebook.com/richardbarrowthailand/posts/487841642702104

https://www.facebook.com/richardbarrowthailand/posts/488717125947889

Bruker her litt tid på Thailand siden det er en populær destinasjon og jeg er glad i landet. Men framgangsmåten kan være overførbar til andre steder, alle nasjoner krever isolasjon på én eller annen måte etter positiv test. Varigheten og formatet for karantene varierer.

Last edited: 12. jan 2022
  8. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Godkjente hotell for Sandbox bruker betegnelsen SHA+, SHA Plus+, SHA++, SHA Extra Plus, AQ og ASQ. De kunne jo funnet på noen flere varianter.

Disse brukes løst om hverandre i offentlige papirer og kilder online er ikke samkjørte på hva kravet er. IATA Timatic og tatnews.org viser én ting og Thailandske ambassaden i Oslo og twitter.com/prdthailand en annen.

Lykke til med å ordne riktig hotellbooking for Thailand Pass.

Det har forresten blitt vanlig at asymptomatiske covid-positive og de med milde symptomer kan isolere seg på hotell i 10 dager (hvilken type hotell er utydelig).

Last edited: 16. jan 2022
    Rscott and Jeanette like this.
  9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Så akkurat et YT-intervju med en vestlig i Phuket som ikke fikk isolasjon på eget hotell, men ble flyttet til et mye dårligere ett. Og det var etter at han måtte argumentere sterkt for hotell i stedet for sykehus.Han må dekke oppholdet selv (forsikring dekket ikke asymptomatisk) og de ville etter 7 dagers opphold ikke fortelle hva det ville koste.

Flere tilsvarende episoder, som jeg tror også du har nevnt @Edvard, viser at det også er vanskelig for hoteller, staff og sykehuspersonell å følge med på endringene som skjer.

Det overraskende med historien er kanskje det at hotellet ikke ville ha noen positive i isolasjon der, kun karantene (SHA+). Her ligger det et stort forbedringspotensiale. Tror ikke det er mange turister som er klar over at en kan bli flyttet til et mye dårligere hotell enn det man har betalt for.

Rscott liker dette
  10. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Det var litt uklart for meg i det du skrev, om han ble flyttet fordi hotellet ikke ville la ham bli, eller om han ble tvangsflyttet av myndighetene til et "godkjent" hotell? Jeg har bestilt en ganske så optimal "isolasjonsvilla" på 650 m2 på en SHA+ resort om tre uker. Hvis det bare står på hotellet vil jeg ta det opp med dem på forhånd for å være på den sikre siden.

Ellers så var tipsene/tankene til @Edvard over så geniale at jeg vurderer å skrive det ut og legge dem ved de andre papirene jeg skal ha med på reisen.

Edvard and tobeornot999 like this.
  11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Hotellet nektet å la han bli. Lurt å avklare dette på forhånd med hotellet ja og får det skriftlig fra noen andre enn resepsjonisten..

Rscott liker dette
  12. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Thailand pass er tilbake fra 1.februar med test dag 1 og 5 på SHA+ hotell. Dag 2-4 kan en altså reise rundt. Med stigende smitte de neste mnd er det en sannsynlighet for å bli smittet før dag 5. Forsikring må dekke også hotell ved karantene (asymptomatisk) og ikke bare sykehus.

Det ligger nå flere vlogger ute som beskriver prosessen når en tester positivt i Thailand. Er en asymptomatisk/milde symptomer havner en 10 dager på "hospitel" ("miks" av hospital og hotel). Dette er gamle og slitte hoteller som du blir isolert på. Mugg i tak
    på de to vloggene jeg så, lite tiltalende det der.

Kan ikke si at det frister å reise akkurat nå.

Last edited: 20. jan 2022
    Jeanette, Ruby and EndreD like this.
  13. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Sitter å vurderer å avlyse en reise neste fredag..
    Er og veldig skeptisk til testen etter 5-dager..

Det gikk vel rykter om at hotellene ble forespurt om å sette av 10% av kapasiteten til "Hospitel". Det hadde vært fint hvis de hadde fått dette gjennom, slik at man f.eks kunne booket et fint hotell, og bare måtte flytte til en egen etasje eller adskilt del av hotellet ved smitte.

14. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Tja.. Smitte per uke er ca 15000/1M innbyggere i Norge og 750/1M innbyggere i Thailand - med nesten flat kurve, så det er p.t. 20 ganger høyere risiko for smitte i Norge. Weekly trends

De har også innført krav om forsikring tilsvarende Sandbox for Test & Go, og sier at de vil slutte å "subsidiere" opphold på karantenehotell/sykehus for turister Bangkok Post. Det er sagt tidligere i tråden at noen får lov til å ta karantenen på sitt eget hotellrom, og da er det jo bare å ta høyde for å bo på et greit sted.

Jeg er i hvert fall ikke bekymret for noe annet enn at en i familien blir smittet før vi drar og feiler på PCR før avreise. Det er den største risikoen akkurat nå slik jeg ser det.

Så meg frister det i hvert fall, og jeg gleder meg enormt til avreise om 14 dager :)

Last edited: 21. jan 2022
    EndreD, Ruby, Leon and 1 other person like this.
  15. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    7,950
    Bonuspoeng:
    183
    Smitte bland innreisende til Thailand er 3,46%.
    Smitte etter 5-7 dager ble ikke opplyst om i går, men har tidligere sett et tall på mellom 3 og 4%
    Kilde: CCSA - Thailand.
    Vil jo anta at å reise i Biz reduserer risiko for smitte på flyet noe, men det skal jo også sies at belegget er langt fra 100% i eco.
    Men klart, jo flere pax i reisefølge dertil økende risiko. For egen del, så går turen som planlagt forutsett negativ test før avreise.

EndreD and Rscott like this.
  16. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    FAQ - SHA Thailand

Currently SHA PLUS hotels have also been approved to function as isolation hotels, as long as they meet government criteria and only for their original guests. In case the hotel guest is verified he can choose to carry out the isolation in the hotel where he is staying and in this case he is transferred to a room in another wing. The isolation will cost an additional amount to be paid to the hotel and then sue the insurance company.

Jeg har booket 14 dager i denne villaen på et SHA+ hotell. Tror jeg skal klare å komme meg gjennom en karantene der. Resorten har kun suiter og villaer, så det er ikke fullstendig krise om de flytter meg heller.

EndreD and espenlampe like this.
  17. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Det gjorde jo saken ganske mye bedre!
    Må kanskje dobbelsjekke med eventuelt hotell at de er godkjente :)

Rscott liker dette
  18. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg sjekket med hotellet. Det skal gå helt fint å isolere seg på sitt eget rom hvis man ikke blir veldig syk (naturligvis).

SQuest.png SReply.png

19. Leon

Leon Raccoon City Officer

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Fant litt flere rapporter om at man får isolere på hotellrommet, så det er bra.

Men vet noen om hva som skjer med hjemreise hvis man må isolere slik at man ikke rekker flyet hjem? Får man booket nytt fly i samme klasse vha forsikring?

upload_2022-1-21_10-24-3.png

Rscott and espenlampe like this.
  20. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Tror kanskje du misforstår hva jeg mener. Det er selve isolasjonen jeg ikke ønsker å utsette meg for, er ikke redd for å bli smittet. De kommende ukene vil det fremdeles være helt vilkårlig hvor en havner i isolasjon før de får etablert et system som alle hoteller i Thailand klarer å følge. Er ikke alle som har råd/tid til å leie en villa med eget basseng ;)

Leon and Rscott like this.

Del denne siden