Bare et lite tips til de som søker Thailand Pass nå om dagen. De mottok 4000 søknader daglig allerede før Test & Go ble reintrodusert, så nå er det lange ventetider. Ser på Tripadvisor flere som har måttet avbestille de siste dagene fordi de ikke fikk svar i tide. Mange hadde sendt søknader opptil en uke før jul. Support svarer aldri på mail, og det kan ta timer (og mange dyre tellerskritt) å få få svar på telefon. Det er heller ikke gitt at de gir beskjed ved avslag. Sender du oppdaterte dokumenter starter saksbehandlingen forfra igjen. De lover jo svar på 3-7 dager, men siden det nå var 8 dager siden jeg sendte inn søknader for fire av oss, begynte jeg å bli litt stresset. Jeg fulgte oppskriftene her inne til punkt og prikke. På Tripadvisor-forumet ble det stadig henvist til https://asq.in.th/thailand-pass?tpOpen=1&quick som hjelper til med godkjenningen. De sjekker papirene og gir beskjed om noe er feil. Jeg regner med at de deretter setter seg i telefonkø på vegne av deg, eller har en bakdør til en "samarbeidsvillig" medarbeider. Samtlige som hadde brukt dem fikk godkjent søknadene i løpet av timer eller minutter. Jeg er superskeptisk til sånt, spesielt siden Thailandske myndigheter har advart mot det (og nettsiden ser superdodgy ut). Men jeg tenkte jeg hadde råd til å tape 800 kroner på å forsøke. De tar betaling med Paypal. Registrerte meg kl 18.00 i går kveld. Fikk et spørsmål etter 40 minutter (00.40 Thai time) så det sitter faktisk levende mennesker og jobber der på natten. Så kl 01.30 (07.30 Thai) var søknaden godkjent, og jeg fikk QR-kode. Ingen andre i familien er så langt godkjent. Har gjort det samme for fruen nå. Koster litt, men sparer det inn på neglebiting og manikyr. Går det like kjapt bestiller jeg for de to siste. Oppdaterer her når resultatet foreligger.
Hvor lenge er det til du skal reise? Leste et sted at de behandler søknader slik at man får svar ca 5 dager før reise. Vi har også ventet 8 dager, foreløpig ingen svar. Avreise om 2-3 uker.
Vi reiser 5. februar. Men jeg har ikke tenkt å vente til det er fem dager igjen, spesielt siden jeg hører at noen har måttet avlyse pga manglende svar.
D Nå har vel systemet for Thailand pass vært stengt ned en stund og gjenåpnet nylig, så reglene kan være endret. Men fra tidligere rapporter her, høres det ut som man i alle fall før fikk nesten automatiserte svar på veldig kort tid - eller evt måtte vente veldig lenge. I mitt tilfelle fikk jeg ikke svar, og måtte søke på nytt. Men før jeg rakk å søke igjen måtte jeg uansett utsette turen - og droppet søknaden helt.
Sandbox har vært åpen hele tiden, og krever også Thailand Pass. Men jeg tror det går gjennomgående tregere å få svar nå. Og så er det jo litt andre krav til PCR-tester og hotellbooking enn med "gamle" Test & Go.
Holder det å reise hjem på dag 5, for å slippe ny test på dag 5 i tillegg til dag 0 mon tro? Vanskelig å lese, og enda vanskeligere å få forstå logikken i Thai reglene nå.
I reglene for Sandbox står det i hvert fall at du må bo på SHA+ hotell i 7 dager hvis du skal være så lenge, eller færre hvis du planlegger reiser direkte ut av landet før. Ny test på dag 5 eller 6. Men så kommer showstopperen: Travellers who intend to stay less than 7 nights in a Sandbox destination must undergo the second RT-PCR COVID-19 test 1 day prior to their departure date to another country Kilde Jeg har ikke sjekket Test & Go, men jeg kan ikke se for meg at det er noe annerledes ettersom testregimet nå er det samme.
Regnes ankomstdagen som dag null? I forrige runde mener jeg å huske at ankomst før kl 18 gjalt som dag 1, mens ankomst etter kl 18 ble dag null.
Det er det jeg har lest også. Men jeg ser at jeg det står at jeg har time til den andre PCR-testen på dag 5. Lander søndag kl 06.50 og har test på fredag. M.a.o. regnes ankomstdag i dette tilfellet som dag 0 til tross for at det er mellom 00.01 og 18.00.
Men har de ikke 2 forskjellige programmer fortsatt? Jeg håper på "det andre passet", som ikke er sandbox. For sandbox fungerer vel uansett ikke i BKK?
Det har du rett i. Bangkok er ikke på listen over sandkasser. Men de er på listen over "Blue Zone"-destinasjoner med mer avslappet alkoholservering. Det er tre programmer: Test & Go, Sandbox og Alternative Quarantine (AQ). F.o.m. 1. februar er det vel egentlig bare Test & Go som gjelder, og da er Bangkok med. Testregimet er det samme som for Sandbox, innen 72 før ankomst, ved ankomst, og på dag 5/6. Tigeren
Takk, ble endel klokere etter å ha lest linken din til Thaiger. Men dette er jo komplett ulogisk: Travellers will now need to book a stay at an approved hotel on their fifth day in Thailand for their second RT-PCR test. A spokesperson says travellers do not need to stay at the same hotel, adding that they can travel throughout Thailand in between their tests. Dersom man skulle være ny-smittet, og ikke slå ut positivt på testen ved ankomst, så kan man altså reise rundt i landet og smitte folk (eller få smitten i Thailand). Og SÅ skal man ha en ny test på dag nr 5, når skaden i så fall kan ha skjedd. Først og fremst er det også kjipt fordi SHA+ bookinger på det hotellet jeg pleier å bruke var 4 ganger så dyr på den første SHA+ natten. Og nå tar de vel antagelig en forhøyet pris på dag/natt nr 5 også
Teksten havnet inn i siteringen. Litt rookie det der Her er det jeg skrev @tobeornot999 : (Vestlig) logikk og Thailand er to ulike ting. Dette handler om politikk, populisme og økonomi ift turisme. Pga høyere smitte må det se ut som at de både åpner og strammer inn på samme tid.
En liten oppdatering. Fruen ble godkjent og fikk QR-kode i natt etter at jeg betalte folkene i går kveld. De to siste i reisefølget har fortsatt status "Reviewing". Så da er det altså mulig å kjøpe fast-track forbi køen.
Hvis du skal være det samme stedet mer enn 7 dager er det da kanskje bedre å søke om Sandbox i stedet. Jeg betalte ingenting ekstra, og er fri til å reise hvor som helst etter dag 7, forutsatt negativ test på dag 5 eller 6. Vi har f.eks. beholdt opprinnelig hjemreise fra Bangkok, og bestilt vanlig innenriksfly dit. Mener også å ha lest om en endring hvor du kan reise på tvers av Sandboxene før dag 7, men ikke arrester meg på akkurat det.
Fikk avslag i dag, etter 10 dager. Null info om hva som ikke var bra nok. Åssen forsikringsbevis er det folk har lasta opp? Jeg lasta opp et reisekort der jeg måtte fylle på navn sjæl, men det var ingen dato på det over når det er gyldig.