Thailand Pass

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 01. nov 2021.

?

Hvor lang tid tok det før du mottok godkjent QR-kode på epost?

1. 1-5 minutter

12 vote(s)
    50.0%
  2. 1 dag

8 vote(s)
    33.3%
  3. 2 dager

0 vote(s)
    0.0%
  4. 3 dager

1 vote(s)
    4.2%
  5. 4- 7dager

2 vote(s)
    8.3%
  6. Fikk avslag på søknaden

1 vote(s)
    4.2%
  1. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Det holder ikke med vanlig reisekort. Du må ha et forsikringsbevis med navnet ditt hvor det fremgår klart at du har dekning for minimum 500K USD til sykehusinnleggelse, og behandlingsutgifter typisk "unlimited" på norske forsikringer. Vi hadde tre forskjellige forsikringer i familien, og det var kun den ene som hadde en slik ferdig. De to andre måtte vi ringe og be selskapet om å lage til oss.

Det sagt så fikk vi godkjent innreise for de to siste på hhv 30 min og to timer i går kveld etter at jeg betalte firmaet nevnt over. De går over dokumentene og ber om mer info om nødvendig. F.eks. trengte de den ene QR-koden vi hadde brukt fra vaksinepasset på nytt. Anbefaler å forsøke dem hvis det begynner å bli knapt med tid. Vel verdt 800 kroner.

Eksempel på godkjent forsikringsbevis:

Reisekort.jpg

Leon liker dette
  2. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Hos IF (Europeiske Reiseforsikring) er det mulighet til å laste ned et bevis direkte fra "Mine Sider".

Screenshot 2022-01-23 at 11.33.54.png

Screenshot 2022-01-23 at 11.35.49.png

Da jeg søkte for oss når vi var i Thailand, ble dette i alle fall godkjent (da tok 1 minutt). :)

Leon and Rscott like this.
  3. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, noen forsikringer har denne muligheten Tryg studentforsikring (ANSA) har det, men Tryg bedrift Reise Ekstra har det ikke. Gouda har det heller ikke.

Men jeg tror ikke dette avgjør om du får maskinell behandling eller ikke. Mulig alt er manuelt nå pga de nye kravene. Det kan også være forskjell på om du søker Sandbox eller Test & Go. Hvem vet? Det er bare å stålsette seg og spille Joker Thai :)

Leon, tobeornot999 and spacecosmos like this.
  4. Leon

Leon Raccoon City Officer

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for eksempelet, da skal jeg få tak i det når det åpner mandag.

Ja, så at du hadde god erfaring med den betalte Thai Pass tjenesten, så tenker at hvis jeg ikke får landet dette innen 4-5 dager før avreise, så blir det å punge ut.

Rscott liker dette
  5. Leon

Leon Raccoon City Officer

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Godkjent på andre forsøk, tok under 24h etter jeg lasta opp riktig forsikringsbevis.

EndreD, Rscott and spacecosmos like this.
  6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det bekreftet (via Thaiger) at også Test & Go (ikke bare Sandbox) godtar recovery pass + positiv covidtest. MEN, en liten detalj: Det holder ikke kun at EU-passet viser gjennomgått covid, en lege må i tillegg utstede dokument på recovery:

"Persons, infected by Covid-19 for already at least 14 days, who travel to Thailand within 3 months after recovery, can present Covid-19 recovery certificate or asymptomatic certificate, issued by doctors to enter Thailand although they still have positive result in the RT-PCR test" (Thai Embassy Oslo)

Så er spørsmålet hvilke regler som gjelder i transitland i Europa på reisetidspunktet. Hvordan er reglene nå @Edvard, godtar land som Tyskland, Danmark, Sverige, Sveits og Østerrike recovery med positiv test?

Leon, Edvard and Rscott like this.
  7. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Status må du lete fram for din rute og dine datoer (begge veier).

Flyreiser fra Oslo i dag har ingen testkrav for transit airside i landene nevnt.

Tipper du kan reise på negativ PCR-test, dvs. din 72-timers test vil være negativ.

Folk har hengt seg opp i at man kan teste 3 måneder positivt for covid-19. Dette er pre-Omicron data og gjaldt ekstreme tilfeller der folk var alvorlig syke og innlagt på sykehus.

Det jeg ser er at asymptomatiske personer og de med mildt sykdomsforløp tester PCR-negativ innen to uker etter antigen-negativ, og det er det jeg forventer for meg selv.

På dokumentasjonskrav for innreise er det nyanser i tekst. Jeg ville kun brukt:

IATA Timatic, Sherpa, tatnews.org og consular.mfa.go.th/th/content/thailand-pass-faqs-2

8. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Problemstillingen var vel om 72-timers PCR kommer tilbake positiv? Da kan du nå få innreise til Thailand med recovery pass.

Men jeg er også litt usikker på hva de vil si i gaten på OSL eller i transit til at du reiser med positiv PCR-test.

Last edited: 26. jan 2022
    Insomnia4u liker dette
  9. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Som du muligens merker er jeg ganske klar over samtaleemnet. Innreise på Recovery har vore lenge, på alle program i Thailand.

Check-in, gate og transit sjekker Timatic og der står reglene.

10. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Nå begynner det å bli spennende.. En i reisefølget ble syk på fredag og testet positivt på covid i helgen. Jeg har derfor flyttet avreisen hans frem til lørdag 12. Han var hos legen i dag, og fikk beskjed om at han kunne få "EU certificate of recovery" hvis han fortsatt tester positivt på PCR neste fredag, men er frisk ellers. Da er han akkurat på rett side av 14-dagers regelen som Thailand godtar, men det er fortsatt opp til flyselskapene å avgjøre om vedkommende får slippe ombord. Noen som har vært borti noe sånt? Det gjelder SAS og Thai. Har QR for Sandbox, men søker på nytt om Test & Go, uten at jeg tror det skal ha noe å si i forhold til positiv PCR.

Last edited: 02. febr 2022
  11. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    7,950
    Bonuspoeng:
    183
    På mandag testet en negativt på test nr. 2 som myndighetene betaler for. Har hørt rykter om at time til denne testen burde bestilles på forhånd, men hotellet sjekket med Kluaynamthai Hospital, og der var det drop inn. Unnagjort på 15min. Svar mottatt på Mail dagen etter og dokumentasjon sent til karantene hotellet, da de ba om dette.
    Fikk også en reminder fra Morchana appen og resultat lastet opp via link der.
    Virker som ting er strømlinjeformet og fungerer smooth nå.
    Så da nytes også de siste 14 dagene her i smilets land :)

EndreD, Upsaker, Rscott and 1 other person like this.
  12. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er kriteriet for å få dekket test nr 2? Jeg har vært nødt å betale for til sammen 12 tester til familien, med priser fra 800 til 1500 kr/stk, så det blir jo fort en lei utgift.

13. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    7,950
    Bonuspoeng:
    183
    Vi som fikk innvilget Thailand pass one night quarantine -test & go FØR utløp av 22. desember får gratis test nr 2 da denne ble pålagt å ta etter at Thailand pass ble innvilget. Øvrige må betale selv.

Leon and Rscott like this.
  14. vanillacoke

vanillacoke Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Søkte om Thailand Pass (test&go) 1. Feb og fikk godkjent idag.

Ruby and Insomnia4u like this.
  15. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Litt dumt spørsmål, men dere som har vært i Thailand nå... Trenger man ikke PCR eller annen test for å fly ut fra landet (BKK-FRA-OSL)? At så lenge det ikke er krav for transitlandet (Tyskland) og ankomstland (Norge), så trengs det ikke? Blir forøvrig PCR før avreise, 1. dag i Phuket og 5/6. dag i Phuket, så blir nok av prøvetaking for min del uansett, hehe:cool:

Leon liker dette
  16. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Rett før jul returnerte jeg med Swiss via Sveits og Østerrike. Sveits hadde ikke krav for transit, mens Østerrike krevde PCR-test for transit+ FFP2 masker på flyet. Norge ikke krav.

Selv om land har ulike regler nå ser det ut til at mange flyselskap krever PCR-test. Jeg ville tatt en for sikkerhets skyld, kjipt å miste flyet tilbake fordi en skulle spare en tusenlapp.

17. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Som Edvard ville sagt: Timatic er alltid bibelen i slike spørsmål. Og svaret er - nei - du trenger ikke PCR før retur til Norge. Det er ikke noe forskjellige flyselskap tolker selv, men reglene som gjelder på det aktuelle reisetidspunkt. Vi reiser hjem om en ukes tid, men har ikke planer om å bestille nok en PCR-test etter de 12 jeg allerede har betalt for å få familien hit :)

IATA - Timatic

IATA - Timatic Thailand-Norway.jpg

Leon liker dette
  18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,626
    Bonuspoeng:
    183
    Du har rett i at Timatic er som bibelen -- mange ulike utgivelser og måter å tolke på ;-) Det er nok av eksempler på turister som har blitt nektet hjemreise fra Thailand fordi flyselskapene har ignorert unntak fra testkrav for fullvaksinert ol.

Rscott liker dette
  19. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Når man trykker seg gjennom thaiairways.com og Travel Advisory og videre på Outbound, kommer man til https://www.iatatravelcentre.com/world.php. Så det virker jo som det er den som gjelder? Hvis man trykker på Inbound linkes det til Thai myndigheter eller lignende.

Rscott liker dette
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,730
    Bonuspoeng:
    293
    Norge ikke?

Del denne siden