Thailand Pass

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 01. nov 2021.

?

Hvor lang tid tok det før du mottok godkjent QR-kode på epost?

1. 1-5 minutter

12 vote(s)
    50.0%
  2. 1 dag

8 vote(s)
    33.3%
  3. 2 dager

0 vote(s)
    0.0%
  4. 3 dager

1 vote(s)
    4.2%
  5. 4- 7dager

2 vote(s)
    8.3%
  6. Fikk avslag på søknaden

1 vote(s)
    4.2%
  1. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, men Holy see får duge ;) Muligens fordi jeg valgte norsk statsborgerskap i søket.

RoadKing liker dette
  2. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Det visste jeg ikke. Har du eksempler på ulik/motstridende informasjon? Jeg sier ikke at det ikke finnes. Er i så fall bare nysgjerrig. Trodde stort sett alle selskaper benyttet det samme API-et mot IATA.

3. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Flyselskapene kan vel i utgangspunktet også sette sine egne regler, som kan være strengere enn reglene på transit/destinasjon.

4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,626
    Bonuspoeng:
    183
    Mye tyder på at flyselskapene sitter med egen kopi av databasen, og at denne ikke nødvendigvis er 100% oppdatert. Et nylig eksempel på dette er SAS som ikke hadde fått med seg krav om negativ test for transit gjennom Sverige i ukene dette gjalt. Regelen var publisert i Timatic, men manglet i oppslaget på sas.no.

Ellers er det tvetydigheter som allerede er påpekt i tråden, hvor norsk vaksinepass ikke står på listen over godkjente bevis for innreise til Norge. Feil person i innsjekk kan henge seg opp i slikt.

https://flysmart24.no/2022/01/10/kaos-for-norske-sas-reisende-holdt-igjen-i-over-5-timer/

Rscott liker dette
  5. sjabby

sjabby Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Sendte inn 2 søknader i går.
    1 Thai statsborger - Svar på 9 timer.
    1 Norsk statsborger - venter på svar.

Ruby liker dette
  6. vanillacoke

vanillacoke Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Fra 1. Mars byttes PCR-testen på dag 5 ut med en Rapid Antigen selvtest fra 7-eleven. Og krav om prepaid hotel dag 5 fjernes. Summen på reiseforsikringen går fra $50k til $20k.

tobeornot999, Ruby and trygveat like this.
  7. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    7,950
    Bonuspoeng:
    183
    Både bookinger og papirer for turen i midten mars er klar, men med de varslede endringene for de som søker Thailand pass etter 1. mars, avventer jeg min søknadene for både turen i midten av mars og midten av april, til etter tirsdag :cool:

8. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    7,950
    Bonuspoeng:
    183
    Fått svar på siste pax nå da?

9. sjabby

sjabby Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk svar etter 3 dager. (godkjent)

Ankommer selvfølgelig før 7. mars så nye regler gjelder ikke :(

Ruby liker dette
  10. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen flere som har mottatt denne eposten? Har fått totalt fem stykker på to dager:

Screenshot_20220313-170748_Gmail.jpg

11. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,179
    Bonuspoeng:
    293
    Har også fått den. Endte i spam hos meg, og jeg skal ikke til Thailand, så jeg slettet den.

12. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Kjent sak, phishing mail som prøver å scamme. Vært mye i nyhetene i Thailand. Myndighetene har ikke kontroll på siden, den ble hacket og gikk ned. Ser ut til at de ikke har fikset alle problemene.

Jeg har også fått denne mailen. Se TheTiger.com for saker relatert til dette. I fjor ble det også oppdaget at all passinfo fra reisende hadde lagt usikret i 10 år på åpen webside, så ting er på avveie.

Er likevel liten risiko for ID-tyveri, med mindre man svarer på de spam-mailene da :)

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,992
    Bonuspoeng:
    183
    Bra svar! Og mange av oss har nok fått denne mailen og latt den ligge.

Passnr og utløpsdato er ikke regnet som veldig sensitiv info, heller - man får ikke gjort stort av ID svindel uten å ha selve passet i hånden...

Men; når det er sagt: på den positive siden fungerer det å reise til Thailand nå veldig godt, etter at de også tok bort 5-dagers testen fra starten av mars.

Enkelt fortalt:

1) søknad på Thai pass, etter at man har booket og betalt SHA+ rom for første døgnet (som også inkl henting på BKK og kjøring via PCR teststasjon til hotellet)

2) SHA+ hotellene (hvertfall de jeg sjekket) kan nå enkelt bookes online for første natt. Og så booker man bare natt 2+ på samme hotell i separat bestilling, om man vil bo fortsatt på samme sted. Første natt koster ca dobbelt så mye, men gir jo også inkludert det jeg nevnte over. Og hotell i Bangkok er fortsatt super billig.

3) Man står fritt til å forlate hotellrommet eller for den del reise rundt i Thailand etter at svaret på testen er på plass. Tar ofte bare 3-4 timer før svaret kommer på mail ifølge rapporter på nettet inkl flyertalk, men dette vet man jo ikke sikkert i forkant.

14. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Det tilbys Express-service ved enkelte hotell for 2-3000THB med svar 2-4t. Hyatt-kjeden har dette, også noen andre. Noen tilbyr express online, andre må du be om det i mail/ved prøvetagning.

tobeornot999 liker dette
  15. travelislife

travelislife Will travel to my last day

Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Hei alle

Noen som har reist til Thailand og kjenner til restriksjoner? Jeg har lest meg opp og sett at det er noe som heter test-and-go og visstnok innebærer 1 dag hotell karantene. Er det noen forberedelser man må gjøre før man kommer? Negativ test før innreise? Samme spørsmål for Kambodia. Reiser den 1. april til Kambodia med transfer i DOH og BKK.

16. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,907
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel et innlegg som ikke passer i off-topic tråden, post det i det «vanlige» forumet.

travelislife liker dette
  17. Figaro

Figaro Nytt Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    18
    Da kan jeg bekrefte at flyselskapene har egne og strengere regler enn det som man blir forespeilet. Til og med når man søker på deres egne sider.

Skulle reise med Qatar Airways og hadde alle dokumenter klare. Jeg fikk testet meg 05.Mars og ble positiv, jeg utsatte turen 14dager da dette var et krav fra thaipass se vedlegg.
    Nå har jeg Certificate of recovery + ny PCR test.

Ved boarding får jeg beskjed at jeg ikke får være med på grunn av at Certificate of recovery må være UTSTEDT 15 dager før avreise. Det hjalp ikke å vise til Thailands eget thaipassrettningslinjer eller at man var negativ nå.

Så måtte vende snuten hjem og fikk booket om reisen igjen. Nå til 01.April.
    Da er det visst ikke nødvendig med PCR test før avreise lenger.

Heldigvis er Airbnb-værten min svært grei jeg får endret datoene uten noen spørsmål. Booket 30 netter.

Attached Files:

Insomnia4u liker dette
  18. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    7,950
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener å huske at det var et krav tidligere at recovery sertifikat skulle være utstedt 15 dager før avreise.
    Ser dette er endret nå, så rart at de ikke lot deg reise.
    Jeg kom hjem fra Thailand 17. februar og hadde nærkontakt samme dag. Fikk litt angst for jeg hadde ny tur 16. mars og regnet meg fram til at da kunne løpet være kjørt for den turen og da med bakgrunn i akkurat disse 15 dagene samt at recovery får en ikke før etter 11 dager etter påvist smitte, og da med 4-8 dager inkubinasjons tid ville løpet være kjørt. Men det endte heldigvis med ingen smitte for mitt vedkommende. Så da sitter jeg her i Thailand :)

EndreD and Insomnia4u like this.
  19. Jebus

Jebus Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Heisann, jeg ser at thailand skal fjerne pre-flight PCR testen (https://www.tatnews.org/2022/03/tha...for-international-arrivals-from-1-april-2022/) I forbindelse med det så kom jeg på noen spørsmål som kanskje noen andre her har lurt på.

Spørsmål 1: Flytur ned til thailand finner sted 8-9 april, jeg tenkte å søke om thai pass idag så jeg var ute i god tid, men hvis jeg søker FØR april, må jeg ta med pre-flight pcr test da? Mao. gjelder de "gamle reglene" for meg når jeg kommer ned 9 april, fordi jeg søkte før 01 april?

Spørsmål 2: Behøver jeg å ta noen pre-flight PCR test for selve flyreisen selv om thailand ikke krever det? Ønsker ikke å bli nektet boarding ved gate fordi jeg ikke hadde med negativ test.. (reiser med sas og thai)

Spørsmål 3: Jeg hadde covid for 1 måned siden, har satt opp møte med fastlegen for å få "certificate of recovery". Noen som har erfaring rundt dette? Leste noe her om det må være gitt ut "15 dager før avreise", mener man da MINST 15 dager før avreise eller MAKS 15 dager før avreise? Jeg har møte med legen 28. mars som er under 15 dager før avreise.. Men jeg ble registrert "i systemet" i norge at jeg var positiv for 1 måned siden med pcr test.

bonusspørsmål: Jeg må mellomlande i brussel, sove der 1 natt, før reisen til thailand fortsetter. Er det noe spesielt jeg burde tenke på? (ref pcr test, coronapass osv)

Last edited: 23. mars 2022
  20. Figaro

Figaro Nytt Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg også syntes det var merkelig da jeg hadde sjekket overallt på hva som var gjeldene. Men jeg så også teksten og hvordan den er ordlagt bak skranken på gate, og jeg ga meg, da jeg forsto riktig nok hva som sto skrevet på skjermen.

Ble 2 flyturer ekstra + hotell i Oslo da jeg er bosatt i Trondheim. Så litt surt. Men jeg har heldigvis ingen forpliktelser, så 1.5uke ekstra gjør ingenting i det store og hele. 2mnd I Thailand blir det uansett, så får man se nermere på Japan eller Singapore senere i sommer/høst.

EndreD and Insomnia4u like this.

Del denne siden