Takker. Her står det svart på hvitt: Så da er det teksten på den Thailandske ambassaden i Oslo som er litt uklar.
Ser andre har svart her, men uansett hva du velger å gjøre trenger du en bekreftelse på engelsk at forsikringen dekker sykdom inntil minst $50.000, inkludert covid. Vi bruker Gouda gjennom jobben så jeg styrte ikke med en utvidet forsikring selv om det nok kan være lurt i hvert fall om du har betalt mye penger for flybillettene.
Gouda sin helårsforsikring mangler punktene jeg nevnte, derfor må en gå for deres super-enkeltforsikring.
Må og må. Det koster ikke all verden for en flybillett hjem om den må kjøpes på nytt hvis man overlever å sitte i økonomi.
Gjelder jo også utgifter til hotell i 14 dager ekstra. Er du asymptomatisk kan du bli plassert på enkelte karantehotell i stedet for sykehus. Da dekker ikke helårsforsikringen din dette. Var det som gjorde at jeg gikk for enkeltforsikring tilslutt. Men du har selvsagt rett. En må selvsagt ingenting
Takk for svar @EndreD og @Insomnia4u. Forsikringsregler er alltid interessant lesning, så jeg gravde frem våre. Tryg har følgende tekst i sitt Kapitel 5, som gjelder akutt sykdom: "Fortsatt behandling i utlandet Utgifter til opphold og behandling i utlandet erstattes frem til hjemtransport er medisinsk forsvarlig. Tryg Alarm vurderer sammen med behandlende lege når hjemtransport kan foretas. Utsatt hjemreise eller reise videre Hvis sikrede på grunn av medisinske årsaker som nevnt i punkt 5.1. er forhindret fra å gjennomføre fastsatt reiserute som planlagt, erstattes nødvendige merutgifter til overnatting, måltider og transport for å ta igjen fastsatt reiserute." Med en Covid legeattest burde dette, i mitt hode, dekke enhver kostnad for forsinket hjemreise inntil legen sier man er fit for flight. Plutselig karantene ved utreise er ikke dekket, men bonustur og kansellerbart hotell gjør jo risikoen liten. Bonuspoeng blir forøvrig aldri kompensert. Sjekket også spesialforsikringen. I vår alder ble det kr 1600 pr snute. Så om intet annet dukker opp satser jeg nok på at Tryg holder, og at ting ser enda lysere ut i mars 22.
Det er noen momenter med liten skrift ang corona som ikke står i selve forsikringsdokumentene. Diskuterte de med Tryg på tlf. Men foreslår at diskusjonen tas videre i reiseforsikringstråden siden vi er litt OT nå
Noen som vet hvordan dette fungerer for de som "bare" skal på en lengre transit, typ 10h+ og man ønsker å dra inn til byen?
Kravet er karantenehotell i opptil ett døgn. Og det er en strikt protokoll der du blir ledet av staff hele veien frem til sjåfør og rett til taxi, så til drive-in teststasjon, og så til hotellet. Helt umulig å "stikke av".
Nja, ikke helt det jeg opplevde i dag. Kunne fint stukket av gårde, uten stress. Men det hadde nok straffet seg i det lange løp Sitter nå på Landmark å venter på testresultat.
Joda, om du har lyst å dra på deg et par års utvisning fra Thailand er det jo bare å stikke av Poenget er at de har god kontroll nå over hvem som kommer inn og muligheter for å spore.
Erfaring ved ankomst til Suvarnabhumi i dag: Brukte 20min fra gate til jeg var igjennom tollen. Reiste Biz, så var relativt kjapt ute av flyet. Ankom vente område for sjekk av Thailand pass, RT-PCR test før avreise og Korona pass. Satt å ventet i 1 min før papirene ble raskt visuelt sjekket. Så videre til registrering og skanning av Thailand pass, tok 3min. Deretter imigration hvor det ikke var noe kø. Så kjøp av SIM-kort i baggasje utleverings hall, gjennom toll og mottatt av representant fra hotellet like utenfor. Måtte vente 10min på transport. Kjørte innom sykehus for ny RT-PCR test som foregikk i drive-thru stil. Alt var klappet og klart, merket med navn ol. når vi rullet opp. Deretter til hotell for regulær innsjekk.
Vil det si at det er sannsynlighet for at man ender opp i karantenehotell i påvente på svar og dermed kan risikere at man mister connecting fly?
Er påkrevd med karantenehotell, ikke noe du kan velge. Og du må fremlegge dokumentasjon på forhåndsbetalt karantenehotell. Tar inntil et døgn å få svar på PCR-testen. Er bare å glemme hvordan det var å reise pre-corona. Kan ikke bare stikke innom en by i transit lengre.
Da jeg landet i Phuket på lørdag fikk jeg beskjed om at jeg skulle få svar på testen innen 8 timer. Det fikk jeg også.
Ja, virker som Phuket har mye mer effektivt test-opplegg enn Bangkok. Har sett postinger i andre forum helt ned i 3t i Phuket, mot opptil 28t i Bkk.
Ser ut som de har gjort noen forbedringer på søknadssiden i løpet av dagen, jeg fikk nå opp en Access Code etter jeg sendte inn søknaden som jeg kan bruke til å logge inn og sjekke status. Kan ikke huske at jeg fikk det tidligere i dag når jeg prøvde første gangen. Sendte først inn en søknad i 3-4 tiden i dag tidlig, som gikk gjennom greit uten feilmeldinger. Brukte CORS workaround som nevnt på nettet og tidligere i denne tråden. Fikk ingen confirmation epost, som muligens kan skyldes at epostkontoen jeg brukte ligger på Exchange Online hos Microsoft, som vistnok er et kjent problem. Det kan også være fordi den har et litt uvanlig toppnivådomene istedet for landskode eller klassisk .com/.net/.org. Har opplevd problemer relatert til dette flere ganger før selv om det er over 20 år siden domenet ble tatt i bruk. Prøvde derfor å registrere en ny søknad nå med samme info, men med gmail konto istedet og fikk confirmation epost med Access Code i løpet av noen sekunder. Foreløpig ingen godkjenning, men kan i det minste logge inn og se at den står som "Reviewing" Reisen er ikke før i Desember, så har forsåvidt god tid. Antar de muligens prioriterer søknader med tidligere ankomst.
Min erfaring er å unngå manuell behandling. Bruk kun bilde av QR-koden der de ber om det for å få den automatisk godkjent på få minutter. Det fikk jeg til med min søknad nr 3, mens søknad nr 2 som var akkurat lik bortsett fra at jeg lastet opp hele vaksinesertifikatet der de ba om QR-kode ble avslått noen dager etter jeg hadde fått godkjent søknad nr 3. Søknad nr 1 har jeg ennå ikke fått tilbakemelding på og den sendte jeg inn tirsdag forrige uke.