Spør her, men dersom det finnes en mer relevant Thailand-tråd for dette, får dere veilede meg dit PCR testen som må tas innen 72 timer før avreise - Holder det med en utskrift fra Helsenorge eller er det noen spesielle krav fra Thailand sin side? Slik som fit-to-fly / passnummer synlig / må ha underskrift eller stempel o.l...
Post heller i denne: https://insideflyer.no/forums/threads/covid-test-i-forbindelse-med-reiser.15835/
Du må ha utskrift av RT-PCR test på engelsk. That's it. Ingen krav til stempel, underskrift, passnummer, bilde, helseattest eller blekkavtrykk med poten. Testresultatet blir sjekket ved innsjekk første flyvning, muligens ved transit og ved health desk ankomst Thailand, før passkontroll. Om du ser "Fit to fly health certificate" nevnt på Googlesøk, så er det en utgått regel fra CAAT.
Noen som vet hva opplegget på SHA+ hotell er? Må man sitte på rommet hele tiden, kan man benytte hotellets fasaliteter før/etter svar på test, og ikke minst - gir det noen mening å bestille et ordentlig hotell for dette (typ 5-stjerner), eller er det bortkastede penger for en enkelt overnatting?
Ja, man må sitte i "karantene" på rommet. Man får typisk mat levert direkte på rommet og man kan først forlate det etter negativt testsvar. Ulike hoteller har ulike praksis også, noen har 24 timers testing, mens andre har en eller to ganger om dagen. Vi valgte å gå for et relativt bra hotell med badekar og fint rom. Hvis man blir "låst" inne i en dag, så er det greit å være låst inne på et bedre rom. Det var i alle fall min tankegang.
Takk! Har lest at noen hotell har satt av en etasje til karantene, og tenkte at man da kanskje ikke fikk velge romtype. Men hvis du kan velge fritt så er jeg 100% enig med deg
Var én etasje som var satt av på Movenpick Hotel i Bkk, og videoer jeg har sett av reviews indikerer det samme. Når du bestiller rom har de samme kategorier som før, men man betaler ganske mye mer for balcony room f.eks. Fra test til svar tar det ca 8 timer i gjennomsnitt.
Bra funn @Edvard. Jeg søkte faktisk på nytt nå, for både samboeren og meg. Det tok nøyaktig 1 minutt fra jeg trykket "send" til jeg fikk godkjent pass. Det samme gjorde det for samboeren. Rene Speedy Gonzales!!
Definitivt ulik praksis fra hotell til hotell.. Vi ankom SHA+ hotellet vårt på Phuket kl 08:30 på morningen og fikk da beskjed at dersom vi ville ha rommet med en gang måtte vi betale ekstra for det (prisen tilsvarende nesten ett helt døgn). Takket pent nei og spurte hvor vi skulle oppholde oss mens vi venta på innsjekk. Fikk da som svar: "hvor dere vil, bare bruk munnbind". Så fikk boltret oss rundt på basseng området, treningsrommet, frokost restauranten og en annen restaurant senere for lunsj. Og alt dette mens vi liksom var i "isolasjon" Hotellet er sikker bare 30% opptatt og rommet vårt stod ledig, så ikke helt det at dem ikke hadde et sted å plassere oss...de bare gadd rett og slett ikke, siden vi ikke betalte ekstra. Så mye for disse karantene-reglene
Definitivt mye ulik praksis ja. Men kan det være at hotellet dere er på er kun et karantene hotell? I så fall har jeg hørt at man ofte da kan bruke fasilitetene som finnes på hotellet og virre rundt som vanlig. Men enig. Merkelig det der og helt tydelig at de prøver å utnytte situasjonen for å tjene noen ekstra lett-tjente penger. All in the name of covid rules.
Man må ha bestilt og betalt for "karantenehotell" og test første natten FØR man søker, ikke sant? Ser ikke ut til at noen av "test and go"-pakkene er refunderbare -naturlig nok, og med usikkerhet rundt smittesituasjon fremover er det vel best å avvente bestilling av hotell og søknad så tett opptil avreise som mulig.
Korrekt. Du må spesifisere hvilket hotell du bestilte og laste opp bookingbekreftelse i søknadsprosessen. Vi måtte bare la den opprinnelige SHA+ bestillingen utgå og bestille ny nå i går. Forresten, samtlige vedlegg man må laste opp må være i bildeformat. Så ta skjermbilde eller lagre samtlige dokumenter i png/jpg før du starter søknadsskjema. Sparer deg for litt tid.
Bare hyggelig! Jeg føler jeg kan den der i blinde nå. Vet dog ikke om det er en positiv eller negativ egenskap... Et annet tips er å bruke samme covid-sertifikat og QR-kode flere ganger. Altså, når du blir bedt om å spesifisere dato for første covid-vaksinasjon, så setter du datoen for når det var og laster opp covid-sertifikatet og et utsnitt av QR-koden. Når du blir bedt om å spesifisere dato for andre covid-vaksinasjon, så setter du datoen det ble gjennomført og laster opp samme covid-sertifikat og samme QR-kode én gang til.
Jeg kan ikke tenke meg at noen faktisk kvalitetsjekker disse papirene opp mot EU sine baser. Så jeg ville faktisk bare fulgt rådet mitt over uansett. Enten får du godkjent søknaden eller så blir man sikkert bedt om å endre på den.
Får håpe det. For nå står det jo feil type på QR #1, og det er ikke mulig å få tak i riktig ettersom det kun er den siste som vises.
Vet ikke helt, men er et SHA+ hotell. Og reglene er jo klare på at man skal settes i isolasjon på et rom frem til hotellet mottar svar på testen.. Men gjorde ikke noe for oss da vi fikk maks utnyttelse av isolasjonstiden
Samtidig bør du ikke avvente til altfor tett opp til. Det anbefales å søke minimum 7-10 arbeidsdager før. Har hørt skrekkhistorier der folk fikk avslag (eller ingen svar på søknaden i det hele tatt) og måtte søke på nytt opptil flere ganger og hele prosessen tok over 1 mnd..