Tokyo har mange flotte hotell. Dette er en rapport fra et 3-dagers opphold på ett av dem: The Peninsula, også bare kalt "the pen".
Planleggingsdager på skolen mandag og tirsdag, samt et eller annet SAS kampanjetilbud, ga oss mulighet for en utvidet helgetur til Tokyo. Oss er i denne sammenheng undertegnede og min sønn (10). En real guttetur mao., mor måtte på jobb i helgen. Ikke for det, hun hadde neppe orket 10-11t hver vei bare for en helg uansett.
Selve Tokyo turen blir, disclaimer: kanskje, dekket i en annen rapport. Denne fokuserer på The Pen.
Den vanligste måten å ankomme et Peninsula hotel er med car service i en av deres "peninsula green" Rolls-Royce'er. Leste et sted at de faktisk har varemerkebeskyttet den grønnfargen. De har også en flåte med BMW 740, men er du skikkelig kakse så ankommer du via Seven Seas - Pacific aviation lounge. Jada, helidekk på taket, må vite.
# en eldre RR, i peninsula green, henslengt utenfor.
# inngang til 'loungen' på taket.
Vi, derimot, ankom til fots fra Tokyo station. Ikke helt slik man skal gjøre det, men en 15m spasertur gikk veldig greit selv med jetlag og koffert på slep.
I det du kommer inn den pageboy/pagegirl-i-hvit uniform-opererte svingdøren blir du møtt av dette synet:
Til høyre og venstre er The Lobby Café. Resepsjonen skjuler seg til venstre bak i bildet. Ikke en veldig fremtredende posisjon. Her er det lysekronen og kunstverket "drage som ligger over universet" som skal fremheves. Jeg syns det var meget forseggjort. Noen syns det blir overveldende og rotete med mye mennesker, særlig i helgene og når det serveres den klassiske afternoon tea i lobbyen. Bare en vanesak, jeg satte mer og mer pris på litt liv og røre enn å bli møtt av en steril front-desk.
Ikke så mye å si om i innsjekk. Uvanlig høflige , etter nordisk standard, og ydmyke, japanere ønsket velkommen og utleverte nøkkelkort til et deluxe room. Upgrade til park view room ble tilbudt etter litt subtil manipulering fra min side. Følte jeg hadde vunnet, helt til det ble forklart at det var et røykerom og, sir, du hadde jo bedt om non-smoking. Rykk tilbake til start. Ofrer litt utsikt for å slippe å kjenne lukten av havannasigarene til forrige gjest(er).
Størrelsen på et deluxe room var mer enn godkjent. Mulig jeg var farget av et nylig NYC opphold. Rom i NYC er ikke kjent for å være store, ikke i midtown på det hotellet jeg bodde den gang ihvertfall. Men her, her var det andre boller. Tror ikke jeg tar hardt i hvis jeg sier at sminke/walk-in closet/bagasjerommet var større enn rommet i NYC:
# Trenger du en grunn til å overbevise "mor" om å bli med til Tokyo er rom som dette et godt argument.
Etter en lang flytur er det ofte badet og toalettet man sjekker ut først. Igjen imponerer størrelsen, sa brura. Her var det både his&her's vasker, svært dusjkabinett og et gedigent badekar.
Men, det som slo meg mest var toalettet. Hadde på den tid ikke vært særlig lenge i Japan, og det var også min første gang i landet. Har jo hørt mye rart om japanere, som bl.a "used panties"-automater, men dette toalettet gjorde dagen min:
# fjernstyrt toalett. Only in Japan!
Skal ikke gå i detalj om de forskjellige knappene #gottatrythemall. PM for detaljer..haha
Selve rommet bestod av en king size seng og en stor stue med gulv til tak vinduer. Igjen, veldig romslig, og i yen ... nei, la oss ikke snakke pris.
# Legg merke til stor, moderne TV og Wii U courtesy of housekeeping
## Nespresso er så 2010, en LavAzza må det være.
Sånn underbevisst var turen delvis en bursdagspresang til meg selv. Er vel kommet i den alder at man må fikse det selv om man ønsker seg noe. Hyggelig at The Peninsula hadde fått det med seg, ikke vet jeg hvordan, men klart de hadde jo passet mitt ved innsjekk:
Ikke alle hotell i Tokyo har svømmebasseng. The Pen hadde selvsagt det. Man reiser ikke på guttetur uten. Bassenget er en del av The Spa @ Peninsula, som er en ganske omfattende affære. Jeg fikk ikke forsøkt alt, men bassenget, og utsikten fra 6. etg hvor bassenget var, måtte forsøkes. For å gjøre en lang historie kort, de hadde alt du behøvde. Badstue, egen lap-pool m timer, gym, svææær jaccuzzi m utsikt og en staff/guest ratio på 3:1. Drikkevann, badehette og svømmebriller var inkludert.
## halvdårlig selfie m/ pool.
## the pool m/ utsiktsjacuzzi.
## Utsikt fra bassengområdet, park view. Parken det er snakk om er den såkalte Imperial park der keiseren bor.
Ved høyt belegg på hotellet, typisk bryllupshelger som det var denne helgen, benyttes Peter, the restaurant & bar, i 24 etg som frokostbuffet for å avlaste tidligere nevnte The Lobby Café. Det var helt greit for meg da det ga en grunn til å besøke denne plassen som ligger helt på toppen av hotellet. Noen lesere har kanskje vært på Felix øverst i The Pen, Hong Kong. Dette er litt samme greia, men hadde ikke den kule Phillipe Starck designete champagnebaren som på The Felix, da. Men champagne hadde de, the Peninsula cuveé (les, private label Deutz brut), selv til frokost som seg hør og bør anstendige plasser:
** poster fra en halvdårlig Wifi på NRT-CPH. Får se om coverage bedrer seg. Hvis ikke må det fullføres ved ankomst CPH om noen timer**
** landet. Skal lage en del 2. Ble ikke helt ferdig **
Last edited: 25. april 2016