Segment 3: JFK-GRU DL0227 Delta One Business Class Boeing 767-400 Til slutt ble det 17 timers "forsinkelse" (det ble kl 15 siden noen pax prøvde å la baggasjen reise uten dem), som fort kan være ny rekord. KLM visste veldig godt at jeg har lyst på baggasjen min (online registrering fungerte kanskje, kanskje ikke men Whatsapp ga etter hvert opp og videresente til en Naturlig-Intelligens-instans). Da var det bare å nyte flyturen med Delta One - og for en tur det ble! Først var det å teste sete. Meget.behagelig, både for å sitte og for å sove. Mye plass ellers, fin design og ergonomisk gjennomtenkt. Mye privacy selv om det ikke var full suite som hos Qatar. Sengetøy var myk og varm, rett og slett et fantastisk hard product. Skjermen var stor og crisp, over 400 filmer å velge mellom men lyden av deres hodetelefoner trakk litt ned. Crew var ikke i perlehumør, men etter 17 timers forsinkelse og 2 ganske agessive self-upgraders ganske forståelig. Maten var meget bra, spesielt tataki (forrett) og short ribs (hovedrett). Som dessert valgte jeg en "instant diabetes" kake og en bourbon, men de hadde dessverre bare 2 bourbon. Sovet godt etter det. Tror jeg. Frokosten (omelette) var så som så men det skal ikke ødelegge fasiten. Fasit: Løp og kjøp. Det er ikke mange business produkter som slår Delta One! Kanskje Qatar og Singapore, men skal man til USA så ville jeg nok velge Delta foran alternativene, rett og slett fordi Delta leverer et fantastisk produkt fra A til Å, spesielt når flere Delta One loungene er tilgjengelig.
Da har poengene trillet inn. Akkurat som forventet: Med utgangspunkt i avstand i miles ble det 25% flere nivåpoeng pga bestillingsklassen og 75% flere bonuspoeng pga diamond.
São Paulo Airport LATAM lounge Da er det bare å si "goodbye and thanks for all the caipirinha" og tusle videre til neste konferanse i Montreal. Etter en 2 timers taxi-tur gjennom São Paulo i rush-hour gikk det veldig fort med innsjekk, sikkerhet og passkontroll og vipps var jeg i LATAM sin lounge på GRU (Delta har ingen egen lounge her). Loungen er gigantisk med mange forskjellige soner for å spise, jobbe, slappe av eller innta en siste caipirinha. Den er meget fint innredet og selv på en fredag ettermiddag var det mange ledige seter. Maten, vinen og caipirinha smakte bra, og internett fungerte. Rett og slett en meget behagelig, stor og bra lounge som slår LH Senator hands-down. Neste: Delta One Suite på A330 GRU-ATL
Segment 4: GRU-ATL DL0104 Delta One Suite Business Class Airbus A330-300 Det tok litt tid til neste innlegg, jeg skylder på en bra konferanse, drømmebyen Montreal og for mange siste øl med en viss Insideflyer redaktør I motsetning til de Delta One seter på forrige flighten, hadde Suite dører ikke ulik Qatar sine QSuites. Crew på denne flighten var i perlehumor, servicen var upåklagelig og jeg fikk bekreftet at det minste antall Whisky man kan bestille er faktisk 2. Suiten er meget romslig, funksjonell og behagelig både for å sitte og å sove. Kabinen er meget lyst, og man kan velge mellom over 400 filmer. Det begynte med en velkomst - sjampis og etter takeoff ble det drinks og nøtter. Forretten - suppe, reker og salat - smakte bra og til hovedrett hadde jeg lammegryte (som jeg forhåndsbestilte for min JFK - GRU flight, for GRU-ATL hadde jeg valgt short ribs. go figure...). Etter dessert med portvin og overdose Bourbon sovet jeg nesten frem til landing i Atlanta. Fasit: Delta One Suite kan absolutt konkurrere med QSuites og Singapore sin biz, både hva angår hard og soft product. Stemningen om bord hos DL er mer uformell og kabinen er mye lysere og "geometrisk" enn hos QR og SG. Ville absolutt foretrekke Delta One foran SK eller KL over atlanteren. Suite er en stor pluss. Neste: Delta Domestic First ATL-YUL-ATL .
Segmenter 5-6: ATL-YUL-ATL, DL2597/2625 Delta Domestic First Airbus A320/A319 Hadde 1,5 timer i Atlanta for å rekke flighten videre til Montreal, og det gikk såvidt (må gjennom passkontroll og sikkerhet men kofferten måtte ikke sjekkes inn på nytt). Men da ble det ikke tid til noe lounge-besøk. På vei tilbake til Atlanta gikk jeg gjennom US pre-clearance allerede på YUL. I US terminal finnes det ingen airline lounges, men en som gir tilgang til AmEx Plat kunder. Ellers ikke noe spesielt å skrive om, heller ikke på flightene. Hyggelig crew, klassisk amerikansk domestic first 2-2 konfig med store seter, fri flyt av gin tonic og mat som ikke fristet så særlig. Neste: ATL - LHR med Delta One på 767-400. Dersom været tillater det - Hurricane "Helene" er på vei...
Takk for veldig god rapport. Ut fra min begrensede erfaring med United innlands og long haul tenker jeg at dette er et skritt opp, særlig når en treffer riktig fly. Hvor mange av Delta sine langdistansefly har ikke Delta One men eldre konfigurasjon?
Takk - flott at du liker rapporten! Ja det er definitivt mye bedre enn United på long haul (spesielt Uniteds grusomme 2-1-2 konfig på 767). Ikke så stor forskjell på domestic first enda men der kommer visst også nye seter nå. På bakken er det fremdeles United Polaris som leder (med stor avstand) frem til Delta åpner Delta One lounges flere steder enn JFK og LAX. Sitter på Delta Sky Club ATL nå og det er nesten til å le av (Concourse F) hhv ganske middelmådig (Concourse E). Har ikke oversikt over eventuelle fly med gammel business men tror at det ikke er noen igjen. 767 har One uten dør og 330/350 har One Suites med dør.