Til og fra San Francisco og litt sånn

Tråd i 'Reisebrev' startet av Henrik, 01. okt 2014.

  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Sist jeg prøvde å lage trip report gikk det så som så. Startet friskt og skrev masse om den første halvdelen av turen og oppholdet, og så gikk ting skeis og jeg endte opp noen måneder senere med å poste noen notater jeg for det meste hadde skrevet mens jeg var salongberuset på flyet hjemover.

    Så hva kan vel gå galt denne gangen? Vel.. Jeg hadde egentlig planer om å gjøre en halvveis live-rapport denne gangen for å underholde meg selv, men det gikk også dårlig.

    La meg forklare. De siste to ukene før turen var veldig hektiske. Linjeforeningen min arrangerer en karrieredag med litt over 50 bedrifter som deltar, og da er det mye som skal på plass. Jeg sa meg villig til å ta litt ansvar og bidra, så en del av dagene gikk med til litt møter og planlegging og det som hører med. I tillegg prøver jeg å studere også, og en obligatorisk innlevering tok også en god del tid. Ble en lang helg rett før deadline med whisky og takeaway-mat før vi kom i mål. På toppen av det hadde jeg gjerne en dag eller to på kontoret for å hjelpe til før kvartalsslutt, og med seiling to ganger i uken hadde døgnet plutselig ikke mange timene til overs. Og innimellom det prøvde jeg å skvise inn litt tid til jobbsøking, som også må på plass på denne tiden.

    På onsdagen var det rigging for harde livet for å få alt på plass, stryking av skjorter og det som er, og på torsdag var den store dagen. Helge Lund tok en tur innom og holdt foredrag for stappfullt lokale, og jeg hadde generelt nok å gjøre. På et lite 10-minutters opphold klarte jeg å snakke litt med én bedrift, og det var det jeg rakk. På en karrieredag. Med 50 bedrifter. Som stod der i 5 timer.
    [​IMG]

    Etter å ha rigget ned igjen og plassert ut cirka 250 bord og 500 stoler på nøyaktig samme plass de stod, fikk jeg hevet meg på en buss hjemover og pakket alle tingene mine, tatt en dusj og skiftet om til penstasen. Som seg hør og bør var det såklart middag etter en vellykket karrieredag, og vi fylte et kjempeflott lokale med masse spennende bedrifter og studenter klare for mingling. Mat og vin ble servert, og siden jeg skulle fly neste dag fant vi ut at det var lurt å dra på byen også. Såklart.

    Men hvem er det som gidder å ta taxi til byen? Pfft.. Buss er også kjedelig. Selvfølgelig tar man bysykkel med elmotor! Av 4 sykler kom 3 seg frem uten skade, så vi var rimelig fornøyd med statistikken. De som trynte var ikke like fornøyd.
    [​IMG]

    Heldigvis ble ingen stoppet av politibilen vi passerte på veien. Godt var det, for det er vel ikke helt lov å sykle med promille. Eller noe.

    Klarte å tylle i meg et par øl på byen også, og på hjemveien ble det pitstop for å spise bakt potet. Omtrent i halv 4-tiden var jeg hjemme og klar for noen timer søvn.
    ---

    Etter å ha våknet opp i overraskende god form var det bare å få på seg fillene, glemme alt som het å sjekke nettbank og komme meg nedover til flybussen. Hadde forgjeves forsøkt å sjekke inn på nett med Lufthansa-flighten min som skulle ta meg til Frankfurt, men på grunn av vegetarmaten jeg hadde bestilt ville de gi meg "special treatment in person", så det var ikke lov. Stikk i strid med hva jeg pleier endte jeg dermed opp med å være på flyplassen over en time før avgang for å forhåpentligvis få tak i et brukbart sete. Passe glad jeg var litt rutinert og bestilte et passe sent fly, for jeg visste at det var fare for at det ble en sen kveld. Tidligere avgang hadde nok fort blitt litt mer enn kroppen min hadde orket.

    Fredag 26. september
    LH875
    SVG-FRA
    13.35-15.35
    20D

    Peiset rett bort til Business-innsjekken til LH og fikk levert fra meg bag, og spurte pent om et brukbart sete. 6B eller 20D var valget. Alt annet var tatt. Selvfølgelig. Midtsete, selv i to timer, er kjedelig, så jeg gikk for 20D. Ingen kø i sikkerhetskontrollen, og etter en liten svipptur innom Heinemann for å plukke opp en whisky til pappa tuslet jeg meg bort til gaten. Stappfull gate med masse mennesker som prøvde å forme en kø en halvtime før avgang, så jeg tok tålmodigheten fatt og fant meg en stol. Ingen priority boarding, men kom meg på flyet og fikk sneket til meg plass i hattehyllen. Utrustet med både DN og Aftenposten gikk flyturen kjapt unna, og den lille sandwichen de serverte var til og med ganske spiselig. Skylte ned med en Warsteiner og plutselig var vi i Frankfurt. Landet på en eller annen rullebane og parkerte langt vekke på buss-gate.

    Kom meg på buss nummer to og inn på flyplassen. Etter å ha gått i en time fant jeg noen trapper, så en uendelig lang gang, så noen nye trapper, og plutselig var jeg utenfor Senator-loungen ved Z-gatene. Smilte pent og slapp inn, og fikk i meg litt ymse mat. Klarte selvfølgelig også å få et glass whisky og noen gummy bears. Måtte jo gjenskape et av tidenes beste quotes fra tv-serien Archer.


    [​IMG]
    "All I've had today is like six gummy bears and some scotch"

    Forøvrig et veldig greit sted å slå ihjel tid.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Litt pretzler, mozzarella sticks og annen småsnacks etterpå, inkludert en GT og et glass musserende, begynte jeg å både bli trøtt og salongberuset, og det var samtidig på tide å bevege meg bortover til gaten. Kom meg bort til gate Z51 eller noe, etter en passe lang gåtur, og der var boarding allerede i gang. Etter å ha viftet litt med armene og løpt i sirkler mens jeg ropte "Gold card, gold card!" gled jeg diskré forbi køen. Eller noe.

    Kom meg på flyet, et gammelt United 747, og fant setet mitt.

    Fredag 26. september
    UA927
    FRA-SFO
    17.25-19.50

    Husker rett og slett lite fra denne turen. Etter takeoff drakk jeg en brus, fikk servert passe uspiselig vegetarmat bestående av litt ris, sopp i tomatsaus og noen ihjelkokte gulrøtter og brokkoli, og sovnet like etter. Plutselig var vi to timer fra San Francisco, så har ingen store ting å si om flyturen.
    Generelt da: grei benplass, brydde meg lite at IFE ikke var AVOD siden jeg uansett sov, dårlig mat og flyet var ganske bråkete når jeg ikke hadde på QC15. Ellers var det rimelig solid, og ikke noe jeg bevisst kommer til å styre unna i det minste. Ingen bilder herfra, var opptatt med å sove.

    Etter å ha landet i SFO stod jeg 150 timer i kø i immigration. Eller, halvannen time ihvertfall, før jeg endelig kom meg ut og fant frem til familien som ventet. Med retur først søndag en god uke etter skal jeg nyte noen gode dager i SF og Silicon Valley, bruke litt for mye penger på klær og annet stæsj og generelt bare kose meg. Og selvfølgelig få skrevet en jobbsøknad eller to. Ugh.
     
    Last edited: 01. okt 2014
    Edvard, Robert H, Islending and 8 others like this.
  2. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Henrik liker dette
  3. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Good stuff Henrik! Satser på at returen også blir beruset og fin!
     
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Alltid hyggelig med reisebrev fra den kanten! Takker og bukker :)
     
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Gummibjørner og Whiskey... at jeg aldri har tenkt på det?

    Takk for rapport. Det er veldig underholdende skrevet!!
     
    tommy777 liker dette
  6. PettR

    PettR パイロット

    Innlegg:
    278
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Meget bra rapport!
    Gummybears and scotch er en klassiker. Når jeg tenker meg litt om så var det frokosten min på loungen i FRA for noen uker siden :)
     
    tommy777 liker dette
  7. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Flott, morsomt skrevet.
     
  8. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips! Bruker Mac, men fikset det galant med Imgur.

    Stor fare for det!

    Takk folkens!

    Det er den beste kombinasjonen ever. Har en flaske whisky liggende i skuffen på kontoret (på universitetet, ikke på den ordentlige jobben min heldigvis). Lett at jeg skal kjøpe inn gummy bears der også. Må bare passe på å ikke kjøpe feil.
     
    PettR, Fnate and tommy777 like this.
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Vel. Bra start på reisedagen min. Konket ut i 9-tiden i går kveld etter vi hadde spist på en hyggelig, lokal burmesisk restaurant, og omtrent klokken 3 i natt våknet jeg av det jeg antar var en politijakt. Masse sirener ihvertfall. 3.45 am nå. Lys våken. Har surfet gjennom hele Internett. Tør ikke sende melding til noen på Tinder i fare for å virke creepy. Hvem tolker et "hei" klokken 3 på natten som noe annet enn et dårlig forsøk på invitasjon til ONS liksom?

    Flyet mitt går 14:10 i dag, så 12 timer til. Kanskje det er like greit å våkne nå? Skal jo fly hele dagen, så hvis jeg er trøtt på returen og sovner der, og bare galant kan våkne klokken 10 i Frankfurt, må jo det bli bra. Har nemlig viktig oppdrag i Frankfurt sentrum. Bestilte 6 timer mellomlandinger med veldig god grunn. Skal kjøpe meg en tanks.
     
    Fnate, Cecilie, Jørgen and 1 other person like this.
  10. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Klokken er nå 10. Har vært våken i straks 7 timer. Herlig. Kommer til å sove godt på flyet ihvertfall. Bagene er pakket i det minste. Ja, bagene. I flertall. Reiste over med halvfull koffert. Etter litt shopping reiser jeg tilbake med dette. Pluss en skulderveske. Ugh.

    Får bare håpe de ikke ruller avgårde av seg selv.

    [​IMG]
     
    Fnate and Cecilie like this.
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Innsjekk: check. Sikkerhetskontoll: check.

    Ingen høydare i United-loungen da. Stappfullt. Så godt som ingen mat, bare kjipe kjeks og nøtter. Og alkohol koster penger. Ugh. Skal bevege meg til EVA Air sin lounge og håpe det er bedre stemning der. Eventuelt Singapore sin, for United sin var ikke spesielt imponerende.

    Fin utsikt da.
    [​IMG]
     
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Nå ble det umiddelbart bedre. Hun supersøte bak skranken hos Singapore tok meg imot med åpne armer, og jeg har fått i meg litt spisbar mat, og ikke minst en GT. Bare se hvor fornøyd jeg er i speilet bak baren!
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Robert H, Islending and tommy777 like this.
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Har tatt ansvar. Var nesten tom flaske Hennessy V.S.O.P her. Den hadde sikkert ikke blitt byttet ut før den var tom, så jeg tok ansvar. Noen måtte gjøre det. De kan takke meg siden.
    Straks boarding, så skal lure meg bortover til gaten.

    Gulp. Og der var det tomt for Hennessy i Singapore-loungen. Sjallabais!
     
    Fnate, SASDC8, Jørgen and 1 other person like this.
  14. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde hatt tid til enda en drink i loungen. Lang kø og boarding for group 1 har ikke startet enda. Urutinert av meg.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    SASDC8 and Darkcho like this.
  15. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Bra du gjør en innsats for at ikke andre skal komme til halvfulle flasker!
     
  16. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Superoppdatering med tidsstempel mens jeg fløy.

    13:55
    Akkurat kommet på flyet og rigget meg til. 35G. Helt ok sete. Grei benplass selv etter å ha lagt på plass et blad, vannflaske og amenity kit fra en tidligere Singapore-fight. Bose-headsettet er knipset på plass, dinglende fra setelommen. Den lille karabinkroken jeg kjøpte på eBay er perfekt til slikt. Skoene er av og behagelige sokker er på. Var til og med lur nok til å pakke skoene inn i plasten fra teppet.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Han på midtsetet okkuperte raskt armlenet. Skal vinne det tilbake i løpet av flighten. Let the games begin.

    14:21
    Bittelitt forsinket ut fra gate. Stinn brakke i dag også. Satser på å sovne rett etter maten jeg, og sove meg hele veien til FRA. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Fortsatt god-brisen. Fått i meg litt vann. Har masse kul musikk på iPhonen, sånn øye-bånd og fulle batterier på Bose-headsettet. Barneskirenn! Eneste er at jeg glemte å ta med sovetabletter. It's the hard knock life you guys.

    15:07
    På cruise altitude nå. Luringen i nabosetet har vært frekk nok til å snike foten sin under mitt sete, for han har en TV-boks under sitt sete. Ufint. Ser ut som han har sovnet, så venter litt for å være sikker. Og så slår jeg han hardt i magen. Neida. Men når han reiser seg neste gang får jeg merke mitt territorium. Samtidig skal jeg ta armlenet tilbake. Nå er det virkelig krig. Har til og med The Art of War med meg i bagen. Får lese den kjapt. Lage strategi. Heldigvis er det en tynn bok.

    15:30
    Vegetarmaten min ble servert. Konge! Kjekt å få maten tidlig og bli ferdig med det.
    Er egentlig ikke vegetarianer, men tåler ikke fisk. Vet ikke om jeg har skrevet det tidligere. Ihvertfall, med vegetarmat slipper jeg garantert unna fisk, så det er en grei garanti for at jeg får i meg litt mat. Spent på hvordan denne maten er. Nesten uspiselig på veien over.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ja, glemte å ta bilde før jeg begynte å spise. Big whoop.

    Denne var faktisk ganske god. Ris med mais, gulrøtter, erter og aspargesbønner i en god curry, samt kikerter og løk i en lignende (samme?) curry. Var faktisk godt dette. Nice.

    Setenabo våknet nettopp og spurte om han hadde gått glipp av måltidet. Vurderte å si ja bare for gøy. Men så slem er jeg ikke.

    23:09/08:09
    Litt vanskeligere å sove enn planlagt. Vi traff noe turbulens en liten periode, men ingenting altfor galt. Tenkte det kanskje ble litt røft når kapteinen ba cabin crew sette seg i jumpseats, men neida. Sovnet rett etter turbulensen, så har vel fått 4,5 timer på øyet tenker jeg.

    Har fått tilbake fotrommet mitt. Kom tilbake fra do og oppdaget at han hadde klart å ta 1/3 av benplassen rett foran setet mitt også, så jeg måtte ha sittet med beina på skrå. Uaktuelt. Han hadde på dette tidspunktet nesten 90 graders vinkel mellom beina. Ga beskjed og har holdt en stram linje siden. Jobber fortsatt med armlenet.

    2 timer til landing. Evig sulten akkurat nå.

    00:11/09:11
    Våknet nettopp av at noen prikket meg på kneet. Våknet fra dyb søvn. Naboen syns tydeligvis det var viktig at jeg ble vekket for å spise den tørre croissanten. Takket med å sette albuen hardt i siden hans. Ihvertall i tankene.

    Maten er ihvertall fortært. Var kjempesulten, så burde vel egentlig ikke klage. Men hadde foretrukket å sove helt frem til landing og så heller spise noe i terminalen eller loungen bare. Men som sagt, it's the hard knock life.

    00:28/09:28
    Vurderer å reise meg bare for å se om den russiske bjørnen ved siden av meg (kallenavnet hans) gjør det samme igjen. Da sniker jeg til meg et bilde.

    [​IMG]
    TheClassyIssue.com (Det er ikke bare en spøk -- faktisk en veldig kul side også!)

    09:46
    Ok, planen fungerte ikke helt. Bjørnen har sett snittet til å putte foten inn i min fotlomme igjen, men har ikke kneet lengre bort enn til armlenet til raden foran. Var sykt mye verre forrige gang.

    10:02
    Gjør oss klar for landing. God stemning. Ser Loungebuddy sier at Senator-loungen i Schengen har dusjer. Det hadde gjort seg nå! Og så gjenstår bare superoppdraget mitt før flyet går videre 16:20.

    Landet rundt 10:20, litt senere enn oppsatt tid, men jeg har heldigvis mer enn nok av tid.

    11:15
    Nydusjet og digg. Herlig. Litt frokost, et glass musserende og jeg er helt klar for superoppdraget.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Edvard, Robert H, Islending and 2 others like this.
  17. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Ooops. Dobbeltpost. Finner sikkert noe (u)fornuftig å skrive her.

    Edit:
    Fikk nettopp SJOKKNYHETER!
    Det har vært innbrudd på masterrommet vårt, og noen har stjålet Mario Kart og Wii-en vår. Vi har brukt mange timer på å unlocke karakterene vi vanligvis spiller med. Herregud. Glad det er fri tilgang på alkohol her så jeg kan trøstedrikke litt.

    RIP Mario Kart. </3
     
  18. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake til litt mer seriøse greier. Har ikke helt lagt Mario Kart-skandalen bak meg, men hjelper seg.

    Superoppdraget del 1

    Etter frokost i loungen var det på tide å bevege seg til togstasjonen. Passkontrollen hadde ingen kø og politimannen kikket såvidt på passet. Easy peasy. Det som ikke var så lett var å fikse togbillett. Gikk til stasjonen og spor 1, og prøvde å kjøpe billett der. MasterCard godtok den ikke. Heller ikke VISA-kortet mitt. Faen.

    Opp trappene igjen. Bort til ny maskin. Samme feil der. Godtok ingen av kortene mine. Fant en ATM, tok ut 20 euro i cash og prøvde på nytt. Neida. Den godtar ikke 20€ på billetter til 4.35€. Faen. Igjen.

    Løper innom to klesbutikker og en kiosk i håp om at de kunne veksle. No dice. Finner til slutt en bankskranke hvor de kan veksle. Endelig. Med mindre sedler fikk jeg kjøpt billett, og nå er det bare 6 minutter til toget kommer. Kronglete start, men herfra bør det være plankekjøring.

    Google Maps er forhåndslastet med adressen og kart, så den fungerer uten nett. Skal gå 300 meter nordover fra stasjonen, runde hjørnet og der ligger superbutikken og tanksen min. Nå er det bare å vente på toget. 12:28 nå.

    [​IMG]

    Superoppdraget del 2
    Kjapp gange et par hundre meter opp gaten. Venstresving. Ny venstresving. Smile pent. Si navnet mitt. Betale. Ferdig.

    [​IMG]
    Ze German Tank!!!!!!! Akkurat pakket ut av esken i butikken. Kjærlighet ved første blikk. Eller noe.

    Tilbake på togstasjonen 20 minutter etter at jeg gikk ut, med Ze German Tank på slep. Herlig!

    [​IMG]
    Her er Ze German Tank sammen med min amerikanske tanks. Filson lager noen fantastiske kvalitetsprodukter, og de er knallsolide. Flott kombinasjon.

    Nå gjenstår bare den lille biten med å få refundert litt avgifter fra GlobalBlue, sjekke inn og nyte et velfortjent glass whisky i loungen før siste hoppet tilbake til Stavanger. Perfekt.

    Superoppdraget del 3
    Kjempegreit å få refundert, og nå er loungen inntatt. A-loungen denne gangen, litt mat og et glass whisky. Skal arrangere whiskysmaking neste lørdag, så viktig at jeg utforsker litt. De har Glenfiddich 12, som jeg er godt kjent med, men Glenfiddich Rich Oak var ny for meg. Solide greier. Har samtidig plukket opp en flaske Bunnahabhain Eirigh Na Greine som skal bli med meg hjem i skapet, spent på hvordan den er. Har smakt Bunnahabhain Toiteach før, og den elsket jeg, men denne duty free-versjonen jeg plukket opp var ukjent - også for de som jobbet der. Da har jeg noe å glede meg til når eksamenstiden setter inn for fullt!

    [​IMG]
    Fokus er det ikke så nøye med.
     
    Robert H, Islending, Fnate and 3 others like this.
  19. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Spesielt billig der du kjøpte eller? Hvorfor denne "utfarten"? :)
     
  20. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, betydelig billigere enn i Norge. Er koffer24.de sin fysiske butikk, samme priser der som på nett. Du får også tilbake en god del av de 19% som går i VAT, hos meg ble det vel rundt 70 euro etter at GlobalBlue hadde tatt sitt.
     

Del denne siden