Til Sveits på nasjonaldagen. Helvetic i økonomi og Business.

Tråd i 'Reisebrev' startet av robertaas, 22. mai 2023.

Tags:
  1. robertaas

    robertaas Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    33
    Feiret 17. mai med en ny norsk tradisjon, å reise til Sveits. Business var dyr ut, men billig tilbake til Norge. Har teorier om hvorfor, men fikk prøvd begge klassene på Helvetic.
    Helvetic 1.jpg


    På veien ut kunne man spise seg mett på pølser i gullstua på OSL selv om det ikke var torsdag.
    Helvetic 2.jpg


    Helvetic 3.jpg

    Man kunne ikke velge sete på billigste bookingklasse, selv ikke ved innsjekking. Jeg ble tildelt nødutgang og måtte betale 348 NOK ekstra for å få et normalt sete. Setene var ellers ute av sync med vinduene på det meste av flyet. Hadde tomt sete ved siden av meg.
    Helvetic 4.jpg

    Og baki flyet fikk vi både mat og drikke.
    Helvetic 5.jpg

    På returen skuffet loungen til Swiss. Kom tidlig og tenkte jeg skulle få et skikkelig måltid der, men de hadde gått helt vegetar. Hadde hørt skryt av maten ombord så håpet på et skikkelig varmt måltid der.
    Helvetic 6.jpg

    I Business var setereservasjon inkludert, men de flytter meg 3 ganger uten varsel. 1A tenkte visst noen var et mer passende sete for meg, men jeg unngår alltid bulkhead og nødutgang. De flyttet meg til og med etter online innsjekking. Jeg gikk innom service-senteret for å høre hva det var de holdt på med. Der ble jeg fortalt at selv om setreservasjon var inkludert i Business så måtte man betale et ekstra gebyr for ikke å bli flyttet til andre seter. De kunne ikke se at jeg hadde betalt dette så dette var hva jeg kunne forvente. Jeg har ikke klart finne noe info om dette gebyret. Setet ved siden av meg var uansett reservert så helt likt turen ned. Ingen hadde de klart lure til å ta flyets dårligste sete, 1A.

    Serveringen av en kald rett var ikke helt hva jeg hadde forventet. En kald kake av potetmos og erter, chutney og tørket kjøtt. Ingen høydare og derifra gikk det nedover. Svette læraktige oster uten særlig smak og dessertkake som smakte kaffe.
    Helvetic 7.jpg

    Så jeg fant ingen gode grunner til å betale ekstra for Business her.
     
    Sonictravel, EndreD, view and 19 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Ekstra gebyr for ikke å bli flytta på? For noe idiotisk…
     
    markus, indahla, Kalsnes and 3 others like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,187
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er ikke det Swiss jeg kjenner!
    Har aldri betalt noe ekstra for seter, har alltid fått god mat og loungene til Swiss har alltid vært topp!

    Det eneste jeg har hatt å utsette på Helvetic er at de glemte å laste børst …
     
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Du må ha vært særs uheldig på denne turen, både lounge og flights.

    Jeg flyr «omveier» for å fly LX fremfor LH innen Europa, alltid bedre mat og drikke(bortsett fra Gin som smaker det jeg tror er blomstervann hos LX).
     
  5. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med @Wiolenze her! Reiste ARN-ZRH for noen dager siden hvor de serverte en biff som var veldig bra, var faktisk bedre enn biffen på både ZRH-NRT med LX og HND-ORD med ANA tidligere i år. Gøy når det er høy standard på reiser i Europa
    IMG_1500.jpeg
     
    EndreD, Earl, anders82 and 4 others like this.
  6. robertaas

    robertaas Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    33
    Så man må altså fly via ARN for å oppleve slikt?
     
  7. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    :rolleyes:
     
    Henrik liker dette
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,187
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Den beste biffen jeg har spist i fly var med Swiss fra OSL til ZRH
     
    anders82 liker dette
  9. robertaas

    robertaas Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg bare rapporterer om det som ble servert da jeg fløy. Jeg vet ikke om det er flyretning, tidspunkt eller at det flys av Helvetic som gjorde at jeg fikk servert noe helt annet.
     
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Om jeg husker rett gjelder det å reise rundt middagstid for å få varmmat på Swiss short haul. Korte flyvninger til Sør-Europa har også enklere servicekonsept.
     
    Flyrlavt liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,187
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg reiste kl 14:00 med LX1211
     

Del denne siden