Tilbud på BA business til USA

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Schlandy, 06. aug 2015.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Og ingen vekket meg. Jævlig bra :/

    Det blir veldig spennende å se hvordan BA-AA håndterer dette. Dubai var litt annerledes siden folk betalte 3000 USD t-r så langt fra gratis.

    Men det som er interessant her er at BA har annonsert prisene som ett salg på sine hjemmesider. Så ett screen shot av den annonsen er lurt.

    Men vi har nylig sett en DOT ruling der United kom seg unna, DOT sa da klart at United ikke var på kroken

    http://www.transportation.gov/airconsumer/United-Airlines-Mistaken-Fare-022315
     
  2. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    I følge noen på Flyertalk, så har BA bekreftet på telefon at de kommer ikke til å kansellere disse, men at de vil følge ekstra nøye med på at alle segmenter blir gjennomført.

    Så får vi se om det holder vann.
     
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det var vel noen som ringte for å sjekke som vanlig :headbang:
     
    OttoL, Bjoern In America and tommy777 like this.
  4. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Det var vell noe med Komplett.no en gang hvor de hadde annonsert en datamaskin for nesten ingen ting, hvor forbuker rådet sa de måtte selge varen for den annonserte prisen.
     
  5. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    I den saken var det jo mye snakk om at man bevisst måtte "lure" systemet, spesielt dersom man ikke var fra Danmark. Denne gangen var prisene både annonsert og tilgjengelig fra alle, så tviler på det blir like lett å komme seg unna dersom det var en feil.
     
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Stavanger-Houston kr. 9990 med SK, da er BA 4400 t/r NYC med mellomlanding ikke usannsynlig. CPH til USA gikk for 6500 DKK tidligere i år med legitime priser. Meeeeen når det er 1000-vis av poster over alle sosiale remedier OG folk har ringt gull-linja til BA for å bruke upgradevouchers og annet tull så gjør det ikke saken helt anonym...
     
  7. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Ville ikkje tatt sånne rapportar for veldig god fisk enn så lenge. Etter kvart sånt error-fare salg så er det alltid ein drøss med personar som har meiningar om det mesta og som har fått "informasjon" frå ymse "kjelder".
    Og det er jo berre eit tidsspørsmål før nokon dukkar opp og viftar med den moralske peikefingeren.

    For oss som faktisk fekk gjennom booking(ar) er det berre å ta helg med godt samvet, og sjå på mandag om bookinga framleis er gyldig :)
    Som @tommy777 er inne på, så talar det i vår sak at dette nok faktisk var eit reelt salg, berre med feilaktige prisar. Og at prisane faktisk stod svart på kvitt på salgssida til BA.

    Det som talar mot vår fordel er jo at feilen vart liggjande ute såpass lenge at x antall britar (som jo er nokon fleire enn om berre nordmenn hadde nytta seg av feilprisinga) har hoppa på tilbodet, og vil bruka posisjoneringsflightar for å få flydd. Så det kan jo godt tenkjast at tapet for BA/AA (i hovudsak) vert for stort å svelgja.

    Det er jo strengt tatt det alt kokar ned til, størrelsen på "tapet" i kroner og ører. Trur ikkje økonomane, i fyste omgang, tenkjer så mykje på DOT-reglar eller EU-reglar.
     
  8. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke bare briter men en drøss med amerikanere, som har kjøpt 4-10 t/r. Helt villt at de da tar en flight til Oslo for å reise hjem og tilbake igjen.
    Det meldes om at Tyske OTA har kansellert billettene..
     
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Dårlige nyheter. Helt klart at når bloggere på boardingarea (7-8 ganger så stort som FT), flight dealssider og FT-MP etc er involvert, flyr det titusenvis av billetter av hyllene på noen få timer, da snakker vi om titalls millioner dollar i tapte inntekter. Før var det ett par hundre billetter og det var lettere å være hyggelig å godta diverse feil.

    Håpet er fortsatt der, så vi får se..
     
    Jameson, Joachim and Royal like this.
  10. Joachim

    Joachim Medlem

    Innlegg:
    233
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er jeg rookie når det gjelder mistakefares, men vil ikke norske personer, bosatt i Norge ha en sterkere case enn utlendiger som har bestilt seg drøssevis av biletter ut fra Norge? Jeg spør, fordi jeg ikke har noen tidligere erfaringer mer dette!

    Hilsen en som har booket BGO-LHR-SFO t/r :D
     
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vanligvis alle eller ingen. Enten kansellerer man alt eller lar alle få reise
     
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Vel...

    Har snakket med min bror som er jurist.

    Vi som er norske sitter på veldig gode kort hvis BA skulle ha kansellert billettene våre. Det at BA også reklamerte med disse lave prisene på flere destinasjoner gjør at vi stiller med en enda bedre sak. Hvis BA nå skulle kansellert våres billetter så har iallefall jeg planer om å klage de inn til Forbrukerrådet for brudd på Forbrukerkjøpsloven.

    For å ta et eksempel på slik feilprising. For noen år tilbake så priset nettbutikken MPX.no en laptop til kroner 5.999, som egentlig kostet 14.695 (riktig tilbudspris var 13.999). Dette sammen med flere andre varer ble annonsert som et "supersøndag-tilbud". MPX kansellerte alle ordrene og pekte på at de hadde tatt forbehold om feilprising i vilkårene. Denne saken gikk til Forbrukertvistutvalget som gav kjøperne medhold. På det tidspunktet solgte ikke MPX lenger denne laptopen, men de ble dømt til å betale klagerne en erstatningssum på 8.000 kroner. Dette var differansen mellom tidligere utsalgspris og avtalt pris. Dette til tross for at klagerne ikke har betalt noen ting (ordren ble kansellert).

    Mange utenlandske selskaper kjenner ikke til norske forbrukerkjøps rettigheter som er blant de sterkeste i verden. Jeg kommer iallefall til å ta en sak mot BA, selv om jeg ikke har veldig harde følelser for den ene reisen jeg har booket... :)
     
    Jan Fredrik and Jameson like this.
  13. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Dang, satt opptatt i dag og på ettermiddagen var det stein dødt.. grattis til dere som fikk tatt et lodd her (eller flere), da er det bare å sitte helt i ro, smøre seg med tålmodighet og følge litt ekstra spent med på diverse forum og blogger ettersom saken utvikler seg.
     
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vel.... Følelsen burde være hardere siden du endelig får fly noe som er kult. ;)

    Det er reklameringen som er veldig spesielt med denne mistaken, så jeg er enig med brodern. Vi får se hva man finner ut av
     
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp,
    Har også tatt screenshots nå av USA-tilbudet som er i Economy nå. Fra 2636 tur retur til New York.
    Da kan vi eventuelt vise til at "Business-tilbudet" vi bestilte før i dag tross alt var dyrere en Economy, dermed vil det være veldig vanskelig for BA og argumentere at vi "burde vite" bedre... :)
     
  16. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg glemte selvfølge å ta ett skjermbilde av tilbudssiden.. Noen som kunne være grei å sende meg en kopi hvis jeg skulle trenge?
     
  17. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Dette ligger faktisk fortsatt ute på BA..
    Ikke mulig å booke riktignok..
    ba.com 6.8..JPG
     
    kosvines, haakonks and CrotchRocket like this.
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Synd det ikke går å give seg på nå.
    Jeg har lært min lekse i dag, bestill først, spør etterpå...
     
  19. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,558
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Da fikk jeg melding om kansellering av billetter fra supersaver.....
    Mulig billetter bestilt direkte his BA fortsatt er gyldige ??


    Dear Sir/Madam,

    We are sorry to inform you that due to a technical error in the reservation system we are unable to confirm this price.
    We recommend you to contact a local travel agency or the airline directly to book this fare.
    Your booking is now cancelled and we will refund the money to you.

    Kind Regards,
    Jaychand J
    Supersaver
     
    Shanker liker dette
  20. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Bookingen min ligger hvertfall der fremdeles, men det lover jo ikke helt bra...
     

Del denne siden