Etter å ha brydd seg nada om bonus, status, CT og hva det måtte være, fikk øverstkommanderende plutselig blod på tann av CT-brevet fra Amex og presser nå tungt på for å booke CT-tur. Reisemålsmessig er det litt hipp som happ; jeg tror hun kunne nøyet seg med SAS Biz til Miami (i alle fall før Zika-alarmen gikk), men selv er jeg giret på lengst mulig og best mulig: Med andre ord 10 timer plus i LH First. Nå er det riktignok ikke like lett, og i alle tilfeller gambling, å satse på kjente og kjære destinasjoner som LAX og SFO i LH First, men etter litt graving snublet jeg over Singapore som en praktisk mulighet (hvorfra det går an å ta seg flere steder for litt sol og varme, for eksempel cruise eller andre typer fremkomstmiddel som er praktisk med infant). Men jeg finner derimot ingenting som kan si noe om tradisjonell tilgjengelighet i LH First fra FRA til SIN. Er det noen som vet om dette er en rute man egentlig bare kan glemme å få seter i First (for det må antakeligvis satses på mer eller mindre gitte datoer pluss minus en uke eller noe slik, som dermed må bookes i Biz før LH slipper sine eventuelle ledige F-billetter)? Eller burde det være en såpass rimelig mulighet for at det slippes F-seter at man kan gamble?
Det er bare å søke daglig 14 dager frem i tid på United sin sider. Et kjapt søk for et par dager siden og jeg fant flere muligheter med for 2 personer til SIN med LH i First. Så hvis du er fleksibel så er det absolutt muligheter (selv booket jeg ikke)
SIN kan være vanskelig, det finnes, men ikke for mange. EZE og GIG har vært "enkle", HND var plutselig vidåpen her i forrige uke også. Får du inn en HND, så er det lett å henge på en leg eller to til for å komme seg til sol&strand. Men, Tokyo er ikke dumt det heller.
Hei, LH ruten til SIN pleier å være ganske full i F-class, men nå er jo hele Mellom Europa på ferie, og da blir det følgelig mindre F revenue tickets, og flere Award muligheter. Jeg har fløyet ruten 3 ganger i C-class, og med det nye produktet er dette ganske OK. SIN er veldig langt, så det er viktig at man velger sete med omhu. Hvis du skal bruke CT, og er bestemt på destinasjon, ville jeg ha sikret meg C-class på hjemveien som aller første bud. TG-F via LHR/FRA/CDG er også en mulighet, OSL-LHR-BKK-SIN, da får du også testet F-service i BKK.
Hvis du vil være helt sikker på å lande en CT F med Luftwaffe, så er det en ting som teller, det er fleksibilitet på reisetidspunkt. Kan du ta en reise på sparket er det nada problem.
Har fulgt med LH F mot Asia en stund, og SIN er uten tvil den mest uforutsigbare destinasjonen. Iblant dukker den opp 14 dager før avreise, iblant 3 dager før, men kanskje enda oftere - aldri. HKG dukker også opp med ujevne mellomrom. Da vil jeg si at LH F til HND er adskillig mer forutsigbar, med en NH F connection til SIN for eksempel (som også er svært uforutsigbar) - så kommer du deg til SIN. Buenos Aires er forresten en fantastisk destinasjon
Har flere ganger funnet F til SIN på tilfeldige søk noen dager frem i tid. Is i magen tilsier at det skal gå greit, om du er fleksibel. Har plan for neste år å sette av 1-2 uker fri, booke tur der hvor LH F har ledig
Mange takk for alle innspill og tips her - veldig, veldig nyttig. Som akademikere er vi i utgangspunktet veldig fleksible (som er det absolutt eneste jobbgodet i denne bransjen), men vi - eller rettere sagt øverstkommanderende - pusler også med ønsker, på grenser til planer, om cruise eller lignende, som nødvendigvis må bookes og dermed låses til et visst tidspunkt. Jeg må forsøke å diskutere oss vekk fra dette. Takk også for tips om HND som viapunkt; hit flyr vel Luftwaffe fremdeles en gang iblant 747, som jo har en høyst innbydende F-konfigurasjon. To daglige avganger fra FRA til HND kan vel kanskje forklare bedre F-awardtilgjengelighet enn til SIN. NH F er vel ikke dumt det heller, hvis man kan få det.
Den optimale ruten må vel være noe slik. FRA-HND-SIN (LH+NH) SIN-BKK-LHR (SQ+TG). Egentlig om F reise er målet er Jakarta den optimale løsningen, men som destinasjon er det vel kanskje noe annet. Min kollega satt av en langhelg til LH F. Destinasjon var underordnet, han endte opp i Mexico City. De fikk til og med være eneste passasjer i F-kabinen på utreisen Du har i prinsippet to muligheter. Velge tidspunkt og fly der du kommer, eller velge destinasjon og booke C/F etter tilgjengeligheten i dag og over på F om/når det åpner. Er turen under to uker er det jo en smal sak å få booket F på retur også. Alternativt på ovenstående rute er Asiana F/C FRA-ICN-SIN. TG F kan bookes når som helst. Tror ikke du finner Thailand F på SIN-BKK så jeg ville valgt SQ C oppover om det går. Vet ikke om de flyr 1+2+1 der, men finnes nå og da i Asia med Awardseter.
Enig. Er du så heldig som oss, får dere kabinen alene en eller begge veier. Vi var alene på returen. Da ble to seter senger for oss, i tillegg til de vi satt i og hadde selvsagt 110% oppmerksomhet fra personalet. Livet er deilig på en Luftwaffe F .
Pleier å gå greit å endre dagen før, selv om reglene sier 24t. Helg er det dessverre ikke noe å gjøre med.
Så man kan endre selv om det er under 24 timer til avgang? Viss jeg har avgang med første flight en tirsdag klokken 6:55 på morgenen så kan jeg ringe inn mandag kl 10:00 på morgenen å endre / kansellere reisen?
De siste gangene jeg har bestilt CT-reise via Tallinn har de påpekt at reisen kan endres og avbestilles frem til "one business day before departure", altså frem til klokken 17 siste virkedag før avreise.