Tips til beste muligheter for å reise i buisness?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 24. jan 2017.

1. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg og en venn skal reise til SFO i oktober/november (vi har ikke helt bestemt dato enda).
    Vi har begge lyst å reise buisness minst en av veiene og jeg lurer på hvordan dette kan løses sikkrest.

Jeg snakket med sas idag og de sa at bonusbiletter i buisnessklasse legges ut rett før avgang? Så jeg har ikke noen mulighet til å booke bonusbiletter i buisness nå (vi skal fly engang i oktober/november som nevnt).

Førstnevnte i listen min under er derfor ikke mulig. Hva er smartest å gjøre hvis vi vil sikkre oss buisness så mye som mulig? Å kjøpe buisness bilett direkte for penger er uaktuelt.

Det jeg ser for meg er følgende løsningsforslag:
    - Kjøpe bonusbilett i buisnessklasse
    - Kjøpe bonusbilett i sas go, så endre biletten til buisness ved tilgjenelighet - om ikke det går, gi bud på oppgradering til buisness
    - Kjøpe bonusbiett i sas plus, så endre biletten til buisness ved tilgjenelighet - om ikke det går, gi bud på oppgradering til buisness
    - Kjøpe sas go bilett for penger, og gi bud på oppgradering til buisness
    - Kjøpe sas plus bilett for penger, og søke om bekreftet oppgradering for 35 000 poeng hver vei

Hva er smartest her? Vi vil gjerne fly buisness. Beste hadde jo hver å fått en t/r ren bonusbilett i buisness for 100 000 poeng men det er ikke mulig pr nå.

2. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    113
    Spørs jo litt hvor mye poeng du/dere har.. Andre selskap enn SAS bør det jo være mulig å finne business-billetter såpass lang tid i forveien. Særlig hvis du også har en CT, så er det foretrukket alternativ tenker jeg.

Ellers ville jeg kjøpt SAS Plus saver til 6500,- og søke om bekreftet oppgradering for 35K (hvis det er mulig?)..

Er du EBG eller EBD forresten?

3. Snabelfaen

Snabelfaen EBG Lærling :)

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Fire ting som vil bedre din sjanse til å fly Business:

1. Fly på en lørdag, det er nettopp det jeg gjorde denne gangen. ingen som jobber i Bank og administrasjon ønsker å fly på en lørdag.

2. Se om det er noen dager da banker og offentlig administrasjon ellers holder stengt.

3. Litt mer komplisert, men fly på en dag da det er masse trafikk, for er flyet overbooket så åpner det ofte seg noen muligheter til å ofre deg til til en oppgradering. Dessuten får du kompensasjon for å gjøre dette. Jeg fisker ofte etter slike muligheter hvor jeg kan ofre meg til en oppgradering.

4. Hvis du flyr med SAS på ei langflyging utenfor ferierushet, så kan du også sikte på dager der mange flyr SAS+ eller Business. For da betaler du for en SAS+, også havner du i en overbooking klemme mellom overbooket SAS+ full Business Class og halvtom SAS Go. SAS kan ikke gi deg ett dårligere sete som økonomi ;-)... Så enten er du frivillig til å stå over eller bli dumpet mot en oppgradering hjem, eller så krever du kompensasjon for det, kompensasjonen kan brukes til en oppgradering senere :)

Jeg er på Filippinene nå, og det jeg gjorde for å fly Business hit, det var å fly på en lørdag rett etter nyttår. Få Business reisende reiser på en lørdag, og mange feriereisende, pensjonister og sånt er på farta. For meg betydde to muligheter til oppgradering.

1. Jeg sendte ett mikrobud for Business oppgradering tidlig, og justerte grafen etter info jeg fikk ved å følge med på hvor mange Seter på Business var ledige til enhver tid.
    * Ble oppgradert på dette fra Go til Business for 210 Euro :)

2. Jeg visste at økonomiklasse kom til å være spekkfull. Så hadde ikke oppgraderingen gått igjennom, så hadde jeg sett på muligheten til å ofre meg ved å stå over flygingen på grunn av overbooking kanskje jeg hadde flydd Thai Air Business til Hongkong :)

Last edited: 24. jan 2017
    Baldrick liker dette
  4. John in The Tower

John in The Tower Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Tenker du reise for poeng?
    Er det isåfall SAS poeng du har?

Jeg finner masse ledig med Swiss via Zurich i slutten av oktober...

5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Det er desverre ikke mulig å by på oppgradering av bonusbilletter.

6. Bjoern In America

Bjoern In America Digger USA og Japan!

Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Eller bare rett og slett investerer i en business billett med BA. Fly 380 t/r SFO, og starte å glede seg her og NÅ!

Supersergei and lMartin like this.
  7. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Kan bekrefte det @Upsaker sier angående oppgradering bonus billetter. Har prøvd med "begge"typer via Plusgrade og det er dessverre no go :(

8. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Hei igjen, TS her.

Jeg er EBG han er EBS. Ser dere sier man ikke kan gi bud på bonusbiletter så da faller jo den muligheten.

Dersom det er mulighet å skaffe oss en ren t/r buisnessbilett er vi innstilt på å bruke 100 000 poeng eller litt mer på dette.

Hvordan finner du denne biletten?
    Jeg snakket med SAS og fyren sa at ingen buisnessbiletter ble sluppet før sent opp mot avgang, samme gjaldt for star alliance. Er dette feil?

Ingenting er bedre viss vi kan ordne dette allerede nå, da vi har poeng.
    Nei vi har ikke companion ticket.

Ser på spend chart star alliance at man kan få europa-usa for 110 000 i buisness t/r.

Last edited: 24. jan 2017
  9. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    At de sleppes rett før avgang er bullshitt. mulig de slepper noen award seter hos seg selv 1-2 mnd før avgang.
    For *A er det ivertfall ikke slik for majoriteten av selskap.
    Søk på united.com og velg award søk. Deretter må det være ledig i klassen som heter saver award for at vi dødlige hos sas skal kunnme booke dem.
    Når du har funnet billettene du vill ha ringer du sas med dato og fly nummer så burde det gå greit.

Bare rot litt på united.com så skjønner du fort hvordan du skal søke etter awardbiletter. det er ikke miles og avgiften som står på united.com du skal forholde deg til. for oss i EB gjellder sas sine egne

10. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Ser det skal være ledig buisness biletter med sas eksempelvis 25.10.2016 buisness saver award. Men denne biletten finner jeg ikke med sas sin søkemotor for bonusbiletter. Helt vilt.. hvorfor har united kunder bedre tilgang på sas bonusseter en eurobonusmedlemmer? Hvordan eventuelt klarer jeg å booke disse sas buisness bilettene som er ledige hos united?

11. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Finner ikke noe 25.10 til SFO med SAS hos united.
    Til og fra hvor? PÅ SK935 du finner seter?
    Finner i sas go på SK935 25.10.2016

Finner feks billetter med swiss 25.10. Her er det ledig i saver award og det skal kunne bookes på tlf med sas:)
    upload_2017-1-24_20-0-17.png

12. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Her og denne finnes ikke i sas sine systemer:
    Hvorfor viser denne hos united men ikke hos sas?
    Siste flighten viser ikke pga utklippingen.

upload_2017-1-24_20-9-37.png

13. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Til Chicago er det mye biz ledig.. men om du skal videre med united, vises ikke disse på sas(da det ikke er en sas flight)

Og følgelig blir det 110 000 per billett..

C

14. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Kan jeg eks bestille overnevnte over telefonen da? Det er samme pris.
    Altså bestille award biletter jeg finner hos united som er flydd av SAS hos sas over tlf - selv om siste flighten eks ord-sfo er united?

Vi vil helst fly sas buisness men det skjønner jeg jo etter hvert begynner å bli vanskelig..

15. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Det er dessverre ikke så enkelt at viss du finner ledige seter hos United så finnes de også hos SAS. Det kan være flere grunner til dette, men ett kjent fenomen er såkalte "ghost seats". Dette er seter du f.eks. kan finne når du søker hos United, ANA eller andre, men som bookingagent ikke finner.
    Jeg vil uansett anbefale deg å se etter ruter som går mest mulig direkte til vestkysten, f.eks. med SAS, Swiss, Lufthansa eller Austrian siden du da slipper å bytte fly f.eks. i Chicago eller New York og risikerer å ende opp i innenriks Business i USA. Det er ikke noe stort problem altså, men det kan ikke sammenlignes med de forannevnte business produktene og dere vil vel gjerne ha så mye og bra valuta for p(o)engene som mulig.

Det er forøvrig bare tull at Business bonus-seter med SAS bare slippes rett før avgang. Men dessverre for dere er vestkysten ett veldig populært mål for mange som er ute etter det samme som dere og da er det stor kamp om de få setene som legges ut. Dere kan være heldige å finne noen når det nærmer seg avgang viss det er mye ledig kapasitet, men det er jo en risk å ta. Jeg vil anbefale dere å booke med f.eks. Swiss (som har ett veldig bra Business-produkt) og bare begynne å glede dere :)

Chrisbgg liker dette
  16. Richard85

Richard85 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    usikker om dette blir rett tråd. men prøver meg uansett. er ganske ny innen dette. synes det er sykt morsomt. (hekta) . ser på muligheten for å booke buisness for hele familien neste vinter mars/april til miami. kjapt søk på united sine sider ser jeg at det feks er ledig med austrian på buisness saver på noen datoer. noen som har erfaring med austrian sin buisness klasse? og hva betyr 70k miles i eurobonus poeng? og kan jeg booke turen via united sine sider med mine poeng? eller må jeg ringe en plass for å få booket billettene? håper på noen svar som kan gjøre meg ett par knepp klokere:)

17. mofser8

mofser8 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Personlig har jeg ingen erfaring med Austrian, men så en anmeldelse på BusinessClass akkurat (se http://www.businessclass.se/medlems...an-los-angeles-med-lot-och-austrian-business/). Syntes jeg det virker helt midt på treet, men nå er jo jeg blitt en sånn fyr klysete fyr som sutrer hvis ikke alle ikke har direct isle access :p Er man mange som reiser sammen er jo ikke dette noe problem.

Når det kommer til antall poeng så spiller det ingen rolle hva du ser på united.com. Hvis du booker med Eurobonus-poeng så er det SAS sin tabell som gjelder. Bare velg Star Alliance her https://www.sas.no/eurobonus/poengtabeller/ så får du riktige beløp.

Del denne siden