Tips til en helg i Paris

Tråd i 'Reisemål' startet av bighc, 10. aug 2016.

Tags:
  1. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,354
    Likes mottatt:
    4,325
    Bonuspoeng:
    113
    Nå nærmer det seg snart 15 år siden sist gang jeg besøkte Frankrikes hovedstad.

    Om 4 uker går turen tilbake, denne gang som en overraskelse til min samboer. Jeg har booket hotel "1er Etage" som ligger fint og sentralt i sentrum, men behøver tips til hvordan jeg bør legge opp helgen. Det jeg ser for meg er:

    "Ankomst lørdag morgen"

    - Lunch på lørdag på et sted som er klassisk Paris?
    - Fin middag på kvelden?
    - En aktivitet som konsert/opera eller lignende?

    - Brunch i Montmartre? på søndag
    - En hyggelig bydel å kunne rusle rundt i søndagen.
    - En trivelig bistro eller lignende for middag på søndag

    "Retur søndag kveld"

    Alle tips mottas med stor takk!
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,605
    Likes mottatt:
    30,941
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager å muligens være en gledesdreper her, men min første og forsåvidt andre tanke.... Prøv å få booket om reisen til en annen by...

    Om det ikke går så er det vel lokal mat og den italienske delen som frister + montmartre?
     
  3. MarcoP

    MarcoP Ivar Aasen Jr.

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    Paris er flott. Har bodd der selv et år, og benytter enhver anledning som rettferdiggjør en Paris tur. Hotellet ditt ligger etter det jeg forstår i Marais, som i seg selv er en veldig trivelig bydel å rusle i. Å velge en god restaurant, kommer an på hva man liker. Selv foretrekker jeg en vanlig lokal bistrot fremfor en Michelin restaurant i Paris, men det er hver sin smak. Spør gjerne på hotellet. TripAvisor er som regel bra. Av restauranter med særpreg, kan nevnes La Coupole i Bvd du Montparnasse. Det var i det området Hemmingway, våre egen Cora Sandel og andre kunsteere bodde og frekventerte i La Belle Epoque. La Coupole er et arkitektonisk uttrykk fra den perioden.Mye folk, tett og høyt under taket. Ellers er Train Bleu, ved Garde de Lyon, visstnok kåret til verdens beste jernbanerestaurant, en restaurant jeg fikk anbefalt av en av servitørene på Brasserie France her i Oslo. De var innom den på en studietur de hadde hatt til Paris. Jeg fulgte rådet. En stor opplevelse. For bare et glass, kan prisen ofte være det halve hvis man runder et hjørne inn i en sidegate ved de aller mest kjente stedene

    Tur på Montmarte er et must. Like god utsikt som fra Eiffeltårnet. Men det kommer til å bli som sild i tønne med folk, ikke mist på Place de Tertre der restauranetene ligger. Selv ender jeg som regel opp med en lunsj i en av restaurantene i Rue des Abbesses, litt nedenfor, etter å ha ruslet rundt Sacre Couer. Operaen er bra, men ofte vanskelig med billetter. Favorittmuseum, utvilsom Musée D'Orsay, en gammel jernbanestasjon med en imponerende samling av impresjonistisk kunst (Monet, van Gogh, Manet, Cézanne, Degas, Munch, etc..)

    Problemet med Paris er at det er alt for mye å velge mellom. Gå i gatene, finn en sidegate, stikk innom der det frister, nyt det og ikke tenk på hva dere ikke får sett
     
    NordicLane, LineE, bighc and 3 others like this.
  4. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    183
    Takterrasen på The Peninsula, Paris, hvis været er bra. Etterfulgt av en klassisk afternoon tea samme sted. Det er en vinner på partur.
     
    NordicLane and bighc like this.
  5. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Vi spiste middag på Au Bon Accueil som liker like ved Eiffeltårnet i fjor sommer. Kjøttet var så mørt at det smeltet i munnen, og jeg drømmer fortsatt om den rødvinen. Legger til at vi satt ute på fortauet i en søt, rolig gate og så rett på Eiffeltårnet i solnedgangen. Veldig, veldig fint!
     
    NordicLane, Stuttfeiten and bighc like this.

Del denne siden