Tips til steder og ting å gjøre i Vietnam

Tråd i 'Reisemål' startet av mariusberg89, 18. jan 2025.

1. ccurrahee

ccurrahee Flyglad!

Likes mottatt:
    40,603
    Bonuspoeng:
    293

Mexico har nok et mer variert klima :) men Vietnam har både Vietnamesisk Kinesisk Fransk og Amerikansk kultur historie å by på. Det har bad fest sol mat storby landsby hav fjell og unike natur opplevelser i elve leier og utløp.

du kan leve i luksus eller svært billig.

mariusberg89 liker dette
  2. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,975
    Bonuspoeng:
    93
    Har akkurat gjort det du planlegg @mariusberg89. Var i Vietnam 18.12-05.01.

Vi starta i Da Nang, var der ei drøy veke, tok tog til Hanoi var der tre dagar og så ei drøy veke på Phu Quoc. I Da Nang var det grått og vått, men rundt 20 grader. I Hanoi kjølig om kveldane.

Phu Quoc hadde 30+ grader kvar dag og veldig hyggelig temp om kveldane.

Dette var i grunn nok forflytting for oss som hadde to barn på 8 og 11 med oss.

Last edited: 21. jan 2025
    mariusberg89 liker dette
  3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,848
    Bonuspoeng:
    293
    Vi hadde en dagstur fra Hoi An til Hue. Veldig interessant besøk og kan absolutt anbefales!

Jomik liker dette
  4. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,882
    Bonuspoeng:
    113
    Hanoi synes jeg er kul, til tross for dager med forurenset luft. Ett døgns cruise på Halong bay er flott.

Ift Hoi an: Det er fint der, men det er fryktelig mange turister der, og vi var veldig glad for at vi bare hadde planlagt 3 netter der, det var mer enn nok for oss. Forrige gang vi var i Vietnam var vi Nha Trang som var et OK sted, og hvor vi en del av tiden bodde på en bra resort (Vinpearl) på en øy utenfor. Men tror kanskje det kan regne litt i desember, så kanskje en ide å komme seg lengre sørover for strandferien.

For øvrig et flott land å feriere i.

mariusberg89 liker dette
  5. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Mye fine innspill her, fortsett gjerne med det!

Da blir det Vietnam. kort visit i Nord før man kommer seg til sol og sommer som er hovedgrunnen for turen.

Last edited: 23. jan 2025
  6. SInn

SInn Medlem

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som har erfaringer fra Phu Quoc og Ho chi minh i juli? ser det er regntid, men hvordan oppleves det?

7. Nuvolari

Nuvolari EBD | Gold Star | Scandic L6 | GHA Titanium

Likes mottatt:
    3,473
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen erfaring men vi skal til Vietnam i juli 2027. Vi droppet sør nettopp pga regntid. Leser at det er snakk om regnbyger på ettermiddagen men at det stort sett er opphold på dagen.

Vi fly heller til sentral Vietnam som har tørt vær i juli. Opplegget blir 5 dager i Hoi An hvor vi bor på Anantara, 4 dager i Quy Nhon hvor vi bor på Avani, 5 dager i Da Nang og en dag i Hanoi på vei hjem ifm mellomlanding der.

Preference and SInn like this.
  8. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    2,102
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært i Ho Chi Minh noen dager i juli, var stort sett opphold, men når regnet kom litt utpå dagen bøttet det skikkelig ned, så da var det bare å søke tilflukt under nærmeste tak for en liten stund. Vi var mest i Nha Trang hvor jeg ikke tror det regnet noe mens vi var der, bare sol med et tynt skyslør.

Staralliance and SInn like this.
  9. geddi

geddi Veteran

Likes mottatt:
    5,099
    Bonuspoeng:
    183
    Var 1 uke på Phu Quoc juli i fjor. Vi hadde en fin dag, resten var overskyet og regn stort sett hver dag. Ikke kontinuerlig regn, men en god del regn. Husker vi tenkte at det var verre enn Phuket.

Men det er fullt ut mulig å ha en fin ferie allikavel. Ikke optimalt tidspunkt for stranden, da det ofte er store bølger og understrømmer. Snorkling funker, men bedre i ikke-regn sesongen. Men bortsett fra det så kan man vel gjøre det meste.

SInn liker dette
  10. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,588
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville valgt å starte i Hanoi, så ville jeg ha reist ned til Danang/Hoi An og vært der en del, og avsluttet i HCM for litt shopping.

SInn liker dette
  11. avis

avis Senior Medlem

Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Vi var i Ho Chi Minh i seks dager for noen år siden.
    Det regnet bare en ettermiddag i omtrent tre timer men da kom det ekstremt mye regn.
    Ellers var det stort sett opphold og ganske varmt på dagtid.
    Alt i alt en fin ferie.

SInn liker dette
  12. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,719
    Bonuspoeng:
    293
    Denne synes jeg er fin når man skal planlegge tur til sør-øst Asia.

Vær Asia.jpg

geddi, SInn, jgroneng and 4 others like this.
  13. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    20,432
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville ikke tatt Da nang/Hoi an på vinteren. Da er det regntid der, og det kan regne mye... Sentralkysten er best på sommeren.

eventyrer liker dette
  14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,588
    Bonuspoeng:
    183
    Det er oktober/november som er ille der, men erfaringen min tilsier at Desember/Januar er kanskje de mest komfortable månedene der. Ja, det regner ofte på natta, særlig rett før soloppgang, men på dagene er været knall :cool:

Screenshot_20260810_124238_Chrome (1).jpeg

SInn and kongenamundsen like this.
  15. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    20,432
    Bonuspoeng:
    183
    Det regner gjerne mer der enn andre steder i sørøst-Asia som gjerne har det beste været på den tiden av året. Da er det riktignok gjerne litt varmere også, men det er jo smak og behag hva som foretrekkes. Personlig vil jeg helst ha det litt varmere enn 25 grader på dagtid og 19 på kvelden, men jeg kjenner mange som ikke vil ha det noe varmere enn det :)

Våren i Da Nang har derimot det været jeg foretrekker.

16. ccurrahee

ccurrahee Flyglad!

Likes mottatt:
    40,603
    Bonuspoeng:
    293
    Det regner i HCM byen i dag :)

17. Akira

Akira På jakt etter status

Likes mottatt:
    75
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg personlig ville ha endret Vietnam og sør med å inkludere mars og april. Regnsesongen starter som regel fra slutten av april til oktober circa.

18. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,719
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke jeg som har laga den oversikta altså, men bra med input uansett. Så du mener Vietnam/sør bør være grønn i mars og april?

19. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Været vil jo alltid variere.

Men regntid akkurat i det området (vært mest i Thailand selv) er akkurat like varmt som hele resten av året. Er jo nær ekvator.

Selve regnet i ordet regntid er som regel 0 til 1 solid byge med nedbør om dagen, som varer under 10 minutter. Hadde det samme, gjennom siste uke i Bangkok før retur til Norge nå i dag tidlig.

Sjansen for overskyet og ikke klar himmel med stekende sol er likevel større i det som er disse landenes "vinter". Som forsåvidt er like bra fordi det er både temperatur på ca 34 og UV-varsler som gir en norsk kropp mer enn nok å jobbe med uansett :D

Del denne siden