Mexico har nok et mer variert klima men Vietnam har både Vietnamesisk Kinesisk Fransk og Amerikansk kultur historie å by på. Det har bad fest sol mat storby landsby hav fjell og unike natur opplevelser i elve leier og utløp. du kan leve i luksus eller svært billig.
Har akkurat gjort det du planlegg @mariusberg89. Var i Vietnam 18.12-05.01. Vi starta i Da Nang, var der ei drøy veke, tok tog til Hanoi var der tre dagar og så ei drøy veke på Phu Quoc. I Da Nang var det grått og vått, men rundt 20 grader. I Hanoi kjølig om kveldane. Phu Quoc hadde 30+ grader kvar dag og veldig hyggelig temp om kveldane. Dette var i grunn nok forflytting for oss som hadde to barn på 8 og 11 med oss.
Hanoi synes jeg er kul, til tross for dager med forurenset luft. Ett døgns cruise på Halong bay er flott. Ift Hoi an: Det er fint der, men det er fryktelig mange turister der, og vi var veldig glad for at vi bare hadde planlagt 3 netter der, det var mer enn nok for oss. Forrige gang vi var i Vietnam var vi Nha Trang som var et OK sted, og hvor vi en del av tiden bodde på en bra resort (Vinpearl) på en øy utenfor. Men tror kanskje det kan regne litt i desember, så kanskje en ide å komme seg lengre sørover for strandferien. For øvrig et flott land å feriere i.
Mye fine innspill her, fortsett gjerne med det! Da blir det Vietnam. kort visit i Nord før man kommer seg til sol og sommer som er hovedgrunnen for turen.
Er det noen som har erfaringer fra Phu Quoc og Ho chi minh i juli? ser det er regntid, men hvordan oppleves det?
Ingen erfaring men vi skal til Vietnam i juli 2027. Vi droppet sør nettopp pga regntid. Leser at det er snakk om regnbyger på ettermiddagen men at det stort sett er opphold på dagen. Vi fly heller til sentral Vietnam som har tørt vær i juli. Opplegget blir 5 dager i Hoi An hvor vi bor på Anantara, 4 dager i Quy Nhon hvor vi bor på Avani, 5 dager i Da Nang og en dag i Hanoi på vei hjem ifm mellomlanding der.
Har vært i Ho Chi Minh noen dager i juli, var stort sett opphold, men når regnet kom litt utpå dagen bøttet det skikkelig ned, så da var det bare å søke tilflukt under nærmeste tak for en liten stund. Vi var mest i Nha Trang hvor jeg ikke tror det regnet noe mens vi var der, bare sol med et tynt skyslør.
Var 1 uke på Phu Quoc juli i fjor. Vi hadde en fin dag, resten var overskyet og regn stort sett hver dag. Ikke kontinuerlig regn, men en god del regn. Husker vi tenkte at det var verre enn Phuket. Men det er fullt ut mulig å ha en fin ferie allikavel. Ikke optimalt tidspunkt for stranden, da det ofte er store bølger og understrømmer. Snorkling funker, men bedre i ikke-regn sesongen. Men bortsett fra det så kan man vel gjøre det meste.
Jeg ville valgt å starte i Hanoi, så ville jeg ha reist ned til Danang/Hoi An og vært der en del, og avsluttet i HCM for litt shopping.
Vi var i Ho Chi Minh i seks dager for noen år siden. Det regnet bare en ettermiddag i omtrent tre timer men da kom det ekstremt mye regn. Ellers var det stort sett opphold og ganske varmt på dagtid. Alt i alt en fin ferie.
Jeg ville ikke tatt Da nang/Hoi an på vinteren. Da er det regntid der, og det kan regne mye... Sentralkysten er best på sommeren.
Det er oktober/november som er ille der, men erfaringen min tilsier at Desember/Januar er kanskje de mest komfortable månedene der. Ja, det regner ofte på natta, særlig rett før soloppgang, men på dagene er været knall
Det regner gjerne mer der enn andre steder i sørøst-Asia som gjerne har det beste været på den tiden av året. Da er det riktignok gjerne litt varmere også, men det er jo smak og behag hva som foretrekkes. Personlig vil jeg helst ha det litt varmere enn 25 grader på dagtid og 19 på kvelden, men jeg kjenner mange som ikke vil ha det noe varmere enn det Våren i Da Nang har derimot det været jeg foretrekker.
Jeg personlig ville ha endret Vietnam og sør med å inkludere mars og april. Regnsesongen starter som regel fra slutten av april til oktober circa.
Det er ikke jeg som har laga den oversikta altså, men bra med input uansett. Så du mener Vietnam/sør bør være grønn i mars og april?
Været vil jo alltid variere. Men regntid akkurat i det området (vært mest i Thailand selv) er akkurat like varmt som hele resten av året. Er jo nær ekvator. Selve regnet i ordet regntid er som regel 0 til 1 solid byge med nedbør om dagen, som varer under 10 minutter. Hadde det samme, gjennom siste uke i Bangkok før retur til Norge nå i dag tidlig. Sjansen for overskyet og ikke klar himmel med stekende sol er likevel større i det som er disse landenes "vinter". Som forsåvidt er like bra fordi det er både temperatur på ca 34 og UV-varsler som gir en norsk kropp mer enn nok å jobbe med uansett