Tjuvstarter vinteren

Tråd i 'Reisebrev' startet av Logiflyer, 05. sept 2019.

  1. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Mitt første reisebrev og første reis med LH F, reisen går til Santiago og jakt etter snø! Turen er 3 herlig uker med leiebil igjennom Chile og Argentina. Det skal bestiges vulkaner og diverse hytter rundt om, vi kommer til å kjøre bil etter vær og føre og ingenting er planlagt annet en at vi har en haug med alternativer. Det starter bra og er meldt 60-70cm med ny snø til helgen!

    Dagen og morgendagen skal gjennomføres på følgende måte:
    OSL - FRA LH C
    FRA - BOG LH F
    BOG - SCL AV C

    Det blir også litt tid i FCT der man er en "newbie", dette skal bli morsomt!

    Dagen startet på Scandic Karl Johan 0540, for en liten kjapp tur innom kontoret og hente bagasje så bar det "straka vegen" til Gardermoen og Gullstua for litt frokost.

    IMG_0220.JPEG A4A4422B-3AE5-4C88-B1BF-42E8C435D785.jpg CBA9CEB6-6B2C-4D5E-8D46-D46355C19BAB.jpg
    Gardermoen rapporterer om ingen internett hos Lufthansa og en lengre vent på å få sjekket inn. Gullstua har både internett og litt frokost til en stakkar som var oppe før fuglene.
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!
    Er ikke misunnelig i det hele tatt! :rolleyes:
     
    Logiflyer and ArthurDent like this.
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Logiflyer and ArthurDent like this.
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! Nå som sommeren er over er det jaggu på tide med noe snø igjen.
     
    Logiflyer and ArthurDent like this.
  5. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,595
    Bonuspoeng:
    183
    Kult, God tur!
     
    Logiflyer and ArthurDent like this.
  6. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    God tur!
     
    Logiflyer and ArthurDent like this.
  7. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende reisemål! God tur.
     
    ArthurDent liker dette
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    GOD TUR:D
     
    Logiflyer and ArthurDent like this.
  9. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Blir spennande og følge, eg likar sno!
    God tur :D
     
    Logiflyer and ArthurDent like this.
  10. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Du er ikke aleine om det. Snart kommer den kalde fine tida.
     
  11. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Skal bli spennende med rapporter.
     
    Logiflyer liker dette
  12. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Turen fra gullstua til FCT gikk smertefritt i LH sin A320Neo (5F), hadde glemt og oppgi mine fysiske mål til LH så ble 3 seter og mindre beinplass
    IMG_0226.JPEG IMG_0227.JPEG IMG_0228.JPG

    De tenkte nok at stakkaren var utsultet etter å ha vært på gullstua så jaggu diska ikke frauleinen opp litt frokost (Musli, melk, syltetøy og litt å drikke til).
    IMG_0232.JPEG

    Alt dette mens det var highway to FCT i hodet mitt!
    IMG_0231.JPEG

    Her Neo la til på Gate A19, slik at unge lovende måtte bruke apostlenes hester da han krysset Terminalen med tre tanker i hodet. Ut-Venstre-Forbi taxien!

    IMG_0234.JPEG

    Så dette er enden av regnbuen, fylt av glede var det bare og tusle inn og ta heisen opp. Hadde 1t og 30min til rådighet i terminalen og ble tildelt min personlige assistent og "grand tour" began.
    1. Bading med anda
    IMG_0236.JPEG

    2. Litt ala cart, der man smakte og mesket seg med alle varianter. Her ble det ikke tatt noen bilder for jeg var aaaalt for opptatt av å smake godsakene (om det er lov og si)

    Å der var plutselig tiden min i FCT over når assistenten kom og spurte og jeg ville finne Porschen min, var ikke vond å be jeg. Fikk en splitter ny Cayenne Turbo, Bogota next! IMG_0245.JPEG

    Vel plassert på 1K i A340-600`en smilte livet! 4 pax i fronten denne dagen.
    IMG_0253.JPG

    Dette er den mest behagelige måten jeg har blitt transportert på i nesten 12timer. Jeg vil gi flyoppplevelse 7-8 av 10 siden jeg ikke har prøvd noen andre F produkter og får vente med å justere denne evt opp når jeg har testet de andre.

    Sør amerika mottok meg på den beste måten.
    IMG_0273.jpg IMG_0278.JPEG

    Egen personlig assistent var det og ved gate her i Bogota som hadde disket opp med transport til hotellet. Immigrasjon gikk som smurt når man har kjente i disken (Assistenten sneik meg igjennom på diplomat skranken og gav tollbetjententen sjokoloade). Landet 1900 lokal tid og skal videre til Santiago kl 0625 med Avianca og deres A319 så jeg valgte et hotell i nærheten slik at jeg kunne få sovet litt i mellom slagene. Nå sitter jeg plantet i LATAM VIP Salon, LH har avtale med LATAM og når du kommer som F passasjer så får du tilgang til deres Lounge. Ifølge assistenten min så er dette den beste på bruket.

    To be continued!
     
    Last edited: 06. sept 2019
  13. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Gale menneske som reiser avgårde for å finne snø, som om vi ikke kommer til å få nok av det i vinter. Har du ikke sett på rognebæra??? ;)

    God tur, håper du finner perfekte forhold. :)
     
    SAJblue, Travellingalf and Kristian like this.
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vel noen mennesker søker sol og varme, andre kulde og snø. Noe brus og saft, andre øl og bobler. Det er jammen godt vi er forskjellige :rolleyes:
     
    Blaa and snus_mumrikken like this.
  15. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Ferden videre ble et første møte med Avianca og A319, må si det var litt skuffende med biz i A319. Det var grisekald trekk på første rad og jeg måtte be om 2 pledd.
    unnamed.jpg unnamed (1).jpg

    Etter 6 timer var det touchdown på SCL og unge lovende satte sin bein på bakken, immigrasjon gikk kjapt og lekent (15min). Men ingen hadde fortalt meg eller skrevet det noen plass at man måtte ta vare på PDI kvitteringen man fikk fra gutta i bua. Det var bare flaks at jeg ikke kastet denne kvitteringen, denne er vist viktig når man skal forlate landet igjen!

    Første dag i Santiago ble brukt sammen med resten av teamet som hadde vært her i en uke allerede.

    Dag 2:
    Straka vegen ned til Nevados de Chillean og kjøre om kapp med utforlandslaget!
    unnamed (3).jpg

    Nevados serverte 10 tørre cm med snø over natta så det ble en herlig start på dagen før varmen kom og lagde påskestemning av snøen.

    Dag 3:
    Hoppet i bilen og blåste gode 7timer ned til Osorno i nord patagonia og selvfølgelig måtte vi ha vin på veien nedover, så det ble en stopp på en vingård og outleten.
    unnamed (2).jpg

    Osorno er ikke mye og skrive om, men fungerte nydelig som oppbevaring av leiebil og ekstra bagasje. Siden de (leiebilselskapet) skulle ha 8 000 norske gærninger for å gjøre papirarbeidet slik at vi kunne ha bilen med til Argentina så lot vi den stå igjen i Osorno og tok bussen over til Bariloche.

    Bariloche serverte alt hva du ønsker av Argentina!

    Refugio Frey:
    Dagstur marsj i alpint terreng inn fra Cerro Catedral!

    unnamed (5).jpg

    Overnatting på Refugio Frey!
    unnamed (11).jpg unnamed (10).jpg

    Møtte på noen amerikanere som bedrev innspilling av skifilm og refugios i Argentina, morsom gjeng!

    Fikk kjørt noen pene svinger i 20cm med tørr snø!
    unnamed (6).jpg unnamed (7).jpg unnamed (8).jpg unnamed (9).jpg

    Skal noen av dere til Bariloche så anbefaler jeg virkelig å dra innom Alta el fuego og spise biff! De har en nydelig vinkjeller i tillegg.

    Nå har turen vendt tilbake til Chile og vi har hentet opp vår trofaste Toyota Rav 4 og satt kursen opp til Pucon og skal kjøre ski på aktive vulkaner de neste dagene

    To be continued!
     
    jgroneng, drsyk, phileas and 22 others like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig!

    Det er altså problematisk å krysse grensen mellom Argentina ig Chile m leiebil?
     
  17. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Ifølge de 3 leiebil selskapene jeg har tatt kontakt med før vi kom ned har det blitt utrolig strengt, de må registrere inn bilen hos tollen på forhånd og skal være mye papir arbeid så må gjøres minimum 14 dager før du skal krysse grensa.
     
    RoadKing liker dette
  18. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Forøvrig kan jeg berette om at Chile og Argentina er de mest Amex vennlige landene jeg har vært i! (ikke vært i Trump land) Absolutt alle har tatt amex, selv den lille kiosken på hjørnet. Dette blir det poeng av til ny tur!
     
  19. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor bodde du og var det ok? Undertegnede og @Stuttfeiten skal nemlig også ha en natt i samme område på vei til Panama i november.
     
  20. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,367
    Bonuspoeng:
    183
    Kva slags kake fikk du? Det der er ikkje ostekake?
    Berre for å vere sikker på at eg har misforstått rett: som innkomande på LH F får ein ankomstlounge i Latam VIP? Eller må ein ha vidare forbindelse for å sleppe inn?
     

Del denne siden