Etter flere reiser både hit og dit i løpet av 2017 hat vi kommet til 28.desember og årets siste flyturer. Noen av målene for reiseåret 2017 var å beholde BA sølvkort og fly i hver eneste måned. Kanskje ikke veldig miljøvennlig, men men viktig med mål for det... I august var allerede sølv fløyet inn og da oppsto ideen om at gull kanskje var innen rekkevidde når jeg så på antall turer bestilt før mars 2018 som er starten på ny opptjeningsperiode. Med gode venner som @Kristian som mente noen ekstra flyturer var en selvfølge for å sikre BA gull og etter å ha overbevist meg selv (det var ganske lett egentlig) fant jeg ut at ett par milageruns var verdt det! Desember var måneden uten noen flyturer bestilt og før jul var det mye som skjedde og ikke tid til noen flytur. Det ble dermed til en romjulstur til Helsinki for å sikte flyturer i hver måned og fly inn noen BA tier point. Jeg tenkte derfor å lage en liten rapport fra turen!
Etter ett kjapt besøk i loungen er det tid for å fly. Gate E6 og det faktum at flyturen er satt opp med Embraer 190 tyder på bussgate. Det viste seg å være veldig korrekt... Du vet det er buss når du må ned den lange, mørke korridoren på Gardermoen Når du ser bussen i enden av korridoren blir det klart at her blir det ut på busstur før flyturen kan starte Etter å ha gått rundt hjørne og ned en etasje til var det stille og rolig og helt tydelig at kun 1 fly skulle gå herfra. Boarding etter noen minutter. Det anno deres priboarding, men med kun 25-30 stykker her er det intet rush for å komme først ombord, og folk virker å respektere priboarding sånn ca... Jeg har ikke hastverk og går på bussen blant de siste Etter noen minutters venting ombord på bussen kom det på ett par-tre reisende til, som tydeligvis var de vi venter på. Dørene lukkes og vi kjører for å finne ett fly
Ett par minutters busstur senere parkerer vi ved Norra sin E190 som i dag flyr for Finnair Det er som nevnt lite folk i bussen og det er tydeligvis bare 1 buss for boarding fullført annonseres med en gang siste mann stikker hodet innenfor flydøren. Jeg har sete 2A, og det er god plass ombord... Det er 6 rader foran gardinen og vi er totalt 3 stykker her. Mer enn 1 rad til hver... Selv så kan jeg vel streng tatt velge 1 A,C,D,F eller 2 A,C,D,F...
En kjapp og effektiv tur senere er jeg framme på Helsinki airport. Mer om det om litt. Ser en skrivefeil i navnet på tråden nå skal være siste tur og ikke siste tut Edit: nå er tittelen rett opp i
Nå litt om dagens flytur. En flott tur med Finnair/Norra. Svært god punktlighet og service AY918 OSL-HEL Finnair, fløyet av Norra Flytid rute: 1 time og 25 min Flytid faktisk: 1 time og 6 min Fly: Embraer E190 OH-LKG (10 år gammel) Norra opererte flyet, men alt design, service, uniformer, farger og logoer sier Finnair. Ut i fra erfaring er det liten forskjell på om det er Norra eller Finnair selv som flyr annet enn i flytype. Norra flyr kun Embraer, mens når Finnair selv flyr til/fra Oslo brukes det Airbus. Vi var som nevnt ovenfor kjapt klare til avgang og allerede kl. 20.12 rullet vi ut fra parkeringen. Vi var 3 reisende foran gardinen fordelt på hele 6 rader og ca 30-35 reisende bak. Ikke en veldig full flyvning akkurat. Rett foran oss på taxebanen var brøytetoget i ferd med å gjøre seg ferdig. Litt dårlig bilde, men var mye blinkende lys Kapteinen annonserte flytid på 1 time og 10 min og intet behov for de-ice. Vi fikk klar bane rett til rullebanen og kl. 20.19 tok hjulene av fra bakken på Gardemoen. Det var da 1 min FØR rutetid. Setebeltet skiltet ble kjapt skrudd av og kveldens hyggelige purser begynte serveringen av oss 3 foran. Finnair serverer en bra middag til å være en så kort flytur. Selv om det ikke ser kjempeflott ut var smaken utmerket En flaske rødvin til maten var heller ikke feil Etter at middagen var spist opp ble det lest litt i Finnair sitt magasin Blue Wings hvor det blant annet sto om hvor kjent de er med å fly i vintervær, og at Helsinki flyplass har ikke vært stengt pga. snø siden 2003. Purser var fint tilstede og kom igjennom kabinen titt og ofte. Fikk påfyll av det jeg hadde lyst på. Godt fornøyd med hyggelig og smilende service! En fin ting jeg har lagt merke til er at det virker som om alle pursere hos Finnair snakker svensk. Ordforrådet egner seg kanskje ikke til å diskutere kvante-fysik, men så kan heller ikke jeg noe om det teamet så det er egentlig greit... Men absolutt fint at Finnair tar vare på det som er offisielt språk i Finlands selv om kun fåtallet har det som hovedmål. Virket som om mannen et par rader bak var godt fornøyd med å kunne snakke norsk/svorsk med henne. En rask flytur var snart over, kapteinen annonserte landing og vi landet 1 time og 6 min etter avgang Gardermoen. En rask tur inn til gate hvor vi var ca 15 min før rutetid. Vi ble parkert på en av gatene som også brukes non-schengen så var lang vei å gå, men ingen buss og den lange korridoren gav fin utsikt til flyet For å oppsummere: Godt fornøyd med kveldens tur. Finnair levere bra servering, god mat og flott crew. Smilende og serviceminded var det ingen som gjemte seg bak gardinen, purser hadde full kontroll og var tilstede med årvåken blikk og god service. Det er ikke vil om hos meg at Finnair har det eneste og beste business produktet blant selskap med hovedbase i Norden. Vil også si at Finnair har blant de bedre tilbudene intra-Europa! Dette er basert på flere turer og ikke bare i kveld som var en enkel kveld å ha full kontroll med få reisende.
God morgen fra Hilton Helsinki airport. Det er snart tid for å gå herfra og bort til terminalen. Kan ikke sove bort fredagen når man skal ut og fly I går var det den minste flytypen til Finnair som ble fløyet, i dag venter noe som er en del større!
På plass i Finnair loungen for en liten frokost. Tavlene lyser nå gå til gate, og appen sier boarding om 15 min så ser ut til at Finnair ønsker å starte denne dagen punktlig også! Mye folk på HEL og mange køer i sikkerhetskontrollen. Veldig greit med fast track i dag selv om kun 1 kø var åpen der. Tok vel ca 5-10 min å komme igjennom også var det en god rusletur igjennom terminalen til loungen. Frokosten ble lett, men får jo mer mat på flyet så sulter nok ikke akkurat... Stille og rolig i loungen denne morgenen
Så er dagens første flytur i gang. Som nevnt over så er noe av poenget med turen å hente inn noen ekstra poeng så derfor ble det ikke raskeste vei hjem fra HEL denne gangen, derimot noen timers omvei som gjør at dette innlegget kan sendes fra 43 000 fot ombord på AY1331. Dagens første fly er den største typen Finnair har i flåten, og så vidt jeg vet eneste med internett ombord. Dagens fly er OH-LWF. En Airbus A350 som ble levert til Finnair i juni 2016. Internettet ombord er greit til å surfe på, men opplasting av bilder går tregt så kommer med ett ordentlig innlegg om flyturen når vi er på bakken. Finnair tilbyr 1 time gratis internett til business passasjerer og de med topp status i Finnair plus. 1 time er fint og passelig på en intra-europeisk tur på 2 timer og 35 som er dagens flytur ifølge kapteinen, men litt lite på lengre turer synes nå jeg.
Det er då ingen grunn til å fly direkte, i alle fall ikkje når ein er på bonuspoengjakt Dette ser strålande ut. God tur vidare!
Vel på plass i loungen og venter på neste fly, men som lovet så skal jeg først skrive litt mer om dagens første flytur. AY1331 HEL-LHR Avgang rute: 0800 finsk tid Ankomst rute: 0910 engelsk tid Flytid rute: 3 timer og 10 min Faktisk flytid: 2 timer og 52 min Airbus A350 OH-LWF (1,5 år gammel) Etter en liten frokost i loungen ruslet jeg mot gate kl.0716 da det var ett par min gange og boarding skulle begynne ifølge app kl 0720. Når jeg kom til gate 54 var boarding allerede i full gang, 1 lang kø for økonomi og 1 mann i pri køen. Status passasjerer og business ble sluppet inn i eget område med gjerde og sperringer mellom oss og økonomi. Etter ett par min i dette området gikk døren opp og vi kunne rusle ombord. På vei inn mot flyet var det 2 ganger, 1 for business og 1 for økonomi. God følelse å svinge til venstre inn i business gangen Purser møtte i døren og henviste til korrekt korridor for å finne sete 5L. Finnair har 1-2-1 oppsett i business på A350. Grei plass til beina på sete 5L Ett kjapt bilde av kabinen. Det strømmet på med folk og business virket ganske så fullt. Etter at alle var på plass kom crew rundt med engelske aviser, og kl. 0755 kom boarding fullført på høyttaleren. Det tok likevel noe tid før vi kom oss avgårde og først kl. 08.20 tok vi av. Etter at varme kluter var delt ut til det noe tid før frokost serveringen begynte, men det var nok rundt kl 09 som det sto på skjermen også. Det var valg mellom kald og varm frokost, jeg gikk for den varme som var omelett med tilbehør. Smakte godt! Besetningen var hele tiden årvåken tilstede og fikk tilbud om både mer brød og mer drikke flere ganger. Alltid gøy med frokost på 43000 fot Etter at frokosten var spist testet jeg ut gratis Internett, som dere så over fungerte det bra, men opplasting av bilder gikk veldig sakte. Så fikk surfet, lest og skrevet litt mail så grei utnyttelse av 1 time gratis. Deretter så jeg noen episoder av The Big Bang Theory mens vi nærmet oss Heathrow. Flyturen ble annonsert til 2 timer og 35 min, men tar nesten alltid lang tid inn på Heathrow så faktisk flytid ble 2 timer og 53 min. Likevel var vi parkert på gate kl 09.16 engelsk tid, altså bare 6 min bak rute. På vei inn sto det sikker minst 10 fly i kø for å ta av så det går nok litt tregt på Heathrow i dag. Kan jo skyldes lavt skydekke og regn som var været når vi landet
Finnair leverte igjen en fin tur. Hyggelig og våkent crew, selv med full business kabin. God servering, 1 time gratis internett og greit innhold på underholdningssystemet! Jeg liker A350, det er ett stillegående og behagelig fly og det er jo noe ekstra gøy med å kunne fly A350 inta-Europa. Finnair flyr fast 1 tur/retur Heathrow med A350 daglig! Vel fremme på Heathrow terminal 3 var det tid for å komme seg til terminal 5 for å reise videre...
Det er mange meninger om transfer på Heathrow. Jeg kan skjønne at mange synes det er litt ekstra stress, men selv har jeg ikke hatt noen dårlige opplevelser med bytte av fly her. Etter ankomst på terminal 3 er det bare å rusle avgårde mot bussene til terminal 5. Det er litt vei å gå, men det er det jo alltid på en flyplass. Etter å ha fulgt de lilla skiltene så var det bare å vente noen minutter på neste buss til T5. Bussen bruker ifølge skiltet 9 min, jeg tok ikke tiden, men har ingen grunn til å tro det var noe særlig mer eller mindre Etter bussturen, hvor det om ikke annet er mye fly å se på må man igjennom ny sikkerhetskontroll. Det er vel dette de fleste synes er litt ekstra styr ved transfer her. Litt utsikt fra bussen Så var vi på terminal 5 og sikkerhetskontrollen ventet.
Det sies mye om sikkerhetskontrollen på Heathrow. Det er nok verken den mest effektive eller har de mest serviceminded ansatte. Likevel det gikk kjapt igjennom gir min del og 50 min etter at jeg gikk av flyet i terminal 3 var jeg på plass i BA loungen. Jeg liker best south lounge for der virker det som om det alltid er mindre folk og mer sitteplasser enn i north lounge. Fine, gamle reklamer på toalettene i loungen. Litt mat i loungen mens jeg nå venter på årets siste flytur. BA 766 til Oslo venter. Flyet er i øyeblikket annonsert 20 min forsinket, det skal jeg nok tåle å vente her i loungen
Så var jeg vel ombord og klar for årets siste flytur. BA vil tydeligvis markere siste turen med en ekstra fin opplevelse og har satt opp en A321 som opprinnelig tilhørte bmi en gang i tiden... Som noen vel vet betyr det litt andre seter enn vanlig i Club Europe så da er det god benplass
Så var man vel hjemme igjen. Vi ble kraftig forsinket ut fra Heathrow og kom til Gardermoen 35 min sen. Likevel en flott flytur med strålende crew. Litt ærender som må fikses nå i ettermiddag og i kveld, men skal prøve å få skrevet mer utfyllende om flyturen i løpet av kvelden!
Så er tiden kommer for årets siste flytur. Jeg ender året med 57 flyvninger, og har nådd målet om å fly hver eneste måned. Sølvkortet hos BA var opptjent i august og jeg vil nå sikre gull før opptjeningsåret er omme i mars 2018. Så er greit fornøyd med det, men altså tilbake til dagens og årets siste tur med British Airways. BA 766 LHR-OSL avganstid rute: 12.35 engelsk tid Ankomsttid rute: 15.50 norsk tid Flytid rute: 2 timer og 15 min Faktisk avgang: 13.42 Faktisk ankomst: 16.26 Faktisk flytid: 1 time og 44 min Airbus A321, G-MEDG (15 år gammel. Overtatt av BA i 2012 fra bmi) BA har i flåten noen A321 som vanligvis går på korte langturer som Midtøsten, Moskva etc. Disse ble overtatt ved oppkjøpet av bmi i 2012 og de er utstyrt med business med seter som kan legges ned og har underholdningssystem. Oppsettet i kabinen er en 2seter og ett singelsete per rad og totalt 8 rader business. Det finnes flere artikler og tråder om disse A321 på f.eks flyertalk. Sånn ser det ut i kabinen. Flyet var som tidligere nevnt annonsert forsinket, men ca på avgangstid begynte boarding. På LHR er de flinke på prioritert boarding og det funker. Avisstativet var fullt og jeg fikk med meg godt med lesestoff ombord. Rundt 1250 ble det annonsért boarding fullført og flytid på 1 time og 40 min. Dessverre måtte kapteinen etterhvert informere om at tårnet på Heathrow ikke ville la oss forlate gate. Sterke vinder og bygevær skapte restriksjoner og så lange køer at vi måtte vente ved gate. Vi kom oss avgårde fra gate rundt kl. 1315, men det ble annonsert lang taxi og kø før vi kom oss til rullebanen. Det gav tid til sikkerhetsvideoen hvor Mr Bean som vanlig fomler med pengene han skal gi til BAs veldedige formål, Flying start. Men til slutt får han pengene i konvolutten, og vi kom oss i luften 1 time og 7 min forsinket. Vel i luften begynte serveringen med drikker og nøtter. I Club Europe var det 2 som serverte, 1 mann og 1 dame, i tillegg til 1 mannlig CSM som sto for matlagingen først. Disse i kabinen var utrolig flinke, smilende og serviceminded. All drikke bestilling ble tatt imot ved setene, alt servert på brett fra galley til setet og ingen tralle å se. Champagne var passende valg som drikkevare synes jeg. Deretter ble maten servert, her kom det med tralle og påfyll av drikke fulgte med. De var valg mellom varm ciabatta med kylling eller salat med kalde andebryst. Jeg gikk for ciabatta og fortsatte med champagne til drikke. Fikk meg ett glass vann i tillegg. Etter maten fikk jeg meg mer champagne uoppfordret av CSM. Deretter gikk CSM rundt med flasken og fylte opp flere ganger. Han fortalte at de kunne ikke lande med åpen flaske så bedre at vi drakk det opp enn at han måtte slå den ut. Må si meg enig der... Fikk meg også en kopp te og en lengre prat med den kvinnelige flyvertinnen. Visste seg at de var 6 ombord mot normalt 5 på en A321 så det hjalp på når de hadde denne modellen som har en mye lengre business avdeling i utstrekning. 4 av dem skulle av i Oslo og overnatte, mens hun og 1 annen skulle jobbe tilbake hjem til England. Vi småpratet om en del forskjellig annet også, jeg leste engelsk aviser og tittet i BAs ombordmagasin så flyturen gikk unna og vi nærmest oss Gardermoen mens solen gikk ned! Vi landet på Gardermoen ca 35 min forsinket som kapteinen igjen beklaget og forklarte med værforhold og restriksjoner på Heathrow. Alt i alt en flott tur på tross av forsinkelsen, takket være flytype litt utenom det vanlige og strålende crew ombord!
For å oppsummere så har det vært 3 bra flyturer. Reisen gir meg 160 Tier points noe jeg synes er grei opptjening på en liten Europatur! Finnair leverer ett flott produkt og er ett hyggelig selskap å reise med. Morsomt å få oppleve både det minste og største jetflyet de har i flåten på en tur. BA kan man si mye om, men jeg må innrømme at jeg er svært glad i dem uansett. Jeg koser meg ombord hos BA og tror det har mye med å gjøre at det er gjennomgående bra ombordpersonale hos BA. I tillegg så trigges jo anglofilien min så det hjelper også. På denne turen stiller også BA opp med spennende fly som ikke vanligvis er å oppleve på sånne korte turer, og strålende crew. På denne turen stilte både Finnair og BA opp med flott crew på alle turene, noe som setter en ekstra spiss på opplevelsen for meg. Å avslutte reiseåret med denne turen var en fin opplevelse Når jeg forlot flyet på Gardermoen i dag ble jeg ønsket godt nytt år og velkommen tilbake. Da slo det meg at selv om reiseåret 2017 nå er over er det bare 6 dager til jeg igjen er ombord hos BA og reiseåret 2018 begynner Så jeg vil gjenta hilsenen jeg fikk fra BA her og ønske godt nytt år. Takk for følge på turen alle sammen