To Maldives or not to Maldives!?

Tråd i 'Reisebrev' startet av milehigh, 01. juni 2021.

?

Vil dere ha reisebrev/bør vi reise?

1. Ja

71.7%
  2. Nei

28.3%
  1. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Det blir nok en suveren sommer:) God tur!

milehigh liker dette
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,733
    Bonuspoeng:
    293
    Bitte litt misunnelig ja...:rolleyes:

milehigh liker dette
  3. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,105
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Vi ser fram til bileter frå både fly og hotell :)

milehigh liker dette
  4. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
  5. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Alltid et spørsmål om hva ting koster. Enveis i first med EK F kommer på 152 000 kr. T/r 222 000 kr. Emirates slipper 2 bonusseter i first på de tre ukentlige avgangene. Bla derfor har reiser vi 2+2 med to dagers mellomrom.

Ellers er det jo ikke lurt å være hele arverekkefølgen på samme fly:cool:
    Ref https://www.dagbladet.no/kjendis/den-kongelige-skikken-william-og-kate-alltid-bryter/69716582
    På vei hjem derimot gjør vi et unntak og q-suiter alle 4. Det er fordi vi ellers må sone karantene hver for oss.

Emirates kan bookes med miles fra EK selv og flere partnere. Alle disse igjen har kredittkort og hotellpartnere som kan overføre poeng.

Qatar hjem i C kommer 106 000 kr en vei. T/r 144 000 kr. Eller 42500 AA miles + rundt 60 usd per pers. Gavepakke.

Men både cash og poengpris blekner i totalbudsjett når vi begynner å se på andre kostnader, som hotell. Mer kommer.

Shyneno, Eddie47, Earl and 15 others like this.
  6. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Shyneno, Earl, Sonictravel and 8 others like this.
  7. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,052
    Bonuspoeng:
    113
    Virker som OSL er mye strengere enn resten av landet. Når jeg reiste inn i landet fikk jeg gå for "egen maskin" videre fra passkontroll, tok en tur innom tax free og deretter ble jeg ventende på å få svar på testen min ved bagasjebåndet. Når svaret på testen kom kunne jeg egentlig gått akkurat hvor jeg ville, ingen som fulgte meg. Jeg gjorde uansett som jeg hadde fått beskjed om og tok taxien som vaktene hadde bestilt til meg videre til hotellet...

milehigh liker dette
  8. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Per nå "må" altså barna på hotell men ikke foreldrene.Tror vi må en prat med barnevernvakta i Ullensaker kommune!
    Om barn tvinges til å ha en omsorgsperson der, så spørs det om man iallfall slipper å betale.
    Anyway blir det "catch me if you can" til grensepolitiet, når vi velger å avslå tilbudet om hotell.

Eddie47, drsyk, Earl and 3 others like this.
  9. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,351
    Bonuspoeng:
    183
    God tur!

Får håpe det er slutt på dette karantenehotell tullet til dere er tilbake! Satser selv på at det er utfaset innen egen retur i begynnelsen av august, hvis ikke skal det mer en vektere til for å anholde en skulle jeg mene...

milehigh liker dette
  10. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Dagens forberedelser til tur;
    1. Fikk booket familielegen til en in-house visit. Ble en villa i 6 dager på ham. Fly ut med LH og hjem med TK C, sas award.
    2. Droppet innom universitet og hentet en selvtest kit for korona. Gratis. Funker bra. Meld deg opp til en master i hotellprisingalgoritmer som privatist, tilby en gjesteforelesning eller gå den tunge veien via en Nobel-pris for å få et æresdoktorat så vipps har du gratispakker. 2 tester i en kit. Siden jeg hadde heteslag da jeg skulle ta de to første testene kom jeg i skade for å rapportere at jeg hadde brukt de. Ergo har vi med 4 tester.
    3. Vi tar alle fasttrack PCR, men det er litt spredt hosting og sår hals. Det er litt ugunstig når flyvertinnene skvetter unna og rapporter, og ikke minst i immigrasjonskøen eller til og med boardingkø hvor de minst tegn til korona tas ut til ny PCR. Svært ugunstig for barna. Ergo ble det et 90 minutters oppdrag i dag. Svipp opp til Aker legevakt (nesten aldri særlig ventetid i motsetning til sentrum), og videre til døgnåpent apotek for å hente ut Cosylan. B-preparat som er hostedempende og tas under turen. Gjerne i kombi med febernedsettende litt før landing/immigrasjon.

11. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Apropos selvtest. Norge krever neg antigen/PCR tidligst 24t før oppsatt hjemreise. Temmelig vanskelig når du er på en atoll i Maldivene. Resortene tar samples og sender til Male, men tidsramme er typisk 1-2 dager. Man kan heller ikke reise inn til Male som har portforbud. Unntaket i forskriften om det er uforholdsmessig vanskelig. Da slipper man helt, men må ha en god forklaring ved grenzpolizei for å slippe bot. Kopier av fly- og hotellreservasjoner burde være bra, men enda bedre er en forklaring fra hotellet og til og med en e-post fra norsk ambassade i Colombo. Da passer det uansett bra med en selvtest på datert video.

12. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Så var det moroa da;)

2,5 uker på https://www.hyatt.com/en-US/hotel/m...ves-hadahaa/mldph?src=corp_lclb_gmb_seo_mldph

1,5 uke på https://www.ihg.com/intercontinenta...teldetail?cm_mmc=GoogleMaps-_-IC-_-MV-_-MLEMM

Hjelper veldig å ha toppstatus hos begge, dvs Globalist hos Hyatt og Spire Royal ambassador hos IHG.

Alt booket med poeng. 30 000 poeng/natt på Park Hyatt og 120 000 poeng per natt på IC. Bekreftet upgrades på begge.
    Revenuepriser før upgrade Hyatt nær 10 000 kr pr natt mens slummen på IC starter på 6000+ eller så i superlavsesong.

Så da nærmer vi oss en god halling i cash pris før vi får sagt/spist kake, for ikke å snakke om aktiviteter eller hotelltransfer:cool:

Jeg anser poengene opptjent gratis, så da har jeg ikke brukt mer enn et litt fuktig julebord totalt på hotell og fly før vi kommer til incidentals.

Kalsnes, Eddie47, Kristian and 13 others like this.
  13. Reisegal

Reisegal Medlem

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Hei, veldig gøy at det pkanlegges turer igjen!
    Og jeg hater å være festbrems her men føler at jeg må informere om følgende:
    Vi hadde reise planlagt nå i sommer til maldivene. Vi begge foreldre er vaksinert men ikke barna.
    Vi hadde Turkish i business for alle 6 tur retur ( 2 voksne, 2 ungdom og 2 barn)

Vi avbestillte disse nå fordi:
    Maldivene har et stort utbrudd med Covid av den Indiske typen. Denne er mer smittsom og gir også oftere sykdom til barn. Helsevesenet holder på å kollapse( noe som ikke er bra om man skulle bli syk også av andre ting en covid)
    Siden det er den Indiske varianten som dominerer der kan du ikke regne med at ungene fritas for hotel karantene ved hjemkomst da Norge IKKE vil ha denne mutasjonen inn. Itillegg er det en del smitte også på turistøyene (selv om reisebyrå og myndighetene prøver å overbevise turistene om det motsatte.)

Som lege er jeg nok litt hjernevasket men greit å ha noen som balanserer ditt optimistiske syn. jeg pleier å dra med alle mine på alle slags eventyr og er ikke den som normalt er skeptisk men denne gang valgte vi altså å ikke reise rett inn i et utbrudd med Indisk mutasjon.
    Også greit å vite at kun 1 dose vaksine ikke er veldig effektiv mot den Indiske varianten. Må dessverre 2 doser til.
    Smittetrykket siste dagene tilsvarer at Oslo skulle hatt ca 1000 nye tilfeller daglig. Håper de klarer å stoppe det.

Mvh spesialist i reisemedisin og avsideliggende medisin

https://avas.mv/en/101105
    https://www.reuters.com/world/asia-...strict-curbs-covid-19-cases-spike-2021-05-26/

Last edited: 02. juni 2021
  14. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for godt innlegg. Dette ser jo unektelig ikke bra ut. Vi skal iallfall holde oss langt unna Male. Skal høre med begge hoteller om en ærlig rapport (om mulig). Første tanke er at vi vurderer droppe hotellbyttet og nøyer oss med Park Hyatt. Andre hotellbooking er fully flex og det er returbilletten også.

Last edited: 02. juni 2021
    Flyingdutchman, drsyk and Reisegal like this.
  15. Reisegal

Reisegal Medlem

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Har vært mye på Maldivene. Finner ikke bedre snorkling en på park hyatt Hadahaa. Magisk! (Var der for lenge siden før det var park hyatt:)

milehigh liker dette
  16. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Beste snorklingen jeg har hatt også.

En option vi kan vurdere er å hoppe av i Dubai, og heller bli noen uker der. Billig og bra, men grisevarmt da. Hva tenker du utfra koronasynspunkt?

17. Reisegal

Reisegal Medlem

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Nå så jeg ikke på lokasjonen til hotel nr2 men min erfaring er jo at de fleste bytter krever at en må tilbake til Male for så å fly/båt til nytt hotel så jeg er enig med din vurdering om at du ved å holde deg til kun et hotel vil redusere risikoen betydelig.
    Bruk doble masker ( eller p3 masker) og sprit hender ofte. Ikke så bekymret for selve flyturen men alt annet som transit, buss/bil, visum/ test kø etc..Nå vil jo dere komme først av flyet så kanskje ikke største risiko men alikevel. Og ikke glem av dengue feber, så husk å beskytte godt mot mygg også på dagtid.
    Når det gjelder Dubai så er helsevesenet der mye bedre og mange er fullvaksinerte men fortsatt veldig mye smitte ( også med Indisk variant) Så jeg har vurdert det slik for Dubai: Risikoen for å bli smittet er middels til stor men hvis du skulle ha behov for helsegjelp vil du få denne av god kvalitet.
    Maldivene: Risikoen for å bli smittet er mye lavere men definitivt mulig, selv med opphold på kun 1 hotel. Men hvis du skulle ha behov for medisinsk assistanse ( mer en hva hotel doktoren kan gi) for covid eller annet, ligger du dårlig an.. Både fordi du befinner deg på en øde øy, virkelig langt vekk fra alt og alle men også fordi sykehusene nå sliter både mtp personell og utstyr.
    Håper det hjelper i vurderingen. Det koker egentlig ned til hvor risikovillig man er og vi er der at vi satser på ferie i Europa til høsten. Ikke enkelt dette... Lykke til med beslutningen og siden du har full flex i alle ledd kanskje det beste er bare å følge med på situasjonen daglig. Vil tippe at bildet blir tydeligere i dagene som kommer, enten til det bedre eller det verre..
    Ha en flott og solrik dag:)

18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,703
    Bonuspoeng:
    293
    Noskapin og Paracet går også bra …

drsyk, milehigh and Sunnfjordingen like this.
  19. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,105
    Bonuspoeng:
    183
    Traktor og ishocky er det nok verre med på Maldivane

Eddie47, drsyk and milehigh like this.
  20. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Barn med vaksinerte foreldre slipper karantenehotell (nrk.no)
    God tur og gleder meg til reisebrevet

Del denne siden