Har ikke vært i Berlin siden november 2021. Berlin er sannsynligvis den storbyen i Europa jeg har besøkt flest ganger, så det er på høy tid nå. Turen går direkte ned, og via Køben hjem - alt i nye SAS business. Første gang jeg er i loungen etter sammenslåing. Førsteinntrykket er faktisk positivt. Det er mer luftig siden de har slått hull i veggen helt innerst og omorganisert gamle Gullstua. Det spiller sikkert en positiv rolle at det er lite folk her så tidlig. Jeg har ingenting jeg må gjøre i Berlin disse dagene. Været ser ok ut så det blir masse gåing, og sikkert nok pils og kraftkost.
Pils 07:06 er vel innafor - skal tross alt sydover Setekartet foran gardina (for det blir vel gardin?) er pt. meget lovende.
Wow. Purser har allerede hilst (med mitt navn) og levert menykort. Kun 40 personer på flyet og jeg er eneste i C
Frokost fortært og den smakte bra. Spesielt har yoghurten blitt forbedret. Kaffe serveres i et solid krus uten hank.
Purser spurte om jeg ville ha noe mer å drikke. Jeg hintet om en GT etter frokost, og den kom prompte. Han advarte om at den kunne være litt sterk siden de har fått beskjed om å helle i all spriten
Pit stop i en sidegate til Frankfurter Allee. Hadde akkurat 3.9 Euro i mynt til en pils. Hun kunne ikke gi tilbake på 20 Gikk innom det sovjetiske krigsminnemerket i Treptower Park - det anbefales.
Det blei faktisk 3 øl på dette hølet i veggen i DDR. Stedet heter Tagblatt. Morsomt å oppleve en autentisk kneipe. Min tysk er så-som-så men jeg fikk god kontakt med en av stamgjestene. Union Berlin er fotballaget som gjelder. Noen bilder fra Karl-Marx-Allee i yr.
Jeg reiste vel strengt tatt uten deg i 2021 også - du bare dukket opp Har nettopp spist en schnitzel på et kommersielt brauhaus. Hvis jeg husker rett spiste du det samme på den mer fancy restauranten sist gang. Good times!
Når vi først er inne på kraftkost så klarte jeg å karre meg til Alexanderplatz og Hofbräu. Jeg har spist her flere ganger tidligere, men aldri har det vært så fullt. Dette er nok en turistmaskin, men så er jeg også turist. Husets øl, schnapps og schnitzel. På tide å lokalisere hotellet?
Glemte å starte klokka etter Hofbräu, men Google vet alt. Slapper av på rommet nå. Should I stay, or should I go (out again).
Jeg var i utgangspunktet dritsliten, men plutselig kviknet jeg til. Da ble det Berlins nasjonalrett Kebab, i form av køfte. Veldig god mat. 18 Euro inkludert en halvliter.
Flytta meg til kneipa som ligger vegg-i-vegg med hotellet. Her tar de heller ikke kort Schnappsen heter Berliner Luft, og smaker som konsentrert myntetyggis. De har ikke noen form for røykelov i Berlin.