Disse "ekte" kneipene i Berlin er interessante; folk som er spilleavhengige, drikking, røyking og musikk fra før 2000-tallet. Det føles litt som Derrick, for de som husker.
Joda, Tyskland har hatt røykelov nesten like lenge som oss. Berlin er bare elendige på å håndheve det i motsetning til delstater som Bayern. Det er også flere unntak enn i Norge.
Dagen startet med en gåtut i Kreuzberg (ekstremt alternativt) før jeg tok ubahn 1 vestover til Uhlandstraße. Jeg hadde sett meg ut restaurant Schildkröte etter at den ble omtalt i podcasten Globusrulett. Grunnen er at de har en egen rett oppkalt etter Jan Otto Johansen. Selv valgte jeg Schilkrötenteller, som var mer enn nok. 4 cl Bismarck schnapps hjelper forhåpentligvis på fordøyelsen.
Måtte selvfølgelig innom Zwiebelfisch når jeg først er på Savignyplatz. Her har det vært tørste gutter før.
Nytt pit-stop på Hackescher Markt etter en lang etappe. Dette er en nydelig dag og nesten vårstemning når sola står på.
Slapper av på rommet nå. Det tar på å spasere såpass mye. Må ut og få meg noe kveldsmat - kebab kanskje.
Det ble en rolig kveld i går med en litt for enkel kebab fra et høl i veggen og et par øl på hotellet. Til gjengjeld sov jeg veldig bra. I dag er det lett regn så jeg var heldig med gårsdagen. For å spare beina tok jeg u-bahn 8 til Alexanderplatz og S9 til BER. Kollektivt er enkelt når man har lastet ned BVG ticket. Raskt gjennom sikkerhet og en spasertur før loungen ved A20. Dette er en luftig lounge med ulike seksjoner. Spiser litt her siden det er usikkert hva som serveres til CPH. Har planer om en tur til sentrum før siste fly.
1A slår til igjen - 4 blokkerte seter mellom meg og 1F. Dansk crew så det lover bra for servering og service til Køben.
Forresten, noen som har tips til et kult sted for en øl/cocktail i rimelig avstand til Kongens Nytorv?
Servering BER-CPH. Vi ble litt forsinket så kapteinen gassa skikkelig på. De hadde ikke champis, men marsipanen var veldig god.
Av gammel vane gikk jeg i 2. etasje i SAS-loungen på CPH. Ikke store forandringer her. Men hvor har Gammel dansk og annen sprit gjemt seg?
Hadde ikke tid å sjekke. Satser på en sylskarp GT om bord. 1F denne gang og jammen blir det ikke 4 blokkerte seter igjen. På rad 2 A-C har en familie tatt en hel benk
Servering til OSL. Egentlig ganske god mat. Jeg blir stappmett av å spise flere, mindre måltider ila. en dag. Denne gangen fikk jeg lov til å blande GT selv.
Et passende tidspunkt å avslutte reisebrevet her jeg sitter på OSL og venter på neste VY-tog. Berlin byr på det meste - det blir ikke 4 år til neste gang.